Gå til innhold

"Rusmisbrukere burde steriliseres."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte dette utsagnet i går fra en eldre dame som har jobbet store deler av livet sitt med Narkomane og Alkoholikere. Jeg regner med hun har sett sin del av tragiske hendelser som involverer barn.

Jeg ble ganske satt ut av det hun sa. Hun virket oppriktig sinna og meget seriøs. Så begynte jeg å lure på om dette er en mening som kanskje går igjen hos folk flest, eller er jeg helt på jordet?

Hvorfor mener -du- som du gjør, enten du er enig eller ei?

Selv har jeg ikke tenkt nok over det til å kunne gi et svar enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener nå at man ikke kan tvangssterilisere noen mennesker, sånn i utgangspunktet. Rusmisbrukere er også mennesker.

Men likevel er dette en fryktelig ømtålig problemstilling, for barn skal jo slippe å leve i slike forhold..

Rusmisbrukere som blir gravide bør derimot tvangsinnlegges på avrusning tvert og følges nøye opp i graviditeten slik at babyen ikke utsettes for giften, og barnevernet bør til enhver tid overvåke foreldrene og om nødvendig frata dem omsorgsretten for barna om de ikke holder seg nykter.

Skrevet

Det er ihverfall ikke en vanlig mening i min omgangskrets, og der er det mange med helsefaglig bakgrunn også noen som arbeider med rus.

For å svare på det du spør om, nei jeg synes ikke en skal sterilisere rusmisbrukere bla fordi de har muligheter til å bli frisk fra sykdommen sin.

Skrevet

Jeg har også jobbet i rusomsorgen og sett så mye tragisk rundt barn at halvparten kunne vært nok. Trist, trist og atter trist! Så ja, jeg må innrømme at tanken har slått meg også! Gravide rusmisbrukere burde tvangsinnlegges samme dag et evt svangerskap blir oppdaget og terskelen for å frata de barnet for alltid burde være svært lav. Har sett så mange "håpløse" forsøk på å la de beholde barna, ha samvær osv at det et helt vondt å tenke på. Barna blir alltid den tapende og skadelidende part, mange merket for livet. Dessverre...

Anonymous poster hash: e8c38...430

Skrevet

Jeg har forståelse for holdningen, russkadede spedbarn er skrekkelig. Men man kan ikke tvangssterilisere mennesker.

Derimot synes jeg godt man kan tilby gratis p-sprøyte, sterilisering og annen prevensjon til de som ønsker det.

Anonymous poster hash: c47f3...8c6
Skrevet

Jeg mener nå at man ikke kan tvangssterilisere noen mennesker, sånn i utgangspunktet. Rusmisbrukere er også mennesker.

Men likevel er dette en fryktelig ømtålig problemstilling, for barn skal jo slippe å leve i slike forhold..

Rusmisbrukere som blir gravide bør derimot tvangsinnlegges på avrusning tvert og følges nøye opp i graviditeten slik at babyen ikke utsettes for giften, og barnevernet bør til enhver tid overvåke foreldrene og om nødvendig frata dem omsorgsretten for barna om de ikke holder seg nykter.

What she said..

Skrevet

Er igrunnen enig. Men om det hadde skjedd hadde ikke jeg vært på kloden..

Anonymous poster hash: d8d1f...40f

Skrevet

Jeg mener vel at man ikke kan tvangssterilisere dem, men at det burde være et eller annet som hindret dem i å få barn, ja. Selv om det ikke akkurat er lett :P

Jeg har selv vokst opp med alkoholisert mor og vet hvor forferdelig det er å vokse opp i et sånt hjem.

Nå er det jo mange rusmisbrukere som greier å slutte og som blir "skikkelige" igjen, og da bør de jo ha samme mulighet som oss andre til å få seg en familie.

Når det er sagt så må jeg legge til at systemet her er jo altfor dårlig til å fange opp hvem som bør følges opp! Når man er rusmisbruker så er det alltid noen som vet det og ryktene vil gå, men ofte så er det da ingen som hjelper barna.

Anonymous poster hash: 7ad1b...1e5
Skrevet

Eg skjønar kvar ho tek det frå.  Har inntrykk av at det vert teke meir omsyn til rusmisbrukaren enn barnet, mellom anna ved metadonbehandling som medfører babyar som vert fødde med abstinensar. Ein vil ikkje attende til tvangssterilisering, men bør sterkt tilrå-, og gjere prevensjon lett tilgjengelege for denne gruppa.

Skrevet

Er vel heller for at de burde tvinges til å bruke prevensjon. F eks p-stav. Sterilisering er veldig drastisk, og kan ikke reverseres i tilfelle se kommer ut av rusen. 

Skrevet

Hormonelle preventiver er såpass risikable at man selvfølgelig ikke kan tvinge noen til å bruke det heller. Men fasilitere det, absolutt.

Gjest yrild
Skrevet

Nei, men jeg mener at man burde hatt et p-sprøyte( eller et sånt implantat)programm for narkomane, der de for å få hjelp støtte plikter å være med på preventivprogrammet. Det er grusomme tilstander for fostre, babyer og barn som vokser opp med narkomane foreldre.

Skrevet

Jeg bodde i flere år i en fosterfamilie som tok seg av spebarn som var født av rusmisbrukere. De stakkars små babyene hadde det grusomt med abstinenser og måtte stadig bytte foreldre det første leveåret. Jeg syns virkelig at noen burde steriliseres, det er kanskje uhumant, men skjebnen til disse barna er som regel verre...

Anonymous poster hash: 2aa89...6b1

Skrevet

Utsagnet kom i kjølvannet av Janne Mai og Ronny saken fra 80-tallet i Bergen. Jeg vokste opp i Loddefjord selv på den tiden og vi kom inn på temaet. Dessverre er ikke denne saken unik, og damen som sa dette mente det nok med hele sitt hjerte. Hun hadde sette så mange ganger at foreldrene holdt seg rusfri akkurat lenge nok til å få barna tilbake, så var det på'an igjen.

Tvangssterilisering høres ut som et gufs fra fortiden, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke at i noen tilfeller så hadde det vært helt legitimt.

Skrevet

Det er faktisk barna som taper, hvis de vokser opp med rusmisbrukere. Så ja de burde tvangstereliseres

Anonymous poster hash: ed3e6...e71

Skrevet

Det er faktisk barna som taper, hvis de vokser opp med rusmisbrukere. Så ja de burde tvangstereliseres

Det kan man si om mange grupper.

Det er likevel helt hinsides alle menneskerettigheter om man skal tvinge myndige voksne personer til å gjennomføre sterilisering eller gå på medikamenter de ikke ønsker. Jeg understreker at vi her ikke en gang snakker om mennesker man vet om er seksuelt aktive, kan produsere barn, selv tar prevensjon osv., og det er i tillegg snakk om et (for kvinner, som jo er de relevante her) operativt inngrep med de risiki det medfører.

Å skulle tvangssterilisere noen som helst i fulle alvor vitner om et menneskesyn som ikke står mange hakkene tilbake for Hitler. At det er noe man kan si i frustrasjon etter å møtt nok en "LAR-baby" eller et FAS-barn har jeg full forståelse for. Men om folk går rundt og i gjennomtenkt alvor faktisk mener at det burde gjennomføres, er de så uegnede til å jobbe med mennesker at de sporenstreks burde slutte med det.

Skrevet

Det er absolutt det aller dummeste jeg har hørt.
Har selv vært narkoman, men har vært rusfri siden slutten av desember 2010.
IKKE rørt så mye som en liten tablett eller noe annet i det hele tatt.
Alle sammen kan forandre seg om det er det de virkelig vil innerst.
Jeg fant ut jeg var gravid i mai 2011 og det er det aller beste som har skjedd meg, og jeg sverga på mitt liv at jeg ALDRI skal røre noe slikt igjen.
Og det vet jeg at jeg kommer heller ikke til og gjøre for barnet mitt er det aller beste som har skjedd meg, jeg ville aldri i verden ha byttet ut livet mitt nå med det gamle livet.
IKKE FOR ALLE PENGENE I VERDEN ENGANG, DET ER BARNET MITT SOM GJØR MEG LYKKELIG.

OG DETTE KOMMER FRA EN X-NARKOMAN SOM RUSET SEG I OVER 6-7ÅR JEVNLIG.

Anonymous poster hash: bfc07...e70
Skrevet

Jeg fant ut jeg var gravid i mai 2011 og det er det aller beste som har skjedd meg, og jeg sverga på mitt liv at jeg ALDRI skal røre noe slikt igjen.

Og det vet jeg at jeg kommer heller ikke til og gjøre for barnet mitt er det aller beste som har skjedd meg, jeg ville aldri i verden ha byttet ut livet mitt nå med det gamle livet.

IKKE FOR ALLE PENGENE I VERDEN ENGANG, DET ER BARNET MITT SOM GJØR MEG LYKKELIG.

Her vil jeg vel egentlig bare si at jeg ønsker deg og barnet ditt alt godt for fremtiden og jeg er kjempe glad for at det har gått så bra. Du er sterk! :) Innlegget ditt gav meg et nytt perspektiv.

Skrevet

Her vil jeg vel egentlig bare si at jeg ønsker deg og barnet ditt alt godt for fremtiden og jeg er kjempe glad for at det har gått så bra. Du er sterk! :) Innlegget ditt gav meg et nytt perspektiv.

Tusen takk :)

ja det har gått kjempe bra, og jeg er veldig stolt over meg selv.

Håper ikke du dømmer alle under en og samme kam, for folk kan faktisk forandre seg.

Uansett hvor håpløst ting virker og ser ut som.

Som jeg pleier og si, der det er liv er det håp :)

Skrevet

De burde blitt tvunget til å bruke prevensjon. Som hormonspiral foreksempel. Og hvis graviditet blir oppdaget, burde de som flere sier, bli tvangsinnlagt og avruset på flekken!

Nyfødte med abstinenser og FAS er ikke riktig en plass! I dag tas det alt for stort hensyn til mødrene!!

Skrevet

De skulle definitivt blitt tvangsinnlagt og avruset ved graviditet, forferdelig å se nyfødte med abstinens... Spedbarnet må jo da avruses, noe den narkomane ikke har klart selv fordi det er en smertefull prosess, altså lar de barnet ufrivillig gjennomgå noe som for dem er så ille at de selv ikke klarer å gjennomføre... Har så vondt av disse barna.

Skrevet

De burde blitt tvunget til å bruke prevensjon. Som hormonspiral foreksempel. Og hvis graviditet blir oppdaget, burde de som flere sier, bli tvangsinnlagt og avruset på flekken!

Nyfødte med abstinenser og FAS er ikke riktig en plass! I dag tas det alt for stort hensyn til mødrene!!

Enn oss mødrene som faktisk har vært narkomane da, og som har klart og skjerpa seg måneder og år før en graviditet?

Skulle vi også vært sterilisert eller påtvunget prevensjon?

Det er faktisk mulig og forandre seg om man har viljen.

Skrevet

Ja det var kjempe bra at hun klarte det og klart du skal være stolt over deg selv. Men det er dessverre ikke alle som klarer det. Er mange barn som bor i fosterfamilier og treffer sin biologiske foreldre innimellom. Jeg syns ikke at ett barn skal leve slik. Ett barn trenger stabilitet og masse kjærlighet. Ikke stress og brutte løfter og usikkerhet. Og dette er de barna som det går bra med. Tenk på de som blir født med abstinenser og bor i hjem med rus. De bør bli tvangsterilisert og de som får barn bør adopteres bort. Ett barn skal ikke lide pga morens dumskap. En kan bli rusfri, men de fleste blir ikke det. Er faktisk deres egen feil om de er så dum at de ruser seg

Skrevet

Ja det var kjempe bra at hun klarte det og klart du skal være stolt over deg selv. Men det er dessverre ikke alle som klarer det. Er mange barn som bor i fosterfamilier og treffer sin biologiske foreldre innimellom. Jeg syns ikke at ett barn skal leve slik. Ett barn trenger stabilitet og masse kjærlighet. Ikke stress og brutte løfter og usikkerhet. Og dette er de barna som det går bra med. Tenk på de som blir født med abstinenser og bor i hjem med rus. De bør bli tvangsterilisert og de som får barn bør adopteres bort. Ett barn skal ikke lide pga morens dumskap. En kan bli rusfri, men de fleste blir ikke det. Er faktisk deres egen feil om de er så dum at de ruser seg

Skrevet

Akkurat dette må jeg si meg helt enig i.

Men jeg mener at de aller fleste klarer om de vil.

Jeg var så langt nede at det var ingen som trodde jeg kunne skjerpe meg i hele tatt.

Jeg klarte det.

Jeg gikk på urinprøver fra den dagen jeg slutta, pga jeg skulle i behandling.

Det var 5mnd før jeg ble gravid.

Jeg dro på behandling, men fant ut at dette ikke var rette plassen for meg, og dermed bestemte jeg meg for og klare det selv.

Jeg hadde god støtte fra bestevenninna mi og jeg møtte barnefar når jeg kom hjem.

Vi var sammens i 3 uker før jeg fant ut jeg var gravid.

Jeg hadde aldri slutta på urinprøvene, og jeg fortsatte på urinprøvene fast til barnet mitt var 6mnd.

Etter det ble det tatt stikkprøver i noen mnd, jeg er fortsatt rusfri og har fortsatt samme innstillinga til det livet jeg har nå.

Barnet mitt er livet mitt nå, jeg kommer aldri til og snu tilbake for og ruse meg igjen.

Jeg er enig med deg om at det at de ruser seg er deres egen feil, og deres valg.

og at det er synd at det så mange barn som bor i fosterhjem og blir født med abstinenser.

Meeeen jeg synes ikke at narkomane skal steriliseres for det om.

Jeg synes at de kan skjerpe seg, eller bruke skikkelig prev om de ikke er villig til og bli rusfri.

Og er det noen som blir gravid og ikke er villig til og gi slipp på rusen så kan de heller ta abort enn og påføre barnet skade.!

(nå skal det også sies at jeg er i mot abort, men i slike tilfeller er det faktisk det beste for det ufødte barnet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...