Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Vi skal begge hjem til våre foreldre en ukes tid i sommer. Mitt barn er 5 år eldre enn hennes. Vi er ikke så nøye alt mulig fra leggetider til snop/brus når det er ferie, men alt med måte. I går ringte min søster. Hun ville bare gjøre det klart for meg at hennes 3 åring la seg kl 19 og det måtte da min 5 åring også gjøre for at det ikke skulle bli urettferdig. Fikk også beskjed om at brus, snop og is ikke var lov i det hele tatt da hennes barn aldri har fått noe av dette. Jeg spurte henne om hun i ramme alvor mente at min familie skulle rette oss etter hennes regler for SITT barn. Joda, hun mente dette. Vel sa jeg. Mitt barn legger seg når faren eller jeg sier det, mitt barn får gjerne et glass brus, is og litt snop i ny og ne. Det samme gjelder oss voksne. Vi har nemlig FERIE og danser ikke etter din pipe. Så enkelt er det. Dine regler får du følge innenfor dine egne vegger. Du kan IKKE og jeg tillater det heller ikke at du skal diktere oss. Søstern ble gørr sur selvsagt. Er jeg helt på vidda som nekter å følge hennes regler? Ikke snakk om litervis med brus ellerlassevis med snop og is. Men det er ferie. Ellers i året er vi normalt strenge med dette. Det skal også nevnes at jeg har et eldre barn, som ikke skal være med, og dette er hennes første. Mannen mener vi skal droppe turen og heller ta det en annen gang når søstern ikke skal dit. Anonymous poster hash: 12812...f14
Elsker livet Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 Syns søsteren din er helt på jordet. En storesøster?
DaTuMa Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Haha hadde jeg sagt da. Det der kan hun bare glemme. Hadde aldri gått med på de reglene der.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Jeg hadde reist som planlagt og forholdt meg til mine egne regler. Hvis hennes barn lurer på hvorfor det er forskjell, så er det bare å forklare at du lager reglene for dine barn og moren hennes for henne. Det med forskjellig leggetid er det helt greit å forklare med at det er vanlig at man får være lengre oppe når man blir eldre. Anonymous poster hash: 9e017...55d
*Lissi* Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 Hadde jeg glatt oversett. Dere kan selvsagt ta hensyn, men hun kan ikke kreve slikt.
FrkKværner Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Din søster kan absolutt ikke kreve dette. Helt latterlig spør du meg, fra hennes side.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Nei det hadde ikke jeg fulgt. Dere har ferie og skal slappe av ikke følge hennes teite regler Anonymous poster hash: 136cc...253
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 hahahaha, sånne "regler" prøvde sviger/svoger seg på til oss også engang...de innvaderer besteforeldrene (seriøst) er der flere ganger pr dag, ungene går inn og ut der, og se spiser der hver dag...så prøvde de seg på restrisjoner på VÅRE besøk (ca. en gang hver 14 dag)... Anonymous poster hash: edab4...4b6
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Fy flate. Her trår hun langt over grensen. Nei, ikke hold dere hjemme. Er det noen som bør være hjemme, er det i så fall henne. Anonymous poster hash: 65f13...409
Et lite nurk Skrevet 17. juni 2013 #10 Skrevet 17. juni 2013 Selvfølgelig kan hun ikke bestemme hvordan dere skal gjøre det! Jeg Synes ikke dere skal trekke dere fordi hun har andre regler enn dere. Hun får heller forklare ungen sin at hun har andre regler. Min snart 3 åring har aldri fått brus, men andre rundt henne drikker jo det fordet... (Hun får lørdagsgodt etc - jeg er absolutt ikke fanatisk) men sånn er det hos oss! Kos dere i ferien
Superdolly Skrevet 17. juni 2013 #11 Skrevet 17. juni 2013 Sånn umiddelbart er jeg enig med mannen din. Her lukter det konflikter lang vei! Jeg har aldri vært i situasjonen du beskriver selv, men jeg tenke: Leggetider må være helt uproblematisk. Spør din nevø/niese om hvorfor Xxx får være lenger oppe, er det greit å forklare at han er to år eldre og når man blir eldre får man være lenger oppe. Jeg er selv litt mer slepphendt med snop i feriene, men her kunne du kanskje jenket deg litt. Hva med å møte henne på halvveien? Ditt barn kunne jo få litt snop når søskenbarnet ikke ser, for eksempel. Jeg har lest innlegg her inne om frustrerte foreldre som har opplevd at deres barn har måttet stå og se på andre barn som får masse godterier og blir lei seg fordi de selv har strengere foreldre.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #13 Skrevet 17. juni 2013 Ja, hun er helt på viddene!! Og selv om hun er søster, kan hun ikke kreve none verdens ting! Samtidig kan det være greit at man blir sånn noenlunde enige om noen regler for barna, f.eks når det gjelder is og godterier. Det er jo utrolig kjedelig hvis det ene barnet får is og brus hele tiden, mens det andre barnet ikke får noe. Er dere sammen, så kan dere foreldre bli enige om når det passer å servere f.eks is. I forhold til leggetider, kan det argumenteres med forskjellige tider fordi det ene barnet er såpass mye eldre enn det andre Anonymous poster hash: d920b...112
☆☆☆ Skrevet 17. juni 2013 #14 Skrevet 17. juni 2013 Kva med å kompromisse litt? Ikkje fordi ho har rett (ho er heilt på jordet), men for å få ein koseleg ferie. Eg ville bestemt meg for kva som var viktigast av legginga og snopet og latt henne "vinne" på det minst viktige punktet. For meg ville det vore å vere restriktiv på snop og slakkare på legginga.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #15 Skrevet 17. juni 2013 Din søster er merkelig som i hele tatt tror hun kan forlange slikt. Jeg og min søster har barn på samme alder og reglene er ikke like i begge husene men vi har ikke problemer med å slippe litt opp på noen for å jevne ut mellom barna og samtidig forklare barna at livet er slik at noen får lov til noe og andre får lov til andre ting. Jeg bestemmer når det gjelder dere, tante bestemmer over de......... Anonymous poster hash: d0b26...104
Serepta Skrevet 17. juni 2013 #16 Skrevet 17. juni 2013 Din søster er på viddene her. MEN jeg tror nok jeg hadde vært betenkt med å bo i samme hus som dem i ferien, etter dette. Her kan det fort bli konflikter og utrivelig stemning.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #17 Skrevet 17. juni 2013 Hun er jo helt grenseløs. Skal 5-åringen leggevseg kl. 19?!?? Og ingen brus, is eller godteri i ferien? Nei, dra på ferie og drit i hva hun måtte mene. Evt lag noen sinnsyke regler (jenten kan ikke ha på rosa hele uken fordi ditt barn blir uvel av fargen - eller noe lignende sinnsvakt noe) så ringer du henne tilbake og krever etterlevelse. Da hadde det blitt en festlig ferie:D Anonymous poster hash: 701af...aaf
Gjest FinogFjong Skrevet 17. juni 2013 #18 Skrevet 17. juni 2013 5-åringer er lenger oppe enn "småunger" på 3 år, enkelt og greit. Snop og godteri har man ikke helt frislipp på selv om det er ferie, men det går jo an å sette frem det, når "småungene" må gå å legge seg...
Løvinna30 Skrevet 17. juni 2013 #19 Skrevet 17. juni 2013 Ferie er ferie. Blir ikke ferie hvis søstern din skal bestemme hvordan din familie skal ha det i DERES ferie.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #20 Skrevet 17. juni 2013 Dette er lillesøsteren min. 13 år yngre enn meg og alltid vært "prinsesse" for foreldrene. Familien min har ikke vært hos foreldrene mine på 3 år. Søsteren min bor egentlig bare 30 min. og kjøre unna dem men blir der hele den tiden vi skal være der. Er redd hun kommer til å kvele oss med alle greiene sine. For tro meg, det dukker nok opp flere rare greier fra den kanten. Vurderer å leie bil og hotell i nærmeste by som er en time kjøring unna foreldrene mine. Føler meg allerede nå kvalt av søsteren. Sist jeg var der var pga begravelsen til bestemoren min for 1,5 år siden. Da lagde hun rabalder fordi jeg to dager før begravelsen dro på besøk til et par veninner jeg ikke hadde sett på mange år. Måtte jo være med henne mente hun. Gaven jeg hadde med til barnet hennes var ikke bra nok heller, bare så på den og sa at denne kan jeg ikke bruke. Ååååå blir gal av nøklene hennes. Ikke rart jeg flyttet hjemmefra som 16 åring og til en annen landsdel når jeg ble 18 år. Ble kvalt av alt styret rundt henne. Hun var jo sååååå liten og søt. Søt ja, men et skikkelig monster av et barn. Skulle ha og fikk viljen sin hos foreldrene våre hele tiden. Anonymous poster hash: 12812...f14
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #21 Skrevet 17. juni 2013 Herlighet, latterlig av din søster. Hvis hun er redd for at du skal gi is, brus, snop så får hun fjerne sitt barn når ditt får det. Så sant det ikke er hele tiden, står fremme etc. Normalen er jo litt ekstra kos på sommeren, og vil hun ikke at sitt barn skal utsettes for det kan de jo gå ut å leke, se på blomstene, fuglene etc. Hvis jeg vil skjerme mine barn for noe hos besteforeldre så finner jeg på noe annet med dem, jeg krever ikke at alle andre skal rette seg etter mine meninger. Anonymous poster hash: 101ef...f97
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #22 Skrevet 17. juni 2013 Søsteren din er helt på vidda. Hadde fakrisk vurdert og vente med å reise til hu ikke var der. Tenk den anspente stemninga det kommer til å bli da. Det er jo synd om dere skal vike for henne og det er absolutt ikke riktig, men hadde ikke satset på å ødelegge ferien min pga henne. Anonymous poster hash: 13b3d...23d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #23 Skrevet 17. juni 2013 Min er 8 år. Altså 5 år eldre enn hennes 3 åring... Ikke fri flyt av snop, is og brus. Men en is om dagen og,et glass brus eller to. Ellers i året er dette begrenset til lørdager. Sitter og titter på sydenturer nå.... Anonymous poster hash: 12812...f14
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #24 Skrevet 17. juni 2013 Jeg holder med mannen din. Nei, hun kan ikke kreve dette, og jeg ville nok vært fristet til å dra dit og demonstrativt gjøre akkurat som jeg ville for prinsippets skyld. Men hadde nok endt opp med å prioritere å få en koselig ferie, og dermed dratt dit på et annet tidspunkt. Anonymous poster hash: 5730c...df9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2013 #25 Skrevet 17. juni 2013 Takk for svar. En del av meg vil dra dit. Være barnslig og trasse, gi barnet mitt litt ekstra snop og is bare for å irritere søsteren min. En annen del av meg vil heller finne på noe annet i ferien. Men det ser ut til at det løste seg av seg selv. Fikk sms av moren min nå nettopp.... Dem og søsteren gleder seg såååååå til vi kommer. Da kan sønnen min passe kusinen sin så vi voksne kan slappe av og shoppe litt... Ipadden får han ikke ta med dit sto det. Han spiller stretegispill inn i mellom. Vi har fast spilletid på dette. Mormor mislikte dette fælt når hun var hos oss. Han har 1 time spilletid på skolefriedager og 30 min. på skoledager. Svarte at det kommer ikke på tale å tvige han til noe som helst. Aldersforskjellen er for stor til at han har noen interesse av å leke med en jente på 3 år. Han er heller ingen barnevakt. I svarte, det er 1 time en vei til nærmeste sted med shoppingmuligheter. Ikke søren at jeg lar han være alene med en 3 åring i flere timer. Og tro meg, jeg tror det er ment som det er skrevet. Som 13 åring var jeg alene en hel helg med søstern som var 8-9 mnd. Hadde litt tilsyn av noen naboer som bodde 10 min. i bil unna. Plutselig husket jeg hvorfor jeg hvorfor jeg flyttet 140 mil unna dem når jeg ble 18 år. Anonymous poster hash: 12812...f14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå