Gå til innhold

Er det virkelig ALLE her som har utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge standarden her inne har jeg ikke utdannelse, men jeg er autorisert helsesekretær. Jeg kunne nok blitt hva jeg ville om jeg var god nok i matte

Akkurat det samme med meg, bortsett fra at jeg ER god i matte. Det var flere rundt meg som forventet at jeg skulle gå i min fars fotspor og ta sivilingeniørutdannelse på NTNU, men jeg var/er bare overhodet ikke interessert i det. Jeg har rett og slett tatt et aktivt valg om ikke å ta en høyere utdannelse og heller tatt hensyn til hva JEG ønsker å gjøre. Det å være helsesekretær er den perfekte jobb for meg rett og slett.

Har fått en del kommentarer fra folk som mener jeg har kastet bort mitt potensiale, men det er mitt liv og mine valg, ikke deres valg.

Anonymous poster hash: 9b6e4...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner vel nesten ingen som ikke har noe utdannelse etter videregående, men både jeg og flere av venninnene mine er bare sykepleiere, lærere, førskolelærere etc, og det kaller jeg ikke akkurat å være utdannet. Men ene venninnen min er jeg usikker på om engang gikk ferdig videregående, og hun er den flinkeste moren jeg vet faktisk. De med "ordentlig" utdannelse er på en måte dårligere mødre, for de fleste med 5-6-7-årig utdannelse jobber mye mer enn 100 %, så da blir det jo mye mindre tid på barna.

Anonymous poster hash: 87904...729

Hva i huleste er det for et utsagn å komme med da?

Gjør vi det? 

Her har alle venninner, meg inkludert minimum 5 års utdannelse. De aller fleste av oss jobber 100 % ikke mer, og i tillegg har vi frihetene til å levere sent noen dager, jobbe hjemmefra, avspasere, flexitid et. Vi har også økonomi til å ta oss litt ekstrafri når det passer. Og dette gjelder som oftest BÅDE mor og far, slik at familien har det ganske mye friere enn mange andre. 

De med lite utdannelse må jo jobbe mye mer for å få hjulene til å gå rundt, har fast arbeidstid, rigide arbeidstidsregler og generelt lite frihet.

Anonymous poster hash: 98e44...5c8

Skrevet

Jeg har ikke høyere utdannelse ennå, men er akkurat ferdig med første året av min bachelorgrad. Og jeg er trebarnsmor. Jeg velger ikke å ta høyere utdannelse for å bli en bedre mor, men for å ha større muligheter på arbeidsmarkedet. Har jobbet "på gulvet" og føler at jeg for motivasjonens skyld trenger litt mer utfordringer og ansvar på jobb, og har derfor valgt å utdanne meg. Men jeg synes ikke at jeg har vært en dårlig mor til nå altså.

Anonymous poster hash: 895cd...96c
Skrevet

Selvfølgelig har ikke alle her høyere utdannelse. Ut fra refleksjonsnivået som preger debattene kan man vel lure på om flertallet har fullført ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 0fe24...1d8
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg har kun videregående.. Enn så lenge..

Jeg har gått barne- og ungdomsarbeider, etter dette trengte jeg tid fra skolebenken, vikariat og sommerjobber.. Mange, lange år med mobbing hadde slitt ut skolelysten min. Nå har jeg stiftet familie, økonomien kunne vært betydelig bedre, så jeg må beregne noen år med jobb og inntekt nå, men målet er å komme meg tilbake på skolebenken, få en utdannelse og vise ungene at det aldri er for sent å gjøre det man ønsker seg.

Ser ikke noen grunn til å skulle se ned på de som ikke har en høy utdannelse, eller de som ikke har utdannelse i det heletatt, for jeg klarer ikke se hva dette har å si for forelder rollen..

Skrevet

Ble ufør i ung alder og fikk derfor dessverre ikke fullført videregående.

Har lagt merke til det samme her inne. Å si at man er mindre intelligent/oppegående/reflektert/moden fordi man ikke har fått fullført utdannelsen sin er en fordømmende og idiotisk tankegang, siden det finnes mange, mange, mange grunner til at man ikke fullfører.

Anonymous poster hash: 10a31...58f
Skrevet

Da har du fordommer mot meg. Jobber på sykehjem nå og skal ta opp studiene til neste år. Synd jeg ikke klarte å fullføre vgs da jeg var for opptatt med å oppdra meg selv og min alkoholiserte, psykisk syke mor.

Vondt å høre :(

Mange klemmer til deg.

Anonymous poster hash: 10a31...58f

Skrevet

Jeg har master, men klarer fint å forholde meg til mennesker som ikke har utdannelse likevel... Forsåvidt også til folk med lengre utdannelse og :) Tror ikke det har så mye å si ifht hvordan man er som foreldre. Jeg kommer forresten definitivt IKKE fra et akademikerhjem, mine foreldre har vel 7 års skolegang, men de har gjort en utmerket jobb som foreldre for meg og mine søsken.

Skrevet

Jeg har også "bare" fagbrev.. synes ikke selv det er dårlig, er fornøyd :)

Men for min egen del, for å få drømmejobben, så kunne jeg ønske at jeg hadde muligheten til å videreutdanne meg.

Mannen min har også "bare" fagbrev, og han tjener godt!

Man kan jo vri de tingene begge veier, noen mener at de med lav utdanning er dårligere mødre av div grunner og så kan man også si at mange (ikke alle!) med høy utdanning bruker mer tid på jobben enn barna sine (bl.annet min far).

Anonymous poster hash: 4bb6e...bff
Skrevet

Da har du fordommer mot meg. Jobber på sykehjem nå og skal ta opp studiene til neste år. Synd jeg ikke klarte å fullføre vgs da jeg var for opptatt med å oppdra meg selv og min alkoholiserte, psykisk syke mor.

Men du har i det minste prøvd, og skal ta opp igjen studier.

Siktet i all hovedsak til de som setter seg på ræva og ikke prøver engang ;)

Skrevet

Jeg ser ikke ned på de som ikke har utdannelse, men vill selv vært flau om jeg ikke hadde hatt det. Jeg er stolt av at jeg har bachelor, og holder på med videreutdanning nå. For meg som person, er det viktig med selvrealisering, og føler meg bedre når jeg oppnår noe.

Jeg har bare små barn enda, men jeg håper de får en god utdannelse en dag. Jeg kommer til å poengtere viktigheten med en utdannelse, og normaliteten ved det. Alt i alt så har vel mennesker med utdannelse enn større stjerne hos meg enn de som ikke har det. Men jeg har både venner og familie uten utdannelse, og tenker ikke over det i hverdagen, for å si det sånn!

Anonymous poster hash: 372d5...216

Skrevet

Jeg har lang utdanning (siv.ing.), men det er ikke derfor jeg er en god mor.

Anonymous poster hash: 27bf8...d23
Skrevet

Jeg har ingen lang utdannelse, ferdig da jeg var 22. Tre år på høyskole.

Jeg tror ikke man trenger så lang utdannelse for å være gode foreldre, men jeg syns det er fint å ha alt på stell før man får barn. Jeg kunne ikke tenkt meg å studere mens vi har barn i grunnskolealder.

Skrevet

Jeg har bachelor og dømmer ikke de som ikke har høyere utdanning!

Jeg angrer faktisk på at jeg ikke valgte en annen studieretning på vgs og da hadde jeg ikke hatt noen bachelor etterpå.

Anonymous poster hash: f01d8...6a7

Skrevet

Jeg har ikke fullført vgs men har en godt betalt jobb med mye utfordringer og stor frihet.

Har jobbet meg opp i hirakiet pga. min menneske kunnskap.

Min mann er ingeinør.

Anonymous poster hash: 52fc4...a95

Gjest Anybody
Skrevet

Jeg har igjen utdannelse, men jeg er den beste mammaen mitt barn kan få.

Jeg har en of jobb, eget firma og en del verv. Så jeg klarer meg så fint så :)

Skrevet

Jeg har lang utdannelse, men tror ikke om man er god eller dårlig mor har noe med det å gjøre. Tror ikke jeg selv er noen spesielt god forelder egentlig. Ikke dårlig, men slett ikke fantastisk. Synes magne andre er mer tålmodige og morsommere og flinkere til å finne på ting med ungene enn meg.

Anonymous poster hash: bcbaf...acf

Skrevet

Jeg har master i rettsvitenskap og holder på med et årsstudium ved siden av jobben. Mannen min har bare videregående, men holder på med bachelor nå. Jeg har aldri sett ned på han uten utdannelse, men jeg er veldig glad for at han nå går på skolen. Det har jo med sikkerhet i fremtiden å gjøre. Det viktigste er ikke å ha så lang utdannelse som mulig, men at man går en nogenlunde sikker fremtid i møte.

Anonymous poster hash: 67c7e...c8d

Skrevet

Jeg har en mastergrad, og anser meg selv stort sett som en god mor. Men jeg har for lite tålmodighet. Finnes helt klart bedre mødre enn meg om man skal tenke rent pedagogisk i alle situasjoner. Jeg tror ikke lengden på utdannelsen har noen sammenheng med hvor god mor man er. Eneste forskjell er at Jeg tror de fleste som har lang utdannelse selv vil følge opp skolegang og oppmuntre til studier på en annen måte enn mange uten utdannelse. Og forskning viser jo at flere uten utdannelse røyker, drikker, mottar trygdeytelser etc enn de med utdannelse. Og nei, jeg sier ikke at alle uten utdannelse er dårlige mødre. Verden beste mor, min mamma, har ingen utdannelse. Og jeg kommer aldri til å bli en så god mamma som henne.

Anonymous poster hash: c762b...5ca

Skrevet

Jeg tenker du er litt dumsnill som velger å ødelegge livet ditt for å passe på en alkoholisert psykisk syk mor. For meg hadde hun fått seile sin egen sjø...

Jeg kjenner vel nesten ingen som ikke har noe utdannelse etter videregående, men både jeg og flere av venninnene mine er bare sykepleiere, lærere, førskolelærere etc, og det kaller jeg ikke akkurat å være utdannet. Men ene venninnen min er jeg usikker på om engang gikk ferdig videregående, og hun er den flinkeste moren jeg vet faktisk. De med "ordentlig" utdannelse er på en måte dårligere mødre, for de fleste med 5-6-7-årig utdannelse jobber mye mer enn 100 %, så da blir det jo mye mindre tid på barna.

Hva i huleste er det for et utsagn å komme med da?

Gjør vi det? 

Her har alle venninner, meg inkludert minimum 5 års utdannelse. De aller fleste av oss jobber 100 % ikke mer, og i tillegg har vi frihetene til å levere sent noen dager, jobbe hjemmefra, avspasere, flexitid et. Vi har også økonomi til å ta oss litt ekstrafri når det passer. Og dette gjelder som oftest BÅDE mor og far, slik at familien har det ganske mye friere enn mange andre. 

De med lite utdannelse må jo jobbe mye mer for å få hjulene til å gå rundt, har fast arbeidstid, rigide arbeidstidsregler og generelt lite frihet.

Anonymous poster hash: 98e44...5c8

Jeg snakket om av de jeg kjenner, ser det ble litt uklart og at det ser ut som jeg mente alle med høyere utdannelse, som en generalisering. Om jeg skal generalisere vil jeg faktisk si at jeg mener intelligente, høyt utdannede mennesker er de beste foreldrene, men akkurat den venninnen min er en fantastisk mor (hun har dog små barn, hvor mye hun kan hjelpe dem med skolearbeidet etc når ungen begynner på ungdomskolen og vgs får vi nå se...), og de av MINE venninner som har lang utdannelse reiser mye i jobben, jobber gjerne til 18-20 om kveldene etc. De barna har mindre tid med foreldrene, men mer materielle goder.

Skrevet

Hvor mye tid for dem som har en krevende jobb som leder eller noe sjef stilling.Mange av dem rike har damer fra andre land som barnepasser og som renholder i hjemmet deres.Det å gi dyre ting og penger til barna er ikke gode foreldre men dem som har tid og kjærlighet.

Anonymous poster hash: bfbb1...c6d
Skrevet

Jeg har blitt overrasket før når mange her inne mener at man ikke har utdannelse når man har fagbrev som feks frisør, rørlegger eller helsefagarbeider, men er enda mer overrasket over at noen mener at man ikke har utdanning når man er feks sykepleier eller lærer, eller har bachelorutdanning ;-) Det er faktisk definert som utdanning, uavhengig av hvor snobbete man er, ja for det mener jeg at man da er. Man må ha master og helst være professor for å kunne skilte med å ha en utdanning altså? Sprøyt.

Jeg har en bachelor, men har fått jobb innen noe annet som ikke krever utdanning nå. Jeg skal bruke utdanningen min på hobbybasis og planlegger å bli værende i nåværende jobb over tid. Arbeidstider og arbeidets art er svært så forenelig med å være småbarnsmor, så får jeg se etterhvert. En liten del av meg kunne ha tenkt seg en master, men da må vi opparbeide økonomien litt mer. Det spørs også på arbeidsmulighetene her hvor vi bor, for det er uaktuelt å flytte.

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg tenker du er litt dumsnill som velger å ødelegge livet ditt for å passe på en alkoholisert psykisk syk mor. For meg hadde hun fått seile sin egen sjø...

Dumsnill? Det handler vel ikke om å være verken dum eller snill. Med tanke på hennes unge alder så er ikke dette et "uvanlig" tilfelle. Det skal veldig mye til før et barn vender ryggen til sin mor og lar henne "seile sin egen sjø".

Skrevet

Jeg har generell studie kompetanse som jeg ikke har fått tid til å bruke. Startet på en bachelor studie, men sluttet etter 5 mnd fordi jeg fant ut at det ikke var noe for meg. Nå går jeg på ett årsstudie som varer til desember og skal etter det få bedre lønn. Har søkt psykologi ett årstudium til neste år så vi får se hvordan det blir ettervert :P

Anonymous poster hash: 1d0d7...4d0

Gjest yrild
Skrevet

Jeg har lang utdannelse, men det betyr ikke at jeg tror at de uten utdannelse generelt er dårlige foreldre!

Det hender jeg reagerer veldig sterkt på dårlige foreldre, da er de som oftest ikke utdannet eller veeeeldig høyt utdannet, men jeg kjenner en haug med gode foreldre uten utdannelse og også mange med doktorgrad som også forstår seg på barn ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...