Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg jobber i en bedrift. Her er sykefravær et tema og det er jo selvfølgelig greit å ha fokus på dette. Men daglig leder mener at selv om vi er syke kan vi prøve å møte på jobb, "ta heller to smertestillende for å holde ut", eller at man kan ringe rundt og høre om det er noen andre som kan bytte vakten din slik at man slipper å bruke egenmelding. Altså jobbe en annen vakt litt senere i uka. Og jeg tenker, "jaja, om jeg faktisk er syk så er jeg syk og har ikke tenkt å jobbe eller ta på meg merarbeid for å dekke inn vakten min". Skal sies at jeg er sjelden syk, en gang de siste fire årene. Men nå har en av bedriftens øverste ledere sendt ut felles mail til alle ansatte hvor det står at vi ikke må være syke og at vi gjorde det så bra tidligere i år. Selv om jeg sjeldent er syk irriterer dette meg. Er dette greie oppfordringer fra bedriftens ledere? Syns dette begynner å ta av. Anonymous poster hash: c2053...286
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Det syns jeg var å dra den for langt. Er jeg for en gangs skyld syk er jeg hjemme og hat ikke tenkt å jobbe det inn. Anonymous poster hash: e1551...3f4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Takk, da er det ikke bare jeg som syns dette blir litt voldsomt. Flere som mener noe om saken? Anonymous poster hash: c2053...286
Superdolly Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Oi, det var litt drøyt synes jeg. Selv er jeg temmelig pliktoppfyllende, og jeg møter på jobb så sant jeg greier. Jeg tar gjerne to paracet (noen ganger flere hvis det trengs) hvis jeg hangler, men når jeg er så syk at jeg velger å være hjemme da forventer jeg at det er akseptert. Og det er det, der jeg jobber. De gangene jeg er så syk at jeg ringer og sier jeg ikke kommer, da orker jeg heller ikke ringe rundt og prøve å finne vikar selv. Det gjør sjefen. Derfor har han høyere lønn enn meg også . (Ja, jeg vet at det ikke er bare derfor sjefen tjener mer enn meg. Og han fortjener lønna si.)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Å ta to paracet for å komme seg på jobb er en god oppfordring. Altfor mange kaster inn håndkle altfor tidlig. Men jeg vil ha meg frabedt å møtte bytte vakt med noen andre når jeg er syk.
skjotta Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 egenmeldingsfravær er veldig dyrt for bedrifter. når det jobbes med å senke sykefraværet gjøres jo dette på generell basis, da de ikke kan plukke ut de 10 med mest fravær og gi bare disse denne beskjeden. dersom du har lavt fravær og god samvittighet bør du tenke at dette faktisk ikke er rettet direkte mot deg personlig. ansvarliggjøring rundt eget fravær er en effektiv måte å få fraværet ned og når alt kommer til alt kan ingen sjefer nekte sine ansatte sykefravær.
3 i april Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over.
skjotta Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Å ta to paracet for å komme seg på jobb er en god oppfordring. Altfor mange kaster inn håndkle altfor tidlig. Men jeg vil ha meg frabedt å møtte bytte vakt med noen andre når jeg er syk. Jeg har (dessverre) flere ganger dratt på jobb selv om jeg er syk. Men angående å ta Paracet: har ikke forskning vist at hvis man bruker mye Paracet så får man MER vondt i hodet? Anonymous poster hash: 9f89b...ac1
3 i april Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på.... Det kommer helt an på det men jeg hadde uansett ikke vært så veldig interessert i og bytte vakter i mange dager pga av en influensa, dette er jo dermed en arbeidsmengde den som har vært syk må ta igjen og i følge lov verket har en lov til og ta ut egenmelding ved sykdom.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Å ta to paracet for å komme seg på jobb er en god oppfordring. Altfor mange kaster inn håndkle altfor tidlig. Men jeg vil ha meg frabedt å møtte bytte vakt med noen andre når jeg er syk. Jeg har (dessverre) flere ganger dratt på jobb selv om jeg er syk. Men angående å ta Paracet: har ikke forskning vist at hvis man bruker mye Paracet så får man MER vondt i hodet? Anonymous poster hash: 9f89b...ac1 Det kan man nok, i alle fall om man bruker for mye. Alt med måte.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab
skjotta Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på.... Det kommer helt an på det men jeg hadde uansett ikke vært så veldig interessert i og bytte vakter i mange dager pga av en influensa, dette er jo dermed en arbeidsmengde den som har vært syk må ta igjen og i følge lov verket har en lov til og ta ut egenmelding ved sykdom. loven sikrer arbeidstakere retten til å ringe og fortelle at de er syke og dermed være fritatt alt ansvar. ingen oppfordringer fra en sjef kan overstyre denne loven. sier bare at man trenger ikke ta på vei fordi om en sjef kommer med en oppfordring. han kan jo ikke tvinge noen uansett. MEN kanskje denne oppfordringen gjør at noen kjenner litt ekstra etter når de en dag "ikke er helt i form" og kanskje de bestemmer seg for å prøve å gå på jobb alikavell og kanskje den personen oppdager at han eller hun faktisk var i helt grei form og at det var helt greit å gå på jobb den dagen. da tjener jo både bedriften og arbeidstakeren på dette.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Å ta to paracet for å komme seg på jobb er en god oppfordring. Altfor mange kaster inn håndkle altfor tidlig. Men jeg vil ha meg frabedt å møtte bytte vakt med noen andre når jeg er syk. Jeg har (dessverre) flere ganger dratt på jobb selv om jeg er syk. Men angående å ta Paracet: har ikke forskning vist at hvis man bruker mye Paracet så får man MER vondt i hodet? Anonymous poster hash: 9f89b...ac1 Jo, hvis du bruker paraset dagilg over lang tid kan det bli resulttet, men med fornuftig bruk hjelper det. Har du så mye vondt i hodet at du må bruke smertestillende hver dag bør du selvfølgelig gå til lege, men om du bare har hodepine, er forkjølet (eller fyllesyk) en sjelden gang er det å ta smertestillende og så gå på jobb en god løsning. Anonymous poster hash: 361b8...bb9
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på.... Det kommer helt an på det men jeg hadde uansett ikke vært så veldig interessert i og bytte vakter i mange dager pga av en influensa, dette er jo dermed en arbeidsmengde den som har vært syk må ta igjen og i følge lov verket har en lov til og ta ut egenmelding ved sykdom. loven sikrer arbeidstakere retten til å ringe og fortelle at de er syke og dermed være fritatt alt ansvar. ingen oppfordringer fra en sjef kan overstyre denne loven. sier bare at man trenger ikke ta på vei fordi om en sjef kommer med en oppfordring. han kan jo ikke tvinge noen uansett. MEN kanskje denne oppfordringen gjør at noen kjenner litt ekstra etter når de en dag "ikke er helt i form" og kanskje de bestemmer seg for å prøve å gå på jobb alikavell og kanskje den personen oppdager at han eller hun faktisk var i helt grei form og at det var helt greit å gå på jobb den dagen. da tjener jo både bedriften og arbeidstakeren på dette. Enig, men hvis arbeidstakeren overdøver symptomer med masse paracet så er det vanligvis slik at man går og hangler mye lenger enn hvis man tar en dag hjemme der man hviler ordentilg ut.
Gjest LA8PV Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab
Gjest LA8PV Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab Jeg har i min yrkeskarriere jobbet med mye forskjellig. Det er aldri noe særlig å gå på jobb når man er syk, men som saksbehandler går det rimelig greit da man kan sitte for seg selv på et kontor og jobbe i eget tempo. Man trenger (som regel) ikke å forholde seg til andre. Syns bare det ble litt komisk å trekke frem saksbehandlerjobb som en jobb som krever spes. god form.
Gjest FinogFjong Skrevet 18. juni 2013 #19 Skrevet 18. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab Jeg har i min yrkeskarriere jobbet med mye forskjellig. Det er aldri noe særlig å gå på jobb når man er syk, men som saksbehandler går det rimelig greit da man kan sitte for seg selv på et kontor og jobbe i eget tempo. Man trenger (som regel) ikke å forholde seg til andre. Syns bare det ble litt komisk å trekke frem saksbehandlerjobb som en jobb som krever spes. god form. ? ikke godt å skjønne hva du mener, bortsett fra at din egen erfaring som saksbehandler ikke gav noen erfaring om prestasjoner, og noe om gammeldagse arbeidsformer som egne kontorer?...at din yrkeserfaring ikke har gitt deg følelse eller forståelse av betydning, sier jo ingenting om andres opplevelse av dette. Poenget til vedkommende var vel at man ikke har noe på jobb å gjøre når man er syk, uansett stilling, da arbeid utført under sykdom uansett må ettergåes.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #20 Skrevet 18. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på.... Ikke helt i form kan bety ganske syk for mange. Anonymous poster hash: 6ad5c...413
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #21 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab Jeg har i min yrkeskarriere jobbet med mye forskjellig. Det er aldri noe særlig å gå på jobb når man er syk, men som saksbehandler går det rimelig greit da man kan sitte for seg selv på et kontor og jobbe i eget tempo. Man trenger (som regel) ikke å forholde seg til andre. Syns bare det ble litt komisk å trekke frem saksbehandlerjobb som en jobb som krever spes. god form. ? ikke godt å skjønne hva du mener, bortsett fra at din egen erfaring som saksbehandler ikke gav noen erfaring om prestasjoner, og noe om gammeldagse arbeidsformer som egne kontorer?...at din yrkeserfaring ikke har gitt deg følelse eller forståelse av betydning, sier jo ingenting om andres opplevelse av dette. Poenget til vedkommende var vel at man ikke har noe på jobb å gjøre når man er syk, uansett stilling, da arbeid utført under sykdom uansett må ettergåes. Det er det jeg ville frem til. Jeg forvalter ganske komplisert regelverk og behandler en del klagesaker. Har jeg så hodepine at jeg har null konsentrasjon så har jeg ingenting på jobb å gjøre. Folk som mener at ikke-fysiske jobber som krever høy konsentrasjon ikke er krevende er etter min mening lite intelligente, dessverre. Anonymous poster hash: fb295...bab
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #22 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab Jeg har i min yrkeskarriere jobbet med mye forskjellig. Det er aldri noe særlig å gå på jobb når man er syk, men som saksbehandler går det rimelig greit da man kan sitte for seg selv på et kontor og jobbe i eget tempo. Man trenger (som regel) ikke å forholde seg til andre. Syns bare det ble litt komisk å trekke frem saksbehandlerjobb som en jobb som krever spes. god form. Det eneste som er komisk her er at du har bestemt at det er mindre problematisk å gå på jobb hvis man har en stillesittende jobb, enn hvis jobben er fysisk. Det kan da være like stressende, krevende og vanskelig å jobbe på kontor hvis man er syk. At du hadde en lite krevende jobb angår i grunn ikke problemstillingen. Anonymous poster hash: 850c6...2b1
LivetErEnLek Skrevet 19. juni 2013 #23 Skrevet 19. juni 2013 sånne ting skal tillitsvalgte uttale seg om og det skal godkjennes i medbestemmelse. Dette vet jeg fordi vi skal gjøre det samme på jobben hos oss. Er ekstremt høyt korttidsfravær. Er ikke alltid man er sengeliggende selv om det kjennes sånn ut når man våkner ;-)
skjotta Skrevet 19. juni 2013 #24 Skrevet 19. juni 2013 MEn det blir jo bare ris til egen bak om en går på jobb med influensa, omgangsyke osv det tar sånn ca bare noen få dager så er hele avdelingen syke... Det har vel den fjotten av en sjef neppe tenkt over. tipper den fjotten av en sjef har tenkt på det, og så regner han eller hun med at de ansatte selv har hjernekapasitet til å vite forskjell på influensa, omgangssyke osv og en forkjølelse eller hodeverk eller "ikke helt i form i dag"... tipper det er DET fraværet han eller hun er ute etter å ta knekken på.... Ikke helt i form kan bety ganske syk for mange. Anonymous poster hash: 6ad5c...413 Gud bedre som folk kan ta seg nær av ting. Er du syk så blir du hjeme. Poenget er at en oppfordring er ikke lov og regel. Det er en oppfordring. Du kan ignorere den om du vil uten at det får konsekvenser. Sjefens håp er bare å få ned UNØDVENDIG sykefravær.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #25 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ble sendt rett hjem av sjefen et par ganger da jeg gikk gravid. Har ellers så å si null fravær og ungene er veldig sjeldent syke. Jeg jobber som jurist i offentlig forvaltning, og det er veldig uheldig at jeg sitter på jobb med høy feber eller dundrende hodepine og fatter ugyldige vedtak som blir overprøvd i overinstansen slik at organet får dårlig omdømme. Anonymous poster hash: fb295...bab Du attesterer vel uansett ikke dine egne vedtak så det må neppe helt til overinstans før eventuelle feil blir oppdaget. Det jeg ville frem til at det er ingen vits å ha meg på jobb da siden ting må gjøres om igjen etterpå. Anonymous poster hash: fb295...bab Jeg har i min yrkeskarriere jobbet med mye forskjellig. Det er aldri noe særlig å gå på jobb når man er syk, men som saksbehandler går det rimelig greit da man kan sitte for seg selv på et kontor og jobbe i eget tempo. Man trenger (som regel) ikke å forholde seg til andre. Syns bare det ble litt komisk å trekke frem saksbehandlerjobb som en jobb som krever spes. god form. ? ikke godt å skjønne hva du mener, bortsett fra at din egen erfaring som saksbehandler ikke gav noen erfaring om prestasjoner, og noe om gammeldagse arbeidsformer som egne kontorer?...at din yrkeserfaring ikke har gitt deg følelse eller forståelse av betydning, sier jo ingenting om andres opplevelse av dette. Poenget til vedkommende var vel at man ikke har noe på jobb å gjøre når man er syk, uansett stilling, da arbeid utført under sykdom uansett må ettergåes. Det er det jeg ville frem til. Jeg forvalter ganske komplisert regelverk og behandler en del klagesaker. Har jeg så hodepine at jeg har null konsentrasjon så har jeg ingenting på jobb å gjøre. Folk som mener at ikke-fysiske jobber som krever høy konsentrasjon ikke er krevende er etter min mening lite intelligente, dessverre. Anonymous poster hash: fb295...bab Poenget er jo at veldig mange faktisk kan klare jobben sin helt fint selv om de er litt småsyke, om de tar to parasett eller liknende. Da er det best å gjøre det, ikke om du er for syk til å gjøre jobben din uansett. Det kan vel skje noen ganger for deg også at to paraset kan få deg til å fungere ok? Anonymous poster hash: 361b8...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå