Gå til innhold

Er det virkelig ALLE her som har utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om alle skal dømme de uten utdannelse her inne så jeg lurer enkelt og greit på om det virkelig er slik at alle dere har en milelang utdannelse? Finnes det ingen her som tørr å si at det går an å være gode foreldre uten bachelor eller mastergrad? 

Anonymous poster hash: 70c98...62d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen bachelor eller mastergrad og jeg klarer meg fint. Er en god mor som tjener greit, har en god jobb og er generelt fornøyd. Er foreldrekontakt i barnehagen, trener på fotballlaget og ellers med på ting som skjer i hverdagen til barna. Hender jeg slår til med cupcakes og.

Skal innrømme at jeg har tenkt tanken på høyere utdanning for å stille sterkere i jobben og lettere få jobb\sikrere fremtid for meg og barna, men det blir med tanken da jeg ikke har fullført vgs.

Anonymous poster hash: 110c6...bda
Gjest Skofantomet
Skrevet

Hvem sier det? Jeg er "kun" frisør, 4 års utdanning, er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen, men mammarollen klarer jeg sabla bra fordi ;)

Skrevet

Jeg har ingen milelang utdanelse nei. Utdannet webdesigner, og gikk på skole i 1 år. Tjener godt.

Anonymous poster hash: 35b8f...551
Skrevet

Det er klart man kan være en fantastisk forelder selv om man ikke har utdanning.

Men det er ikke til å komme utenom at lav utdanning og inntekt henger sammen med dårligere skoleresultater for barna gjennom hele skoleløpet, dårligere helse og lavere forventet levealder.

Men det er jo på det GENERELLE planet, det behøver ikke gjelde akkurat DEG og DIN famile.

Anonymous poster hash: 6ab83...fd9
Skrevet

Jeg har "bare" fagbrev. Vi har begge to fast jobb og god økonomi syns jeg. Bor i rekkehus og trives godt. Våre barn får god oppfølging av oss både på skolen og fritiden. Anser oss som en stabil og lykkelig familie uten bekymringer :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ifølge standarden her inne har jeg ikke utdannelse, men jeg er autorisert helsesekretær. Jeg kunne nok blitt hva jeg ville om jeg var god nok i matte

Skrevet

Om man skulle måttet ha utdannelse for å være en god forelder er det jo utrolig mange som ikke skulle hatt barn. Og hvorfor i all verden skulle jeg, som har høyere utdanning, vært bedre skikket som mor enn nabokona  som jobber på Kiwi?

Anonymous poster hash: 39173...397
Skrevet

Ja, jeg har mange års utdannelse, bachelor, master + mange kurs og sertifiseringer i tillegg, men jeg tror selvsagt man kan være en god mor uavhengig av det. Kjærlighet, omsorg, grenser og tilstedeværelse tror jeg er det viktigste for å være en god forelder! Likevel vil jeg anbefale høyere utdannelse fordi det gir helt andre muligheter på arbeidsmarkedet, økt forståelse for samfunn og verden, forståelse for komplekse systemer osv..

Skrevet

Jeg har bachelorgrad og en halv master og underviser phd-studenter. :)

Anonymous poster hash: e09a1...044
Skrevet

Flott! Da fikk du sagt det. Du nevnte ingenting om det hi spurte om.

Jeg har bachelorgrad og en halv master og underviser phd-studenter. :)

Anonymous poster hash: e09a1...044

Anonymous poster hash: de4aa...632

Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen som ikke har utdannelse, men for meg har det vært viktig å få en god utdannelse slik at jeg står sterkt i jobbmarkedet og ikke minst får en utfordrende jobb som gir meg personlig utvikling og en god mestringsfølelse. 

Skal heller ikke legge skjul på at det alltid har vært viktig å klare meg økonomisk selv (jeg begynte f.eks med sommerjobb når jeg var ti år (etter å mast meg til det) og har jobbet hver sommer etter det til jeg ble voksen og begynte i full jobb) og nå sitter jeg i konsernledelsen hos et internasjonalt konsern.

Tjener veldig godt og er veldig glad for at jeg klarte meg selv uten å måtte ha hjelp av NAV når jeg brøt med min eksmann for litt over ett år siden. Ikke for at det er feil å få hjelp av NAV, men fordi det er viktig for meg å klare meg selv.

Anonymous poster hash: b43a5...782
Gjest skogskaninen
Skrevet

Jeg har master, men det jeg har lært mest av er livet generelt. Jeg har hatt et veldig innholdsrikt liv og det er hva jeg har lært og tenkt rundt dette som sitter sterkest hos meg. En venninne av meg har lav utdannelse og ble mor relativt tidlig, men hun var og er en av de mest fantastiske mødrene jeg har sett! 

Skrevet

Jeg er tyve år og har kun videregående. Dvs et år helse og sosialfag, et år helseservice og et år påbygg. For tiden jobber jeg i matbutikk. Ser på dette som mitt "friår" fra skolen etter to år i mammarollen og skoleelev. Enten blir det tannhelsesekretær eller lærer av meg.

Anonymous poster hash: 47b29...649

Skrevet

Det er helt klart at man kan være en god forelder uten utdannelse. Men som det blir nevnt lenger opp her har utdannelse en sammenheng med helse, barns resultater i skole, levealder osv. Det er ikke til å komme unna at man gir barna sine et bedre grunnlag med tanke på sosia arv og sosial mobilitet.

Anonymous poster hash: 22e55...4f5
Skrevet

Jeg har utdannelse. Er barne- og ungdomsarbeider og tannhelsesekretær. Ikke noe lang utdanning eller noen spesifikasjoner, men det er en utdanning. Jeg har hatt gode jobber både som det og som andre ting. For tiden er jeg hjemmeværende pga. jeg er kronisk syk.

Ser ikke på meg selv som bedre eller verre enn andre mødre pga. utdannelsen min eller sykdommen min, men vet med meg selv at jeg har en vei å gå og kan alltid forbedre meg :)  Det ser jeg for meg at også mange med lang eller lengre utdannelse også kan.

Skrevet

Har en bachelorgrad...

Ser ikke ned på de som har stoppet utdannelsen etter videregående, men jeg må innrømme at jeg har litt fordommer mot de som kun har fullført ungdomsskolen.

Skrevet

Jeg har snart ferdig en master, før det to bachelorgrader. Er ufattelig glad for det! Jeg er ikke en spesielt god mor, det tror jeg ikke jeg hadde vært uten utdannelse heller. Men livet mitt er mye bedre fordi jeg har utdannelse. Og ikke minst stiller jeg mye friere i forhold til jobb og ikke minst i forholdt til inntektsutvikling. 

Utdannelse er den ene gradienten som alltid skiller på helse, livskvalitet etc. Dessuten så er det jo ikke tvil om at en løper større risikoer i forhold til ufør etc uten utdannelse. Da svært mange av de jobbene som er for ufaglærte er tunge for kroppen, og den dagen helsen svikter så er ikke mulighetene til å finne en aannen jobb like store. 

Anonymous poster hash: 98e44...5c8
Skrevet

Jeg har veldig lang utdannelse, men jeg dømmer som regel ikke de som velger annerledes. Min nærmeste venninne har ikke en gang fullført videregående, og hun er selvsagt en veldig god mor likevel. :)

Anonymous poster hash: b8698...a65
Skrevet

Jeg kjenner vel nesten ingen som ikke har noe utdannelse etter videregående, men både jeg og flere av venninnene mine er bare sykepleiere, lærere, førskolelærere etc, og det kaller jeg ikke akkurat å være utdannet. Men ene venninnen min er jeg usikker på om engang gikk ferdig videregående, og hun er den flinkeste moren jeg vet faktisk. De med "ordentlig" utdannelse er på en måte dårligere mødre, for de fleste med 5-6-7-årig utdannelse jobber mye mer enn 100 %, så da blir det jo mye mindre tid på barna. 

Anonymous poster hash: 87904...729
Skrevet

Jeg kjenner vel nesten ingen som ikke har noe utdannelse etter videregående, men både jeg og flere av venninnene mine er bare sykepleiere, lærere, førskolelærere etc, og det kaller jeg ikke akkurat å være utdannet. Men ene venninnen min er jeg usikker på om engang gikk ferdig videregående, og hun er den flinkeste moren jeg vet faktisk. De med "ordentlig" utdannelse er på en måte dårligere mødre, for de fleste med 5-6-7-årig utdannelse jobber mye mer enn 100 %, så da blir det jo mye mindre tid på barna. 

Ja, men på den annen side vil barna til de med høy utdanning ha bedre helse, gjøre det bedre på skolen og leve lenger (i snitt).

Så sånn sett er det best for barna å ha foreldre med (høy) utdannelse. Men som segt lenge ropp her, dette er jo på generelt nivå - det er selvsagt masse individuelle variasjoner.

Anonymous poster hash: 6ab83...fd9

Skrevet

Da har du fordommer mot meg. Jobber på sykehjem nå og skal ta opp studiene til neste år. Synd jeg ikke klarte å fullføre vgs da jeg var for opptatt med å oppdra meg selv og min alkoholiserte, psykisk syke mor.

Skrevet

Og den var ment til valkyrien.

Gjest Skofantomet
Skrevet

Hva i huleste er det for et utsagn å komme med da?

Skrevet

Jeg har snart doktorgrad (milelang utfannelse ja), og anser meg selv til tider som en ikke så god mor, fordi jeg må prioritere jobben ganske høyt for å få til det som er viktig der. Alt ialt tror jeg at jeg er en god mor da det er mye flexitid, så summen av samvær er nok ikke mindre enn gjennomsnittet.

Jeg er veldig opptatt av at ungene skal utfolde seg og utvikle seg. Prøver å unngå mye tv og data, satser mer på lesing, spilling (musikk), turer.

Kjenner flere mødre uten utdannelse. De er kjempeflinke mødre, så tror ikke det har så mye å si. Jeg tror det generelle verdisynet man har har mer å si enn utdannelse. 

Anonymous poster hash: f3364...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...