Gå til innhold

Forlange av mannen at han steriliserer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om det?

Kanskje ikke forlange da,men anmode på det sterkeste?

Vi har fått tre barn og skal ikke ha flere. Jeg er 33 og han 38.

Jeg sliter med p-piller pga hormoner og da får jeg migrene. HAr prøvd cerazette og da blødde jeg bare. Kondom er uaktuelt og  det er også spiral.

Jeg har sagt til mannen min at nå har jeg vært gravid og født tre ganger, nå er det hans tur til å gjøre en innsats for oss alle.

Er det for mye å forlange? Jeg synes ikke det egentlig,hvorfor er det meg og min kropp det bestandig skal gå ut over?

Hvorfor er det værre å klippe strengen (det er et lite inngrep sier legen) enn å gp til GU hvert tredje år, føde flere ganger , bli sydd og fiklet med der nede?

Hva synes du?

Anonymous poster hash: 8b0c0...5aa
Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Man kan ikke forlange noe som helst av et annet menneske, men jo... jeg synes det burde være mannen som steriliserer seg, først og fremst fordi det er et lite inngrep med veldig små sjanser for komplikasjoner.

Min mann og jeg bruker kondom inntil han får somlet seg til legen og bestilt time til sterilisering... det tar sin tid ;-) Jeg har også sagt at hvis han føler det veldig vanskelig kan jeg også sterilisere meg, men han må da være klar over at det er større sjanse for at det kan oppstå komplikasjoner...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg forlanger det nå. Har snart 3 barn, jeg er i uke 38 nå og har ikke fungert siden uke 15

Han syntes nok det var strengt i starten, men nå ser han hvor mye jeg har slitt....

Synes det er på sin plass :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe du skal presse på. Skal han gjøre det må det være fordi han har lyst selv. Sterilisering vil føles veldig drastisk for mange, og det kan hende han klandrer deg i ettertid. 

Hvorfor er kondom og spiral uaktuelt? Her bruker vi fertilitetsmonitor fordi jeg ikke ønsker å bruke hormonpreparater, og kondom de utrygge dagene. Ikke noen veldig sikket metode muligens, men det har fungert så langt. Å en baby til er ingen krise.

Skrevet

Er i omtrent samme situasjon som deg. Jeg har allerede begynt å bearbeide mannen for å få han med på dette. I utgangspunktet er han ikke veldig villig... Men jeg driver å snuser opp diverse venner og bekjente som har gjort det, lettere for mannen når han vet om flere andre. Jeg maser ikke heller, men bare hinter om hvor myyyye bedre sex vil være uten kondom.

Tipper han lar seg overtale i løpet av et års tid, han trenger bare litt tid på seg.

Anonymous poster hash: 6cbd5...06a

Skrevet

Jeg synes det er ego og ufint å kreve at mannen skal sterilisere seg. Ville aldri falt meg inn å presse en annen person til å utføre et kirurgisk inngrep. Er det du som ønsker dette, får du sterilisere deg selv da. Jada, jeg vet det er et større inngrep for en kvinne enn en mann, men jeg ser faktisk ikke hvorfor det er relevant, så lenge det er DU som ønsker steriliseringen.

Anonymous poster hash: 19b23...d9f
Skrevet

Du kan forlange det av han på samme måte som at han kan forlange at du steriliserer deg. Hvorfor kan dere ikke bruke kondom?

Anonymous poster hash: c7ef0...645

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe du skal presse på. Skal han gjøre det må det være fordi han har lyst selv. Sterilisering vil føles veldig drastisk for mange, og det kan hende han klandrer deg i ettertid. 

Hvorfor er kondom og spiral uaktuelt? Her bruker vi fertilitetsmonitor fordi jeg ikke ønsker å bruke hormonpreparater, og kondom de utrygge dagene. Ikke noen veldig sikket metode muligens, men det har fungert så langt. Å en baby til er ingen krise.

Kondom er som å sex med en sokk på (hans egne ord) og spiral er uaktuelt fordi jeg vil ikke han noe fysisk inni meg,enda mer fikling der nede og det vil jeg ikke. Har ei venninne som måtte skjære ut spiralen sin fordi den hadde grodd fast, så det er HELT uaktuelt.

Jeg er veldig fruktbar, så å bruke usikre metoder er uaktuelt.

Du vet ikke om en baby til her i huset hadde vært en krise for oss. Men skal man tenke sånn da? Hva om nr fire kommer og vi er tilbake til det samme spørsmålet: Sterilisere seg eller ikke? Og så kommer ENDA en baby, da har vi fem barn.

Hvor skal det stoppe da?

jeg vil ikke ha flere barn og det vil ikke han heller.

Hvorfor er det bare kvinner som skal gjøre en innsats for familien?

Skrevet

Kondom er som å sex med en sokk på (hans egne ord) og spiral er uaktuelt fordi jeg vil ikke han noe fysisk inni meg,enda mer fikling der nede og det vil jeg ikke. Har ei venninne som måtte skjære ut spiralen sin fordi den hadde grodd fast, så det er HELT uaktuelt.

Du vet ikke om en baby til her i huset hadde vært en krise for oss. Men skal man tenke sånn da? Hva om nr fire kommer og vi er tilbake til det samme spørsmålet: Sterilisere seg eller ikke? Og så kommer ENDA en baby, da har vi fem barn.

Hvor skal det stoppe da?

Jeg var HI selvsagt

Skrevet

Jeg synes det er ego og ufint å kreve at mannen skal sterilisere seg. Ville aldri falt meg inn å presse en annen person til å utføre et kirurgisk inngrep. Er det du som ønsker dette, får du sterilisere deg selv da. Jada, jeg vet det er et større inngrep for en kvinne enn en mann, men jeg ser faktisk ikke hvorfor det er relevant, så lenge det er DU som ønsker steriliseringen.

mannfolk har ikke noe prevensjonsmiddel, (bortsett fra kondom som han hater)så for at de skal faktisk gjøre en innsats for familien så er jo deres eneste alternativ sterilisering?

Hvorfor er det verre for de å gjøre noe så lite enn for oss å føde?

HI

Skrevet

Jeg tror mange menn føler det går utover manndommen å sterilisere seg. Jeg skjønner alle dine argumenter men jeg syns likevel det er drøyt å forlange et sånt inngrep av mannen. Jeg kan forstå at han ikke ønsker å sterilisere seg, det vil ikke jeg heller selv om vi er ferdige med å få barn. Og ja, jeg skjønner at det er et større inngrep for kvinnen, men likevel.

Skrevet

mannfolk har ikke noe prevensjonsmiddel, (bortsett fra kondom som han hater)så for at de skal faktisk gjøre en innsats for familien så er jo deres eneste alternativ sterilisering?

Hvorfor er det verre for de å gjøre noe så lite enn for oss å føde?

HI

Nå er det nå engang sånn at kvinnen er skapt for å føde og ikke mannen. Det er lite vi kan gjøre med, og jeg syns ikke man skal sammenligne det med noe som helst annet.

Både mann og kvinne har en mulighet for sterilisering.

Skrevet

Du kan vel ikke direkte forlange det, men jeg er enig med deg HI at det er helt på sin plass at han gjør sin innsats på det området også;-)

Hvis han er fornøyd med antall barn i livet (3 stk er jo bra!) bør han ta ansvar i denne situasjonen.

Sterilisering av menn er dessuten reversibelt, så det er jo ikke krise.

Mannen har to særkullsbarn og to felles med meg, og han vil ikke ha flere. Jeg er fornøyd selv, men det hadde ikke vært krise om det hadde kommet en baby til, for min del.

Sa til han at jeg begynner ikke på piller eller spiral (tåler dårlig hormoner) denne gangen, så for hans del er det enklest å kutte strengen.

Det er dessuten flere av mennene til venninnene mine som har gjort det samme, så det virker ikke så "skummelt" lengre nå.

Time er bestilt, strengen kuttes om noen få uker!:-) herlig:-)

Skrevet

Du vet jo ikke hvordan livet deres blir fremover, uforutsette ting kan skje. Jeg synes godt mannen kan sterilisere seg, men jeg mener ikke du har et krav på at han skal gjøre det. Like lite som han kan kreve at dere skal ha flere barn, eller at du skal sterilisere deg.   

Vi fikk vårt femte barn til sammen for 10 måneder siden, og min mann valgte selv å sterilisere seg nå av hensyn til meg. Vi er begge 40, og for meg er det godt å bli kjent med naturlig syklus osv når jeg går inn i det tiåret jeg trolig vil komme i overgangsalder. Jeg ville aldri kreve det av han. Så vidt jeg ser er dere per def "unge" enda - og livet kan se annerledes ut om bare få år.

Man skal jo ikke tenke på all verden grusomheter, men jeg reflekterte over dette med irreversible inngrep (menn skal absolutt ikke stole på at det er mulig å reverserse) når jeg leste en historie etter tsunamien. Det var en godt voksen pappa, mener han var nærmere 50. Han mistet kona og begge barna. Etter noen år traff han en ny kvinne, og de har nå fått felles barn. Han uttalte i et intervju at han var sjeleglad for at han ikke hadde sterilsert seg i tidligere år, selv om det hadde vært på tanken.

Jeg kjenner også en annen mann, der konas særkullsdatter er dødssyk. Hun har et stort ønske om et barn til, men han steriliserte seg for mange år siden. De har forsøkt å reversere prosessen, uten hell. Nå har de holdt på i mange år, med forsøk i Danmark osv - men forblir barnløse.

Gi det litt tid. Be han i det minste om å sette seg inn i hva sterilisering er. Inntil videre får han leve med kondomer. Mitt personlige tips er hormonspiral, selv om du stritter i mot. Det er et meget godt prevensjonsmiddel - og skrekkhistoriene er ferre enn de ved mannlig sterilisering.

Skrevet

Hvor skal det stoppe da?

Jeg var HI selvsagt

Når det gjaldt en baby til så mente jeg at det ikke var noen krise for oss. 

Skrevet

Dette er noe dere må bli enige om sammen bare dere to. Å sterilisere seg er et vært personlig valg, og ingen kan mene noe den ene eller den andre veien om hvilken beslutning en annen skal ta.

Anonymous poster hash: 12730...6ff
Skrevet

Dette er noe dere må bli enige om sammen bare dere to. Å sterilisere seg er et vært personlig valg, og ingen kan mene noe den ene eller den andre veien om hvilken beslutning en annen skal ta.

jaja,selvsagt er det vi som må bli enige! jeg bare lurer på om jeg er urimelig, derfor synes jeg det er fint å se hvordan andre tenker for å belyse situasjonen fra flere sider.

HI

Gjest sug lut
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å sterilisere deg selv, eller avstå fra sex dersom all prevensjon er uaktuell. Du kan ikke presse et operativt inngrep på et annet menneske.

Skrevet

jaja,selvsagt er det vi som må bli enige! jeg bare lurer på om jeg er urimelig, derfor synes jeg det er fint å se hvordan andre tenker for å belyse situasjonen fra flere sider.

HI

Jeg mente at dette er så pesonlig at vi her inne ikke har noe med å mene hverken det ene eller andre vedrørende om du er urimelig eller ikke.

Skrevet

Jeg er egentlig helt enig med deg HI, men jeg kan like vel ikke tvinge han.

Han bruker heller kondom enn å sterilisere seg og jeg hater kondom.

Jeg har nå bestilt time til å sterilisere meg.

Anonymous poster hash: d280e...83a
Skrevet

HI

Jeg mente at dette er så pesonlig at vi her inne ikke har noe med å mene hverken det ene eller andre vedrørende om du er urimelig eller ikke.

himmel...

HI

Skrevet

HI

himmel...

HI

....og hav! Godt ment men oppfattet i aller verste mening

Skrevet

Man kan ikke tvinge noen nei, heldigvis sa mannen når vi fant ut at vi ventet nr tre og egentlig trodde vi var ferdige etter to.... ;) "Nå ryker strengen" Hehe...

Så når neste er født så legger han seg under kniven. :)

Skrevet

HI

himmel...

HI

....og hav! Godt ment men oppfattet i aller verste mening

Det er jo fåtallet av tråder her inne som skulle blitt skrevet da,om dette er noe så personlig at ingen andre enn deg slev skal mene og bestemme noe om det... Er ikke det poenget med DIB, å skrive sine tanker og meninger og få svar,samme hvor personlig/dumme spørsmålene er ?

HI

HI

Skrevet

Man kan gjerne synes at det er mannen sin tur nå, men du kan uansett ikke kreve at han skal sterilisere seg - like lite som han kan kreve at du skal gjøre det. Når forholdene er som de er, og om ingen vil sterilisere seg, er det vel ikke så mye annet å gjøre enn at mannen venner seg til "sokkesex" eller dere går for avholdenhet...

Anonymous poster hash: 77d4f...0a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...