Gå til innhold

Er karakter C god nok?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

C er jo det nivået 40% av studentmassen stort sett ligger på, så det er i de fleste tilfeller helt ok. Jeg har en yrkesrettet bachelor der karakterer ikke egentlig teller, men hadde nok vært skeptisk til en potensiell arbeidstaker som lå på C og under. Om kandidaten har flest C og så noen ganger glimter til med A og B, villejeg ikke vært skeptisk. Jeg har gode karakterer, lå stort sett på A og B med et par C, da følte jeg at jeg ikke hadde kontroll på faget, eller at jeg hadde uflaks med eksamensoppgaven eller form på eksamensdagen (sliter med konsentrasjon og har diagnose)...



Anonymous poster hash: 67e52...7ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke fornøyd med C'er. Det er en helt OK karakter, men ikke nor jeg gidder å klappe i hendene for.

Jeg har to C'er og vil påstå at at da jeg fikk disse var jeg i det ene tilfellet ikke godt nok forberedt (etter min målestokk) og i det andre tilfellet skrevet en god, men KJEDELIG oppgave.

Ellers har jeg 6 A'er og 4 B'er på vitnemålet mitt.

 

Anonymous poster hash: d528b...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

A=5

B=4

C=3

D=2

E=1

F=stryk

 

Så c er helt greit det. De fleste mastergrader har vel c i snitt som minimum inntaksgrense, eller 2,7 i tallkarakterer.

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Vel, nesten rett..

A = 6

Og så videre nedover..

F = 2

Som er laveste ståkarakter.

 

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

Argh!! Mente såklart E = 2.

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

Hvis du sammenligner med de karakterene som blir brukt i grunnskolen stemmer din skala. Ser du på hvordan de omgjør bokstavkarakterer til tallkarakterer ved f.eks UiO blir min skala riktig. Jeg gikk selvfølgelig utifra sistnevnte.

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Er det nå man skal være ekkel å si "du har vel ikke høyere utdanning, du?"

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Det må du jo mer enn gjerne gjøre, med påstanden er fullstendig gal.

Det finnes nemlig noen som har tatt utdannelse (hold deg fast!) andre steder enn UiO også, tro det eller ei. Jeg er både godt utdannet og lønnet deretter, så jeg lider ingen nød.

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det, men så blir jeg til og med skuffet over en B, som jeg har to av på vitnemålet...

 

Anonymous poster hash: 89827...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at det var C i snitt for å ta master og B i snitt for doktorgrad, jeg ... :)

 

Jepp :) Man blir ikke tatt opp på PhD programmet (ved UiO) med mindre man har C i snitt på bachelor og B på masteroppgave (har sittet i ansettelses-kommiteer).

Karakterkrav for å komme inn på master tror jeg i stor grad avhenger av søkermasse, men det er nok veldig vanskelig å komme inn uten C i snitt i de fleste fag.

 

C står for godt, og er således en grei karakter. På høyere utdanningsinstitusjoner må man jo faktisk ha 40% rett for å i det hele tatt stå :) Har flere Cer selv på bachelorvitnemålet, og har PhD i realfag ;)

 

Anonymous poster hash: a1a8d...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

A=5

B=4

C=3

D=2

E=1

F=stryk

 

Så c er helt greit det. De fleste mastergrader har vel c i snitt som minimum inntaksgrense, eller 2,7 i tallkarakterer.

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Vel, nesten rett..

A = 6

Og så videre nedover..

F = 2

Som er laveste ståkarakter.

 

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

Argh!! Mente såklart E = 2.

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

Hvis du sammenligner med de karakterene som blir brukt i grunnskolen stemmer din skala. Ser du på hvordan de omgjør bokstavkarakterer til tallkarakterer ved f.eks UiO blir min skala riktig. Jeg gikk selvfølgelig utifra sistnevnte.

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Er det nå man skal være ekkel å si "du har vel ikke høyere utdanning, du?"

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Det må du jo mer enn gjerne gjøre, med påstanden er fullstendig gal.

Det finnes nemlig noen som har tatt utdannelse (hold deg fast!) andre steder enn UiO også, tro det eller ei. Jeg er både godt utdannet og lønnet deretter, så jeg lider ingen nød.

 

Anonymous poster hash: 4401a...598

 

Det var vel egentlig ikke en påstand, men en typisk kommentar man fort får her på dib. Uansett så gjelder den skalaen jeg nevnte også ved nhh, ntnu osv... UiO var kun et eksempel.

 

Anonymous poster hash: 78b0e...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo helt an på. Man justerer forventningene til seg selv etter hva det er man skal opp i, om man føler man klarer det, kan bedre, ikke har kontroll ol. For meg er ikke C en god karakter, men jeg vet om flere som jubler og hopper i taket over en C. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på min mastergrad var det c i snitt som gjaldt. Og ingen karakterer dårligere enn b i de mest relevante fagene. Men min mastergrad er en undervisningsbasert grad, hvor man har flere ulike fag, men til slutt blir lektor. Mulig det er annerledes.

 

Og på mitt studie var alt under 40% oppnådd kompetanse stryk, altså F, og mellom 40 og 52% E, og så videre. En C var dermed fra 64 til 76%, og sånn sett en god karakter.

A fra 88 til 100% oppnådd kompetanse, og dermed langt høyere enn en sekser etter videregåendes mål.

I vgs ( i hvert fall i matte) må du nok ha mer enn 88% for å få en sekser. Faktisk ca 95%.

 

Anonymous poster hash: 2cb92...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...