Gå til innhold

Mamma/pappa til ansatte i barnehagen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsmor, og sønnen min begynner ikke før til høsten. Men vi har vært invitert flere ganger på besøksdager. Vil ikke være hysterisk, klagende og slitsom førstegangs, og ser egentlig på meg selv som ganske smidig og fleksibel. Men dette kommer jeg altså ikke helt over.

Det er styrer som initierer dette, tror jeg. Hun var i alle fall den som fortalte oss dette, med stor entusiasme, første besøksdag.

Er det da best å ta det opp nå, eller å vente litt til han har begynt skikkelig? Jeg kjenner jo egentlig ingen der ennå.

Anonymous poster hash: f665f...57e

Det høres jo helt hull i hodet av styrer og initiere dette?

Jeg ser ingen pedagogisk grunn til at man skulle kalle de ansatte for mamma/pappa med vilje. Og jeg er førskolelærer.

En ting er jo hvis barna gjør det selv (se forrige post), men det er jo noe helt annet å lære barna til det! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ikke trolling..

Tror nok ikke de krever der altså, så om jeg velger å si Kari og sønnen min bruker det, er der nok ingen som korrigerer det. Men de sier sånn :"mamma kan vise deg" "kom og bli med mamma".

Nei, jo mer jeg skriver om dette og tenker på det ser jeg jo at det er helt fjernt!

Til deg over: ja, det var noe sånt hun sa, at barna bruker det og derfor er det bedre. Jeg tenkte ikke noe videre over det, for at barnet sier mamma er helt naturlig. Men nå hører jeg jo at de voksne sier mamma om ansatte. Og spesielt når jeg er der blir det rart for meg.

Anonymous poster hash: f665f...57e

Skrevet

Jeg kan skjønne at barn sier feil, uten vilje, men at de blir lært til det er jo bare merkelig...

Jeg hadde ikke likt det, de har navn, og de bør bruke det.

Anonymous poster hash: 6a440...7c6
Skrevet

Jeg jobber selv på en småbarnsavdeling, der kan ikke barna si så mye, så hvis det er noe, sier de mamma eller pappa, da svarer jeg, men sier alltid at jeg heter....., så selv om de ikke klarer å si navnet mitt, prøver de. Jeg er ikke mammaen deres! 

Anonymous poster hash: 23ecd...ae7
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig bekymret over barnehagen generelt, hvis jeg hørte noe sånn fra styrer.

Ta dette opp ved første mulighet!!

Anonymous poster hash: 46eaa...333
Skrevet

Det er vel ikke verre enn "tante og onkel", som så mange her inne roper at er så "koselig, trygt og familiært"  ;) .

Helt alvorlig: Det at styreren sa det er ikke dermed sagt at det er sånn det praktiseres. Jeg har hatt gærne styrere over meg før...

Si klart fra at du ikke er komfortabel med denne løsningen, og at du vil at barnet ditt skal lære navnene til de ansatte. Gå foran med et godt eksempel og lær deg navnene deres du også. At mange småbarn kaller de ansatte på småbarnsavdelingene for mamma, er et faktum, at de ansatte responderer på det er naturlig, men jeg har alltid svart "Jeg heter Trine" el, og det har alle andre bhg.ansatte jeg kjenner også gjort. Ta deg en prat med ped.lederen på avdelingen og spør hvordan dette gjennomføres i praksis, hvordan de tenker at barna skal lære navnene deres, og hva som er tanken bak. Dette løser seg nok.

Skrevet

Det er vel ikke verre enn "tante og onkel", som så mange her inne roper at er så "koselig, trygt og familiært"  ;) .

Helt alvorlig: Det at styreren sa det er ikke dermed sagt at det er sånn det praktiseres. Jeg har hatt gærne styrere over meg før...

Si klart fra at du ikke er komfortabel med denne løsningen, og at du vil at barnet ditt skal lære navnene til de ansatte. Gå foran med et godt eksempel og lær deg navnene deres du også. At mange småbarn kaller de ansatte på småbarnsavdelingene for mamma, er et faktum, at de ansatte responderer på det er naturlig, men jeg har alltid svart "Jeg heter Trine" el, og det har alle andre bhg.ansatte jeg kjenner også gjort. Ta deg en prat med ped.lederen på avdelingen og spør hvordan dette gjennomføres i praksis, hvordan de tenker at barna skal lære navnene deres, og hva som er tanken bak. Dette løser seg nok.

Du har er godt poeng der! :-)

Og litt utenom.... Jeg tror folk ikke er klar over hvor mye vi i barnehagen, spesielt den nyere generasjonen pedagoger/assistenter, misliker å bli kalt tante/onkel! 

Skrevet

Hvis det er sånn det er i den barnehagen tviler jeg på det blir gjort om på fordi du klager. Jeg hadde ikke likt det, men tipper alternativet ditt er en annen barnehage.

Anonymous poster hash: d801e...f16
Skrevet

Hvis det er sånn det er i den barnehagen tviler jeg på det blir gjort om på fordi du klager. Jeg hadde ikke likt det, men tipper alternativet ditt er en annen barnehage.

Hvorfor skulle de ikke endre på det?

Når det ikke finnes en eneste god pedagogisk grunn for å kalle de ansatte mamma/pappa, så må faktisk barnehagen ta til rette etter tilbakemeldingene fra brukerne(les: foreldre). Jeg jobber i bhg. 

Skrevet

Hvorfor skulle de ikke endre på det?

Når det ikke finnes en eneste god pedagogisk grunn for å kalle de ansatte mamma/pappa, så må faktisk barnehagen ta til rette etter tilbakemeldingene fra brukerne(les: foreldre). Jeg jobber i bhg. 

Fordi HI bare er en person. Skulle barnehagen gjort om på rutiner hver gang EN forelder er misfornøyd haddde de ikke fått gjort en ting.

Jeg synes sukker og pølser til barn er feil. Skal jeg da klage på at de har pølse og syltetøy i barnehagen, og forvente at alle andre må forholde seg til det? selv om de kanskej syntes det var grei slik det var?

Skrevet (endret)

Hvis det er sånn det er i den barnehagen tviler jeg på det blir gjort om på fordi du klager. Jeg hadde ikke likt det, men tipper alternativet ditt er en annen barnehage.Anonymous poster hash: d801e...f16

Hvorfor skulle de ikke endre på det?Når det ikke finnes en eneste god pedagogisk grunn for å kalle de ansatte mamma/pappa, så må faktisk barnehagen ta til rette etter tilbakemeldingene fra brukerne(les: foreldre). Jeg jobber i bhg.

Fordi HI bare er en person. Skulle barnehagen gjort om på rutiner hver gang EN forelder er misfornøyd haddde de ikke fått gjort en ting. Jeg synes sukker og pølser til barn er feil. Skal jeg da klage på at de har pølse og syltetøy i barnehagen, og forvente at alle andre må forholde seg til det? selv om de kanskej syntes det var grei slik det var? Anonymous poster hash: d801e...f16
Og mer usaklig eksempel kan du nesten ikke komme med, når du ser HI sitt tema. Og det HI tar opp er ingen rutine. Rutiner er mat,lek,soving, samlingsstunder osv. Det hun nevner her er bare en konsensus hos personalet,

Jeg hadde fulgt foreldrenes oppfordring, hvis det ikke er helt hull i hodet. Vil ikke foreldrene at barnet skal få pølse, så får ikke det barnet pølse. Men hadde ikke nektet de andre det. Da skal det i stedte tas opp i SAmarbeidsutvalget, om barnehagen skal bli sukkerfri osv...

HI kan kreve at personalet skal omtale seg selv ved navn rundt sitt barn, selvom det ikke er det for de andre barna.

Endret av eneleh_
Skrevet

Dette er et utdrag fra Rammeplanen for barnehager, som er tilsvarende skolenes læreplan.

Det daglige samarbeidet mellom hjem og barnehage må bygge på gjensidig åpenhet og tillit. Foreldre må kunne stole på at de kan ta opp det som opptar dem i forhold til barnet og barnehagen, selv om det skulle innebære kritikk.

Barnehagen må være lydhør for foreldrenes forventninger og ønsker både som enkeltpersoner og gruppe. Praktiseringen av barnehagens verdigrunnlag bør derfor drøftes jevnlig i foreldreråd og samarbeidsutvalg. Det er av særlig betydning at det skapes gjensidig forståelse og trygghet mellom barnehagen og hjemmene på dette området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...