MammantilNurket Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #26 Skrevet 7. juli 2013 Nurket har gått opp hele 170 gram på 24 timer. Vi får reise hjem i dag! Så lettet og glad
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. juli 2013 #27 Skrevet 7. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #28 Skrevet 7. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem Takk! Heier på deg Her har jordmødrene fulgt opp så fint og hjulpet til masse. Beste tipset mitt er: Mas på jordmødrene - de fikser!
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. juli 2013 #29 Skrevet 7. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem Takk! Heier på deg Her har jordmødrene fulgt opp så fint og hjulpet til masse. Beste tipset mitt er: Mas på jordmødrene - de fikser! Så bra! Men her er ingen jordmor, vi dro nemlig hjem 6 timer etter fødsel. Skal på sykehuset i morgen, skal høre med de da. Med de 2 andre kom melka med en gang, så tenkte det var en smal sak...men nei men men, går seg vel til
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #30 Skrevet 7. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem Takk! Heier på deg Her har jordmødrene fulgt opp så fint og hjulpet til masse. Beste tipset mitt er: Mas på jordmødrene - de fikser! Så bra! Men her er ingen jordmor, vi dro nemlig hjem 6 timer etter fødsel. Skal på sykehuset i morgen, skal høre med de da. Med de 2 andre kom melka med en gang, så tenkte det var en smal sak...men nei men men, går seg vel til Stemmer det ... så jo at du hadde vært på stranden og kost deg Så deilig etter å ha vært horisontal i flere uker! Krysser fingrene for at det ordner seg
Madolyn Skrevet 7. juli 2013 #31 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Her hadde jeg nok melk, men lillebror var for svak til å suge. Derfor trudde jeg at jeg hadde for lite melk, siden han bare gikk ned i vekt.. Men ei dyktig jordmor på A-Hus satte meg til å amme gutten. Vi veide ham før og etter og så at han la på seg 30 g, dvs at han drakk 30 ml. Så pumpa vi og jeg fikk ut 30 til fra samme bryst. Så problemet var at han var for svak til å suge! Vi løste det ved at jeg pumpa og gav på flaske i to døgn. De får næringa gratis fra flaske i fht fra brystet hvor de må jobbe for å få i gang utrrivingsrefleksen både til for- og ettermelka. Etter to døgn var han sterk nok til å ammes, og siden har vi ikke hatt noen problemer :-) Og takk og pris for det for fy fillern så mye jobb det er med pumping og flaskemating! Endret 7. juli 2013 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #32 Skrevet 7. juli 2013 Sur morsmelk lukter ikke surt på samme måte... men det er vel neppe hovedgrunnen til å amme, regner med at de fleste har fått med seg at næringsstoffer og antistoffer er mest optimale i morsmelk, og at hudkontakt, duftsignal og kroppsvarme også er blant de positive bieffektene av å amme? I tillegg til at mor blir mindre utsatt for brystkreft, at livmoren trekker seg bedre sammen og at eventuelle ekstra kilo går fortere av... Til lykke med Nurket, Mamman! Amm i vei du. Så lenge du ikke er sår og blodig på brystknoppene, og ungen ser ut til å få i seg mat, så bare vær standhaftig. Det vil lønne seg på sikt. Jorda, også fordeler med amming, men jeg syntes argumentene mot MME var litt rare. Dessuten får de også hudkontakt, duft og kroppsvarme ved flaske. Jeg skjønner ikke hvorfor flaske skulle utelukke hudkontakt og kroppsvarme? Jaja. Og dessuten er MME fullverdig med tanke på næringsstoffer, men ikke antistoffer. Dog er antistoffer viktigst under spesielle forhold, som feks i u-land. MME er veldig svartmalt, men det er faktisk fullverdig kost. Anonymous poster hash: b9e5f...9d2
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #33 Skrevet 7. juli 2013 De har visst blitt "snillere" på de fleste fødeavdelinger igjen nå den siste tida, på det viset at de har lavere terskel for å gi småttisene litt MME i de første dagene mens melkeproduksjonen ennå ikke har tatt seg opp. Da min eldste ble født for 10 år siden måtte jeg nærmest mase meg til bittelitt sukkervann fra skje da gutten var sulten og slapp og puppen fortsatt like tom. Når yngste ble født for noen mnd siden fikk jeg -uoppfordret - tilbud om at de kunne ta henne med og gi litt MM i mellom ammingen da melka fortsatt var like sein, og jenta stor og sulten! Jeg syntes de gjorde noe lurt på fødeavdelingen min. De brukte en mellomting mellom kopp og flaske. Tok en løs "smokk" fra en tåteflaske. Varmet MME i et lite målebeger (aldri mer enn 30 ml). La babyen på rygg på stellebordet eller i fanget. Puttet smokken i munnen, tok begeret, og dryppet MME ned i smokken dråpe for dråpe. Lettvint, lite søl, babyen koste seg og fikk i seg dråpene selv om han/hun var for trøtt og slapp til å suge. Ellers ordner dette seg for deg, det er jeg helt sikker på. Alle har et eller flere mindre oppstartsproblemer. Jeg slet også ekstra med å få melken i gang ene gangen, men etter 4 timer maraton-amming (!!!) løsnet det bokstavelig talt neste morgen. Ny forskning tyder på at det faktisk er BRA for nyfødte babyer å få i seg små mengder kumelk (fra MME) den første tiden etter fødselen, fordi det nærmest fjerner sjansen for å utvikle kumelk-allergi senere. Stikk motsatt av hva man har trodd tidligere. Morsomt! Anonymous poster hash: 3e724...cf2 Har du noen kilde til denne nyere forskningen? Jeg hadde vært veldig interessert i å se den, har allerede allergikerbarn og vil gjøre det jeg kan for at neste barn ikke skal få allergi. Anonymous poster hash: 95311...65e
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #34 Skrevet 7. juli 2013 Sur morsmelk lukter ikke surt på samme måte... men det er vel neppe hovedgrunnen til å amme, regner med at de fleste har fått med seg at næringsstoffer og antistoffer er mest optimale i morsmelk, og at hudkontakt, duftsignal og kroppsvarme også er blant de positive bieffektene av å amme? I tillegg til at mor blir mindre utsatt for brystkreft, at livmoren trekker seg bedre sammen og at eventuelle ekstra kilo går fortere av... Til lykke med Nurket, Mamman! Amm i vei du. Så lenge du ikke er sår og blodig på brystknoppene, og ungen ser ut til å få i seg mat, så bare vær standhaftig. Det vil lønne seg på sikt. Jorda, også fordeler med amming, men jeg syntes argumentene mot MME var litt rare. Dessuten får de også hudkontakt, duft og kroppsvarme ved flaske. Jeg skjønner ikke hvorfor flaske skulle utelukke hudkontakt og kroppsvarme? Jaja. Og dessuten er MME fullverdig med tanke på næringsstoffer, men ikke antistoffer. Dog er antistoffer viktigst under spesielle forhold, som feks i u-land. MME er veldig svartmalt, men det er faktisk fullverdig kost. Anonymous poster hash: b9e5f...9d2 Det var de argumentene jeg kom på der og da - sett det på kontoen for at jeg fikk en baby på onsdag Det finnes mange gode grunner for å amme, men det er ikke for alle. For meg er det viktig, for andre betyr det kanskje mindre. Det er greit, tenker jeg Nå flyter i alle fall melken. Nurket har frotset i godsaker hele morgenen og sover fornøyd. Jeg er utrolig lettet over at han har lagt på seg så mye og er på vei tilbake til matchvekten
Caprica Skrevet 7. juli 2013 #35 Skrevet 7. juli 2013 Mener jeg så en artikkel nå nylig, sorry har ikke link, hvor det sto at de babyene som fikk litt mme på barsel før melka kom for fullt, faktisk ble ammet lenger enn de som bare fikk morsmelk.
Gjest Leaf Skrevet 7. juli 2013 #36 Skrevet 7. juli 2013 http://www.forskning.no/artikler/2013/mai/356612 Her her linken du nevner Caprica
Caprica Skrevet 7. juli 2013 #37 Skrevet 7. juli 2013 http://www.forskning.no/artikler/2013/mai/356612 Her her linken du nevner Caprica Takk! Veldig interessant.
Gjest Antarctica Skrevet 7. juli 2013 #38 Skrevet 7. juli 2013 Sur morsmelk lukter ikke surt på samme måte... men det er vel neppe hovedgrunnen til å amme, regner med at de fleste har fått med seg at næringsstoffer og antistoffer er mest optimale i morsmelk, og at hudkontakt, duftsignal og kroppsvarme også er blant de positive bieffektene av å amme? I tillegg til at mor blir mindre utsatt for brystkreft, at livmoren trekker seg bedre sammen og at eventuelle ekstra kilo går fortere av... Til lykke med Nurket, Mamman! Amm i vei du. Så lenge du ikke er sår og blodig på brystknoppene, og ungen ser ut til å få i seg mat, så bare vær standhaftig. Det vil lønne seg på sikt. Jorda, også fordeler med amming, men jeg syntes argumentene mot MME var litt rare. Dessuten får de også hudkontakt, duft og kroppsvarme ved flaske. Jeg skjønner ikke hvorfor flaske skulle utelukke hudkontakt og kroppsvarme? Jaja. Og dessuten er MME fullverdig med tanke på næringsstoffer, men ikke antistoffer. Dog er antistoffer viktigst under spesielle forhold, som feks i u-land. MME er veldig svartmalt, men det er faktisk fullverdig kost. Anonymous poster hash: b9e5f...9d2 Eh, ikke for å kverulere, men kler du av deg på overkroppen når du gir flaskemat? Det har jeg aldri sett eller hørt om. Hudkontakten ved amming er jo ganske unik.
studVest Skrevet 8. juli 2013 #39 Skrevet 8. juli 2013 Går det bedre nå? Hvis du håndmelker litt kan du smøre brystknoppen med morsmelk, bare la han ligge og snuse selv om han ikke suger (med mindre du er sår, selvsagt). Har du lest på Ammehjelpen sine sider om å la babyen ligge naken på magen din og krabbe seg opp til puppen? Er visst noe helt instinktivt som skjer når babyen blir lagt sånn. Høres ut som om en telefon til Ammehjelpen kan hjelpe deg mer enn jm på barsel..?
studVest Skrevet 8. juli 2013 #40 Skrevet 8. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem Takk! Heier på deg Her har jordmødrene fulgt opp så fint og hjulpet til masse. Beste tipset mitt er: Mas på jordmødrene - de fikser! Oi, leste bare én side av tråden - supert at det ordnet seg!!
MammantilNurket Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #41 Skrevet 8. juli 2013 Så bra at du fikk det til her jobbes det fortsatt, ene brystet er tomt, og det andre bare ler av meg... God tur hjem Takk! Heier på deg Her har jordmødrene fulgt opp så fint og hjulpet til masse. Beste tipset mitt er: Mas på jordmødrene - de fikser! Oi, leste bare én side av tråden - supert at det ordnet seg!!Nå er det full fres på ammingen. Nurket spiser godt og jeg har masse melk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå