Gå til innhold

Ung/gammel mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er en ung/gammel mor? 

Ung mor: under 25

Gammel mor: Over 35

Anonymous poster hash: 787ec...3f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 20 og fikk min første, følte jeg ikke at jeg var en særlig ung mor. Nå synes jeg at jeg bare var barnet den gangen, men vil likevel sette grensen for ung mor på ca 23. Veldig ung mor er under 20 synes jeg. "Gammel mor" tenker jeg på som 37+ av en eller annen grunn. Selv om jeg ikke synes at min egen mor er spesielt gammel og hun fikk siste da hun var 37.

Anonymous poster hash: 485bc...5dc
Skrevet

ung mor under 20.

jeg var 18 når første kom. 21 når andre kom.

gammel mor tenker jeg over 37.

Min mor er nå 46 og mormor til barn på 2 og 5. hun er nå hvertfall for gammel for meg til å få barn.

Anonymous poster hash: b14db...7d8
Skrevet

Jeg er 21, føler ikke at jeg er særlig ung :) Venter min første. 

Skrevet

Ung mor er under 20 og gammel mor er over 40..

Skrevet

En ung mor er for meg under 18. Gammel mor rundt 50.

Skrevet

Samme definisjon som deg HI. Ung mor under 25, "vanlig" mor 25-35, gammel mor over det (i hvert fall om vi snakker første barnet på gammel mor).

Anonymous poster hash: fc679...017
Skrevet

Uff, jeg er 37 og prøver for harde livet og bli mamma. jeg føler meg overhodet ikke gammel, og synes det er litt trist at en skal bli sett på som gammel mor allerede når man er 35

Ung mor - 18

gammel mor - 45

Anonymous poster hash: 1acec...897
Skrevet

Ung mor under 20 år og gammel mor over 30 år.

Anonymous poster hash: 2e1d1...d92

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ung mor - under 20.

Gammel (førstegangs) mor - over 40. 

Skrevet

Ung mor - under 20.

Gammel (førstegangs) mor - over 40. 

Signerer denne.

Anonymous poster hash: bcded...1c6

Skrevet

Utrolig unødvendig med dette fokuset på alder.

Ofte helt uvesentlig.

Anonymous poster hash: 2a5f6...349

Skrevet

Ung mor under 23 gammel mor over 35

Anonymous poster hash: fb881...e59

Skrevet

Ung mor: Under 23 år

"Gammel" mor (tenker da førstegangs): 38 år

Skrevet

Ung mor: under 23

Gammel: fra 35 og oppover.

Synet mitt på gammel kommer av at jeg kjenner flere som har blitt besteforeldre rundt 40. Derfor blir det feil for min del å se folk på denne alderen med egne babyer.

Skrevet

Det viktigste er å være en god mor!!! Og de kommer i alle aldre.

Anonymous poster hash: 05324...d91
Skrevet

Uff, jeg er 37 og prøver for harde livet og bli mamma. jeg føler meg overhodet ikke gammel, og synes det er litt trist at en skal bli sett på som gammel mor allerede når man er 35

Ung mor - 18

gammel mor - 45

Det er jo gammelt enten du vil eller ei

Skrevet

Ung mor - 18

gammel mor - 45

Takk for hyggelig svar...........

35 er jo ikke gammelt, regner med du er rundt 20

Skrevet (endret)

Ung mor - 18

gammel mor - 45

Takk for hyggelig svar...........

35 er jo ikke gammelt, regner med du er rundt 20

37 år er ikke gammelt i seg selv, men det er "gammelt" for å forsøke å bli gravid med første barnet sitt. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødene er vel på ca 28-29 år, og da vil jo du være 10 år eldre enn dette når ditt første barn evt kommer. Dermed blir det sett på som "gammelt" som førstegangs av mange, selv om du ikke er gammel som i "en gamling" :) Akkurat som en 20-åring vil bli sett på som ung selv om vedkommende gjerne ikke føler seg noe spesielt ung.

Jeg er forresten 32 år :)

Endret av Svartepoter85
Gjest sussie77
Skrevet

For meg er ung mor under 20 og gammel over 40.

Skrevet

Enig i at det er stor forskjell på hvordan man føler seg og hva som er realiteten. Fikk første barn som 24-åring og følte meg ikke som en spesielt ung mor, men ser nå at jeg var i hvert fall relativt ung. Nå får jeg nummer to som 36-åring, og det er jo nokså voksent, selv om jeg ikke føler meg gammel i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 625d4...e6c
Skrevet

Ung under 20

Gammal over 40

Skrevet

Ser det er snevre grenser for hva som er "vanlig" alder å få barn på hos mange ;)

Selv synes jeg at en ung mor er rundt 20 eller yngre. Gammel som mor er man først når man passerer 40.

Husk at for noen år siden (før p-pillen) fikk mange flere kvinner barn over et større tidsrom, førstemann som nygift, ofte tidlig i 20 årene, og siste barn gjerne rundt 40.

Barn er en gave uansett alderen vi får de i!

Skrevet

Jeg er snart tobarnsmor og er 23 år, føler meg absolutt ikke som en ung mor. Men sammenlignet med gjennomsnittsalderen er jeg yngre enn den store majoriteten.

Da jeg fikk mitt første barn endret mange av interessene mine seg, og jeg ble naturligvis mer interessert i barn og familieaktiviteter. I tillegg fikk jeg flere nye venner i omgangskretsen min med barn som er noen år eldre enn meg og plutselig følte jeg meg eldgammel i forhold til mine jevngamle siden interessene ble så annerledes.

Jeg tenker at alder er så individuelt at det er vanskelig å sette noen spesifikk alder, men jeg tenker at du er _for_ gammel eller ung når det oppstår ulike ulemper og komplikasjoner grunnet man er for umoden/uansvarlig eller at man ikke lenger har helse og ork til småbarn. Og ja, jeg syns også man skal ta hensyn til naturens gang, kroppen er ikke alltid ment for graviditet når man hverken er _for_ unge eller gammel.

Anonymous poster hash: 8a38d...2bd
Skrevet

Jeg ser på tenåringsjenter som unge mødre. Gammel førstegangsmor 36 år +.

Vil påpeke at jeg ikke syns det er feil å få barn om man er 19 år med alt på stell, eller 38 år med et brennende ønske om barn osv. Svarer bare ut i fra mitt ståsted. :)

Anonymous poster hash: 0fc82...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...