Gå til innhold

Melken som forsvant ... nesten ...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fortsatt på klinikken og fremdeles i uforskammet bra form. Alt har vært vel og på stell, melken kom med en gang (jeg var stolt som en hønemor der jeg tronte i sengen nysminket og iført lekker nyinnkjøpt hvit nattkjole, solbrune pupper og den fjonge ammeputen) også ble den bare borte igjen :o

Nurket har gått ned nesten 400 gram i vekt plutselig og vi får heldigvis bli en ekstra dag! Vi pumper og styrer, og de gir ham MME (til min store skrekk). Han bare leker, koser, småsutter, snuser og tuller med puppen, gidder plutselig ikke suge. Tåteflaske med morsmelk er stas og går ned på høykant.

Noen som har erfaring med dette? Gode ord? :) kjenner at jeg er litt stresset!

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er rart at han får mme på flaske. Jeg slet litt selv, men hun fikk hele tiden mme via en liten kopp så hun ikke skulle venne seg til flaske. Jeg ammet henne lenge, faktisk litt for lenge. Er vanlig med litt oppstartproblemer

Anonymous poster hash: eeaf7...29f

Skrevet

Han får MME i liten kopp og MM fra flaske. Virker heldigvis som han synes min MM smaker mye bedre :)

Skrevet

Han får MME i liten kopp og MM fra flaske. Virker heldigvis som han synes min MM smaker mye bedre :)

Det var bra da :-) det går seg nok til :-) det er jo flott du er i god form

Anonymous poster hash: eeaf7...29f

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Åh huff, når skal de lære å la mamma og baby ordne opp selv!

De må ikke gi ham mme, da blir han mett og fornøyd og gidder ikke å jobbe med puppen, da blir puppen bare kosesutt. Been there, done that...skit i pumpen, bare utstyr deg med brystvortesalve, stålvilje og Nurket, og amm hele døgnet! La han ligge på brystet heeele tiden!

Skrevet

Samme som mini her, og ammingen gikk seg aldri til etter det desverre.. Så vi pumper og gir mm på flaske. Han er 4 uker nå. Men, trenger jo ikke skje det samme med deg :)

Anonymous poster hash: 6b474...34e
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Man pumper ofte mindre melk enn hva baby suger ut, baby er mer effektiv og stimulerer kroppen din mye mer mtp hormonproduksjon og melkeproduksjon. Bare les gamle tråder her inne, mange får bare litt melk ut ved å pumpe, men har likevel mer enn nok til baby! :)

Skrevet

Takk, damer :)

Skrevet

Har selv 2 unger, ingen av de trivdes med puppen, de ville ikke bruke brystene som matfat, så her ble det etter 3 og 5 utfordrende uker fastslått at pupp ikke var godt, men de eeeeelsket morsmelk fra flaske, jeg pumpet og ga de morsmelk i 6 mnd (minus de aktuelle ukene som var en del pupp, lite beger og flaske)

De første ukene med ren pumping av brystene var slitsomme, og melkeproduksjonen gikk så smått ned, men når man kom inn i det, så gikk det fint for seg, og pappa fikk gitt mat også, så jeg satt ikke kun med flaske, unge og pumping slik mange ser for seg, man må bare komme over kneika og være bestemt på det om man ønsker å gi morsmelk men ungen ikke vil ta bryst..

Anonymous poster hash: e51fe...11f
Skrevet

Jeg hadde veldig lite melk første uka, men de nektet å gi mme på barsel, selv når samboeren min spurte pent om de kunne gjøre det da jeg var så sliten og frustrert og hadde så vondt... Var så fortvilet at jeg gråt flere ganger. Men jeg ammet og ammet, plutselig kom melka for fullt, og alt ble så mye bedre! :) Lykke til!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Den første uka med lillemor her, gikk det litt trått med melka, så kom de såre brystvortene, og alt ble enda verre :P jeg blødde til slutt :( på apoteket fikk jeg tips om en kompress som heter Mepilex Transfer, som «limer» seg på brystvorten og transporterer fuktighet ut samtidig som den holder miljøet fuktig og varmt og ideelt for sårtilheling. De sitter ikke fast i huden på en sånn måte at de river opp huden når du tar den av. De koster 40 kr pr stk :o men de kan deles i to og brukes i ett døgn, så det blir 40 kr dagen i noen dager, og det var det verdt for min del. Hvis jeg kjøpte en hel eske med 5 stk på Boots, betalte jeg bare for 4 ;) De var i hvertfall helt fantastiske for min del, og jeg vil gjerne anbefale dem!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Men, snakket meg bort her...hehe...jeg satt for det meste i senga og ammet dagen lang i nesten to uker og sakte, men sikkert gikk det bedre og bedre :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har klokketro på at dette går seg til for ved siste amming fikk han faktisk i seg en god del melk :)

Veldig godt å vite at man ikke er alene!

Skrevet

Flaske krever annen sugeteknikk enn amming, så styr unna flaske OG MME! La han suge hele tiden, og få hjelp m teknikken så du ikke blir sår.

Skrevet (endret)

Jeg brukte nesten en mnd for å få vesla til å die ved brystet. Vi prøvde forran hvert måltid, desperat unge som ikke fikk tak, og måtte hver gang gi fra flaske etterpå. Vi kjøpte medela si flaske hvor man trenger samme teknikken som ved brystet. På den måten fikk hun prøvd gjevnlig ved brystet og i mellomtiden (til hun var sterk nok) trent med rett flaske.

Stå på, heier på deg! Det er verdt det altså. Flaskekoking er mye mer krevende enn det virker på sykehuset :)

Endret av **venter**
Skrevet

Jippi!! Lille Nurk er i ferd med å knekke koden! :)

På siste stell sugde han lenge og vel + at han fikk MM fra kopp. Da jeg pumpet nå kom det masse melk!

Skrevet

Ingen krise om han blir flaskebarn da....

Anonymous poster hash: 11dbd...c9d
Skrevet (endret)

Ingen krise om han blir flaskebarn da....

Anonymous poster hash: 11dbd...c9d

Neida, men jeg synes tanken på koking av flasker virker veldig styrete. Dessuten lukter mme-gulp sååå surt :P Endret av MammantilNurket
Skrevet

Tydelig at det er forskjell på barselavdelingene. Med mitt første barn tok det tre dager før melka kom, og det var aldri snakk om å gi barnet noe mme..? ( Eller mat i det hele tatt)

Har du vært der lenge?

Ellers er det vel ikke så uvanlig at det tar litt tid før melken kommer, bare barnet får die når det vil ordner det seg nok :)

Anonymous poster hash: e9fb3...92a

Skrevet

Med keisersnitt kommer melka gjerne en dag senere enn normalt. Med veslemor, som ble født en onsdag midt på dagen, kom ikke melka for fullt før lørdag. Ammet henne før det selvfølgelig og hun var fornøyd med det lille hun fikk. Syns det er rart de gir morsmelkerstatning så tidlig

Og hvorfor i svarteste gir de mat på flaske i det hele tatt? Insister på at de bare gir på kopp

Skrevet

Juhu!! Nå tror jeg jammen dette begynner å flaske (eller amme) seg :D

Skrevet

Ingen krise om han blir flaskebarn da....Anonymous poster hash: 11dbd...c9d

Neida, men jeg synes tanken på koking av flasker virker veldig styrete. Dessuten lukter mme-gulp sååå surt :P

Jam det er skikkelig styrete med MME, men man vet i det minste hvor mye barnet har fått i seg, det blir stort sett alltid mett, mor kan være borte en hel dag uten at det er krise og ikke minst så kan hun sove en hel natt gjennom iblant fordi far kan trø til. At gulpen til barnet lukter surt tror jeg ingen mødre har store problemer med, dessuten kan de lukte vel så surt med morsmelk. Og det skulle vel ikke være noen stor "skrekk" å gi barnet MME?

Sorry, måtte bare si det.

Anonymous poster hash: b9e5f...9d2

Gjest Antarctica
Skrevet

Sur morsmelk lukter ikke surt på samme måte... men det er vel neppe hovedgrunnen til å amme, regner med at de fleste har fått med seg at næringsstoffer og antistoffer er mest optimale i morsmelk, og at hudkontakt, duftsignal og kroppsvarme også er blant de positive bieffektene av å amme? I tillegg til at mor blir mindre utsatt for brystkreft, at livmoren trekker seg bedre sammen og at eventuelle ekstra kilo går fortere av...

Til lykke med Nurket, Mamman!

Amm i vei du. Så lenge du ikke er sår og blodig på brystknoppene, og ungen ser ut til å få i seg mat, så bare vær standhaftig. Det vil lønne seg på sikt.

Skrevet

De har visst blitt "snillere" på de fleste fødeavdelinger igjen nå den siste tida, på det viset at de har lavere terskel for å gi småttisene litt MME i de første dagene mens melkeproduksjonen ennå ikke har tatt seg opp. Da min eldste ble født for 10 år siden måtte jeg nærmest mase meg til bittelitt sukkervann fra skje da gutten var sulten og slapp og puppen fortsatt like tom. Når yngste ble født for noen mnd siden fikk jeg -uoppfordret - tilbud om at de kunne ta henne med og gi litt MM i mellom ammingen da melka fortsatt var like sein, og jenta stor og sulten! :o

Jeg syntes de gjorde noe lurt på fødeavdelingen min. De brukte en mellomting mellom kopp og flaske. Tok en løs "smokk" fra en tåteflaske. Varmet MME i et lite målebeger (aldri mer enn 30 ml). La babyen på rygg på stellebordet eller i fanget. Puttet smokken i munnen, tok begeret, og dryppet MME ned i smokken dråpe for dråpe. Lettvint, lite søl, babyen koste seg og fikk i seg dråpene selv om han/hun var for trøtt og slapp til å suge.

Ellers ordner dette seg for deg, det er jeg helt sikker på. Alle har et eller flere mindre oppstartsproblemer. Jeg slet også ekstra med å få melken i gang ene gangen, men etter 4 timer maraton-amming (!!!) løsnet det bokstavelig talt neste morgen.

Ny forskning tyder på at det faktisk er BRA for nyfødte babyer å få i seg små mengder kumelk (fra MME) den første tiden etter fødselen, fordi det nærmest fjerner sjansen for å utvikle kumelk-allergi senere. Stikk motsatt av hva man har trodd tidligere. Morsomt!

Anonymous poster hash: 3e724...cf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...