Gå til innhold

Kan min søster kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deres foreldres hus, deres foreldres regler. Sier foreldrene deres at det er faste leggetider for barna og ikke snop ol så følger dere deres regler. Har de andre regler følger dere dem.

Anonymous poster hash: 4051b...a0c

Ja, det ville vært litt av gjestfrihet og mange som har lyst til å besøke de da, vil jeg tro...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deres foreldres hus, deres foreldres regler. Sier foreldrene deres at det er faste leggetider for barna og ikke snop ol så følger dere deres regler. Har de andre regler følger dere dem.

Hæ?

Skal andre bestemme over mine barn fordi vi er i deres hus???

I mitt hus gjelder faktisk mine regler. Jeg driter i om det er lov å hoppe i sofaen, gå inn med sko, skru på TVen når andre folk sitter og prater, snoke i kjølskap og skuffer, gå rundt mens man spiser (for små barn som kan grise), leke med ball inne, rope og skrike etc hjemme hos dem selv, det er ikke lov i mitt hus. Kan man ikke forholde seg til det får man dra hjem. Akkurat som at jeg lærer mitt barn at hvis det ikke er lov å trekke foten opp under seg eller ha albuene på bordet når man spiser, krølle opp føttene i sofaen etc hos andre, så må vi forholde oss til det når vi er der selv om det er lov hjemme.

Skrevet

Søsteren din sier det jeg av og til har lyst til å si til min egen søster men som jeg selvfølgelig ikke gjør fordi min søster er et voksent menneske som må få ta sine avgjørelser selv. Vi er ofte sammen med dem på helgeturer og slikt, og har det utrolig hyggelig. Men alltid er det slik at hennes unger sitter oppe like lenge som de voksne (mao null voksentid), de propper i seg snop til alle døgnets tider - det er fri flyt av is og ungene er ganske tjukke. Ikke så rart igrunn. Mine barn må legge seg til vanlig tid og blir bedt om å begrense inntaket av drittmat.

Kjipt, og jeg skulle gjerne sagt noe selv.

Anonymous poster hash: 92167...af7

Skrevet

Hehe, det skulle jeg sagt til min svigersøster. Hadde fått meg en rett over nesa :P

En 5 åring er "mye" større enn en treåring og kan nok være litt lenger oppe enn en treåring.

Hun kan ikke komme å bestemme over dere og deres barn, på samme måte som du ikke kan blande deg inn i hennes oppdragelse.

Anonymous poster hash: 58373...911

Skrevet

Hæ?

I mitt hus gjelder faktisk mine regler. Jeg driter i om det er lov å hoppe i sofaen, gå inn med sko, skru på TVen når andre folk sitter og prater, snoke i kjølskap og skuffer, gå rundt mens man spiser (for små barn som kan grise), leke med ball inne, rope og skrike etc hjemme hos dem selv, det er ikke lov i mitt hus. Kan man ikke forholde seg til det får man dra hjem. Akkurat som at jeg lærer mitt barn at hvis det ikke er lov å trekke foten opp under seg eller ha albuene på bordet når man spiser, krølle opp føttene i sofaen etc hos andre, så må vi forholde oss til det når vi er der selv om det er lov hjemme.

Men er det det vi snakker om her??

Nei, det er det ikke. Her snakkes det ikke om generell folkeskikk, her snakkes det om at en på 8 må legge seg samtidig som en tass på tre...

Dessuten... Hva? får ikke barna dine ha beina krøllet sammen oppi sofaen sin?

Da kan jeg nesten forstå at du synes at det som beskrives i hovedinlegget er helt ok da...

Skrevet

Søstra di er en hysterisk førstegangsmor,håper hun får fire barn, da ser hun at alt med måte er jammen meg ikke så verst likevel.

Hun kan ikke diktere deg og din familie, og jeg vet at jeg hadde iallefall reist bust om  en voksen person hadde forlangt å tredd sine egne regler over hodet på meg, da hadde jeg ikke hatt mye gehør!

Men hadde hun prøvd å snakke med deg og diskutert dette,så hadde vi nok kommet til enighet.

kanskje hun skal gå på et kommunikasjonskurs?

Anyway, dra på ferie og ha en fin ferie!

Anonymous poster hash: 573dd...012
Skrevet

Ja, det ville vært litt av gjestfrihet og mange som har lyst til å besøke de da, vil jeg tro...

Jeg er til en viss grad enig her. Om din mor eier huset, så er det hun som bestemmer (selv om det ser ut til å være din over gjennomsnittet bortskjemte søster som bestemmer her) 

Dette blir jo en prioriteringssak for din mor. Hvis hun foretrekker at din søster, som hun trolig ser ofte, skal få diktere hvordan dere skal tilbringe ferien deres, så kan dere velge å dra et annet sted. Om din mor sier at barna skal være i seng klokken syv så er det helt hennes valg... 

Jeg hadde valgt hytta til svigers for å si det sånn...

Høres ikke ut som om det blir særlig hyggelig uansett hvis dere skal krangle hele ferien. 

Ikke hadde jeg ønsket at mine barn skulle oppleve å bli behandlet som om de var i fengsel i ferien heller. Jeg er helt enig i at man har litt løsere regler i ferier og det vet også mine barn. Det er derfor de gleder seg sånn til ferie ;) 

Nytter det forresten å snakke med din mor? Forklare at om det er sånn hun vil ha det, så får hun klare seg uten dere i ferien? At du føler at hun har prioritert din søster og hennes barn i alle år, og hvis det fortsetter så kommer hun til å miste kontakten med dere og deres barn? 

Anonymous poster hash: 39978...1a7

Skrevet

Hæ?

Nei, det er det ikke. Her snakkes det ikke om generell folkeskikk, her snakkes det om at en på 8 må legge seg samtidig som en tass på tre...

Da kan jeg nesten forstå at du synes at det som beskrives i hovedinlegget er helt ok da...

Jo, som jeg skriver er det lov hos meg, men vi har vært på besøk steder det ikke er lov, der man skal sitte "pent" med begge beina på gulvet (eller dinglende nedover) både i sofaen, og ved spisebordet. I vårt hus er det lov å ha beina i sofaen, albuene på bordet, og å sitte i skredderstilling på stolen ved spisebordet om man føler for det ;)

Og jeg synes overhodet ikke det som beskriver i HI er ok. Jeg ønsker ikke at min barn skal spise is og snop hver dag bare fordi det er ferie, men ville aldri nektet andre å gjøre det av den grunn, og synes det er helt mongo at det ikke kan være forskjellig leggetid på en 3-åring og en 8-åring (og ser ikke at andre har noe med det om min 3-åring fikk være lenger oppe enn en annen heller, barn har forskjellig søvnbehov). Jeg svarte på "Hæ? skal andre bestemme over mitt barn fordi vi er i deres hus?" Og det mener jeg til en viss grad at man kan.

Skrevet

Hæ?

Jo, som jeg skriver er det lov hos meg, men vi har vært på besøk steder det ikke er lov, der man skal sitte "pent" med begge beina på gulvet (eller dinglende nedover) både i sofaen, og ved spisebordet. I vårt hus er det lov å ha beina i sofaen, albuene på bordet, og å sitte i skredderstilling på stolen ved spisebordet om man føler for det ;)

Og jeg synes overhodet ikke det som beskriver i HI er ok. Jeg ønsker ikke at min barn skal spise is og snop hver dag bare fordi det er ferie, men ville aldri nektet andre å gjøre det av den grunn, og synes det er helt mongo at det ikke kan være forskjellig leggetid på en 3-åring og en 8-åring (og ser ikke at andre har noe med det om min 3-åring fikk være lenger oppe enn en annen heller, barn har forskjellig søvnbehov). Jeg svarte på "Hæ? skal andre bestemme over mitt barn fordi vi er i deres hus?" Og det mener jeg til en viss grad at man kan.

Ok, beklager! Da leste jeg ikke innlegget ditt ordentlig.

Jeg bare mente at uansett om man er i noen andre sitt hjem så skal de da ikke bestemme når mitt barn skal legge seg innenfor rimelighetens grenser.

Jeg snakker vel innenfor rimelighetens grenser generelt her..

Mine barn spiser heller ikke ubegrenset med snop i ferien, men vi er ikke like strikte på det som i hverdagen. :)

Skrevet

Jeg er til en viss grad enig her. Om din mor eier huset, så er det hun som bestemmer (selv om det ser ut til å være din over gjennomsnittet bortskjemte søster som bestemmer her)

Dette blir jo en prioriteringssak for din mor. Hvis hun foretrekker at din søster, som hun trolig ser ofte, skal få diktere hvordan dere skal tilbringe ferien deres, så kan dere velge å dra et annet sted. Om din mor sier at barna skal være i seng klokken syv så er det helt hennes valg...

Jeg hadde valgt hytta til svigers for å si det sånn...

Høres ikke ut som om det blir særlig hyggelig uansett hvis dere skal krangle hele ferien.

Ikke hadde jeg ønsket at mine barn skulle oppleve å bli behandlet som om de var i fengsel i ferien heller. Jeg er helt enig i at man har litt løsere regler i ferier og det vet også mine barn. Det er derfor de gleder seg sånn til ferie ;)

Nytter det forresten å snakke med din mor? Forklare at om det er sånn hun vil ha det, så får hun klare seg uten dere i ferien? At du føler at hun har prioritert din søster og hennes barn i alle år, og hvis det fortsetter så kommer hun til å miste kontakten med dere og deres barn?

Anonymous poster hash: 39978...1a7

Nei vet du hva, bestemor kan ikke bestemme at barnebarnet på 8 år skal legge seg Kl 19. Det er det foreldrene som bestemmer.

Hvis min mor la seg oppi det, hadde vi ikke reist dit.

Det er helt normalt at eldre barn legger seg senere. enn yngre.

Skrevet

Enig med deg. Det der hadde jeg aldri giddet å forholde meg til.

Skrevet

Hvordan gikk det HI?

Anonymous poster hash: 566f7...8ce

Skrevet

Må jo le litt på ene siden mener de 8 åringen skal måtte legge seg likt som 3 åringen for han (?) er et barn, på andre siden vil de pålegge  det samme barnet ansvaret med å se etter 3 åringen mens de er på shopping noe man må anta tar noen timer.............

Da er plutselig barnet stort. 

Anonymous poster hash: d0b26...104
Skrevet

du bestemmer over ditt barn ikke hun:)

Skrevet

Så hun mener at din 8 åring skal i seng kl 19 og ikke noe brus og snop i ferien? For en merkelig søster..

Skrevet

Legg henne ut på finn......

Minner meg litt om min søster,bare at hun ikke har barn selv men tror hun kan styre over meg og mine.

Anonymous poster hash: 99a88...d5f
Skrevet

omg!!! tror du har misforstått litt.Hun er voksen og bestemmer over sine barn.Hun er ikke fire og bor hjemme ennå.

Aldri om noen skal få bestemme slike regler for mine barn når jeg er der.

Skrevet

omg!!! tror du har misforstått litt.Hun er voksen og bestemmer over sine barn.Hun er ikke fire og bor hjemme ennå.

Aldri om noen skal få bestemme slike regler for mine barn når jeg er der.

Jeg bestemmer vel om det skal stå snop fremme i mitt eget hus, ærlig talt. Leggetider og hva folk gir barnet sitt i smug derimot bryr meg ikke. Men om ungen var oppe til sånn elleve hver kveld hadde de neppe blitt invitert igjen, det høres slitsomt ut om det er mer enn et par dager.

Anonymous poster hash: 22c0c...dda

Skrevet

Vi skal begge hjem til våre foreldre en ukes tid i sommer. Mitt barn er 5 år eldre enn hennes. Vi er ikke så nøye alt mulig fra leggetider til snop/brus når det er ferie, men alt med måte.

I går ringte min søster. Hun ville bare gjøre det klart for meg at hennes 3 åring la seg kl 19 og det måtte da min 5 åring også gjøre for at det ikke skulle bli urettferdig. Fikk også beskjed om at brus, snop og is ikke var lov i det hele tatt da hennes barn aldri har fått noe av dette. Jeg spurte henne om hun i ramme alvor mente at min familie skulle rette oss etter hennes regler for SITT barn. Joda, hun mente dette.

Vel sa jeg. Mitt barn legger seg når faren eller jeg sier det, mitt barn får gjerne et glass brus, is og litt snop i ny og ne. Det samme gjelder oss voksne. Vi har nemlig FERIE og danser ikke etter din pipe. Så enkelt er det. Dine regler får du følge innenfor dine egne vegger. Du kan IKKE og jeg tillater det heller ikke at du skal diktere oss.

Søstern ble gørr sur selvsagt.

Er jeg helt på vidda som nekter å følge hennes regler? Ikke snakk om litervis med brus ellerlassevis med snop og is. Men det er ferie. Ellers i året er vi normalt strenge med dette.

Det skal også nevnes at jeg har et eldre barn, som ikke skal være med, og dette er hennes første.

Mannen mener vi skal droppe turen og heller ta det en annen gang når søstern ikke skal dit.

Anonymous poster hash: 12812...f14

Snu på det, si til søsteren din at hun har bare med å innrette seg etter dine regler :)

Altså , jeg hadde ikke utsatt turen, hvis dette med regler og rutiner er et problem for din søster, så  får heller hun utsette turen til dere er reist.

Anonymous poster hash: 4fa48...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...