Gå til innhold

Ung/gammel mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg er 37 og prøver for harde livet og bli mamma. jeg føler meg overhodet ikke gammel, og synes det er litt trist at en skal bli sett på som gammel mor allerede når man er 35

Ung mor - 18

gammel mor - 45

Anonymous poster hash: 1acec...897

Det er jo gammelt enten du vil eller ei

Anonymous poster hash: fb881...e59

Takk for hyggelig svar...........

35 er jo ikke gammelt, regner med du er rundt 20

Jeg er 32 og venter min første, men jeg synes også at over 35 er gammel mor. Jeg føler meg ikke gammel i det hele tatt, men biologisk sett er jeg jo det. Bare noen få år unna at naturen begynner å sette en stopper for det.

Så vil si ung mor er under 25, gammel mor sånn 37-ish.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ung mor: Under 25

Gammel mor: Over 45

Anonymous poster hash: 5ed7e...003
Skrevet

Kun å se på alder synes jeg under 25 er ungt og over 40 er gammelt. Det finnes mødre som ikke er blitt voksne når de er 30.

Skrevet

Mental alder som en fjortis er ung mor, dvs uansvarlig, ut på byn ofte, sex med fremmede.

Gammal mor er de som mentalt, eller fysisk, er for slitne til å ta seg av barn slik at det blir dårlig oppfølging av barna. 

Anonymous poster hash: 3fc74...cd3
Skrevet

Ung mor: under 25

For ung mor: under 20

Gammel mor: over 35

For gammel mor: over 42

Anonymous poster hash: 4fd62...d23
Skrevet

Vi som er midt i mellom dette da, hva er vi? Jeg ser 29, føler meg ganske ung, men ikke for ung. Jeg tenker at for ung til å få barn, 20, for gammel til å få barna, 42

Anonymous poster hash: 5607b...4b9

Skrevet

Uff, jeg er 37 og prøver for harde livet og bli mamma. jeg føler meg overhodet ikke gammel, og synes det er litt trist at en skal bli sett på som gammel mor allerede når man er 35

Ung mor - 18

gammel mor - 45Anonymous poster hash: 1acec...897

Det er jo gammelt enten du vil eller eiAnonymous poster hash: fb881...e59

Takk for hyggelig svar...........

35 er jo ikke gammelt, regner med du er rundt 20

Jeg er 32 og venter min første, men jeg synes også at over 35 er gammel mor. Jeg føler meg ikke gammel i det hele tatt, men biologisk sett er jeg jo det. Bare noen få år unna at naturen begynner å sette en stopper for det.

Så vil si ung mor er under 25, gammel mor sånn 37-ish.

Naturen setter stopper du liksom :) Ser ut som jeg fyller 45 før jeg får mitt fjerde barn i disse dager. Helt naturlig og går så fint så :) Men skal innrømme at jeg blei overraska ja, utifrå en del medieoppslag skulle man tro man var nesten ufruktbar rundt 32.....burde vel skjønt bedre; min mor fikk begge sine barn i 40-åra, jeg har henne fortsatt heldigvis. Forskning har visstnok fastslått at vi "gamle" mødre lever lenger...;)
Skrevet

Ingen spesiell aldersgrense. Ung mor kan enkelte være om man så er 30. Spørs på modenhet. Var selv 20.

Men ville selv stoppet når jeg var 40. Med mindre jeg hadde vært prøver i 20 år og endelig fått det til :)

Skrevet

Vi som er midt i mellom dette da, hva er vi? Jeg ser 29, føler meg ganske ung, men ikke for ung. Jeg tenker at for ung til å få barn, 20, for gammel til å få barna, 42Anonymous poster hash: 5607b...4b9

Dere er normalområdet. Du er vel til og med en representant for selve gjennomsnittet ;) 29 år er ung sånn i forhold til livsløp, men altså helt vanlig for første barnet.

Gjest Julia1984
Skrevet

Hva mener dere med gammel mor? Når man er førstegangs og får baby?

Skrevet

Jeg er 36 nå når jeg får mitt første barn om en mnd tid, og har aldri engang tenkt tanken på at jeg blir en gammel mor.

Blandt våre venner så kjenner jeg vel ei som var under 35 når hun fikk første barnet..

Unge mødre for meg er de under 25, og veldig ungt er under 21.

For at jeg skal tenke gammel mor så må man et godt stykke opp på 40 tallet før jeg engang tenker over det.

Skrevet

Jeg er 36 nå når jeg får mitt første barn om en mnd tid, og har aldri engang tenkt tanken på at jeg blir en gammel mor.

Blandt våre venner så kjenner jeg vel ei som var under 35 når hun fikk første barnet..

For at jeg skal tenke gammel mor så må man et godt stykke opp på 40 tallet før jeg engang tenker over det.

Ikke glem at majoriteten her inne er 25 +/-, så vi som enten er i tredveåra eller til og med fylt 40 år er å ses som fossiler. Helt naturlig, jeg synes også alle over 35 var gamle da jeg var 20+

Anonymous poster hash: eae53...99e

Skrevet

Ikke glem at majoriteten her inne er 25 +/-, så vi som enten er i tredveåra eller til og med fylt 40 år er å ses som fossiler. Helt naturlig, jeg synes også alle over 35 var gamle da jeg var 20+

Er da ikke alle som mener det da :)

Er også mange i 30 åra som synes det er sykt å få barn i 20 årene, så er ikke noe bedre der :)

Selv er jeg passiv fordi jeg mener at alder ikke har så mye å si i forhold til modenhet. Har venner med barn oppover i 40 åra som ned i 20 åra.

Jeg var en av de som fikk barn når jeg var 20 og jeg har vært moden for det også.

Skrevet

Ung mor: under 20

Gammel mor: 40++

Synes selv jeg er på grensa.. Ble nettopp 37 år. Ikke førstegangs.

Anonymous poster hash: f37ed...899

Skrevet

(For) ung mor: hvis jenta ikke kan sørge for seg selv eller barnet

(For) gammel mor: hvis damen kunne blitt bestemor uten at det hadde blitt sett på som merkelig.

Jeg var 22 når jeg fikk min første, kunne brødfø både meg og barnet, bodde sammen med faren og hadde ting på stell, følte meg ikke ung :)

Skrevet

Jeg tror egentlig hva en ser på som ung/gammel kommer an på alderen til personen. 

Anonymous poster hash: caf5e...975
Skrevet

(For) gammel mor: hvis damen kunne blitt bestemor uten at det hadde blitt sett på som merkelig.

Jeg var 22 når jeg fikk min første, kunne brødfø både meg og barnet, bodde sammen med faren og hadde ting på stell, følte meg ikke ung :)

Vel, jeg er 41 år. Kunne i teorien vært mormor, men 6 åringen min er ikke helt klar for barn ennå.

Hvilken kategori er jeg i da??

Synes det er så teit å måle dette i alder, det å være mamma

Skrevet

Ung mor: under 23 år

Passe alder for å bli mor: 24-33 år

Godt voksen mor 34-39 år

Gammel mor fra 40+ år

Fikk barn selv når jeg var 36 og 39 år. Følte meg ikke gammel, men mere godt voksen:)

Anonymous poster hash: 2832c...2f0

Skrevet

Vel, jeg er 41 år. Kunne i teorien vært mormor, men 6 åringen min er ikke helt klar for barn ennå.

Hvilken kategori er jeg i da??

Synes det er så teit å måle dette i alder, det å være mamma

Enig!! Alle virker så opptatt av alder. Men er mere snakk om når man et moden for morsrollen..

Noen er modne tidligere, andre senere.

Vi som er mødre har jo alle noe felles, er så lei av rivalisering mellom mange med aldersforskjell... Har venner i 20-30-40 åra selv med småbarn. Vi er en god gjeng sammen!!

Skrevet

Var 21 da jeg fikk første = ung mor

39 da jeg fikk siste = moden mor, men ikke gammel mor jeg ;-)

Anonymous poster hash: 08fab...615

Skrevet

Før var 35 gammelt for å bli mor første gang i mine øyne. Nå syns jeg ikke det lenger. Kanskje fordi jeg sjøl er 32 og ennå ikke har fått noem. Ikke fordi jeg ikke har villet, men fordi noen desverre sliter med å bli gravide.

Får jeg et barn i det hele tatt skal jeg bli så glad. Samme om jeg er 33, 37 eller 42. Man er ikke eldre enn man føler seg. Og hvilken rolle spiller det da, hvor "gammel" en er når en får barn?

Jeg er 32 år og får høre jeg ser ut som 25, jeg veit om flere rundt 25 som ser ut som de er nærmere 40. Så akkurat alderen i så måte har vel ingenting med saken å gjøre.

Skrevet (endret)

For meg (oss) var det riktig å starte tidlig og jeg ønsker å være ferdig før jeg er tretti. Så for meg ville det vært sent å starte etter fylte tretti. Men jeg løfter aldri ett øyenbryn, eller tenker på alder når andre folk får barn. Tenker at det er så mange faktorer som spiller inn i den ligningen at det ville være dumt av meg å skulle mene noe om det!

Det blir litt som når jeg hører (ung)jentene i barselgruppa prate så om at de ikke passer inn fordi de andre er såå gamle og har såå andre interesser! Da tenker jeg litt 'hva me'ræ sjæl'. Hvis du som 22- 24åring syns de andre (26-32år) er såå gamle og i det hele tatt tenker på alder som noe som skiller oss som mødre så er det på tide å vokse opp litt ;)

Endret av fikas
Skrevet

Før var 35 gammelt for å bli mor første gang i mine øyne. Nå syns jeg ikke det lenger. Kanskje fordi jeg sjøl er 32 og ennå ikke har fått noem. Ikke fordi jeg ikke har villet, men fordi noen desverre sliter med å bli gravide.

Får jeg et barn i det hele tatt skal jeg bli så glad. Samme om jeg er 33, 37 eller 42. Man er ikke eldre enn man føler seg. Og hvilken rolle spiller det da, hvor "gammel" en er når en får barn?

Jeg er 32 år og får høre jeg ser ut som 25, jeg veit om flere rundt 25 som ser ut som de er nærmere 40. Så akkurat alderen i så måte har vel ingenting med saken å gjøre.

Du har mange år på deg, lykke til :)

Ang. I hvilken alder det er "merkelig" å bli bestemor tror jeg er individuelt. Selv "skvetter" jeg litt når folk blir bestemødre før de har nådd slutten av 40- åra, men det er jo bare på grunn av at jeg er vant med "gamle" besteforeldre, i 60-80- årsalderen. I noen familier er det vanlig å få barn seint, i andre tidlig, uten at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre. Hvis vi alle skal få barn i passe alder, som ble beskrevet som 24-33 år lenger her oppe, tror jeg det kan bli knapt med tid hvis en fex ønsker seg 3-4 barn. Hvis en da ikke er veldig fruktbar :)

Gjest Skofantomet
Skrevet

Ung : under 20.

Gammel : over 40.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...