Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Okei.. holdt på å sette av stolen da jeg åpnet brevet fra barnevernet i dag.de har mottatt en bekymringsmelding og vi er innkalt til møte denne uken.. Jeg skjønner ikke noen verdens ting :-(.. Vi er helt normale mennesker i tyve årene ( studenter) med en sunn, frisk og kvikk jente på 3.5 år. Har aldri gjort henne noe fysisk , slå/sparke straffe henne på en slik måte. Ja jeg har tatt hun med meg i armen strengt ved noen anledninger men det er stort sett vanlig slik jeg har skjønt når unger utagerer. Ellers hjemme er hun en trass uten like og vi prøver ut metoder som time out på stol etc (medfører mye hyling og skriking), men stenger hun aldri ute/inne på rom og slike ting. Aldri forlatt hun hjemme eller i bil alene. For 2-3 uker siden hadde jeg og mannen en litt høylytt krangel hvor hun var tilstede, og begynte og grine for hun ble redd. Dette er noe vi har snakket om i etter tid og det skal aldri skje igjen og at vi begge må kontrolere temperamentet. Jeg eller mannen har aldri utøvd vold mot hverandre. Altså, den episoden er det eneste jeg kan forestille meg at en eller annen som sitter i leiligheten over kan ha tenkt sitt. Men å ringe BV? Eller at jenta har sagt i bhg at mamma og pappa skriker, men kan bhg virkelig ringe BV for det?? Jeg DØR av "nysgjerrighet" noen som har fått lignende sjokk av brev fea BV? Hva skal skke på møte? Og kan jeg ringe de i morgen å spørre hva i huleste det dreier seg om og HVEM som har sendt inn?? Takk for at du leste og takk for svar!! Anonymous poster hash: a7ae9...ab9
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Du kan ringe og spørre, men det er ikke sikkert du får svar der og da. Det er sjelden ønskelig å ta det på telefon. På møtet vil bekymringsmeldingen bli gjennomgått, dere får informasjon om gangen i en barnevernundersøkelse - hva det innebærer for dere, hvilke rettigheter dere har osv., dere får uttale dere om innholdet i bekymringsmeldingen og vil bli bedt om å samtykke til innhenting av informasjon fra relevante instanser som kjenner dere/jenta deres. Anonymous poster hash: af52f...637
Tbm88 Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Tror du kan få vite hva det dreier seg om,men ikke hvem som har ringt inn..
Iiiiik Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Du kan få vite hvem som er melder så sant ikke barneverntjenesten har mottatt en anonym bekymring. Hvis man melder uten å være anonym, vil man vanligvis informere foreldrene om det samtidig. Hvis alt er bra hos dere, kan dere nok ta dette med ro.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Så bra at dere kan få hjelp til å håndtere trassen til barnet siden dere sliter en del med det Muligens vil råd og veiledning ang trassen være er en godt tiltak for dere og det er kjempebra om dere får den muligheten. Noen ganger skulle jeg selv ønske at jeg kunne få noen utenfra med kompetanse som kunne hjelpe oss litt med ting som vi sliter med i forhold til barnet, for det å være foreldre til trassige barn er jammen meg ikke lett! Barnevernet har ulike programmer og kurs til foreldre som har vanskelige barn, det beste av alt er jo at det er gratis dersom barnevernet mener at et slikt tiltak er bra for dere. Barnevernet er jo der for å hjelpe foreldrene og barnet, utnytt sjansen da vell til å få litt hjelp på veien ut av trassen og til et mer harmonisk familieliv med et barn som trives mer:) Så hadde jeg vært dere hadde jeg tatt opp trassen og de problemene dere har hjemme på meldingsmøtet slik at de kan vurdere slike tiltak som jeg har nevnt og få hjelp. Etter meldingsmøtet kan de henlegge saken eller gå videre med det - da en undersøkelsessak. Undersøkelse er en rutine og du kan gjerne oppfordre dem til å komme på hjemmebesøk for å se og bli kjent med datteren din. Etter undersøkelse kan de enten henlegge eller gå videre med tiltak - det er her jeg snakker om foreldreveiledningsprogram, råd og veiledning eller kurs. Mange foreldre melder seg selv til barnevernet for å få nettopp dette - så det er verdt det og absolutt ikke farlig å "åpne" seg for barnevernet (som for øvrig skulle ha skiftet navn til familiehjelpen eller noe annet da navnet virker avskrekkende for de fleste). Anonymous poster hash: e2af2...a05
Tigerpote Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Så bra at dere kan få hjelp til å håndtere trassen til barnet siden dere sliter en del med det Muligens vil råd og veiledning ang trassen være er en godt tiltak for dere og det er kjempebra om dere får den muligheten. Noen ganger skulle jeg selv ønske at jeg kunne få noen utenfra med kompetanse som kunne hjelpe oss litt med ting som vi sliter med i forhold til barnet, for det å være foreldre til trassige barn er jammen meg ikke lett! Barnevernet har ulike programmer og kurs til foreldre som har vanskelige barn, det beste av alt er jo at det er gratis dersom barnevernet mener at et slikt tiltak er bra for dere. Barnevernet er jo der for å hjelpe foreldrene og barnet, utnytt sjansen da vell til å få litt hjelp på veien ut av trassen og til et mer harmonisk familieliv med et barn som trives mer:) Så hadde jeg vært dere hadde jeg tatt opp trassen og de problemene dere har hjemme på meldingsmøtet slik at de kan vurdere slike tiltak som jeg har nevnt og få hjelp. Etter meldingsmøtet kan de henlegge saken eller gå videre med det - da en undersøkelsessak. Undersøkelse er en rutine og du kan gjerne oppfordre dem til å komme på hjemmebesøk for å se og bli kjent med datteren din. Etter undersøkelse kan de enten henlegge eller gå videre med tiltak - det er her jeg snakker om foreldreveiledningsprogram, råd og veiledning eller kurs.Mange foreldre melder seg selv til barnevernet for å få nettopp dette - så det er verdt det og absolutt ikke farlig å "åpne" seg for barnevernet (som for øvrig skulle ha skiftet navn til familiehjelpen eller noe annet da navnet virker avskrekkende for de fleste). Anonymous poster hash: e2af2...a05 De fleste henvender seg vel til helsestasjonen og ikke til barnevernet dersom de trenger veiledning ifht feks barneoppdragelse.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Det må jo komme inn et par totalt ubegrunnede melinger iblandt, men hvis dere ikke gjør noe galt så vil nok BV forstå det raskere enn raskest. Det er heller problematisk hvis det er barnehagen som har meldt bekymringsmelding iom at de ser mer av samspillet deres og kjenner jenta deres godt.... Anonymous poster hash: 1dbe7...db8
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 så det er verdt det og absolutt ikke farlig å "åpne" seg for barnevernet (som for øvrig skulle ha skiftet navn til familiehjelpen eller noe annet da navnet virker avskrekkende for de fleste). Anonymous poster hash: e2af2...a05 Det er nok ikke farlig å spørre generelle spørsmål i forhold til oppdragelse, men det er ikke lurt å fortelle at man er fattig, eller har problemer med panikkangst. Eller har ADHD. De færreste ønsker seg "et liv under barnevernet". Men det er så klart noen som føler seg komfortabel i nærheten av bv, og trenger pengehjelpen. Jeg klarte ikke å føle meg komfortabel i nærheten av bv. Å kalle bv "familiehjelpen" rimer forøvrig ikke med at de alltid klager over en saksbehandler har 10 saker samtidig som handler om vold eller rus, og derfor ikke har tid til å arbeide skikkelig med sakene. Anonymous poster hash: cbdd4...6b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Okei.. holdt på å sette av stolen da jeg åpnet brevet fra barnevernet i dag.de har mottatt en bekymringsmelding og vi er innkalt til møte denne uken.. Jeg skjønner ikke noen verdens ting :-(.. Vi er helt normale mennesker i tyve årene ( studenter) med en sunn, frisk og kvikk jente på 3.5 år. Har aldri gjort henne noe fysisk , slå/sparke straffe henne på en slik måte. Ja jeg har tatt hun med meg i armen strengt ved noen anledninger men det er stort sett vanlig slik jeg har skjønt når unger utagerer. Ellers hjemme er hun en trass uten like og vi prøver ut metoder som time out på stol etc (medfører mye hyling og skriking), men stenger hun aldri ute/inne på rom og slike ting. Aldri forlatt hun hjemme eller i bil alene. For 2-3 uker siden hadde jeg og mannen en litt høylytt krangel hvor hun var tilstede, og begynte og grine for hun ble redd. Dette er noe vi har snakket om i etter tid og det skal aldri skje igjen og at vi begge må kontrolere temperamentet. Jeg eller mannen har aldri utøvd vold mot hverandre. Altså, den episoden er det eneste jeg kan forestille meg at en eller annen som sitter i leiligheten over kan ha tenkt sitt. Men å ringe BV? Eller at jenta har sagt i bhg at mamma og pappa skriker, men kan bhg virkelig ringe BV for det?? Jeg DØR av "nysgjerrighet" noen som har fått lignende sjokk av brev fea BV? Hva skal skke på møte? Og kan jeg ringe de i morgen å spørre hva i huleste det dreier seg om og HVEM som har sendt inn?? Takk for at du leste og takk for svar!! Anonymous poster hash: a7ae9...ab9 vi fikk innkalling til barnevernet og da stod det på brevet hvor bekymrings meldinga kom i fra. Det har dere rett til og vite når saken blir tatt videre. Anonymous poster hash: 8d73d...556
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Du kan få vite hvem som er melder så sant ikke barneverntjenesten har mottatt en anonym bekymring. Hvis man melder uten å være anonym, vil man vanligvis informere foreldrene om det samtidig. Hvis alt er bra hos dere, kan dere nok ta dette med ro. Når vi ble kaldt inn så fikk vi beskjed om at det ikke lengre gikk ann og melde anonymt at det da ikke blir tatt særiøst lengre, til oss var det naboen, og der stod det fult navn. (bare for og legge ved grunnen så var det pga krangling, men barnet var ikke hjemme ved det tidspunktet) Anonymous poster hash: 8d73d...556
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Kan du virkelig ikke forskjellen på hun - henne i en setning? Hører du virkelig ikke at det sies "henne"? Anonymous poster hash: 4850f...81b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 "Aldri forlatt hun alene......" HENNE!! Aldri forlatt henne... Mange slike feil. Du fremstår din ekstemt enkel! Sikkert grunn til barnevernsmelding men du evner ikke til å se det selv Anonymous poster hash: 4850f...81b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Når vi ble kaldt inn så fikk vi beskjed om at det ikke lengre gikk ann og melde anonymt at det da ikke blir tatt særiøst lengre, til oss var det naboen, og der stod det fult navn. (bare for og legge ved grunnen så var det pga krangling, men barnet var ikke hjemme ved det tidspunktet) Anonymous poster hash: 8d73d...556 Da har du enten misforstått eller fått feil informasjon. Privatpersoner kan melde anonymt så mye de lyster. Barneverntjenesten er pliktig til å vurdere anonyme meldinger på linje med andre. Anonymous poster hash: af52f...637
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Mange slike feil. Du fremstår din ekstemt enkel! Anonymous poster hash: 4850f...81b Vel, jeg skal ikke si hva DU framstår som Anonymous poster hash: cbdd4...6b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv. Anonymous poster hash: 65411...62b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv. Anonymous poster hash: 65411...62b Hvorfor melder dere til barnevernet ved hull i tenner? Anonymous poster hash: a65cf...6f8
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv. Anonymous poster hash: 65411...62b Hvorfor melder dere til barnevernet ved hull i tenner? Anonymous poster hash: a65cf...6f8 Fordi man veldig ofte ser omsorgssvikt godt på tannstellet.. Anonymous poster hash: b3fab...28f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Fordi små barn ikke skal ha masse hull i tennene hvis det ikke er pga sykdom/medisiner og det da regnes som omsorgssvikt pga manglende tannstell. Anonymous poster hash: 65411...62b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv.Anonymous poster hash: 65411...62b Hvorfor melder dere til barnevernet ved hull i tenner?Anonymous poster hash: a65cf...6f8 Min søster er tannlege og hun sier at de til stadighet melder videre til BV om dårlig tannhygiene blant pasientene, så det er nok ikke uvanlig. Det er jo en del av den daglige omsorgen for barn å lære dem, eller sørge for at de har god tannhygiene. Om man ikke gjør det, kan dette sees på som omsorgssvikt. (Ikke grov omsorgssvikt, men likevel en svikt) Men det er forskjell på et hull i en tann på en seksåring og tydelig dårlig tannhygiene hos en på samme alder. Anonymous poster hash: 4ec05...173
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #21 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv.Anonymous poster hash: 65411...62b Hvorfor melder dere til barnevernet ved hull i tenner?Anonymous poster hash: a65cf...6f8 Min søster er tannlege og hun sier at de til stadighet melder videre til BV om dårlig tannhygiene blant pasientene, så det er nok ikke uvanlig. Det er jo en del av den daglige omsorgen for barn å lære dem, eller sørge for at de har god tannhygiene. Om man ikke gjør det, kan dette sees på som omsorgssvikt. (Ikke grov omsorgssvikt, men likevel en svikt) Men det er forskjell på et hull i en tann på en seksåring og tydelig dårlig tannhygiene hos en på samme alder. Anonymous poster hash: 4ec05...173 Min 3 åring er ett mareritt å pusse tennene på, hun hyler og skriker og er helt umulig. Prøver å la hun pusse litt og jeg litt. Blir rett og slett tvang. Er veldig redd for at jeg ikke får pusset bra nok og at hun får hull Anonymous poster hash: a65cf...6f8
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #22 Skrevet 1. juli 2013 Hun har ikke feks vært til tannbehandling i narkose el hos tannlegen pga karies? Her jeg jobber har vi da besluttet å melde til bv.Anonymous poster hash: 65411...62b Hvorfor melder dere til barnevernet ved hull i tenner?Anonymous poster hash: a65cf...6f8 Min søster er tannlege og hun sier at de til stadighet melder videre til BV om dårlig tannhygiene blant pasientene, så det er nok ikke uvanlig. Det er jo en del av den daglige omsorgen for barn å lære dem, eller sørge for at de har god tannhygiene. Om man ikke gjør det, kan dette sees på som omsorgssvikt. (Ikke grov omsorgssvikt, men likevel en svikt)Men det er forskjell på et hull i en tann på en seksåring og tydelig dårlig tannhygiene hos en på samme alder.Anonymous poster hash: 4ec05...173 Min 3 åring er ett mareritt å pusse tennene på, hun hyler og skriker og er helt umulig. Prøver å la hun pusse litt og jeg litt. Blir rett og slett tvang. Er veldig redd for at jeg ikke får pusset bra nok og at hun får hull Anonymous poster hash: a65cf...6f8 Men så er det noe med å gå til tannlegen selv og forklare problemet, og gjerne få råd og hjelp før det går så langt at hun har vert på treårskontroll og femårskontroll, og da har hun allerede utviklet dårlig tannhygiene. Anonymous poster hash: 4ec05...173
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #23 Skrevet 1. juli 2013 "Aldri forlatt hun alene......" HENNE!! Aldri forlatt henne... Mange slike feil. Du fremstår din ekstemt enkel! Sikkert grunn til barnevernsmelding men du evner ikke til å se det selv Anonymous poster hash: 4850f...81b Når du kritiserer språket til andre, kanskje du burde se over ditt eget først?!? Anonymous poster hash: 17572...ca8
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #24 Skrevet 1. juli 2013 Til dere som strever med tannpusse; Kjøp elektrisk tannbørste! Vi har Mikke mus fra Elkjøp som spiller en melodi etter ett minutt. Vi pusser i to. Mye kjappere, mindre knotete og melodien er en gulrot. Ungen kan pusse litt selv, mye lettere enn med vanlig. Det er jo bare å holde børsten på tenna så pusser den selv. Billigre med en el-voksenbørste, men de dirrer mye mer og er ikke behagelige for småttisene. Hvertfall ikke de hjemme hos oss. Anonymous poster hash: 297bb...457
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #25 Skrevet 1. juli 2013 Her var det mange fine svar. Takk til dere kontruktive damer, og til du som kritiserer skrivingen min.Det er ingen norsk stil jeg skriver her inne, synd at du har så lite å fylle dagen din med at du må inn på dib å leke ordbok.. Til deg som lurer på tannstell. Første kontroll var i desember. Helt perfekte tenner, null hull og hun gapte fint og høyt på helsestasjonen var vi sist for snart 1 år siden.og der og var alt tipp topp ifh til vekt og utvikling etc. Til deg som tror vi kranglet med folk til stede. Nei. Vi kranglet hjemme.men leiligheten vår er i et hus med 4 andre leiligheter, og det er desverre veldig lytt her. (Kan høre andre folk snakke, gå på do, ha sex osv) JA vi vurderer sterkt å flytte. Nei, kan ikke annet enn å ringe de i morgen for å høre om hva det gjelder. Så skal jeg heller oppdatere dere som er interessert etter møte Vi har ingen ting å skjule, så det skal bli "spennende" å høre hva meldingen dreier seg om! Igjen, takk for svar. Anonymous poster hash: a7ae9...ab9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå