Saft suse! Skrevet 28. juni 2013 #26 Skrevet 28. juni 2013 Etter at en VANLIG sykepleier har jobbet mens ingeniøren sang godnattsanger til barna sine, fikk en god natts søvn, spiste juleribba, gikk i 17.mai tog og koste seg på påskefjellet, har hun fremdeles dårligere lønn enn ingeniøren!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #27 Skrevet 28. juni 2013 Soesialsykepleier! Ikke sykepleier. Spesialsykepleier har gjerne 5 års utdanning. Og det er kun pga natt, kveld, helg og helligdagstilleggene er medregnet. Sykepleier tjener dårligere i grunnlønn, og arbeidsforholdene sett under ett. Sykepleiere tjener ikke dårlig, de bare tror det. Timelønnen til en vanlig sykepleier er omtrent den samme som en vanlig ingeniørs lønn. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2316651.ece Anonymous poster hash: 040ae...611 Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Det er absurd å sammenligne timelønnen. Du må selvsagt se på grunnlønnen, den er mye lavere. Timelønnen til en Vanlig sykepleier kommer Nesten opp til en ingeniør på grunn av tilleggene sykepleierne får når ingeniørene har fri. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c På den andre siden må ingeniøren ofte ta til takke med fri i fellesferier når reiser er dyre men sykepleieren enkelt kan få friperioder når ting er billig. Mange sykepleiere med små barn får sett barna sine mye mer enn de som har mer vanlig arbeidstid siden de har mer fri mens barna er våkne osv. I tillegg har sykepleiere jevnt over veldig gode pensjonsordninger og det er lett å få jobb. Tradisjonelt har det vært vanskligere å komme inn på ingeniørstudiet og det har vært mer krevende å komme gjennom studiet enn på sykepleierstudiet. Alle jobber har fordeler og ulemper. Du kan ikke bare ta utgangspunkt i årskønnen til noen andre og så forvente å få tillegg for for "ulemper" i din egen jobb, uten å også få de negative sidene ved til den andre jobben. Anonymous poster hash: 040ae...611
HH80 Skrevet 28. juni 2013 #28 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er sykepleier og syns jeg på mange måter har verdens fineste jobb !! Føler virkelig jobben jeg gjør er viktig ! Derfor er det synd å si at jeg nå sterkt vurderer å skifte beite når jeg er ferdig ned permisjon... Har en BI utdanning som jeg også kan søke jobber med og jeg tenker også på å ta ppu slik at jeg kan undervise helse og sosial elever... Lønna til en sykepleier er en vits i forhold til ingeniører som det sammenlignes med over her! Som sagt så tjener vi mye mindre enn de når tilleggene våre trekkes fra! Helgetilegget vårt er på latterlige 40 kr timen BRUTTO !!!! Det er en vits.. Mannen min lo seg skakk når jeg fortalte det !!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #29 Skrevet 28. juni 2013 Soesialsykepleier! Ikke sykepleier. Spesialsykepleier har gjerne 5 års utdanning. Og det er kun pga natt, kveld, helg og helligdagstilleggene er medregnet. Sykepleier tjener dårligere i grunnlønn, og arbeidsforholdene sett under ett. Sykepleiere tjener ikke dårlig, de bare tror det. Timelønnen til en vanlig sykepleier er omtrent den samme som en vanlig ingeniørs lønn. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2316651.ece Anonymous poster hash: 040ae...611 Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Det er absurd å sammenligne timelønnen. Du må selvsagt se på grunnlønnen, den er mye lavere. Timelønnen til en Vanlig sykepleier kommer Nesten opp til en ingeniør på grunn av tilleggene sykepleierne får når ingeniørene har fri. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c På den andre siden må ingeniøren ofte ta til takke med fri i fellesferier når reiser er dyre men sykepleieren enkelt kan få friperioder når ting er billig.Mange sykepleiere med små barn får sett barna sine mye mer enn de som har mer vanlig arbeidstid siden de har mer fri mens barna er våkne osv. I tillegg har sykepleiere jevnt over veldig gode pensjonsordninger og det er lett å få jobb. Tradisjonelt har det vært vanskligere å komme inn på ingeniørstudiet og det har vært mer krevende å komme gjennom studiet enn på sykepleierstudiet. Alle jobber har fordeler og ulemper. Du kan ikke bare ta utgangspunkt i årskønnen til noen andre og så forvente å få tillegg for for "ulemper" i din egen jobb, uten å også få de negative sidene ved til den andre jobben. Anonymous poster hash: 040ae...611 Samlet sett er det ett problem at sykepleiere har mindre tid til familie og venner. Selvfølgelig må man se på forskjellene av grunnlønn og turnuslønn. Lot være å liste opp alle de andre ulempene ved sykepleien da de ikke var aktuelle i denne debatten. Men turnus er såklart aktuelt. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #30 Skrevet 28. juni 2013 Soesialsykepleier! Ikke sykepleier. Spesialsykepleier har gjerne 5 års utdanning. Og det er kun pga natt, kveld, helg og helligdagstilleggene er medregnet. Sykepleier tjener dårligere i grunnlønn, og arbeidsforholdene sett under ett. Sykepleiere tjener ikke dårlig, de bare tror det. Timelønnen til en vanlig sykepleier er omtrent den samme som en vanlig ingeniørs lønn. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2316651.ece Anonymous poster hash: 040ae...611 Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Det er absurd å sammenligne timelønnen. Du må selvsagt se på grunnlønnen, den er mye lavere. Timelønnen til en Vanlig sykepleier kommer Nesten opp til en ingeniør på grunn av tilleggene sykepleierne får når ingeniørene har fri. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Nei, det er ABSURD å ikke regne med tilleggene til en sykepleier når man skal sammenligne lønn, og det er fordi ingeniører, eller sivilingeniører som mange har tatt opp i de uttallige trådene om dette temaet, i de aller fleste tilfeller (og jeg kjenner mange som har den typen utdannelse, så dette er ikke noe jeg bare tar ut av løse luften) får lønn beregnet ut fra at det forventes at de stiller opp på ukurante tider i forbindelse med store prosjekter. Disse personene får da ikke noen tillegg for å jobbe ekstra ut over kvelden fordi dette er innbakt i lønnen deres. Som følge av at sykepleiere i turnus også har mindre antall timer per uke, og i tillegg får forskjellige typer tillegg for ukurant arbeidstid synes jeg dere får mer enn nok kompensert for dette, noe ikke alle ingeniører/sivilingeniører får i samme grad. Anonymous poster hash: 63e52...036
*SommerFrisk* Skrevet 28. juni 2013 #31 Skrevet 28. juni 2013 (endret) Jeg vil bare si noe her, selvom jeg burde holde kjeft, og ikke mate trollet:MEN for å si det sånn, så har jeg en del uker og måneder på sykehus og se tilbake til ila. mitt liv. og det er ekstremt sjelden at det er legene eller kirurgene som har gjort at mine opphold har vært til å holde ut.Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk!Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. De gjør en vanvittig jobb, og jeg kjenner at jeg blir vanvittig provosert! - Såklart har de rett til å gi beskjed om at de blir urettferdig behandlet! - Men når legene gjør det samme, så sier ingen dem imot?Det samme tenker jeg om ambulansesjåførene, hvilken viktig jobb gjør ikke dem?? Hvor mange av alle tilfellene de har, hadde ikke dødd dersom de ikke hadde hatt den kompetansen de har? -Tipper det er fortvilende å leve i skyggen av legene, til en hver tid!SKJERP DEG!Og nei, jeg er ikke sykepleier selv.Vi trenger sykepleiere, vi trenger fler enn vi har, men likevel får nesten ingen 100% stilling?Vi trenger sykepleiere, vi trenger vel streng talt ikke bartendere? -Ja det var stygt sagt, men jeg føler ikke jeg overgår deg. Endret 28. juni 2013 av *SommerFrisk*
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #32 Skrevet 28. juni 2013 Alle yrkesgrupper er jo i sin fulle rett til å kjempe for bedre forhold for seg selv. Og jeg må si at jeg støtter sykepleierne fullt ut. Jeg jobber selv turnus, men innen en helt annen bransje. Jobber selv kveld og hver tredje helg og kjenner godt ulempene med det. Særlig helgene synes jeg er belastende. Det et jo da man skal ha familietid. Å forlange at sykepleierne skal jobbe enda oftere, synes jeg er hårreisende. Og når Støre og andre foreslår det, skremmer de ihvertfall bort de som kanskje vurderte å bli sykepleiere. Har en venninne som er sykepleier, og ser jo at jeg får igjen mer i penger og fri gjennom min turnus en. Hun får. Hun har også en tøffere turnus. Jeg synes sykepleiere er i sin fulle rett når de står på krava. Hvis det yrket blir for tøft for småbarnsmødre, blir det ikke nok hender igjen i helsevesenet. Anonymous poster hash: 8b58e...d53
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #33 Skrevet 28. juni 2013 Så bli ingeniører da for f***. Det er ikke riktig å si at alle med 3-årig utdannelse skal ha lik lønn. Har man soset rundt på Blindern og tatt en bchelor i litteratur- og kulturhistorie får man ikke samme lønn som den som valgte realfag og hvis kompetanse er etterspurt. Dere får slutte å finne en annen jobb. Om mangelen på sykepleiere blir prekær nok, må arbeidsgivere lokke med høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Dere har en tøff jobb og gjør en god innsats, men det er det mange andre som også har og gjør!!! Og mange andre jobber mer enn hver 3. helg, helligdager og uten fet lønn. Sykehus kan ikke holde åpent uten sykepleiere, men det er mange andre uunværlige bidragsytere. Og ikke tro at begynnerlønnen er så mye fetere i andre yrkesgrupper i helsevesenet. Anonymous poster hash: 2293f...351
HH80 Skrevet 28. juni 2013 #34 Skrevet 28. juni 2013 Vel ...ehh.kanskje ikke..... Mannen min er ingeniør.. Har en grunnlønn på 650 000 og får ovettidsbetalt. 100% for første time overtid..de på hans arbeidsplass som har innbakt overtid i grunnlønn har da en høyere grunnlønn .....
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #35 Skrevet 28. juni 2013 Jeg vil bare si noe her, selvom jeg burde holde kjeft, og ikke mate trollet: MEN for å si det sånn, så har jeg en del uker og måneder på sykehus og se tilbake til ila. mitt liv. og det er ekstremt sjelden at det er legene eller kirurgene som har gjort at mine opphold har vært til å holde ut. Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. De gjør en vanvittig jobb, og jeg kjenner at jeg blir vanvittig provosert! - Såklart har de rett til å gi beskjed om at de blir urettferdig behandlet! - Men når legene gjør det samme, så sier ingen dem imot? Det samme tenker jeg om ambulansesjåførene, hvilken viktig jobb gjør ikke dem?? Hvor mange av alle tilfellene de har, hadde ikke dødd dersom de ikke hadde hatt den kompetansen de har? -Tipper det er fortvilende å leve i skyggen av legene, til en hver tid! SKJERP DEG! Og nei, jeg er ikke sykepleier selv. Vi trenger sykepleiere, vi trenger fler enn vi har, men likevel får nesten ingen 100% stilling? Vi trenger sykepleiere, vi trenger vel streng talt ikke bartendere? -Ja det var stygt sagt, men jeg føler ikke jeg overgår deg. Mye av grunnen til at det er vansklig å gi 100% stillinger er at det da blir for mange på jobb på hverdagene og for få i helgene hvis turnusen sier bare arbeid hver 3. helg. Anonymous poster hash: 040ae...611
HH80 Skrevet 28. juni 2013 #36 Skrevet 28. juni 2013 Ja anonym det er jo det som vil skje..folk vil slutte eller etterutdanne seg!!. Så da er det muligens ikke noen til å hjelpe deg den dagen du kanskje er så uheldig å få et krefsykt barn med smerter og kvalme eller en dement mamma som er livredd ôg forvirret ... Som vandrer ute på natten og ringer seg og din familie ti alle døgnets tider !!! Hvis du er heldig får du kanskje noe hjelp av importert utenlandsk arbeidskraft med dårlig norskkunnskaper...og en lege som stikker innom å visitt i 5 min og som spør... Ja hvordan har vi det idag??? Lykke til !!!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #37 Skrevet 28. juni 2013 Så bli ingeniører da for f***. Det er ikke riktig å si at alle med 3-årig utdannelse skal ha lik lønn. Har man soset rundt på Blindern og tatt en bchelor i litteratur- og kulturhistorie får man ikke samme lønn som den som valgte realfag og hvis kompetanse er etterspurt. Dere får slutte å finne en annen jobb. Om mangelen på sykepleiere blir prekær nok, må arbeidsgivere lokke med høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Dere har en tøff jobb og gjør en god innsats, men det er det mange andre som også har og gjør!!! Og mange andre jobber mer enn hver 3. helg, helligdager og uten fet lønn. Sykehus kan ikke holde åpent uten sykepleiere, men det er mange andre uunværlige bidragsytere. Og ikke tro at begynnerlønnen er så mye fetere i andre yrkesgrupper i helsevesenet. Anonymous poster hash: 2293f...351 Mangelen på sykepleiere er allerede prekær. Løsningen er tydeligvis ikke å bedre forholdene for å lokke flere til seg på sikt, men å slite mer ut de som allerede er der. Kortsiktig tenkt men fakta. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #38 Skrevet 28. juni 2013 Vel ...ehh.kanskje ikke..... Mannen min er ingeniør.. Har en grunnlønn på 650 000 og får ovettidsbetalt. 100% for første time overtid..de på hans arbeidsplass som har innbakt overtid i grunnlønn har da en høyere grunnlønn ..... Vel min mann er siv.ing. Vi har vært nødt til å avbryte ferie pga at han plutselig måtte tilbake på jobb, han har alltid med pc på ferie og kan plutselig sitte alt fra 2 til 6 timer med jobb per dag(!) i ferien. Han jobber laaaaangt mer enn 40 timer i uken. Ingen overtid, ingen avspasering. Prøv å ha bursdagsbesøk med 15 jenter på 5 år og en baby når mannen plutselig må snakke 1 time med en kunde. Har ikke en super effekt på humøret. Så din manns ingeniørjobb er IKKE representativ for min manns jobb. Han tjener godt, men må ALLTID være tilgjengelig. Anonymous poster hash: 2293f...351
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #39 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #40 Skrevet 28. juni 2013 Vel ...ehh.kanskje ikke..... Mannen min er ingeniør.. Har en grunnlønn på 650 000 og får ovettidsbetalt. 100% for første time overtid..de på hans arbeidsplass som har innbakt overtid i grunnlønn har da en høyere grunnlønn .....Vel min mann er siv.ing. Vi har vært nødt til å avbryte ferie pga at han plutselig måtte tilbake på jobb, han har alltid med pc på ferie og kan plutselig sitte alt fra 2 til 6 timer med jobb per dag(!) i ferien. Han jobber laaaaangt mer enn 40 timer i uken. Ingen overtid, ingen avspasering. Prøv å ha bursdagsbesøk med 15 jenter på 5 år og en baby når mannen plutselig må snakke 1 time med en kunde. Har ikke en super effekt på humøret. Så din manns ingeniørjobb er IKKE representativ for min manns jobb. Han tjener godt, men må ALLTID være tilgjengelig. Anonymous poster hash: 2293f...351 Hva er årslønnen til din mann da? Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #41 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Sykepleier deler absolutt på ansvaret for pasientens helse. Legen står ikke med det alene. Det er fort gjort å gi feil dose medisin. Vi må observere pasient og symptomer og rapportere til lege. En lege er hjelpeløs uten sykepleiers tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #42 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Sykepleier deler absolutt på ansvaret for pasientens helse. Legen står ikke med det alene. Det er fort gjort å gi feil dose medisin. Vi må observere pasient og symptomer og rapportere til lege. En lege er hjelpeløs uten sykepleiers tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Har også ansvar for å sette i gang livreddende tiltak og førstehjelp. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #43 Skrevet 28. juni 2013 Ja anonym det er jo det som vil skje..folk vil slutte eller etterutdanne seg!!. Så da er det muligens ikke noen til å hjelpe deg den dagen du kanskje er så uheldig å få et krefsykt barn med smerter og kvalme eller en dement mamma som er livredd ôg forvirret ... Som vandrer ute på natten og ringer seg og din familie ti alle døgnets tider !!! Hvis du er heldig får du kanskje noe hjelp av importert utenlandsk arbeidskraft med dårlig norskkunnskaper...og en lege som stikker innom å visitt i 5 min og som spør... Ja hvordan har vi det idag??? Lykke til !!! Tror du LIS-legene har det fett? Tror du de blir pisket rundt? Tror du de kan gå hjem etter endt arbeidstid (på papiret)? tror du de får overtidsbetalt eller kan avspasere? Tror du de jobber helligdager og helger? tror du lønna deres er dritfet sammenlignet med antall år med utdannelse? Tror du vaktene deres er lange? Tror du de har masse ansvar? Er det ok å ha en dyktig lege når barnet DITT blir kreftsykt som vet hvilken behandling som nå er best og sikrest? Eller en kirurg som er dyktig til å operere når pappaen DIN trenger ny hjerteklaff? Det er press på alle yrkesgrupper i helsevesenet. Det er IKKE bare sykepleiere som gar tøffe hverdager eller synes vaktbelastningen er stor eller synes lønnen er for lav. Lykke til selv!!! Anonymous poster hash: 2293f...351
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #44 Skrevet 28. juni 2013 Ja anonym det er jo det som vil skje..folk vil slutte eller etterutdanne seg!!. Så da er det muligens ikke noen til å hjelpe deg den dagen du kanskje er så uheldig å få et krefsykt barn med smerter og kvalme eller en dement mamma som er livredd ôg forvirret ... Som vandrer ute på natten og ringer seg og din familie ti alle døgnets tider !!! Hvis du er heldig får du kanskje noe hjelp av importert utenlandsk arbeidskraft med dårlig norskkunnskaper...og en lege som stikker innom å visitt i 5 min og som spør... Ja hvordan har vi det idag??? Lykke til !!! Tror du LIS-legene har det fett? Tror du de blir pisket rundt? Tror du de kan gå hjem etter endt arbeidstid (på papiret)? tror du de får overtidsbetalt eller kan avspasere? Tror du de jobber helligdager og helger? tror du lønna deres er dritfet sammenlignet med antall år med utdannelse? Tror du vaktene deres er lange? Tror du de har masse ansvar? Er det ok å ha en dyktig lege når barnet DITT blir kreftsykt som vet hvilken behandling som nå er best og sikrest? Eller en kirurg som er dyktig til å operere når pappaen DIN trenger ny hjerteklaff? Det er press på alle yrkesgrupper i helsevesenet. Det er IKKE bare sykepleiere som gar tøffe hverdager eller synes vaktbelastningen er stor eller synes lønnen er for lav. Lykke til selv!!! Anonymous poster hash: 2293f...351 Er det noen her som har sagt at legene ikke fortjener lønna? Sjekket lønna til fastlegene jeg samarbeider med. Fra 1,8 til 2,5 mill. Unner dem det. Hadde vært fint om folk også unnet meg min på 380 000, og at de synes det var nok med hver 3. helg. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c
HH80 Skrevet 28. juni 2013 #45 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall.Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk!Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Nei man beregne vanligvis lønn utifra behov og etterspørsel..dvs økende behov og etterspørsel fører til økte lønninger...men dette gjelder tydeligvis ikke for sykepleiere. Når de trengs så foreslår man å tvinge de til å jobbe enda mere ukurante arbeidsdager!!! Herregud ... Er det rart at folk reagerer ?????? Bla opp litt cash så er kanskje noen villige til å jobbe disse helgene
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #46 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Sykepleier deler absolutt på ansvaret for pasientens helse. Legen står ikke med det alene. Det er fort gjort å gi feil dose medisin. Vi må observere pasient og symptomer og rapportere til lege. En lege er hjelpeløs uten sykepleiers tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Du misforstår hva jeg sier. Det er en vanlig feil blant de aller fleste å misbruke ordet ansvar. La meg illustrere det jeg sier på denne måten: Dersom det skjer en feil med en pasient som fører til en permanent skade eller i verste fall dødsfall (som jo er eksempler som er vist til her før), så er det faktisk den medisinsk ansvarlige og foreskrivende lege som risikerer å miste sin jobb og må stå til ansvar for det, ikke sykepleieren. Anonymous poster hash: 63e52...036
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #47 Skrevet 28. juni 2013 Ja anonym det er jo det som vil skje..folk vil slutte eller etterutdanne seg!!. Så da er det muligens ikke noen til å hjelpe deg den dagen du kanskje er så uheldig å få et krefsykt barn med smerter og kvalme eller en dement mamma som er livredd ôg forvirret ... Som vandrer ute på natten og ringer seg og din familie ti alle døgnets tider !!! Hvis du er heldig får du kanskje noe hjelp av importert utenlandsk arbeidskraft med dårlig norskkunnskaper...og en lege som stikker innom å visitt i 5 min og som spør... Ja hvordan har vi det idag??? Lykke til !!! Tror du LIS-legene har det fett? Tror du de blir pisket rundt? Tror du de kan gå hjem etter endt arbeidstid (på papiret)? tror du de får overtidsbetalt eller kan avspasere? Tror du de jobber helligdager og helger? tror du lønna deres er dritfet sammenlignet med antall år med utdannelse? Tror du vaktene deres er lange? Tror du de har masse ansvar? Er det ok å ha en dyktig lege når barnet DITT blir kreftsykt som vet hvilken behandling som nå er best og sikrest? Eller en kirurg som er dyktig til å operere når pappaen DIN trenger ny hjerteklaff?Det er press på alle yrkesgrupper i helsevesenet. Det er IKKE bare sykepleiere som gar tøffe hverdager eller synes vaktbelastningen er stor eller synes lønnen er for lav. Lykke til selv!!!Anonymous poster hash: 2293f...351 Er det noen her som har sagt at legene ikke fortjener lønna? Sjekket lønna til fastlegene jeg samarbeider med. Fra 1,8 til 2,5 mill. Unner dem det. Hadde vært fint om folk også unnet meg min på 380 000, og at de synes det var nok med hver 3. helg. Anonymous poster hash: 3dc4f...54c Tror du LIS-leger tjener 1,8-2,5 mill?!??!! Da bør du kanskje sjekke lønnen til de som jobber i LIS-stilling på sykehus. Kan love deg at det er nærmere din lønn! Anonymous poster hash: 2293f...351
*SommerFrisk* Skrevet 28. juni 2013 #48 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall. Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk! Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Det er bagatelliseringen her, som irriterer meg. Til syvende og sist, så er ALT bare en jobb, og man gjør bare det som forventes av en, ja såklart. Men jeg blir utrolig provosert når alle skal reagere så kraftig fordi sykepleiere setter foten ned og sier ifra!-Hadde det vært leger, eller lærere så hadde folk forstått bedre, og DET skjønner ikke jeg. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort, å henge ut sykepleiere, som om de ikke betø en dritt.
HH80 Skrevet 28. juni 2013 #49 Skrevet 28. juni 2013 Det spørs hva som blir gjort feil det. Hos det blir foreskrevet feil medisinsk behandling så er det legens ansvar. Hvis det derimot bir administrert på feil måte er det sykepleier sitt ansvar !! Ergo.... Vi har også et enormt ansvar for folka liv og helse
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #50 Skrevet 28. juni 2013 Ja, såklart har legene reddet livet mitt, såklart har de hjulpet meg, men ingen, -INGEN- har vært i nærheten av så gode hjelpere og medmennesker som sykepleierene under mine opphold iallefall.Javisst finnes det drittkjerringer blant sykepleiere også, men totaliteten er fantastisk!Det er disse som tar deg imot, og som er ved din side i tykt og tynt, til den dagen du får reise, uansett hvordan du som syk behandler dem. Helt greit det, at de stort sett er gode mennesker og gjør det slik at pasientene føler seg ivaretatt. Jeg tror ikke noen her er uenig i det, faktisk. MEN nå er det nå en gang sånn at man beregner ikke lønn ut fra hvor gode og snille folk er. OG det er også sånn at det å være ved sin side i tykt og tynt, og være din gode hjelper, er faktisk det som er jobben deres. I tillegg til å administrere de medisinene som LEGEN foreskriver. Legens jobb er ikke å drive "sosialarbeid", for å sette det på spissen, de skal bruke sin kunnskap til faktisk å finne ut hva som feiler deg, sette en diagnose og faktisk ha det hele og fulle ansvaret for din helse. For uansett hva sykepleierne sier og føler ang den saken, så er det IKKE de som har ansvaret for medisineringen, det er det legen som har. Det er riktignok de som administrerer medisineringen, men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 63e52...036 Nei man beregne vanligvis lønn utifra behov og etterspørsel..dvs økende behov og etterspørsel fører til økte lønninger...men dette gjelder tydeligvis ikke for sykepleiere. Når de trengs så foreslår man å tvinge de til å jobbe enda mere ukurante arbeidsdager!!! Herregud ... Er det rart at folk reagerer ?????? Bla opp litt cash så er kanskje noen villige til å jobbe disse helgene Det der er markedsøkonomiske sammenhenger, det KAN ikke gjelde for offentlige sektorer, det sier seg selv. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Offentlige servicetjenester er ikke et overskudsprosjekt, og skal ikke være lønnsledende. Jeg tror heller ikke at løsningen er å øke lønningene til sykepleierne, jeg tror man må se på andre løsninger for å finne flere sykepleiere til stilinger som ikke er besatt. Og nok en gang, for ordens skyld: Jeg er ansatt på sykehus selv. Anonymous poster hash: 63e52...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå