Flettfrid og lilleprins Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Så det er sagt; jeg er ikke for dette, spør mer av nysgjerrighet. I Norge er det kultur for å begynne med grøt og brød til babyer. Dette er ofte noen av de første matvarene babyer blir introdusert for, sammen med frukt og grønnsaker. Hva gir en dersom en vil ha et lavkarbokosthold? Melkeprodukt skal en jo starte med først fra 10-12 mnd, cottage cheese, nøtter og egg er uaktuelt den første tiden.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Man gir ikke barn et lavkarbokosthold. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 56550...2ad
Flettfrid og lilleprins Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2013 Noen gjør jo det. Feks ønsker fotballfrue det. Som sagt; jeg spør pga uvitenhet og nysgjerrighet..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Selv om fotballfrue sier det, er ikke sikkert det er realitet i spebarnstiden. Jeg er heller ingen forkjemper, men har faktisk innsett at vi alle er forskjellige og de fleste gjør det som er riktig for seg og sine barn. Hvis jeg skulle velge mellom lavkarbo og usunt kosthold (slik faktisk MANGE barnefamilier har), så hadde jeg valgt lavkarbo. Har ei venninne som snakker mye om hvor gruuusomt lavkarbo er for små barn, mens kostholdet til hennes unger inneholder ekstremt mye fett, sukker og salt. Her snakker vi saft til alle måltider og tørstedrikk, nugatti på alle brødskiver, pølser og annen farsemat 5 dager i uka...de to resterende spiser de på McDonalds e.l Sååå, lavkarbo kan være bra, det sikkert.. Anonymous poster hash: 6df0f...0db
Gjest Julia1984 Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Jeg kunne godt gitt lavkarbo til barna mine....ikke babystadiet. Barna mine spiser normalt med kjøtt, fisk, grovbrød, frukt og grønnsaker, magre påleggstyper etc... Men jeg er bevisst på at de ikke skal ha mer enn 2 brødmåltider om dagen, evt. et lite et om kvelden (pleier ikke være no problem da mine ikke ønsker kveldsmat...)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Barn spessielt trenger karbohydrater for at hjernen skal utvikle seg normalt. Anonymous poster hash: 3a9a9...813
soleia Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Det blir vel berre å fylgje med fotballfrue om nokre mnd og sjå Barn treng karbohydrat, men kanskje ikkje i dei mengdene mange puttar i seg her i landet. Ein vanleg ting å starte med andre stader i verda er feks avocado, gjerne blanda med banan, slik at dei får i seg sunnt fett og fettløyselege vitaminar, saman med karbohydrata frå bananen.
Elsker livet Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Dere sier at barn trenger karbohydrater, og det gjør de. Men de trenger ikke få disse karbohydratene ved å spise store mengder brød, ris, pasta eller potet. De kan få det gjennom langt sunnere alternativer. Low carb betyr nødvendigvis ikke no carb.
Tigerpote Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Barn trenger karbohydrater, det gjør for øvrig alle mennesker. Karbohydrater bør komme fra sunne matvarer, som grovbrød, havregrøt eller annen grovgrøt etterhvert, frukt feks. Karbohydrater er ikke fienden slik så mange dessverre ser ut til å tro. Det er forventet en boom av hjerte-karsykdommer etterhvert. Seterrømme og meierismør kan aldri bli sunt! Heller ikke store mengder animalsk fett. Huff.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Ingen, heller ikke barn, trenger raske karbohydtaer, men barn trenger langsomme karbohydrater (som feks. grovt brød og knekkebrød, bønner, fullkornspasta, brun ris og parboiled ris, frukt, grønt, yoghurt naturell eller fruktyoghurt tilsatt havregryn, og usukrede kornblandinger). Hjernen og nervesystemet trenger karbohydrater, særlig hos barn som skal vokse, utvikle seg og lære. Anonymous poster hash: 24098...f6d
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Avokado, søtpotet, mos av diverse grønnsaker+++ Ikke noe problem å finne mat kan spise. Vi gir ikke grøt til våre barn, liker ikke nestlé og annen halvfabrikata. De får karbo altså, men alle våre tre har startet å spise frukt og grønt rundt 6 mnd. Etterhvert hjemmelaget, grovt brød, kjøtt og fisk. Hjemmelaget grøt av havremel og vann, smaksatt med frukt har de smakt, men ikke vært noen favoritt. De lider ingen nød:-) Anonymous poster hash: 77885...321
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Så det er sagt; jeg er ikke for dette, spør mer av nysgjerrighet. I Norge er det kultur for å begynne med grøt og brød til babyer. Dette er ofte noen av de første matvarene babyer blir introdusert for, sammen med frukt og grønnsaker. Hva gir en dersom en vil ha et lavkarbokosthold? Melkeprodukt skal en jo starte med først fra 10-12 mnd, cottage cheese, nøtter og egg er uaktuelt den første tiden. Fotbllfrua kan jo si hva hun vil, men hun har jo aldri vært mamma før.. Hun skal vel gi ungen røykalaks istedet for lørdagssnop når den blir større? Nei altså, man kan jo gi ungene slow-carb? Grovt brød, ost/kjøttpålegg, diverse moste grønnsaker/fisk når babyen er liten, havregrøt ol. Håper ikke hun har tenkt å kjøre LCHF diett fra ungen kommer til.. Helt greit at man ikke propper usunt sukker og fett i ungene, men alt med måte. Håper hun slakker litt ned på alle disse kostholds-nykkene sine. Så på et program igår om mødre som var opphengt i dietter og vekta sin, og hun ene hadde en liten datter på 5-6 år som hadde det for seg at hun var feit, fordi moren hennes syntes hun selv var feit.. Anonymous poster hash: 01bfb...798
nagini Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Så det er sagt; jeg er ikke for dette, spør mer av nysgjerrighet. I Norge er det kultur for å begynne med grøt og brød til babyer. Dette er ofte noen av de første matvarene babyer blir introdusert for, sammen med frukt og grønnsaker. Hva gir en dersom en vil ha et lavkarbokosthold? Melkeprodukt skal en jo starte med først fra 10-12 mnd, cottage cheese, nøtter og egg er uaktuelt den første tiden. Man gir normal mat, slik de gjør i alle andre land? Avocado, gulrot, søtpotet, alle andre slags grønnsaker, banan, fisk, kjøtt, bær... Har dere så liten fantasi at dere ikke kan komme på andre ting enn korn å gi et barn? Barn spessielt trenger karbohydrater for at hjernen skal utvikle seg normalt. Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Så du fikk altså ikke karbohydrater som barn? Jeg kommer til å gi mitt barn lav-karbo-ish mat. Ikke LCHF, men ikke et kornbasert kosthold slik de fleste nordmenn spiser heller.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Moderat lavkarbo kan fint gis til barn. Er det mest optimale og sunneste kostholdet som finnes. Anonymous poster hash: 80e6b...156
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Så det er sagt; jeg er ikke for dette, spør mer av nysgjerrighet. I Norge er det kultur for å begynne med grøt og brød til babyer. Dette er ofte noen av de første matvarene babyer blir introdusert for, sammen med frukt og grønnsaker. Hva gir en dersom en vil ha et lavkarbokosthold? Melkeprodukt skal en jo starte med først fra 10-12 mnd, cottage cheese, nøtter og egg er uaktuelt den første tiden. Man gir normal mat, slik de gjør i alle andre land? Avocado, gulrot, søtpotet, alle andre slags grønnsaker, banan, fisk, kjøtt, bær... Har dere så liten fantasi at dere ikke kan komme på andre ting enn korn å gi et barn? Barn spessielt trenger karbohydrater for at hjernen skal utvikle seg normalt. Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Så du fikk altså ikke karbohydrater som barn? Jeg kommer til å gi mitt barn lav-karbo-ish mat. Ikke LCHF, men ikke et kornbasert kosthold slik de fleste nordmenn spiser heller. Jeg har tydlig vis en så dårlig utviklet hjerne at jeg ikke forstår hva som var så ekstremt dumt med svaret. Kan du opplyse meg? Anonymous poster hash: 3a9a9...813
nagini Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Barn spessielt trenger karbohydrater for at hjernen skal utvikle seg normalt. Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Så du fikk altså ikke karbohydrater som barn? Jeg har tydlig vis en så dårlig utviklet hjerne at jeg ikke forstår hva som var så ekstremt dumt med svaret. Kan du opplyse meg? Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Spesielt. Ikke spessielt.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Barn spessielt trenger karbohydrater for at hjernen skal utvikle seg normalt. Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Så du fikk altså ikke karbohydrater som barn? Jeg har tydlig vis en så dårlig utviklet hjerne at jeg ikke forstår hva som var så ekstremt dumt med svaret. Kan du opplyse meg? Anonymous poster hash: 3a9a9...813 Spesielt. Ikke spessielt. Takk for stavehjelp. Var det det eneste du følte for å henge meg ut for? Anonymous poster hash: 3a9a9...813
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 Lavkarbomat bør ikke bety det samme som LCHF dietten eller LCLF dietten. Anonymous poster hash: 8a281...7ba
Flettfrid og lilleprins Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #19 Skrevet 19. juni 2013 Ja, det kan jo hende jeg er fantasiløs og gammeldags som ikke kom på annet enn grøt og brød til feks frokost. Tro hvordan dette blir fulgt opp i barnehage eller av barnet selv.
Skautrollet Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 lavkarbo er slettes ikke anbefalt til små barn
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #21 Skrevet 19. juni 2013 Det er tusenvis av feiloppfatninger om hva lavkarbo er. Mange tror at vi kun spiser kjøtt, egg og fete melkeprodukter, noe som er feil. Vi spiser massevis av grønnsaker, fisk og noe frukt. Vi spiser IKKE raske karbohydrater og sukker. Barna spiser havregrøt og grovt brød i tillegg, og selvsagt litt is og snop nå og da. Det er helt sprøtt at noen mener at man MÅ spise masse karbohydrater, for nei, det må man overhodet ikke. Kroppen min tåler karbohydrater veldig dårlig, den blir tykk, tung og energiløs. Sånn er jeg bygd sammen. Derfor spiser jeg ikke karbohydrater. Kroppen produserer akkurat så mange jeg trenger selv. Anonymous poster hash: a8917...4ec
Flettfrid og lilleprins Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #22 Skrevet 19. juni 2013 Det er tusenvis av feiloppfatninger om hva lavkarbo er. Mange tror at vi kun spiser kjøtt, egg og fete melkeprodukter, noe som er feil. Vi spiser massevis av grønnsaker, fisk og noe frukt. Vi spiser IKKE raske karbohydrater og sukker. Barna spiser havregrøt og grovt brød i tillegg, og selvsagt litt is og snop nå og da. Det er helt sprøtt at noen mener at man MÅ spise masse karbohydrater, for nei, det må man overhodet ikke. Kroppen min tåler karbohydrater veldig dårlig, den blir tykk, tung og energiløs. Sånn er jeg bygd sammen. Derfor spiser jeg ikke karbohydrater. Kroppen produserer akkurat så mange jeg trenger selv. Anonymous poster hash: a8917...4ec Der er vel karbohydrater i gr.saker og frukt, så noe spiser du vel. Hvorfor gir du barna havregrøt dersom du mener de ikke trenger det/har godt av det?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #23 Skrevet 19. juni 2013 Men herlighet da, tror dere lavkarbo er lik ingen karbo? Det er i tilfelle feil. Her i huset gis ungene hjemmelaget mat fra starten av, frukt og grønnsaksmos, havregrøt, hirsegrøt, middagsmos på rent kjøtt/fisk og grønnsaker. Og de holdes unna loff, nugatti, is, godteri og slikt til de er ganske store. Her inne ser det derimot ut til at folk tro at barn dauer av å ikke spise loff og kneip med nugatti. Men de får mer enn nok karbohydrater til en normal utvikling. Hva er det med dere som absolutt skal stappe i ungene en haug med sukker før de kan gå? Det er da rimelig kjent at for mye sukker kan påvirke utviklingen av hjernen negativt! Folk er så jækla late, her skal man kjøpe ferdigmat for alle penga, pulvergrøt og brød uten næring, mens det hyles opp straks noen lager skikkelig mat til ungene sine. Anonymous poster hash: 06ad1...8a9
Poetika med K Skrevet 19. juni 2013 #24 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Lavkarbo skal ikke barn ha - ihvertfall ikke i den formen de fleste tenker på når de hører ordet "lavkarbo" (typ 15-20 gram karbohydrater pr dag). Men derimot GROVkarbo har ingen vondt av. Grove kornprodukter og generelt langsomme karbohydrater er bra for barn i vekst. Sukker og hvitt hvetemel er det ingen som trenger. Endret 19. juni 2013 av Poetica von Tryll
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #25 Skrevet 19. juni 2013 Hvis man ikke vil begynne med grøt når man introduserer fast føde er det ingenting i veien med å begynne med frukt- og grønnsaksmos i stedet. Her jeg bor (ikke i Norge) er det ikke vanlig å gi barn grøt i det hele tatt, og da jeg introduserte fast føde til jenta mi begynte jeg med hjemmelagede grønnsaksmoser. Nå er vesla 2,5 år gammel og hun spiser fortsatt lite kornprodukter. Man kan jo fint spise frokost uten brød - noe av det jeg lager her hjemme er f.eks egg rørt med skinke, omeletter og yoghurt med frukt de dagene vi ikke har lyst på brødskiver. Så lenge man passer på et balansert kosthold lider ikke barna noen nød (så lenge det er snakk om lavkarbo og grovkarbo og ikke nullkarbo). Anonymous poster hash: eee70...47e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå