Gå til innhold

8 av 24 barn kom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor var det 6 av 27 stykker som kom i bursdagen til sønnen min! Nesten ingen sa i fra på forhånd. Bor en haug med utlendinger her da, sikkert derfor tenker jeg..

Anonymous poster hash: 9fcd7...0e7

Sjeldenhet at jeg blir skikkelig forbanna, men nå ble jeg virkelig det.

Ble rett og slett kvalm av utsagnet ditt. Skjerp deg. Stapp tunga di i en musefelle i stede for å sitte å plapre ut slike ting

Det er ikke rart fremmedfrykt og fordommer eksisterer !

Hva er problemet?

Det er da en kjent sak at mange utlendinger har en annen kultur, f.eks. i forhold til bursdag. Noen er ikke vant til barneselskaper på denne måten, og vet kanskje heller ikke at det er vanlig her å si fra om man ikke kommer.

Noen er faktisk også skeptiske til å sende ungene sine hjem til norske familier, fremmedfrykt går ikke bare en vei.

Anonymous poster hash: e84a0...928

Problemet er at vi som ER utenlandske og oppfører oss som folk føler oss stappa inn i en felles kategori med enkelte FÅ som ikke oppfører seg som folk, slik at vi blir klassifisert som en felles gruppe som heter "utlendinger", gjerne med negativ klang. Problemet forplanter seg videre når arbeidsgivere ikke ønsker å ansette folk fra utlandet, mange norske foreldre ikke ønsker å stifte bekjentskap med oss selv om våre barn går i samme barnehage (men etter at de blir kjent med oss på en eller annen måte så viser det seg at vi "utlendinger" ikke var så fæle likevel), "venninner" som trøster den single alenemora med at hun fortsatt er singel heeelt sikkert fordi hun ikke er norsk, og bør heller slå seg til ro med å være alene resten av livet enn håpe på å finne seg skikkelig mannfolk. Er enig med at fremmedfrykt ikke bare går en vei, mange som er av en annen etnisk opprinnelse som behandler nordmenn dårlig, men det unnskylder fortsatt ikke den evige stigmatiseringen, som for eksempel her inne. Ofte skriver HI først "utlendinger" i hovedinnlegget, så får hun spørsmål om svensker, dansker og tyskere også hører under der, så skriver HI gjerne at det er "ikke sånne utlendinger hun tenkte på". Skammelig.

Anonymous poster hash: 201aa...6dc

Ja jeg skjønner at alt dette er vanskelig. Men nå er det ikke sånn det er HER i denne diskusjonen. Det er ikke sagt noe om at "utlendinger" ikke oppfører seg som folk. Det at mange er utenlandske er nevnt som en mulig forklaring på at de ikke kom. Jeg forstår det da som at man går ut fra at de ikke kjenner skikkene osv, som nevnt over. Det betyr da ikke at de ikke oppfører seg, det er tvert imot fullt forståelig.

Problemene du beskriver blir jo egentlig bare verre av at man ser negative meninger bak utsagn som i utgangspunktet ikke er negative...

Det er vel en ond sirkel dette her. Man ser rødt av ordet "utlendinger" når man har sett seg lei på å bli plassert sammen med alle andre ikke-norske i så å si alle sammenhenger. Jeg er i tillegg fra Øst-Europa, og blir plassert i enda smalere gruppe av "øst-europeiske golddiggere", og enda smalere gruppe av "russerhorer", selv om jeg verken er hore, lever på samboeren (tjener 1.5 gang mer enn han i måneden og eier over halvparten av huset), sminker meg fra topp til tå eller flørter med hver forbipasserende mann. Hos enkelte sitter fordommene såpass dypt at uansett hva du gjør så blir du ikke godtatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må dere slippe å rope rasisme for alt mulig. Det er jo helt sant det som hun ene over her sier. Utlendinger kommer skjeldent i bursdager i vår barnehage f.eks. Hun inviterer ikke til sin bursdag og hun har ikke kommet i bursdag til noen i bhg. Jeg er ikke rasistisk. Jeg prater med foreldrene og jeg ser når jeg henter i bhg at dette barnet leker med de andre barna. Kan være de har dårlig råd, kan være de syns det er skummelt å sende barnet i bursdag ikke vet jeg. Men nå er det faktisk slik at det alltid er dette utenlandske barnet som aldri kommer

Anonymous poster hash: 81ef6...4bf

Skrevet

I fjor var det 6 av 27 stykker som kom i bursdagen til sønnen min! Nesten ingen sa i fra på forhånd. Bor en haug med utlendinger her da, sikkert derfor tenker jeg..

Ble rett og slett kvalm av utsagnet ditt. Skjerp deg. Stapp tunga di i en musefelle i stede for å sitte å plapre ut slike ting

Hva er problemet?

Det er da en kjent sak at mange utlendinger har en annen kultur, f.eks. i forhold til bursdag. Noen er ikke vant til barneselskaper på denne måten, og vet kanskje heller ikke at det er vanlig her å si fra om man ikke kommer.

Noen er faktisk også skeptiske til å sende ungene sine hjem til norske familier, fremmedfrykt går ikke bare en vei.

Problemet er at vi som ER utenlandske og oppfører oss som folk føler oss stappa inn i en felles kategori med enkelte FÅ som ikke oppfører seg som folk, slik at vi blir klassifisert som en felles gruppe som heter "utlendinger", gjerne med negativ klang. Problemet forplanter seg videre når arbeidsgivere ikke ønsker å ansette folk fra utlandet, mange norske foreldre ikke ønsker å stifte bekjentskap med oss selv om våre barn går i samme barnehage (men etter at de blir kjent med oss på en eller annen måte så viser det seg at vi "utlendinger" ikke var så fæle likevel), "venninner" som trøster den single alenemora med at hun fortsatt er singel heeelt sikkert fordi hun ikke er norsk, og bør heller slå seg til ro med å være alene resten av livet enn håpe på å finne seg skikkelig mannfolk. Er enig med at fremmedfrykt ikke bare går en vei, mange som er av en annen etnisk opprinnelse som behandler nordmenn dårlig, men det unnskylder fortsatt ikke den evige stigmatiseringen, som for eksempel her inne. Ofte skriver HI først "utlendinger" i hovedinnlegget, så får hun spørsmål om svensker, dansker og tyskere også hører under der, så skriver HI gjerne at det er "ikke sånne utlendinger hun tenkte på". Skammelig.

Ja jeg skjønner at alt dette er vanskelig. Men nå er det ikke sånn det er HER i denne diskusjonen. Det er ikke sagt noe om at "utlendinger" ikke oppfører seg som folk. Det at mange er utenlandske er nevnt som en mulig forklaring på at de ikke kom. Jeg forstår det da som at man går ut fra at de ikke kjenner skikkene osv, som nevnt over. Det betyr da ikke at de ikke oppfører seg, det er tvert imot fullt forståelig.

Problemene du beskriver blir jo egentlig bare verre av at man ser negative meninger bak utsagn som i utgangspunktet ikke er negative...

Skrevet

Hvis foreldrene er rasister er det ikke rart utlendingsforeldrene kvier seg for å sende ungene sine dit. Vi sier alltid ifra hvis vi ikke kan komme, og prøver å komme i alle bursdagene ungene er bedt i. Hilsen "utlending" som du så pent sier.

Hadde jeg vært rasist så hadde jeg aldri valgt å bosette meg i ett område hvor det er så mange utlendinger. Altså; du tar helt feil.

Skrevet

Så leit for gutten din, skjønner at han ble lei seg..

Jeg sender alltid invitasjon på sms jeg, med spørsmål "passer det før XX å komme?" Har aldri opplevd at noen ikke svarer da.

Nå har jeg aldri bedt hele klassen da (hadde aldri hatt plass til så mange!)

Skrevet

Det er da ikke fremmedfrykt og fordommer, men virkeligheten. Våkn opp!

Anonymous poster hash: a554f...fd7

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Oi da :-/ Vi klarte å glemme å gi beskjed om at gutten her ikke kom i feiringen til to i bhg på lørdag, kom på dette på søndag, da fant vi ikke igjen invitasjonen, så jeg la med et brev i hylla til ungene som feiret felles dag, med forklaring på hva som hendte.. Er seg hør og bør når man klarer å glemme slikt.. Var første gang han var invitert her, så vi er nok ikke godt nok forberedt på dette, la invitasjonen et sted, tror den bør settes på kjøleskapet, så vi husker den :-o

Skrevet

Skjønner ikke hva du blir forbanna på egentlig. Det er jo bare sånn det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...