Gå til innhold

Gutt i jentegarderobe

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg på svømming i et svømmeanlegg i en stor by. Da jeg kom i garderoben, så jeg at det var en mor der med to sønner. Den ene sønner var omtrent 4-5 år (og som naturlig nok ikke kan gå i guttegarderoben alene), mens den andre sønnen så ut til å være 10-11 år.

Både jeg og flere andre damer i garderoben reagerte på at den eldre gutten var der. Vi sa ikke noe direkte, men det ble visket at han var altfor gammel til å være der, og flere ristet på hodet. Mange damer ventet også med å skifte til denne gutten hadde gått i dusjen, og jeg selv ble også litt sjenert da han var der (og jeg pleier ikke ha problemer med å skifte foran andre folk). 

Til slutt var det en dame som sa til moren at hun syntes denne gutten var for gammel til å være i jentegarderoben, men moren gikk da rett i forsvarsposisjon og "kunne ikke skjønne at noen reagerte på det engang". Hun sa også at han "bare" var 10 år, og at han ikke turte å gå i garderobe alene med bare ukjente menn. 

Selv ville jeg aldri vurdert å ta med en 10-åring i jentegarderoben, og jeg mener at grensen går ved ca. skolestart. Selvfølgelig kan enkelte barn ha spesielle behov, men da mener jeg at når de har blitt så gamle, så får man heller be om å få bruke handicapgarderobe eller lignende. Det kan ihvertfall ikke være slik at andre damer synes hele situasjonen blir veldig ubehagelig. 

Hva synes dere? 

Anonymous poster hash: 046f2...e61
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde kontaktet badevakten, han er for gammel.

Anonymous poster hash: c4ba1...920

Skrevet

Jeg er enig med deg. Cirka skolestart, ikke noe eldre.

Og nei, det er faktisk ikke andre badendes problem om man har en tiåring som ikke vil gå i garderoben alene. Enten får ungen lære det, man får be om familiegarderobe, be en badevakt følge ham, ta med en kompis/far eller la være å gå i svømmehallen.

Anonymous poster hash: b7842...3ca
Skrevet

En tiåring er for stor ja.

Her gikk gutten vår på svømmekurs, og klarte seg alene i guttegarderoben fra han var 6 år. Men på kurset både i 1 og 2 klasse var det faktisk to jenter som var med fedrene sine, og gikk i guttegarderoben. Det synes jeg også er for gammelt.

Heldigvis gikk de ikke i samme klasse som jr, men kunne like gjerne gjort det.

Anonymous poster hash: df7c8...f91
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert så mye på 10 års alder. Tenker at hvis guttten hadde vært gammel nok til å Glane på kropper, hadde han vel mest sannsynlig vært sjenert selv og..

Hadde med en 7 åring å garderoben en gang selv. Og folk synes det var rart. Men en 7 åring er ikke mye altså..

Anonymous poster hash: bc3d2...770

Skrevet

Tenk så guffent for evnt jenter i samme alder  :(  Jeg ville ALDRI kledd meg naken foran jevngammel gutt når jeg var på den alderen. Hadde begynt puberteten så smått og ville følt det veldig traumatisk at en gutt som kanskje kjente meg skulle se meg naken!

Alt for gammel! 5 år er grensen for min del, skolestartbarn i verste tilfelle, altså hvis barnet er veldig redd og handicap er utelukket.

Anonymous poster hash: 7266d...a5d
Skrevet

Min sønn er ferdig med 1. klasse, og han hadde ikke kunne gå i herregarderoben alene (du nevnte ned mot skolealder). Da hadde han ikke gjort det han skulle, og ikke tatt med det han skulle. Dessuten er han litt pysete og hadde ikke turt. 

Anonymous poster hash: c6975...9f1
Skrevet

Min sønn er ferdig med 1. klasse, og han hadde ikke kunne gå i herregarderoben alene (du nevnte ned mot skolealder). Da hadde han ikke gjort det han skulle, og ikke tatt med det han skulle. Dessuten er han litt pysete og hadde ikke turt. 

Men hvorfor skal det være andre badegjesters problem?

Anonymous poster hash: b7842...3ca

Skrevet

Regner da med at du har med deg en pappa eller noe til gutten, som kan være med han i garderoben! For i jentegarderoben har han ingenting å gjøre.

Anonymous poster hash: a2329...66b

Skrevet

Da tenker jeg at det er på tide å trene litt på å være selvstendig, og å løse små ting selv...

Anonymous poster hash: cafa6...e94

Skrevet

Regner da med at du har med deg en pappa eller noe til gutten, som kan være med han i garderoben! For i jentegarderoben har han ingenting å gjøre.

Anonymous poster hash: a2329...66b

Jeg må også si at jeg spiller spørsmålstegn ved hvorfor det skal være andres problem at ens sønn ikke klarer seg i garderoben alene. I dette konkrete tilfellet var det som nevnt flere damer som reagerte og som følte det som så ubehagelig at de ventet med å skifte. 

Jeg forstår at f.eks alenemødre kan få litt utfordringer hvis de skal på bading med gutter som ikke klarer seg selv, men da må man etter mitt synspunkt finne andre løsninger. F.eks egen garderobe om mulig, eller at man tar med seg en mannlig bekjent på bading. Og dessuten mener jeg at så sant gutten ikke har en diagnose eller noe sånt, så er det virkelig på tide å begynne å klare seg selv i en garderobe når man er 10 år.

HI

Anonymous poster hash: 046f2...e61

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg hadde aldri reagert hvis jeg hadde møtt på en gutt i 6-7 års alder......

Gjest sug lut
Skrevet

Det er ikke en menneskerett å gå i svømmehall, har man ingen mann som kan følge gutten så får man la være å gå til han er større. Bad ute, ring en fetter, gjør hva dere vil, men ikke skyv problemet over på oss andre.

Skrevet

Enig, han er alt for gammel til å være med i damegarderoben. Husker jeg hadde med sønnen min da han fortsatt gikk i barnehagen og en liten jente turte ikke å dusje da. Jeg snakket med jenta og mammaen og sa at sønnen min bare var fem år og fortsatt gikk i barnehagen, og da turte jenta. Hun var redd for at det var noen som skulle kjenne henne igjen fra skolen.

Sønnen min har ikke vært med meg etter at han begynte på skolen, da får han klare seg selv i herregarderoben.

Anonymous poster hash: df30d...2e9
Skrevet

Da tenker jeg at det er på tide å trene litt på å være selvstendig, og å løse små ting selv...

Jo da, vi trener på det. Nå er min gutt 6 1/2 år, og jeg synes at han godt kan være med inn i jentegarderoben hvis han da føler seg utrygg. Det finnes ingen familiegarderobe her, og tåler ikke folk å kle av seg i nærheten av en 6åring, får heller de la være å bade. 

Skrevet

Jo da, vi trener på det. Nå er min gutt 6 1/2 år, og jeg synes at han godt kan være med inn i jentegarderoben hvis han da føler seg utrygg. Det finnes ingen familiegarderobe her, og tåler ikke folk å kle av seg i nærheten av en 6åring, får heller de la være å bade.

Ja, og så lenge du syns det, så er det jo samme hva "alle andre" mener....

Skrevet

Nei, det er det ikke, men hvorfor skal vi gjøre 6-åringer til noen sxsualiserte kikkere. De er barn! Kropp er kropp. 

Skrevet

Nei, det er det ikke, men hvorfor skal vi gjøre 6-åringer til noen sxsualiserte kikkere. De er barn! Kropp er kropp.

Fint at du mener det, men når det er ganske mange som mener det motsatte, så er det jo opp til deg å ta hensyn til det.

For min del så hadde jeg ikke hatt store problemer med det, så hysterisk er jeg ikke på kropp.

Poenget mitt var vel mer i utgangspunktet at et barn som er ferdig med 1. klasse bør klare slike ting alene. Ellers så burde det vært trent på en stund allerede...

Skrevet

En 10 år gammel gutt har ingen ting å gjøre i damegarderoben. Det samme gjelder jenter i herregarderoben.

Når ungen blir 6 år så er det på tide å gå i egen garderobe.

Husker selv at jeg var livredd første gangen (hadde aldri vært i den svømmehallen før), men det gikk bra  :)

Han/hun må gjøre det før eller siden uansett!

Anonymous poster hash: 10ce7...41f
Skrevet

De klarer seg jo i garderoben og dusjen på skolen, hvorfor klarer de det ikke i en offentlig svømmehall? Det har ihvertfall ikke vært noen lærer med mitt barn i dusjen når de har gym og svømming på skolen.

Ville aldri sendt min 9årige jente med mannen i mannegarderoben. Hun er stor nok til å glane og kommentere ting på min kropp, da regner jeg med at det samme gjelder guttekropper i garderoben.

Skrevet

Nei, så menn! Det er i tilfelle du og din 6-åring som må la være å bade, hvis det ikke er en far, en onkel eller en mannlig bekjent som kan følge gutten i herregarderoben. Du kan bare ikke dytte dette problemet over på de andre. 

Anonymous poster hash: 4ae11...523

Gjest Lagå
Skrevet

Jeg tror jeg hadde nekta plent om broren min på 10 år skulle vært med i damegarderoben!

Skrevet

Er det mange barn med store puter under armene og lite ansvarsgjøring fra foreldres side her til lands eller? En 6-7 åring klarer fint å gå inn i en garderobe med mennesker av samme kjønn, ta av seg klær, dusje seg (ta en dusj hjemme før dere drar for å være sikker på at ungen er relativt ren før han/hun skal dusje selv, så er bakterieproblemet løst) og deretter gå utenfor garderobedøren og vente på mor/far. 

Barn nå til dags (huff, der hørtes jeg gammel ut!) har for lite ansvar! Får de samme barna som ikke kan gå inn på garderoben alene lov og mulighet til å leke i skogen/på lekeplassen alene, eller må de observeres og følges overalt? Dere er klar over at skolebarn på skolen blir forklart regler og rutiner, men så må ta avsnar selv i hverdagen? Det er i bunn og grunn kun barn med behov utover det normale som blir leid hit og dit og passet på til enhver tid. De dusjer sammen med klassen, de drar på tur med 2 voksne og 30 andre barn, de blir sendt ut på lekeplassen med 4 voksne som passer på 90 unger og må klare seg selv. Hvordan i alle dager skal de klare dette på daglig basis på skolen, når de ikke kan gå i garderoben selv, ta seg en dusj og vente utenfor døra på mamma/pappa?

Små barn eller barn som har utenomvanlige behov kan være med hvor som helst for min del, men "normale" unger som går på skolen får klare såpass hvis de skal overleve her i verden.....

Anonymous poster hash: 7266d...a5d
Skrevet

Så lenge det ikke finnes regelverk som sier at en 6-8 åring ikke kan være med i garderoben, så tar jeg med min frem til både han og jeg mener han klarer seg selv! Kommer helt an på barnet.

Anonymous poster hash: 2588f...c44

Skrevet

Så lenge det ikke finnes regelverk som sier at en 6-8 åring ikke kan være med i garderoben, så tar jeg med min frem til både han og jeg mener han klarer seg selv! Kommer helt an på barnet.

Anonymous poster hash: 2588f...c44

I enkelte tilfelle kan det vere barnet det kjem an på, men så mange med særskilte behov er det ikkje. Det kjem nok like mykje an på korvidt foreldra kan gi slepp på barnet og lære dei ferdigheter dei bør lære, t.d. å kunne gå i garderoben aleine.

Kva reglar gjeld er det oftast opplyst med tekst hvilket kjønn garderoben er meint for. For dei mindre lesekyndige er det også merka med symbol, kjolekledd symbol for damer/jenter og buksekledd for gutar/menn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...