Gå til innhold

Diskusjon.. Hva er DIN mening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle har vel sin mening angående dette temaet.

Jeg ser ikke problemet å ta ut et barn i småskole alder ( da særlig 1 til 3  klasse) på en ukes ferie i slutten av mai/begynnelsen av juni. 

Kunne aldri reist 2 uker, men 1 uke synes jeg er helt OK.

Har selv gjort det nettopp med vår 1 klassing.

Sparer mye penger, og det er faktisk de som ikke har råd til å betale 40 000 kr for 1 uke til syden i fellesferien. 

Er også foreldre som har jobber, f.eks turnus jobber der det ikke er lett å samkjøre ferie i løpet av felles ferien.

Anonymous poster hash: 96732...bfb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er flott at man ikke kan ta barna ut av skolen i hytt og pine. Når man ser hvor elendig det står til med kunnskapen her i landet, så er det veldig klart at man trenger all skolegangen man kan få.

Skrevet

Barna har fri fra skolen i 175 dager i året. Klarer man ikke å finne tid da til å reise på så får man bli hjemme.

Anonymous poster hash: d1db1...390
Skrevet

Jeg er stort sett enig med deg HI.

Men det forutsetter at barnet er godt og vel i rute ift læreplan, og ikke vil ta skade av den uken. 

Jeg syns også at det bør begrenses for litt større barn. 

Anonymous poster hash: ceef9...689
Skrevet

Barna har fri fra skolen i 175 dager i året. Klarer man ikke å finne tid da til å reise på så får man bli hjemme.

For veldig mange står det ikke om tid, men økonomi. 

Noen barn får aldri oppleve å reise til syden fordi foreldrene ikke kan betale 30000 for en ukes ferie.

Merkelig nok virker det som om de som skriker høyest om likestilling og velferdsrettigheter er de som syns det er helt ok at barna blir mobbet pga forskjeller i ferieøkonomi...

Skrevet

Jeg synes faktisk at det ikke skal være svart/hvitt denne debatten. Vi har familie i utlandet og noen prisene for å fly er helt horroible når alle har ferie samtidig og skal fly samtidig.

I småskolen kan det ikke skade at man tar noen uker fri utenfor feriene om man skal besøke familie.

Anonymous poster hash: d8f43...b3d
Skrevet

Så lenge barnet har gode karakter ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: cf54c...025
Skrevet

Som mor i et yrke der det er vanskelig å få fri i skoleferiene, så tenker jeg at jeg nok sikkert kommer til å ta ungene ut av skolen en uke et par ganger. Det kommer absolutt ikke til å skje hvert år, og absolutt ikke viss barna mine kan bli skadelidende rent fagalig. For oss handler ikke om økonomi, men om muligheten. 

Jeg har ingen vansker med å forstå motargumentene, og ser at dette er noe som blir misbrukt og kan bli et problem. Men av rent egoistiske grunner håper at muligheten til å ta barna ut består slik som den er i dag.

Anonymous poster hash: 049b5...28f
Skrevet

Noen barn får aldri oppleve å reise til syden fordi foreldrene ikke kan betale 30000 for en ukes ferie.

Merkelig nok virker det som om de som skriker høyest om likestilling og velferdsrettigheter er de som syns det er helt ok at barna blir mobbet pga forskjeller i ferieøkonomi...

Jeg er 31 år og har aldri vært i syden. Ungene mine har heller aldri vært i syden. Det betyr ikke at vi bare sitter hjemme og ser på tv, men vi finner på andre morsomme ting. Jeg er alenemor, har ikke råd til syden i fellesferien, men klarer helt fint på andre morsomme og fine alternativer.

Å oppleve mobbing pga. manglende sydenreiser har verken jeg eller ungene opplevd.

Skrevet

Da jeg var liten så pleide foreldrene mine å ta meg ut av skole 1-2 uker utenom fastsatte ferier, for å dra på syden ferier o.l. Fikk med meg lekser for de dagene det gjaldt og mamma og pappa sørget for at jeg gjorde dem. Det gikk veldig greit den gangen ihvertfall.

Det er en del gråsoner her.. Ja det er ingen livsnødvendighet å dra på syden tur, men det er ofte lett å si for de som i utgangspunktet har råd, uavhengig av sesong. Når det kommer til kunnskapsnivået til barna, tror jeg personlig ikke at det har utgangspunkt i litt ekstra ferie.... Det tror jeg kommer av pensumet, for lite/mye krav det stilles til elevene, hvor mange barn i klassen, lærere som ikke fanger opp de som trenger det lille ekstra og da gjerne pga uroelementer i klassen, utdaterte lærere osv. T

Kanskje går slike ferier veldig utover "utdannelsen" og kanskje ikke. Så min mening er at jeg ikke vet helt, rett og slett. :P  

Anonymous poster hash: 716c6...e12
Skrevet

Jeg har et barn som hadde 16 dager fravær på grunn av sykdom dette skoleåret. Kan det være verre å ha 10 dager fravær pga reise enn 16 pga sykdom? Er det ikke fravær uansett? Jeg ville nok hatt en del betenkeligheter med å ta dette barnet ut av skolen i 10 dager for å reise på ferie ettersom fraværet har vært så stort allerede, men ikke ellers.

Anonymous poster hash: 19a58...1a1
Skrevet

Jeg synes det er helt strålende med en innstramming i regelverket. Fravær fra skolen for unødvendig reising fører til ekstraarbeid for lærere, unødvendig uro i klassen og ikke minst en usunn holdning til plikt vs. fornøyelser.

Klarer man ikke dra på ferie det bortimot halve året barna har fri, så får man heller la være. Det er ikke en nødvendighet for barn å dra på sydentur.

Anonymous poster hash: e923e...cf4
Skrevet

For en god del av barna vil det gå helt fint, og de fleste foreldre vil være i stand til å gjøre den vurderingen opp mot annet fravær, hvor mye akkurat deres barn trenger å få med seg undervisningen osv. Noen barn ligger f.eks. langt foran i de fleste fag, og da bør det jo ikke være noe problem.

Men så har du de foreldrene som ikke gjør denne vurderingen, men bare gjør det uansett... Men de vil kanskje ikke la seg stoppe av en innstramming i regelverket heller?

Anonymous poster hash: 8f37a...5ee
Skrevet

Nå har mitt barn kun 1 sykedag i løpet av hele 1 klasse og hadde barnet vært mye syk så hadde jeg kanskje ikke reist? Synes uansett 1 uke ikke er særlig mye, og barnet går ikke glipp av særlig mye i 1 klasse på en 1 uke.

Greit å lese her da å se at alle har ulike meninger:)

HI

Anonymous poster hash: 96732...bfb
Skrevet

Jeg synes det er fint at det begrenses til 2 uker i året, men synes ikke noen skal bli sett ned på dersom de benytter seg av disse to ukene.

Vi slo på stortromma i år og bestilte sydentur i skoleferien, 37 000 for 12 dager. Venninna mi dro med mann og 2 barn til samme feriemål nå i begynnelsen av juni for 7000. Jeg ser ikke problemet med å ta ungene ut av skolen i 1 liten uke for å spare 30 000.

Anonymous poster hash: 836b7...25d
Skrevet

Selvfølgelig bør man kunne ta barn ut av barneskole uten problemer dersom de ikke har store faglige utfordringer! De gangene dette har blitt gjort hos oss, har barna skrevet ferielogg, samt hatt med skolearbeid + vi har hatt et fokus på kultur og læring noen av dagene. Vi reiser stort sett aldri charter.

Det skal sies at jeg er biolog med mye feltarbeid om somrene, og dermed er det vanskelig å få til planlagte ferieturer ettersom jeg aldri helt vet når det er best å dra i felten. Mye bedre å reise i vinterhalvåret eller på tidlig høst :)

Likte forresten innlegget til han i vg/db som mente vi heller burde avvikle vinter/høst ferie slik at barna i stedet for å glo på disney channel faktisk kunne ha ferie med mor og far om somrene, selv om dette ikke alltid gjelder vår familie da ;)

Anonymous poster hash: 3ef7a...ab6
Skrevet

Problemet ligger også i det at skolene ser at de som ofte, er borte er de som trenger mest å være tilstede på skolen. 

Skrevet

Jeg har aldri tatt noen av ungene ut av skolen, noen gang, men faren tok 7.klassingen med til syden en uke i mai. Hun fikk med seg lekser og en slags arbeidsplan.

En gang i skuddåret ser jeg ikke på som et problem. Men gjør man det stadig vekk så skjønner jeg at skolen må sette ned foten.

Anonymous poster hash: 76852...a9d

Skrevet

Når jeg hører mine barn fortelle om hvor mange som er vekk en uke eller to fra skolen i løpet av ett pr så skjønner jeg godt hvorfor lærere mener at det ikke skal være lov lengre.

Barna som blir tatt ut mister endel, men når det blir ofte at barn er borte forsvinner også litt av samholdet og ikke alltid de som er igjen kan gjøre det de egentlig skulle gjøre. Uka etter vinterferien var de 9barn igjen av 22 barn i 2 klasse her. Det syns jeg var helt ekstremt.

Jeg har hatt barn vi har tatt ut for å dra på feire. Hun ene tok 3 dagers ferie, for det klaffet iforhold til noen røde dager. Hun andre var borte i 2 uker, før og etter høst ferien. Hun var på behandlignreise for en sykdom hun har. At det blir vanskelig for barn som trenger slikt å få fri er ikke hyggelig, for får de ikke slikt blir sykefraværet høyere enn de to ukene de hadde vært borte. Og på slike reiser er det egene lærere med. I kommunen her blir det mest sannsynlig nei til slikt også.

Så for at det skal bli en best mulig skolehverdag syns jeg ikke at en skal ha mulighet til å ta fri en uke eller to for å dra på ferie. Men at de som trenger behandlingsreiser skal få mulighet til det. (Vårt barn skal det ikke mer, om ikke sykdommen bedrer seg slik at hun tåler det)

Anonymous poster hash: 95cc4...be2

Skrevet

Jeg syns det kan være greit innimellom. 
Tenker på de som ikke har så god råd, og kan reise litt tidligere. Det må kunne gå bra. Aldri vært problem det før. 

Jeg har aldri blitt tatt ut av skolen før, i en uke, men to dager, for å få en lang helg. 

Jeg er FOR at de som trenger det, faktisk får lov til å ta barna fri. (bør kanskje ikke være år etter år da men).

Anonymous poster hash: 268dc...6b3
Skrevet

Har barn på en osloskole som skal praktisere de nye reglene strengt fra høsten. Vi har fått brev om at ikke en eneste søknad om ekstra fri vil bli innvilget så sant det ikke handler om dødsfall eller legetimer e.l.

Jeg ser at det trengs en innstramming, men synes jo at dette er litt for strengt. Her vil vi altså ikke ha muligheten til å ta en eneste langhelg gjennom hele skoletiden. Hvis det er de samme som alltid skal ha fri, synes jeg det er greit at de får avslag, men om noen søker om en eneste langhelg i løpet av hele barneskolen, synes jeg rektor kan være litt fleksibel.

Anonymous poster hash: 756bb...d1a

Skrevet

Når jeg ser hvor lite fag barna har hatt de siste ukene i juni nå, ser jeg virkelig ikke problemet. De har hatt uteskole omtrent hver dag, og det virket som de avsluttet all undervisning allerede i slutten av mai.

Jeg synes at man skal kunne ta ut barnet hver eneste år, men å ta ut barnet en gang eller to i løpet av 7 år på barneskolen, ser jeg virkelig ikke problemet med. 

Anonymous poster hash: e6ce2...846
Skrevet

På barneskolen hadde jeg 1-2 ukers ferie fra skolen i desember hvert år. Dette fordi pappa ikke kunne ta ferie andre tider av året.

Det var ikke populært, men skolen satte krav til hva jeg skulle gjøre mens jeg var borte. Det var ikke store krav, men små ting jeg måtte gjøre. Ofte kunne jeg gjøre det før jeg reiste hvis jeg bare brukte litt tid de siste dagene før vi reiste. Men det var et absolutt krav at jeg ikke skulle miste så mye at jeg ble hengende etter på skolen. Til og med så tidlig som i andreklassen husker jeg at jeg stusset på at jeg faktisk ikke hadde gått glipp av noe ved å være borte de to ukene - det sier ganske mye om fremdriften i skolen....

Jeg synes ikke alle skal kunne ta ferie når som helst, men ved spesielle grunner eller som unntak synes jeg systemet kan være fleksibelt. Vel og merke så lenge barna ikke blir hengende etter og foreldrene tar ansvar for barnas læring og følger opp.

Anonymous poster hash: ec6fc...7ae
Skrevet

Man MÅÅÅ ikke til Syden! Seriøst! Man kan få like fin og mye billigere ferie i skandinavia. Ut fra det mange her skriver skulle man trodd at det å reise til syden hvert år er en menneskerett. Noe annet enn shopping og å ligge på stranda er det ikke, forstår ikke hvordan et barn kan ta skade av å gå glipp av det.

Anonymous poster hash: 2c7d1...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...