Gå til innhold

Hvor mye kan din fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir selv litt bekymret for poden nå.. Han sykler ikke, men har heller aldri prøvd en ordentlig sykkel. Snakker ikke reint. Bruker ikke sparkesykkel, aldri prøvd. Fortsatt bleie om natta og stadige bæsjeuhell. Hinker ikke. Løper litt fort.. Teller til 14-15. Kjenner igjen sin egen bokstav, men kan ikke skrive noen bokstaver, heller ikke tall..

Må seriøst slutte å være her inne..

Anonymous poster hash: bd397...be7

Det er stort sett de med barn som er tidlig utviklet som svarer på tråder som omhandler temaet "hva kan ditt barn" Normalvariasjonen er kjempestor! Det er som oftest ingen grunn til bekymring, hvis ikke barnehagen eller helsestasjon har uttalt bekymring!

Anonymous poster hash: 4c109...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er forskjellige. Jeg anser min gutt for å være helt normal, men han er ikke den som har vært tidligst ute.

Snakker ikke reint, sier ikke R

Klarer ikke hinke

Men har blitt flink til å sykle med støttehjul.

Er helt uinteressert i å tegne, blir bare noen streker.

Kan en eneste bokstav, sin egen forbokstav.

Tror ikke han kan ta imot en ball.

Anonymous poster hash: 4c676...3b9

Skrevet

Jeg er barnefysioterapeut, og har tatt abc testen mange ganger. Dette er den eneste testen som er det vi kaller standardisert!! Dvs at det ikke gir rom for synsing eller antakelser, det er kun antall repetisjoner etc på tid som gir svar på om man har en motorisk utfordring eller om man er tilnærmet aldersadekvat!

Vet det kan være rart å bli filmet, men dette er kun for fysioterapeuten slik at han/hun kan se på etter testen er utført, om man har gått glipp av noe etc.. MEN vi får alltid fullmakt av foreldre til å filme, og forklarer testen i forkant, så virker som det har vært noe dårlig kommunikasjon i deres tilfelle. Dette er en helt ufarlig test, vi bruker den mye i bhg og på skoler....Anonymous poster hash: ece42...a6c

Hei :)

Takk for svar!

Vi ga fullmakt til å filme, så alt er ok der.

Det jeg ikke skjønner er at testen kan gi like god pekepinn på motoriske ferdigheter enn observasjon i naturlig miljø. Som nevnt tidligere har eg aldri sett jenta mi så famlende som når hun visste at hun skulle prestere på tid og på film.

HI

Anonymous poster hash: deb86...65a

Skrevet

Blir selv litt bekymret for poden nå.. Han sykler ikke, men har heller aldri prøvd en ordentlig sykkel. Snakker ikke reint. Bruker ikke sparkesykkel, aldri prøvd. Fortsatt bleie om natta og stadige bæsjeuhell. Hinker ikke. Løper litt fort.. Teller til 14-15. Kjenner igjen sin egen bokstav, men kan ikke skrive noen bokstaver, heller ikke tall..

Slik tenker jeg og. Alle er så perfekte og har perfekte barn her inne. Blir helt stresset

Anonymous poster hash: fadef...cb8

Herregud da, som man skal beskyldes for å være perfekt her inne! Skal man dikte opp at ungen er analfabet og bruker bleie for at andre skal føle seg bedre da mener du?

Anonymous poster hash: e2dc5...801

Skrevet

Novemberbarn her, men henger ikke det minste tilbake i forhold til årskullet sitt, annet enn i størrelse (og det har hun nok fra meg, jeg var 15 kilo da jeg var 7 år...).

Hun leser og skriver (leser bøker selv), kan telle til 100, til 10 på engelsk, enkel pluss og minus (type 5+3), svømmer alene, sykler, klatrer, stuper kråke, står på hendene, holder balansen på hest i alle gangarter (men kan ikke sale på og får ikke ri alene), snakker rent, klarer seg selv på do, kan smøre seg mat selv. Tegner helt greit, man ser hva det skal forestille, men ikke noe man hadde villet ha på veggen om man ikke var forelder eller besteforelder.

Men helt elendig på å kaste og ta i mot, dårlig ballfølelse, og kan være litt sutrete av seg (for kald, for varm, urettferdig etc).Anonymous poster hash: e2dc5...801

Er det sant? Det er jo helt vilt!

HI

Gjest *Thildemamma*
Skrevet

Slik tenker jeg og. Alle er så perfekte og har perfekte barn her inne. Blir helt stresset

Anonymous poster hash: fadef...cb8

Herregud da, som man skal beskyldes for å være perfekt her inne! Skal man dikte opp at ungen er analfabet og bruker bleie for at andre skal føle seg bedre da mener du?

Anonymous poster hash: e2dc5...801

Nei selvfølgelig ikke. Men mener du at en 4 åring er analfabet fordi hun ikke kan alfabetet eller kan skrive navnet ditt?

Skrevet

Er det noen fysioterapeuter her som kan svare på hvorfor et barn må ta denne ABC- testen?Det begynner å skurre litt for meg..HIAnonymous poster hash: deb86...65a

Jeg er fysioterapeut, og vi utfører ABC-tester for å vurdere motorisk nivå hos barn. Dette gjør vi for å sette fingeren på et eventuelt problem, slik at det lettere kan settes inn riktig tiltak dersom det viser seg at det er behov for det. ABC-testen er standardisert, dvs at vi plasserer barna på en percentil (som vekt-lengde skjema) Testresultatene sier noe om hvor utviklet barnet er motorisk sammenlignet med jevnaldrende. Grunnen til at vi bruker testen er todelt. For det første er det et målbart instrument, som ikke er preget av "jeg synes at". Dermed blir det mer objektivt. Det er utarbeidet retningslinjer for når det skal settes inn tiltak.Dersom det settes inn tiltak, vil det også være en måte å gjøre utviklingen målbar. Du ser fremgang og det kan være med på å bestemme når behandlingen avsluttes.Dersom det settes i verk tiltak, bruker vi nesten utelukkende å gjøre dette i barnehagen, i små grupper som er satt sammen for best mulig innlæring. Jeg synes det var veldig leit å høre at jenta di hadde en vond opplevelse med testen. Jeg ville ha formidlet det til fysioterapeuten, sånn at hun kan ta lærdom av det til senere.. Lykke til med oppsummeringsmøtet!   Anonymous poster hash: 4c109...bcb

Takk for nyttig og utfyllende i formasjon :D

HI

Skrevet

Ha, ha... dette var gøy lesing.. Jeg jobber som lærer og her inne kan jo alle bare søke barna sine inn på skolen før tiden.

Min barn nr. 3 (snart 4 år) er kommet mye lengre enn sine søstre var når de var på samme alder.. jeg synes han er så stor og flink, men ;

Han kan ikke sykle

Han kan ikke alfabetet, kjenner kun igjen sin egen bokstav og den ene søsteren sin.

Kan kun telle til 20, ofte med feil.

Tegner lite, og stort sett klodder.

Går på do selv, men tørker ikke når han bæsjer.

Han kan verken engelsk eller spansk.

Flott at det er 2 år til han skal begynne på skolen da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...