Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Her har vi kommet oss opp i størrelse 62,men kan fortsatt bruke litt 56. Men hender jeg legger bort noen klær som fortsatt kan passe.. men det er klær hun har brukt i en evighet, og hvis vi bruker dem lengre, så får vi plutselig ikke brukt alt i størrelse 62 før hun hopper inn i 68... Luksusproblem, i know.. :P

 

Totoaa; Herregud, det er jo hårreisende!!! Godt du kom deg til en anna lege! :) Jeg kunne nok fint ha gått ned noen kilo først, men det slapp jeg. Kirurgen sa bare at det da mulig hadde blitt et bedre resultat. Men jeg er veldig fornøyd :)

 

Du må nok ta det litt med ro, og får ikke løfte mer enn 2 kilo eller no de første ukene. Men vil tro du ikke får like vondt som de som har tatt silikon! Virker som det er vondere å "strekke ut" enn å "ta bort"!

 

Nå er huset vaska og kjæresten har tatt helg! Jeg ser alltid frem til fredagen! Hihi! God helg til dere alle fra oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nå nevnte fastlegen min på 6 ukerskontrollen at det ivertfall var en fordel om jeg kom meg ned i normalvekt igjen før jeg begynte å vurdere operasjon på nytt, og da fordi at resultatet ville bli bedre enn om de først opererer for at jeg deretter går mer ned i vekt. Men uansett, så vil ikke dette bli aktuelt før til sommeren igjen, og da har jeg forhåpentligvis greid å kvitte meg med de 10 kiloene som sitter enda. (Utålmodigheten selv her, jeg har gått ned 10 siden fødselen og det er jo egentlig bra, man kan jo ikke forvente å miste 20 kg på 12 uker...).

 

Vi var å tok vaksiner i dag, og jeg var totalt uforberedt på at JEG begynte å gråte når vesla fikk vondt! Hun slukte en flaske mm på nesten 200 ml etterpå, så det gjorde nok godt! Nå bare sover og sover hun. Jeg har stukket flasken inn i munnen på henne og da har hun spist uten å lette på et øyelokk engang! Men noen blir visst veldig trøtte av vaksinene...

 

Jeg snakket også såvidt med helsesøsteren om fast føde i dag også, men må jo vente en måneds tid før hun blir fire mnd. Men siden jeg endte som en pumpemamma har jeg igrun lyst å begynne med det allerede neste mnd istedenfor å vente helt til jul igjen. Vil gjøre hverdagen litt enklere om hun kan få en porsjon grøt før leggetid og litt frukmos eller smootie på dagtid. Dessuten er hun allerede ganske intressert i maten jeg spiser, så jeg tror dette blir ei sånn som vil ha mat ganske kjapt ;)

Jeg er ikke mye til kokk, men har kanskje lyst å lage litt mat til babyen! Noen som har gode forslag til kokebøker, blogger eller nettsider der man finner oppskrifter osv til babymat? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat; ja fant ut at vi kunne begynne med 62 for å få brukt klærne... tror jeg har bodyer i 15 dager uten å vaske noen:p fikk noen brukte av ei venninne. Men har bestemt meg for at det jeg har fått nytt brukes først:-)

Totaa: lillegutten min skal ta vaksiner om 3 uker og siden du nevner at du gråt så kanskje jeg kan forberede meg ... da de skulle ta blodprøver på sykehuset gikk jeg ut av rommet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :) Jeg har et lite "problem" som jeg tenkte å høre om dere har noen tanker om. Barnefar dro fra oss forrige fredag, med beskjed om at han ikke vil ha noe med meg og sønnen sin å gjøre. Grunnen til dette er fordi han hadde mistet følelsene for meg. Greit nok det, men ta vare på sønnen din liksom :( Han svarer ikke på sms, og han har sagt fra seg pappaperm hos Nav. Så nå må jeg innstille meg på at jeg er alene. Fryktelig vondt, men verst for den lille her på 11 uker som ikke får se pappaen sin :(

 

Problemet er at når han var her, så vugget, rugget og vippet han sønnen vår i søvn, spesielt i vippestol, noe jeg er helt imot hvis det ikke er helt nødvendig, men jeg var på skolen når han begynte med dette, og tenkte vel egentlig ikke så mye over det før det ble et problem å bare legge han ned for soving som jeg stort sett alltid har gjort siden han ble født. Nå sovner ikke lillegutt uten bevegelse, og jeg kjenner at det er stressende å skulle bruke så mye tid på å få han til å sove, for når han sover så er jeg helt nødt til å gjøre husarbeid, dusje, klesvask osv. Han sover også kortere økter fordi han ligger å halvsover når jeg vugger,så den gode søvnen har han ikke veldig mye av. På kvelden legger jeg han i vogna, og da sovner han så greit av seg selv, men det har kanskje noe med mørket å gjøre. Han er heldigvis veldig blid og fornøyd, men problemet er altså dagsoving uten å måtte gå lange turer, eller vugge og rugge vogna i stua eller på verandaen i 30 min :/  Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Totoaa- jeg har kikket litt her og skal teste bysselalle avokadomiks snart! http://barebarnemat.blogspot.no/2011/04/helsesster-trikset.html

Litt andre oppskrifter der også.

 

JulieAngelica - er det lov å si " for en premie idiotdust???" Kunne fint brukt sterkere ord - går det an?

Når det gjelder byssing og slikt - hva med en sove app? Vi bruker sleep bug med havbris lyd; jeg setter den på og skrur av lyden på mobilen så den ikke forstyrrer. Legger mobilen slikt at han hører den lyden og den funker som en drøm! Lastet den ned gratis på app store.

Vi måtte også bysse og bære, men det var pga kolikk og refluks. Sove appen har så godt som erstattet det nå.

 

Og masse lykke til til deg - forferdelig at du må gå gjennom noe sånt. Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen, hvordan gjør du det med maten da, bare tar frem en "isterning" og varmer den opp? Har også tenk til å prøve på det samme, heldigvis ca 1 mnd til lillegutt er 4 mnd da men ;)

 

Her er vi superheldige med søvn, sover fra ca kl.20-06.30, krysser bare fingrene for at det varer. Blir jo nesten uvant å føle seg uthvilt ;)

 

junimamma81: kjenner til hva du mener om å pakke bort klærne.. Når mini ble født brukte han str 48/50, og nå er han 3 mnd og bruker str 68! Er litt vemodig at de blir så fort store! Kunne jo godt gått LITT saktere da :)

 

Ja, tar opp en isterning og den tiner jo raskt så om det er fruktmos trengs den ikke varmes og er det mer "middag" som gulrotpure el lign kan den jo varmes litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totoaa: I tillegg til den linken Helle ga deg kan du også fnne bra tips, inspirasjon og gode beskrivelser her:

http://juliareisegal.blogg.no/babymat.html

 

Ellers finner man også litt om man googler litt.

 

Da storebror var baby startet jeg med frukt og grønnsaksmoser og "sparte" grøten. Dette fordi jeg hadde lest om så mange barn som ble grøtlei og det er ikke så greit. Jeg hadde en unge som ikke ble grøtlei, men spiste grøt til kvelds til han var 2 år. Det var utrolig praktisk og en veldig fin variasjon til all brødmaten de etterhvert spiser og med tanke på at grøten inneholder masse kalsium, jern og andre mineraler og vitaminer er det veldig kjekt at de spiser grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totoaa- jeg har kikket litt her og skal teste bysselalle avokadomiks snart! http://barebarnemat.blogspot.no/2011/04/helsesster-trikset.html

Litt andre oppskrifter der også.

 

JulieAngelica - er det lov å si " for en premie idiotdust???" Kunne fint brukt sterkere ord - går det an?

Når det gjelder byssing og slikt - hva med en sove app? Vi bruker sleep bug med havbris lyd; jeg setter den på og skrur av lyden på mobilen så den ikke forstyrrer. Legger mobilen slikt at han hører den lyden og den funker som en drøm! Lastet den ned gratis på app store.

Vi måtte også bysse og bære, men det var pga kolikk og refluks. Sove appen har så godt som erstattet det nå.

 

Og masse lykke til til deg - forferdelig at du må gå gjennom noe sånt. Klem fra meg

Dette er forferdelig tungt må jeg innrømme. Og jeg er rimelig sliten om dagen. Men jeg har ikke noe valg, og lillegutt er totalt uskyldig oppi dette. Han skal ikke lide for at pappaen tok et umenneskelig valg. Men jeg har et spørsmål, og stiller det her, for jeg regner med at du har større barn enn meg ;) Når begynte dere med fast føde? Tenker da også på middagsglass. Hadde vært deilig om han hadde sovet over natta innimellom. Han har gjort det noen ganger, men blir sikkert mer stabil på det med fast føde innabords ;) Og gir du/dere mer enn et måltid fra 4 mnd alder? Jeg er litt usikker på dette da det er 7 år siden jeg hadde en baby i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Lillegutt er ikke mer enn 3,5 mnd, så det han har smakt utenom mm er en liten smak sviskemos for magen. Skal begynne snart å introdusere litt; tar nok tid før vi kan erstatte et helt måltid,

 

Storebror begynte med grøt ved rundt samme tid, men husker ikke hvor lang tid det tok før han var oppe i fulle måltider.

 

Skjønner godt du er sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totoaa; Blir spennende med operasjon, jeg sier igjen.. Gled deg! Regner med du har en stor byste siden du skal ta en reduskjon! Men er de ikke enda større nå når du har melk i de?

 

Her skal vaksine tas på tirsdag. Og som junimamma81 sier, jeg gikk også ut av rommet når de tok blodprøver av snuppa mi, da vi var innlagt på sykehus. De fikk ikke fra armer eller bein.. så det endte med å ta i lysken.. ingen god opplevelse.. så vaksinen er piece of cake i forhold! ;)

 

Junimamma81; Her også.. ihvertfall når vi kommer opp i 86.. jeg har vel 13 bodyer.. ingen i ull.. så om jeg får brukt alle gjenstår å se! Jeg arva litt klær til henne jeg også, men mye er ikke brukt. Alltid starta med de nye klærne først ja ;)!

 

Julie Angelica; Fytte grisen for en mann!! Tragisk at noen faktisk gjør slikt :( Håper du og babyen klarer dere godt likevel! <3

 

 

 

Vi kjøpte middagsglass på butikken på fredag. Potet og gulrøtter. Men venter med å bruke den til 14. okt da hun er 4 mnd ;) Gleder meg til å se ansiktsuttrykket da ;) hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lillebror døpt og vi har hatt en kjempefin dag! Var så utrolig deilig å slippe å gjøre noe selv og få tid til å snakke med gjestene, nyte maten, pakke opp gavene selv og nyte dagen så er veldig glad for at vi gjorde det som vi gjorde :)

 

Ellers er det mye kløing i tennene her også så antar at tennene er her i løpet av et par-tre uker. Han er ganske plaget og det er tydelig at varm melk i munnen ikke er så godt så han venter i det lengste med å spise og det tok litt lenger tid enn vanlig å få sove i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, skulle prøve å se om det gikk å ikke bytte bleie i natt. Tiss utover alt! Gjentar ikke den på en stund - dvs før lillegutt drikker betraktelig mindre melk/spiser en god del fast føde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lillegutt blitt 3,5 mnd, og i dag har vi vært på kontroll. Legen var meget fornøyd med det har så. Min "lille" gutt er blitt 63 cm og 7 kg. En stor forandring fra storebror, som var flere cm kortere og nesten 2 kg lettere på samme alder, hehe. Bruker str 68 i bodyer nå, men noen bukser i str 62 passer ennå, iallefall de uten fot.

 

Fikk beskjed om at vi kan starte med fast føde om 2 uker, når han er 4 mnd. Da blir det div moset grønnsaker til å begynne med, med tilskudd av kjøtt etterhvert (er ikke bosatt i Norge, og her er det ikke vanlig å gi grøt før 6-7 mnd). Men fikk beskjed om at etter 2 dager med gulrotmos så kunne jeg tilsette litt moset havregryn (kokt) i pureen, slik at han fikk litt tilvenning på korn. Har iallefall 10-12 forskjellige kombinasjoner i hodet allerede, så det er vel bare for meg å starte å lage og putte i små bokser i fryseren :-) Gleder meg skikkelig.

 

Her er det vel også tenner på gang snart. Storebror fikke tenner når han var 3 mnd, og både jeg og mannen fikk tenner tidlig. Lillegutt har helst hånden i munnen hele tiden, og helst skulle han fått plass til begge, men det går jo ikke. Da blir han skikkelig sinna, og vræler som bare det. Ellers er han en snill gutt som stort sett er blid og fornøyd. Spiser 2-3 ganger i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lillegutt blir 3 mnd nå på fredag♥ skal på veiing imorgen og er spent på hvor tung han har blitt:-) kjenner forskjell ja.... min gutt har ofte handa i munnen så d spørs om han kjenner at noe er pågang inni der

Har og kjøpt inn bitering som han skal få etterhvert. Idag har pappan vært på handling og kommet hjem med fotballdrakt til sønnen sin. Stolt pappa ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Jenta mi er nå 4 mnd. Hun har den siste uken plutselig vært redd folk, dette inkluderer også besteforeldre. Bestemor var borte i 4-5 dager, alt var bra før hun dro, men når hun kom igjen begynte jenta mi å gråte så snart hun tok i henne :( Synes dette var veldig tidlig :( Er der noen av dere som har barn fra før som har opplevd dette? Er det kanskje bare en forbigående fase, eller er dette noe som varer? Tar gjerne i mot råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Jenta mi er nå 4 mnd. Hun har den siste uken plutselig vært redd folk, dette inkluderer også besteforeldre. Bestemor var borte i 4-5 dager, alt var bra før hun dro, men når hun kom igjen begynte jenta mi å gråte så snart hun tok i henne :( Synes dette var veldig tidlig :( Er der noen av dere som har barn fra før som har opplevd dette? Er det kanskje bare en forbigående fase, eller er dette noe som varer? Tar gjerne i mot råd og tips :)

Jeg har ikke barn fra før, så kan ikke si så mye om hvor lenge det varer osv, men min gutt på 3 mnd er sånn nå. Han får DEN furteleppa og tårene triller hvis han sitter på fanget til noen andre, og han ikke ser oss foreldre. Syns også det var tidlig, men er vel sikkert forbigående?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei hei :)

 

Jenta mi er nå 4 mnd. Hun har den siste uken plutselig vært redd folk, dette inkluderer også besteforeldre. Bestemor var borte i 4-5 dager, alt var bra før hun dro, men når hun kom igjen begynte jenta mi å gråte så snart hun tok i henne :( Synes dette var veldig tidlig :( Er der noen av dere som har barn fra før som har opplevd dette? Er det kanskje bare en forbigående fase, eller er dette noe som varer? Tar gjerne i mot råd og tips :)

Jeg har ikke barn fra før, så kan ikke si så mye om hvor lenge det varer osv, men min gutt på 3 mnd er sånn nå. Han får DEN furteleppa og tårene triller hvis han sitter på fanget til noen andre, og han ikke ser oss foreldre. Syns også det var tidlig, men er vel sikkert forbigående?! 

 

Håper det er forbigående ja!! Her også starter det med ei skikkelig furteleppe, så blir hun helt i fra seg stakkars :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini rullet forresten for første gang fra rygg til mage idag, 3 mnd+1 uke gammel! Er ikke det grådig tidlig? :o Var vel kanskje bare en tilfeldig ting, spennende å se om det skjer igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie angelica: Jeg er også alene, men her fikk barnefar kalde føtter ca halvveis i svangerskapet. Heldigvis har det gått veldig bra, da vesla er meget rolig og medgjørlig og jeg ikke har så mye behov for "avlastning". 

 

Det har vært mye sikling, og "putte hånda i munnen" her også, så jeg vil tro det er noe på gang inni munnen. Men det kan jo ta lang tid før tanna faktisk trenger igjennom :)

 

Ang det å være "redd" da! Vesla er ikke direkte redd folk, men er litt pinglete. Viss folk kommer rett bort til henne hjemme hos oss (eller rett bort til vogna) kan hun få litt panikk og begynne å gråte. Aller helst viss hun er trøtt da. Stort sett vil hun helst sitte å se litt på folk fra fanget mitt, og det tar bare noen minutter før hun strekker seg etter de som sitter nærmest, gjerne med et stort smil om munnen :) Da er det ikke noe problem å sitte hos andre, for da har hun fått tilnærme seg i sitt eget tempo. :) Men også her tror jeg det spiller en viktig rolle at jeg er alenemor da, jeg er stort sett sosial av meg, men stort sett er det meg, og kun meg, hun sosialiseres med, og da er det klart at hun helst vil være hos mamman sin. 

 

Nå begynner vi med barselgruppe på fredag, håper jeg kommer sammen med hyggelige damer som har lyst å treffes iblandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte dere med sportsdel på vogna? Lillegutt er ikke glad i bagvogna, men er superblid når han får være opp og se seg rundt. Hoder ikke hodet helt selv enda, men ikke mange ukene til han klarer det nå :) Gleder meg litt til vi kan begynne med sportsdel, for da blir hverdagen litt lettere ettersom vi er alene her uten hjelp og avlastning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sånn plate i vognbagen som du kan sette opp? Det finnes i mange vogner (man vet det bare ikke). Jeg begynte å bruke den med storebror da han var rundt 4 mnd. Han hatet vogn før det, men når han "satt" og lente seg mot den i perioder så han litt mer og kunne akseptere litt tid i vogn. Jeg leste faktisk her inne at mange vogner har sånn. Kunne derfor vente litt før vi tok i bruk sportsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie Angelica: Min gutt HATER å ligge i vognen, så det jeg gjør er å legge en dyne bak ryggen hans, sånn at han sitte/ligger, og får med seg det som skjer rundt han ;) Veldig nysgjerrig gutt, så det har gjort susen her ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk snuppa mi 3mnd-vaksina. Vært sutrete, sovet lite og ikke villet ha mat ikveld. Fikk i henne litt innimellom, og kvelden endte med oppkast x 2.Én gang i senga, deretter på stellebordet.... Ringte legevakta.. og har vært der en tur... Nå er vi litt småredd for å sovne, for det virker ikke som hun snur seg, da vi måtte legge henne kjapt over på siden selv.. EKKEL opplevelse... 

 

Hatt litt feber også, og fått paracet. Vil fortsatt ikke ha mat.. men hvem vil ha mat når man er kvalm? Vanskelig å gi henne cola og salte kjeks også ;) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter :) Jeg har ikke sånn plate jeg kan sette opp i bagvogna desverre, men sportsdelen er veldig kjekk, og det funker med å bygge opp litt under og ved siden av han ;) I morgen er det vår tur til å få sprøyte. Kjenner at jeg ikke gleder meg til det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Mavat, det høres ikke bra ut. Går det bedre nå?

 

Prøvde i dag med bittelitt most gulrot fra middagen vår. Det var IKKE populært! Presset munnen sammen og det bittelille som kom inn i munnen ble raskt spyttet ut igjen. Helt andre takter enn storebror. Som forventet. Må sikkert amme denne ungen til han blir 2.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...