Gå til innhold

8 av 24 barn kom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen feiret bursdagen sin i dag. Hadde invitert hele klassen ( 2 kl). Han har mange venner, stadig med noen hjem osv, men det dukket bare oåp åtte av 24 stk. Tre hadde sagt i fra på forhånd, resten hørte vi ingenting fra. Utrolig lei meg på hans vegne :-(

Anonymous poster hash: e1e6d...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp på neste foreldremøte, eller be læreren ta det opp om du ikke tørr. Ikke greit i det hele tatt at folk bare driter i å gi beskjed!

Anonymous poster hash: c08e4...610

Skrevet

Når jeg var liten skrev vi alltid svarfrist. Om vi ikke hadde hørt fra alle ringte vi for å høre om de hadde glemt det :-) Veldig effektivt! Kan jo godt hende noen barn ikke har fått levert invitasjonen hjemme? Lett å få krøllet nederst i sekken.

Anonymous poster hash: afa3e...93d
Skrevet

Ta det opp på neste foreldremøte, eller be læreren ta det opp om du ikke tørr. Ikke greit i det hele tatt at folk bare driter i å gi beskjed!

Ta opp på foreldremøte? De kunne vel ikke da. Er ikke noe å ta på vei for

Anonymous poster hash: 81ef6...4bf

Skrevet

Har ikke noe problem med å ta det opp, og kommer også til å gjøre det. At så mange har rotet bort invitasjonen, har jeg ingen tro på. Problemet mitt nå, er at jeg har en sønn som gråt seg i søvn etter bursdagen sin og da hjelper det lite at jeg "tar" foreldrene for det :-(. Vurderer faktisk om jeg skal la han få lov til å ha en "peppes og kino" bursdag i tillegg med de nærmeste vennene sine uavhengig av om de går i klassen eller ikke. Men da blir det vel ropt høyt om utestengning/inkludering tenker jeg. Kjenner at jeg akkurat nå gir litt blanke i regler om hvem som skal bes..

HI

Skrevet

Problemet er jo at de ikke har gitt beskjed.

Skrevet

Da gir man jo beskjed! Det er da en selvfølge? Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å sende en sms med vi kommer eller kommer ikke....

Anonymous poster hash: 70a58...fa0

Skrevet

Vi merker slike tendenser i klassen til sønnen vår, og der er det endel utenlandske barn. Det er gjerne de samme hver gang som ikke gir beskjed. Om det er språket som er en hindring, anes ikke. 

Neste bursdag kommer vi til å kreve at alle forteller om de kommer. Eller ikke. Innen en gitt dato. Hvis de ikke hører fra seg, ringer vi dem. 

Må nevne at i tidligere bursdager har det vært tiende samtykke, og at de heller sier i fra om de ikke kommer. Men det gjør de jo ikke, så da får vi gjøre det slik. 

Anonymous poster hash: 07e50...211
Skrevet

At 8 av 24 barn ikke kom er greit det, men det er ikke greit å la være å gi beskjed! Handler litt om innkjøp og at bursdagsbarnet da er forberedt på hvor mange som kommer..

Gutten min på snart 10 år er veldig rotete og glemsk. Løse papirer blir som regel liggende krøllet på bunnen i sekken eller glemt på skolen. Har opplevd et par ganger at innbydelser har kommet bort. Enten har det lagt på bunnen av sekken, eller blitt gjenglemt i hyllen på skolen. Og av den grunn har jeg ikke fått gitt beskjed da vi ikke har visst om bursdagene i det hele tatt...

Skrevet

At 8 av 24 barn ikke kom er greit det, men det er ikke greit å la være å gi beskjed! Handler litt om innkjøp og at bursdagsbarnet da er forberedt på hvor mange som kommer..

Gutten min på snart 10 år er veldig rotete og glemsk. Løse papirer blir som regel liggende krøllet på bunnen i sekken eller glemt på skolen. Har opplevd et par ganger at innbydelser har kommet bort. Enten har det lagt på bunnen av sekken, eller blitt gjenglemt i hyllen på skolen. Og av den grunn har jeg ikke fått gitt beskjed da vi ikke har visst om bursdagene i det hele tatt...

16 av 24 kom ikke...

Skrevet

...

I følge overskriften var det de åtte som faktisk kom, altså uteble 16...

Skrevet

Huff! Føler med gutten din. Det var nok veldig sårt for han!

Om du som mamma føler for det, så lar du han selvfølgelig feire bursdag enda en gang. Når det er sagt, så vil jo ikke det endre det faktum at det var så mange som ikke kom. Og det vil nok uansett være sårt for han.

Jeg hadde heller forklart han at livet til tider er vanskelig. Folk kan noen ganger behandle andre urettferdig og urimelig. Vanskelig for en 2. klassing å forstå, men jeg hadde gitt det et forsøk.

Rams opp noen ting du kan tenke deg har kommet i veien for de andre barna. Bortreiste, syke osv.

Om han normalt er en populær og sosial gutt, med mange venner, så vil nok dette snart gå over igjen..

Skrevet

I fjor var det 6 av 27 stykker som kom i bursdagen til sønnen min! Nesten ingen sa i fra på forhånd. Bor en haug med utlendinger her da, sikkert derfor tenker jeg..

Anonymous poster hash: 9fcd7...0e7

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Det virker som om alle barn må ha minst to fritidsaktiviteter, så det er vel ikke så overraskende om mange ikke kommer... Det som er litt leit er jo om dere ikke får beskjed selv om dere skriver i innbydelsene at man skal gi beskjed om man kan komme eller ikke.

Skrevet

...

I følge overskriften var det de åtte som faktisk kom, altså uteble 16...

hehe, jeg som er trøtt og skrev feil. Mente selvfølgelig 16 av 24.

Gjest LA8PV
Skrevet

Utrolig trist for gutten din og veldig dårlig av foreldrene å ikke melde fra. Var jeg deg ville jeg ikke lagt feiringen til en søndag på sommeren da mange nok har andre planer, men det er ingen unnskyldning for å ikke melde fra.

Skrevet

16 av 24 kom ikke...

Skrev feil. Mente selvfølgelig 16 av 24 :)

Gjest lykkeliggift
Skrevet

I fjor var det 6 av 27 stykker som kom i bursdagen til sønnen min! Nesten ingen sa i fra på forhånd. Bor en haug med utlendinger her da, sikkert derfor tenker jeg..

Sjeldenhet at jeg blir skikkelig forbanna, men nå ble jeg virkelig det.

Ble rett og slett kvalm av utsagnet ditt. Skjerp deg. Stapp tunga di i en musefelle i stede for å sitte å plapre ut slike ting

Det er ikke rart fremmedfrykt og fordommer eksisterer !

Skrevet

Da gir man jo beskjed! Det er da en selvfølge? Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å sende en sms med vi kommer eller kommer ikke....

Hvis det hadde dreid seg om voksne så hadde det blitt ansett som skikkelig uhøflig å ikke gi beskjed når man ikke kan komme i et 40-årslag, bryllup, middag osv siden verten faktisk regner med disse folkene når maten og kakene lages, bordet dekkes på osv. Men barn kan lide i stillhet synes enkelte for det er da liksom "ikke så nøye". Her i huset lærer vi høflighetsreglene fra babyalderen. Min jente har forlagt/rotet bort en invitasjon til en gutt i barnehagen, og da vi oppdaget det en uke senere så forklarte vi det for guttens foreldre og kjøpte gave "på etterskudd".

Anonymous poster hash: 201aa...6dc

Skrevet

Ble rett og slett kvalm av utsagnet ditt. Skjerp deg. Stapp tunga di i en musefelle i stede for å sitte å plapre ut slike ting

Hvis foreldrene er rasister er det ikke rart utlendingsforeldrene kvier seg for å sende ungene sine dit. Vi sier alltid ifra hvis vi ikke kan komme, og prøver å komme i alle bursdagene ungene er bedt i. Hilsen "utlending" som du så pent sier.

Skrevet

Hvis foreldrene er rasister er det ikke rart utlendingsforeldrene kvier seg for å sende ungene sine dit. Vi sier alltid ifra hvis vi ikke kan komme, og prøver å komme i alle bursdagene ungene er bedt i. Hilsen "utlending" som du så pent sier.

Jeg ser ikke helt det rasistiske med dette svaret. Hun bare konstaterte at der bodde mange med en annen kultur en det vi har. Dermed regnet hun det var det som var årsaken. Hvem vet, kanskje det ikke er en del av den svenske kulturen å gi beskjed hvor vidt man kommer eller ei...?

Så jeg synest faktisk svarene til dere to andre er meir rasistiske siden dere insinuerer at straks det er snakk om utlendinge (mennesker med en ikke norsk opprinnelse/tilhørighet) så er utsagnet rasistisk.

Anonymous poster hash: 34eab...d42

Skrevet

Hva er problemet?

Det er da en kjent sak at mange utlendinger har en annen kultur, f.eks. i forhold til bursdag. Noen er ikke vant til barneselskaper på denne måten, og vet kanskje heller ikke at det er vanlig her å si fra om man ikke kommer.

Noen er faktisk også skeptiske til å sende ungene sine hjem til norske familier, fremmedfrykt går ikke bare en vei.

Anonymous poster hash: e84a0...928

Skrevet

Hva er problemet?

Det er da en kjent sak at mange utlendinger har en annen kultur, f.eks. i forhold til bursdag. Noen er ikke vant til barneselskaper på denne måten, og vet kanskje heller ikke at det er vanlig her å si fra om man ikke kommer.

Noen er faktisk også skeptiske til å sende ungene sine hjem til norske familier, fremmedfrykt går ikke bare en vei.

Problemet er at vi som ER utenlandske og oppfører oss som folk føler oss stappa inn i en felles kategori med enkelte FÅ som ikke oppfører seg som folk, slik at vi blir klassifisert som en felles gruppe som heter "utlendinger", gjerne med negativ klang. Problemet forplanter seg videre når arbeidsgivere ikke ønsker å ansette folk fra utlandet, mange norske foreldre ikke ønsker å stifte bekjentskap med oss selv om våre barn går i samme barnehage (men etter at de blir kjent med oss på en eller annen måte så viser det seg at vi "utlendinger" ikke var så fæle likevel), "venninner" som trøster den single alenemora med at hun fortsatt er singel heeelt sikkert fordi hun ikke er norsk, og bør heller slå seg til ro med å være alene resten av livet enn håpe på å finne seg skikkelig mannfolk. Er enig med at fremmedfrykt ikke bare går en vei, mange som er av en annen etnisk opprinnelse som behandler nordmenn dårlig, men det unnskylder fortsatt ikke den evige stigmatiseringen, som for eksempel her inne. Ofte skriver HI først "utlendinger" i hovedinnlegget, så får hun spørsmål om svensker, dansker og tyskere også hører under der, så skriver HI gjerne at det er "ikke sånne utlendinger hun tenkte på". Skammelig.

Skrevet

Her ble dette tatt opp på foredremøte og vi begynte sende info om innbydelser på mail (vi har jo klasseliste med mailadresse til alle foreldrene), etter dette ble problemet borte. Det er nemlig mange som glemmer å levere innbydelsene hjemme, foreldre henger opp innbydelsen på kjøleskapet fordi den kommer 14 dager før selve bursdagen er og glemmer den igjen osv. Men får man en mail med påminnelse om innbydelsen en liten 5-6 dager før bursdagen svarer faktisk alle de som ikke kan og ingen glemmer bursdagen. Unger på denne alderen er noen vimsekopper, og det er mange foreldre også ;)

Jeg er overhodet ikke rasist, snarere tvert imot, og har mange utenlandske venner (også muslimer), og det er helt sant at mange av disse ikke skjønner bæret av tradisjonen med barneselskaper. De har aldri hørt om det før, og om de er litt nye i landet har de ikke forstått hvordan dette fungerer. Mange av de er redd for  å levere barna alene i et selskap i et fremmed hjem hvor de ikke kjenner foreldrene. Det er fire barn i klassen til min 3.klassing hvor foreldrene er fra forskjellige steder i Afrika, disse måtte ha ganske nøye forklart hva denne tradisjonen med barneselskap egentlig er for noe. Den ene familie adopterte skikken tvert og inviterte hele klassen i barneselskap da deres gutt hadde bursdag, de tre andre har ikke selskap selv men har begynt sende sine barn i andre sine selskap (i 1.klasse kom ingen av dem, og de meldte heller ikke avbud).

Anonymous poster hash: c7ed3...c7b
Skrevet

Hva er problemet?

Problemet er at vi som ER utenlandske og oppfører oss som folk føler oss stappa inn i en felles kategori med enkelte FÅ som ikke oppfører seg som folk, slik at vi blir klassifisert som en felles gruppe som heter "utlendinger", gjerne med negativ klang. Problemet forplanter seg videre når arbeidsgivere ikke ønsker å ansette folk fra utlandet, mange norske foreldre ikke ønsker å stifte bekjentskap med oss selv om våre barn går i samme barnehage (men etter at de blir kjent med oss på en eller annen måte så viser det seg at vi "utlendinger" ikke var så fæle likevel), "venninner" som trøster den single alenemora med at hun fortsatt er singel heeelt sikkert fordi hun ikke er norsk, og bør heller slå seg til ro med å være alene resten av livet enn håpe på å finne seg skikkelig mannfolk. Er enig med at fremmedfrykt ikke bare går en vei, mange som er av en annen etnisk opprinnelse som behandler nordmenn dårlig, men det unnskylder fortsatt ikke den evige stigmatiseringen, som for eksempel her inne. Ofte skriver HI først "utlendinger" i hovedinnlegget, så får hun spørsmål om svensker, dansker og tyskere også hører under der, så skriver HI gjerne at det er "ikke sånne utlendinger hun tenkte på". Skammelig.

Ja jeg skjønner at alt dette er vanskelig. Men nå er det ikke sånn det er HER i denne diskusjonen. Det er ikke sagt noe om at "utlendinger" ikke oppfører seg som folk. Det at mange er utenlandske er nevnt som en mulig forklaring på at de ikke kom. Jeg forstår det da som at man går ut fra at de ikke kjenner skikkene osv, som nevnt over. Det betyr da ikke at de ikke oppfører seg, det er tvert imot fullt forståelig.

Problemene du beskriver blir jo egentlig bare verre av at man ser negative meninger bak utsagn som i utgangspunktet ikke er negative...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...