Gå til innhold

Hvor mye kan din fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært hos fysio og tatt ABC- test for å vurdere fireåringens motorikk. Hun er sen i utvikling i følge bhg. Jeg ser jo selv at hun på noen områder henger etter, men ser også en enorm utvikling det siste halve året. Jeg lurer på om hun lider litt under å være født i desember og dermed måles mot " eldre fireåringer" eller om hun rett og slett er sen i grovmotorikk

* Hun løper saktere enn andre, men har økt farten veldig. Det siste

* sykler greit med støttehjul

* God på å balansere

* Glad i Ballett, men utfører ikke øvelsene helt som de andre ( lik sin mor)

* plundrer med å kste og ta imot ball. Går fint med stor ball kå, men mindre ball og ertepose faller gjennom fingrene hennes

* Ser at hun bruker mye krefter på å løfte seg fra et trappetrinn til et annet, men dette ar blitt bedre i det siste

* kan ikke hinke

* strir med tålmodigheten under påkledning, men får det til med tid

Ellers skravler hun som en foss med rikt ordforråd og innlevelsesevne. God fantasi. Tegner detaljert med blyantgrep og er veldig glad i mennesker. Får fort venner, men har et problem med å styre sin begeistring noen ganger ( kjenner ike alltid andres intimgrenser)

Høres dette normalt ut for ei jente på 4,5 år?

Anonymous poster hash: deb86...65a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært hos fysio og tatt ABC- test for å vurdere fireåringens motorikk. Hun er sen i utvikling i følge bhg. Jeg ser jo selv at hun på noen områder henger etter, men ser også en enorm utvikling det siste halve året. Jeg lurer på om hun lider litt under å være født i desember og dermed måles mot " eldre fireåringer" eller om hun rett og slett er sen i grovmotorikk

* God på å balansere

* plundrer med å kste og ta imot ball. Går fint med stor ball kå, men mindre ball og ertepose faller gjennom fingrene hennes

* Ser at hun bruker mye krefter på å løfte seg fra et trappetrinn til et annet, men dette ar blitt bedre i det siste

* kan ikke hinke

Ellers skravler hun som en foss med rikt ordforråd og innlevelsesevne. God fantasi. Tegner detaljert med blyantgrep og er veldig glad i mennesker. Får fort venner, men har et problem med å styre sin begeistring noen ganger ( kjenner ike alltid andres intimgrenser)

Datteren min er 4,5 år. God balanse, sykler uten støttehjul. Hinker, går i trapper og springer ganske fort. Snakker rent og skriver og kan nesten alle bokstavene.

Flink til å tegne/farge. Har kledd seg selv siden hun var litt over 2 år. Er veldig bestemt og selvstendig ;)

Skrevet

* God på å balansere

* kan ikke hinke

Ja det høres da normalt ut? Min er like gammel.

- Kan telle til 30 ( Tror jeg) Telle til 15 på engelsk. Og noen engelske ord og setninger, ser en del på Dora the explorer :)

- Skrive sitt eget navn, og lese kombinasjoner av tall og bokstaver. For eksempel 10A på husnummer. Men kan ikke lese noe fra bøker. Hun vet og hvem av hennes nærmeste som begynner på den og den bokstaven. 

- Tegner detaljerte mennesker med øyne, nese, munn og gjerne øyevipper :) Fikk skryt fra gamle barnehagen hennes når de sa hun hadde malt en katt svært detaljert og husket på å male på værhår.

- Sykler og med støttehjul. 

- Hinker og hopper og balanserer. 

- Kler av og på selv, men mister fort tålmodighet og ber om hjelp..

- Går på do selv, tørker selv og vasker hendene.

- Skravler mye til hvem som helst, til og med fremmede og har alltid vært flink å snakke. 

En ting hun ikke er flink til er å spise uten å søle! Kan ALDRI spise youghurt uten å tilsmusse gensern sin... 

Anonymous poster hash: 0e75d...491

Skrevet

Det er vel variasjoner i den alderen :) Det høres ut som om dere begge har flotte og flinke fireåringer :D

Vi skal til oppsummering etter testen og jeg kjenner at jeg er litt nervøs. Så jo at hun "falt gjennom" på noen av oppgavene. Men når sant skal sies håper jeg at de tar hensyn til det stresset det er for en fireåring å bli tatt tiden på med stoppeklokke og bli filmet samtidig. Hun var veldig redd for å ikke klare det raskt nok, så ting jeg vet hun klarer utmerket stokket seg litt. Stakkars lita :)

HI

Skrevet

Det er vel variasjoner i den alderen :) Det høres ut som om dere begge har flotte og flinke fireåringer :D

Vi skal til oppsummering etter testen og jeg kjenner at jeg erb litt nervøs. Så jo at hun "falt gjennom" på noen av oppgavene. Men når sant skal sies håper jeg at de tar hensyn til det stresset det er for en fireåring å bli tatt tiden på med stoppeklokke og bli filmet samtidig. Hun var veldig redd for å ikke klare det raskt nok, så ting jeg vet hun klarer utmerket stokket seg litt. Stakkars lita :)

HI

Hvorfor måtte dere ta en slik test? De er jo fult i stand til å kartlegge slikt i barnehagen uten å utsette barnet for følelsen av å bli målt, veid og funnet for lett... Har selv ei frøken som blir fem i oktober. Hun er også litt sein grovmotorisk (er førskolelærer og ser dette selv), men er likevel, utifra det du beskriver, kommet noe lengre enn frøkna di. Dette betyr IKKE nødvendigvis at det er noe galt med ungen din, bare at kroppen hennes tar litt lengre tid på automatisere nye bevegelser. Skulle det vise seg at de mener hun trenger noe ekstra, så kjemp hardt for at hun skal få det i barnehagen, som del av en gruppe og ikke en til en trening. På den måten blir det en morsom ting, en lek som hun deler med andre og ikke noe hun må gjøre fordi hun ikke kan.

Anonymous poster hash: 20dc5...bac

Skrevet

Vi ble henvist til fysioterapeut etter 4 års kontrollen. Fysio var 2 ganger på bhg for å observere og kalte oss deretter inn på en slik test. Jeg forsto det slik at det var en ganske vanlig test. Men stusset på det med filming og at det ble tatt tid med stoppeklokke. Hun måtte gjøre oppgavene tre ganger og tiden ble tatt hver gang

Hun hadde gledet seg til å dra til fysioterapeuten, men jeg så at hun var litt tankefull og lei seg etterpå.. Selv om jeg forsikret om at hun hadde vært flink. Det var rett og slett en litt ekkel opplevelse, særlig å se jenta le nervøst og forsøke å sno seg unna når hun ikke klarte det. Følte helt klart at hun ikke holdt mål, og det tror jeg ikke hun har følt på før

Vi kommer til å følge de tiltak som blir foreslått, men åper at hun er vurdert nogenlunde innenfor normalen. Føler at slike diagnoser osv. Kan bli litt selvoppfyllende hvis de skal få veldig særbehandling. Jeg ar jo også sein og hadde ingen koordinasjon ør jeg ble voksen - men jeg slapp å okse opp med et stempel i panna.

Når det er sagt er jeg fullt klar over at det i de aller fleste tilfeller er viktig å få på plass en diagnose - og jeg stoler på fagolk. Men hun er mye "flinkere" til vanlig enn hun var med et filmkamera og en stoppeklokke i umiddelbar nærhet :)

HI

Skrevet

Min fire-åring kan masse,mer en de fleste sa barnehagen..:)

Hun kan:

Sykle uten støttehjul (det har hun gjort siden hun var 3.5 år)

Hinker (mer en hun går..)

Telle til 100 på norsk

Telle til 50 på engelsk

Telle til 10 på spansk

Hun kan ganske mye engelsk (vi snakker en del engelsk hjemme,men ingen av oss er engelske)

Hun er veldig intrisert i bokstaver og tall,og leter i bøker etter hennes bokstav (J)

Springer fort

God balanse

Hun kan ganske mye,mer en noen av søsknene da de var 4..men alle barn er forskjellige-og DET er bra!!!:)

Skrevet

Min fire-åring kan masse,mer en de fleste sa barnehagen..:)

Hun kan:

Sykle uten støttehjul (det har hun gjort siden hun var 3.5 år)

Hinker (mer en hun går..)

Telle til 100 på norsk

Telle til 50 på engelsk

Telle til 10 på spansk

Hun kan ganske mye engelsk (vi snakker en del engelsk hjemme,men ingen av oss er engelske)

Hun er veldig intrisert i bokstaver og tall,og leter i bøker etter hennes bokstav (J)

Springer fort

God balanse

Hun kan ganske mye,mer en noen av søsknene da de var 4..men alle barn er forskjellige-og DET er bra!!!:)

Så bra :) Hun høres veldig flink ut!

Hvorfor snakker dere engelsk hjemme? For å forberede barna? Tror jeg hadde blitt litt full av flir om jeg og mannen min skulle slå om til engelsk.. Men vi snakker litt engelsk når vi leser Dora- bøkene da :)

HI

Skrevet

Og er veldig enig i at det er bra at barn er forskjellige!

Jeg føler bare litt på at forskjelligheten ofte gjøres om til annerledeshet i dagens samfunn :)

HI

Skrevet

Jeg synes den testen hørtes helt merkelig ut jeg, hvorfor i alle dager trenger de en slik test for å sjekke henne.

Jeg har to jenter på 4 og 6 år, eldste har en fødselskade i den ene skulderen og armen som gjør at hun har noen motoriske problemer (har ikke full funksjon i venstre arm) og hun har aldri vært gjennom slike tester som du beskriver. Hun har fysioterapi i barnehagen og er til kontroll på habu (sykehuset) en gang i året for å sjekke utviklingen hennes, men det er bare lek og morro mens de observerer henne (de har jo spesielle leker for å utfordre henne). Har aldri blitt tatt tiden på eller filmet.

4-åringen som er helt frisk kan egentlig det meste, sykler med støttehjul, får en rasende fart på sparkesykkelen, klatrer til toppen av frukttrærne i hagen, løper, hinker og hopper. Tegner veldig detaljert, teller fingre for å få fem på hver hånd, øyevipper osv. Kan hele alfabetet og skriver sitt eget navn, mamma, pappa osv. Hun er flink og ligger foran gjennomsnittet både motorisk og på de fleste områder, men det er jo fordi hun har både en storesøster og storebror å strekke seg etter og å lære av. Det er stor forskjell på utviklingen til de som har eldre søsken og de som ikke har det, de lærer utrolig mye av å leke med eldre søsken.

Anonymous poster hash: d3858...859
Skrevet

Gutten min er nå 5 1/2, men husker på fireårskontrollen at han ikke kunne hinke ihvertfall, det tror jeg han lærte først med fem. I tillegg har han alltid vært den tregeste av alle, rett og slett fordi det var så mye interessant overalt å se på. Dårlig til å klatre og balansere, har alltid vært engstelig.

Men nå er han overalt, hinker, springer fort, balanserer og klatrer overalt.

Var aldri bekymret for han, han har heller vært den som har vært veldig flink finmotorisk (kunne spise med skje uten å søle, da han var ett) og flink med språk og tall.

Anonymous poster hash: bd721...3e3

Skrevet

Min ble 4 i april.

Hun:

snakker helt rent

Hinker, hopper etc

Sykler uten støttehjul

Kan alfabetet

Skriver de fleste ord

Leser noen ord

Kan telle langt, har stoppet henne på 40 da jeg var "lei" av å høre ;-)

Teller til 10 på 3 språk (inkl norsk)

Kan oppgi adressen sin

Går på toalettet selv

Kler av/på seg selv

Heller oppi glass/smører mat selv m.m

Anonymous poster hash: 598c8...b5c

Skrevet

Er det noen fysioterapeuter her som kan svare på hvorfor et barn må ta denne ABC- testen?

Det begynner å skurre litt for meg..

HI

Skrevet

Bare 3,5 her, men dette kan hun: Nesten alle bokstavene, skriver og leser noen får ord, teller til 100, snakker helt rent, hinker og hopper, sykler ikke uten støttehjul, men holder på å lære, går på do selv, smører brødskiver selv, ringer til bestemor på min mobil, bruker ipad (skrur av og på, velger spill, osv.) Med mer. 

Anonymous poster hash: 46e95...a31
Skrevet

Bare 3,5 her, men dette kan hun: Nesten alle bokstavene, skriver og leser noen får ord, teller til 100, snakker helt rent, hinker og hopper, sykler ikke uten støttehjul, men holder på å lære, går på do selv, smører brødskiver selv, ringer til bestemor på min mobil, bruker ipad (skrur av og på, velger spill, osv.) Med mer.  Anonymous poster hash: 46e95...a31

Jøss, det var jo veldig tidlig da!! Tenk at de kan bli så forskjellige i utviklingen :)

Jenta vår har alltid blitt ehandlet som eldre enn hun er pga ordforråd, humor, refleksjonsevne osv. Jeg har derfor altid tenkt at folk kanskje forventet mer av henne enn alderen skulle tilsi mht motorikk. Nå ser jeg at forventningene sikkert har vært helt aldersadekvat :)

HI

Skrevet

Jeg blir helt stresset nå. Min 3.5 åring er veldig sen med språket. Sliter enda med bleie avvending. Og alt det dere skriver opp over her kan hun ikke enda. Er dette virkelig normalt at en 4 åring skal kunne alt det der

Anonymous poster hash: fadef...cb8

Skrevet

Jeg blir helt stresset nå. Min 3.5 åring er veldig sen med språket. Sliter enda med bleie avvending. Og alt det dere skriver opp over her kan hun ikke enda. Er dette virkelig normalt at en 4 åring skal kunne alt det derAnonymous poster hash: fadef...cb8

Jeg tror at det er helt individuelt, men du ser hva jenta vår kan når hun er 4,5 og da ble vi henvist til videre utredning. Da må jeg anta at hun skulle ha kunnet mer. Nå må det også sies at MYE skjer på et år :)

Nå må det sies at vi som foreldre var pådrivere for en vurdering på barnehage av fysioterapeut men vi hadde ikke forventet en slik test med filming osv.

HI

Skrevet

Jeg er barnefysioterapeut, og har tatt abc testen mange ganger. Dette er den eneste testen som er det vi kaller standardisert!! Dvs at det ikke gir rom for synsing eller antakelser, det er kun antall repetisjoner etc på tid som gir svar på om man har en motorisk utfordring eller om man er tilnærmet aldersadekvat!

Vet det kan være rart å bli filmet, men dette er kun for fysioterapeuten slik at han/hun kan se på etter testen er utført, om man har gått glipp av noe etc.. MEN vi får alltid fullmakt av foreldre til å filme, og forklarer testen i forkant, så virker som det har vært noe dårlig kommunikasjon i deres tilfelle. Dette er en helt ufarlig test, vi bruker den mye i bhg og på skoler....

Anonymous poster hash: ece42...a6c

Skrevet

Hvis kyndige har gitt beskjed om at hun henger litt etter, aå gjør hun vel det. Men det er det mange barn som gjør, hun kommer sikkert sterkere tilbake.

Jeg har en gutt som alltid har vært over gjennomsnittet motorisk god. Språklig sånn midt på treet da han begynte å lære, men nå er han bedre enn andre på sin alder.

Han sykler uten støttehjul, ned fortauskanter osv.

Går på do selv. Tørker selv og vasker hendene.

Kan nesten hele alfabetet, ikke etter hverandre men hab gjenkjenner bokstaver

Snakker som en foss med gud og hvermann.

Hinker, hopper bortover på ett bein. Stuper kråke forover og bakover.

Går i trapper.

Går på ski, og setter utfor bratte lange bakker på snowboard (snowboard for viderekommne), han hopper og svinger på snowboard også.

Vet ikke om dette er normalt, det kan det godt være. Har fått mye skryt for detaljerte hodefotinger med nese munn øyne og alle fingre og tær (riktig anntall). ..det er koselig når alle i akebakken måper der han suser avgårde på snowboard, hehe <3

Skrevet

Ja, tar imot og kaster ball også.

Skrevet

Novemberbarn her, men henger ikke det minste tilbake i forhold til årskullet sitt, annet enn i størrelse (og det har hun nok fra meg, jeg var 15 kilo da jeg var 7 år...).

Hun leser og skriver (leser bøker selv), kan telle til 100, til 10 på engelsk, enkel pluss og minus (type 5+3), svømmer alene, sykler, klatrer, stuper kråke, står på hendene, holder balansen på hest i alle gangarter (men kan ikke sale på og får ikke ri alene), snakker rent, klarer seg selv på do, kan smøre seg mat selv. Tegner helt greit, man ser hva det skal forestille, men ikke noe man hadde villet ha på veggen om man ikke var forelder eller besteforelder.

Men helt elendig på å kaste og ta i mot, dårlig ballfølelse, og kan være litt sutrete av seg (for kald, for varm, urettferdig etc).

Anonymous poster hash: e2dc5...801

Skrevet

Er det noen fysioterapeuter her som kan svare på hvorfor et barn må ta denne ABC- testen?

Det begynner å skurre litt for meg..

HI

Jeg er fysioterapeut, og vi utfører ABC-tester for å vurdere motorisk nivå hos barn. Dette gjør vi for å sette fingeren på et eventuelt problem, slik at det lettere kan settes inn riktig tiltak dersom det viser seg at det er behov for det. ABC-testen er standardisert, dvs at vi plasserer barna på en percentil (som vekt-lengde skjema) Testresultatene sier noe om hvor utviklet barnet er motorisk sammenlignet med jevnaldrende.

Grunnen til at vi bruker testen er todelt. For det første er det et målbart instrument, som ikke er preget av "jeg synes at". Dermed blir det mer objektivt. Det er utarbeidet retningslinjer for når det skal settes inn tiltak.

Dersom det settes inn tiltak, vil det også være en måte å gjøre utviklingen målbar. Du ser fremgang og det kan være med på å bestemme når behandlingen avsluttes.

Dersom det settes i verk tiltak, bruker vi nesten utelukkende å gjøre dette i barnehagen, i små grupper som er satt sammen for best mulig innlæring.

Jeg synes det var veldig leit å høre at jenta di hadde en vond opplevelse med testen. Jeg ville ha formidlet det til fysioterapeuten, sånn at hun kan ta lærdom av det til senere..

Lykke til med oppsummeringsmøtet!

Anonymous poster hash: 4c109...bcb

Skrevet

Blir selv litt bekymret for poden nå.. Han sykler ikke, men har heller aldri prøvd en ordentlig sykkel. Snakker ikke reint. Bruker ikke sparkesykkel, aldri prøvd. Fortsatt bleie om natta og stadige bæsjeuhell. Hinker ikke. Løper litt fort.. Teller til 14-15. Kjenner igjen sin egen bokstav, men kan ikke skrive noen bokstaver, heller ikke tall..

Må seriøst slutte å være her inne..

Anonymous poster hash: bd397...be7

Skrevet

Blir selv litt bekymret for poden nå.. Han sykler ikke, men har heller aldri prøvd en ordentlig sykkel. Snakker ikke reint. Bruker ikke sparkesykkel, aldri prøvd. Fortsatt bleie om natta og stadige bæsjeuhell. Hinker ikke. Løper litt fort.. Teller til 14-15. Kjenner igjen sin egen bokstav, men kan ikke skrive noen bokstaver, heller ikke tall..

Slik tenker jeg og. Alle er så perfekte og har perfekte barn her inne. Blir helt stresset

Anonymous poster hash: fadef...cb8

Skrevet

Er det eneste barnet ditt?

Som sagt før har det veldig mye å si hvem barnet er sammen med. Min 4-åring har tre eldre søsken og tilgang på alt som er av utstyr etter dem, derfor har hun syklet på trehjulsykkel siden hun var 2 år selv om de sier at gjennomsnittsbarnet ikke klarer å trå rundt så sykkelen går fremover før de er 3 år. Vi som har eldre barn lar jo også ungene prøve seg tidligere enn de som har bare ett barn, når storebror freser avgårde på sparkesykkel og lillesøster vil prøve så kjøper vi en sparkesykkel med tre hjul som ikke velter så lett og lar henne sparke avgårde ;)

Om sønnen din har fylt 4 år og det du beskriver stemmer er han nok litt sein, men det trenger jo ikke være bekymringsfullt seint likevel. Et gjennomsnitt laget jo av at noen er tidlig, noen er sene og de fleste midt på treet. De små utvikler seg i rykk og napp.

Men ikke undervurder sønnen din, hvorfor har han som 4-åring aldri prøvd en skikkelig sykkel og en sparkesykkel?

Anonymous poster hash: d3858...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...