Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Vil en treåring skjønne 'du får ikke bruke ipaden i morgen' som en konsekvens av (veldig) uønsket oppførsel? Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Ja Anonym poster: a26d6ce512d3e171b32849ca83bc11d2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Ja Anonym poster: a26d6ce512d3e171b32849ca83bc11d2 På grunnlag av hvilken teori kan du svare "ja" på dette? Og hvordan kan du i det heletatt svare ja eller nei når du ikke kjenner barnet? HI, en treåring kan ha vanskelig for å forstå en konsekvens som kommer så lang tid etter. Dette avhenger av barnets modenhet osv. Jeg lurer på om barnet fikk advarsler da det hadde uønsket adferd? Hvis ikke mener jeg dette ikke er en ok konsekvens. Barnet må få muligheten til å "hente seg inn", og få vite konsekvensen om det ikke endrer adferd. Tror du får et forvirret barn om du står opp i morgen og sier: "Husker du i går da du gjorde det og det.....? Nå får du ikke leke med ipaden i dag!" Anonym poster: 225b96ede3e51524afc2a46a8e698788
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Konsekvenser bør gis samme dag, rett etterpå. Mvh Barnevernspedagog Anonym poster: 871a001a25fe06412f27fda02a80df7b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Nei det vil en på 3 ikke skjønne. Skal det utføres en straff skal den komme umiddelbart etter uønsket adferd, og være i samsvar med det gale som er gjort. En straff et døgn senere er altfor lenge etter for en på den alderen og vil ikke ha noen virkning. Anonym poster: 742db6ad7939ad7d9c775518b13e2093
Poetika med K Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Jeg tror det avhenger mye av treåringen. Min egen snart treåring ville nok forstått budskapet, men på ham funker det bedre med konsekvenser som får umiddelbar virkning. Her starter vi hver dag med blanke ark og gårsdagens trass er glemt. Tror det ville blitt bråk om jeg tok fra ham et gode pga gårsdagens synder. Senere, men nå er han ikke moden for det.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Tja, da driver de med underlig konsekvebsbruk i barnehagen til sønnen min. Der er regelen at dersom et barn ikke hjelper til med rydding på et rom det har vært med og rotet, så får han eller hun ikke leke feks på akkurat det rommet dagen etter. Min gutt skjønner det godt, men bruker sjelden slik konsekvens her hjemme. Her kommer konsekvenser med en gang.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Nei, ikke egentlig. Altså, barnet vil forstå hva du sier. Men bli akkurat like fortvilet når han ikke får bruke iPaden i morgen som han ville blitt om det var noe du bare bestemte uten noen foranledning. Alt for lang tid mellom handling og konsekvens (samt at de to tingene antagelig ikke har noe med hverandre å gjøre, med mindre "forbrytelsen" var å herpe iPaden e.l.). Anonym poster: 72b8521936c585809c0bdf7ed3d41ef5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Jeg mener at et annet viktig poeng er at konsekvensen bør henge logisk sammen med den uønskede atferden. Hvis f.eks treåringen har vært uforsiktig med ipaden med vilje, f.eks kastet den på gulvet i sinne eller noe, så kan du godt si at han ikke får bruke den i morgen, med begrunnelsen at han ikke er forsiktig nok til å kunne bruke den... Men, dersom han f.eks har bitt noen i bhg, eller tegnet på veggen hjemme eller hva som helst slikt, så henger det jo ikke på greip å ikke få bruke ipaden i morgen, og en treåring vil ikke kunne forstå det fullt ut mener jeg.. ... Da bør i tilfelle konsekvensen komme rett etter... Anonym poster: 084170a3dc3a53d2bf90c0f794b13b1e
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 Svaret er nei, IKKE bruk konsekvens som drar ut i tid. De skjønner selve greia ja, men de skjønner ikke å tenke langt fram i tid og styre sin atferd etter det. Så det har ingen nytte. At han ikke får bruke ipad dagen etter får han ikke til å slutte med en atferd, for der og da tenker han ikke så langt og klarer ikke å styre atferden for noe som skjer i morgen. De lever i nuet, her og nå. For en tre-åring tenker jeg først og fremst avledning og ikke minst det å overse som en fin grensesetting, ellers blir alt konflikt (legge vekk gjenstander som er fristende, låse skuffer, i stedet for å si "nei" så sier du ingenting og ser en annen vei osv.). Og når han gjør noe galt så bare fjern han fra situasjonen i stedet for å dra ut en handling i dager og timer, det ødelegger bare selvbildet. Anonym poster: 1e7a986e4aa8599e4073fae4da6ec5be
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Hva skulle jeg ha gjort da.. Barnet er ekstremt trassig, og blir voldsomt sint.. I dag fordi hun måtte pusse tennene! Som vanlig fikk hun beskjed om at hun bare fikk sitte på badegulvet og hyle til hun var klar til å pusse - dette funker som regel veldig greit! Men ikke i dag.. Hun girer seg opp mer og mer, og til slutt plukker hun opp et speil og kaster det i gulvet (tusen knas osv)! Å nekte henne ipaden i morgen var det eneste jeg kom på midt oppi alt.. Får jo ikke gitt henne en konsekvens som skal skje der og da, siden det er rett før leggetid.. Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 Ja men hun tenker ikke "ipad" rett før hun knuser det, hun er sint og mister kontrollen over sinnet, hun er så sint at hun må knuse noe og driter i ipaden. Jeg tror jeg ville ha reagert med å blir lei meg og omtrent overdrevent denne tristheten, "se hva du har gjort, nå er speilet ødelagt, mamma ble veldig lei seg, hvordan skal du fikse den?". Snakke om følelsene og konsekvensen av at speilet faktisk er knust: den kan ikke brukes, nå er det masse glassbråter på gulvet osv. Om hun har penger i sparebøssen så er det passelig å ta noen av pengene og dra etter barnehagen for kjøpe nytt speil slik at hun kan ordne opp i det. Ellers er det lurt å avverge slike ting når hun har raserianfall, jeg jobber med atferdsvanskelige småbarn og vi holder alltid et øye med de når de har raserianfall og hindrer dem i å ødelegge ting og skade seg selv. Når raserianfallet er blir veldig kraftig finnes det egentlig ingen vei tilbake for dem og det er svært vanskelig å roe ned uten at de skader seg selv eller ødelegger ting, og da kan det være lurt å hjelpe dem med å gi en fast, men kjærlig klem med beroligende ord i stedet for at barnet skal gjøre noe dumt og få enda mer kjeft. Når hun blir litt eldre kan dere bruke klistremerkesystem for å belønne og straffe atferd, der x antall klistremerker betyr premie. Det bruker å fungerer godt på barn som ofte ødelegger ting, men først må de lære seg å kontrollere sinnet til et vist nivå først og det er her de voksne kommer inn som hjelper med rolig og håndfast grep. Ang. tannpuss - det er ingen diskusjon. Lokk med fluor til premie, og er det fortsatt et problem - heng klistremerker på speilet for hver gang. Les karius og baktus-boka og la henne hjelpe å lete med tannbørsten i speilet om karius og baktus er i munnen mens dere pusser. Kanskje er dere heldig å finner dem (matrester på tannbørsten)? Vil hun fortsatt ikke pusse så pusser du får henne, omså med tvang (ikke legg henne ned fordi det er veldig overgripende, men hold henne fast sittende/stående og puss!). Poenget er: Ha en plan på hvordan håndtere de ulike problemene og den atferden (f.eks påkledning, tannpuss, legging osv). Avled, avverg henne fra å ødelegge og roe ned. Anonym poster: 1e7a986e4aa8599e4073fae4da6ec5be
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Vil en treåring skjønne 'du får ikke bruke ipaden i morgen' som en konsekvens av (veldig) uønsket oppførsel? Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7 Hvis det han/hun har gjort har noe med I-padden å gjøreer det jo en naturlig konsekvens. Om adferden dreide seg om noe helt annet vil det nok være en meningsløs straff. Om noe har blitt ødelagt er det en naturlig konsekvens at barnet ikke kan leke med dette lengre, det samme om det er uforsiktig og dere regner med at tingen vil bli ødelagt. En naturlig konsekvens av å helle melk på gulvet er å ikke få mer å drikke og måtte tørke opp. Å bli nektet å bruke I-padd dagen etter er straff som i tillegg kommer alt for sent. Anonym poster: 7d51e2f9624b8f8ccdf43d05d80abfff
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 For vår del er det som regel konsekvens nok at mamma/pappa blir sinte. Å straffe for straffens skyld synes jeg er håpløst. Maktdemonstrasjon - det bør man ikke trenge å ty til. En helt annen ting er situasjonen som beskrives overfor: hvis noe behandles dårlig får man ikke leke med dette på en stund. Men da er det fordi det kan bli ødelagt, ikke for å påføre straff og skam. Vi har jobbet for heller å ha tydelig integritet som voksne, og bygge respekt hos treåringen vår gjennom å vise empati og snakke med ham. Når jeg hever stemmen skjønner han at det er alvorlig ment, og da blir han alltid fryktelig lei seg. Ser ikke poenget med å bruke straff for å være enda tydeligere på hvor mye makt jeg har over ham Ser ikke poenget med å kjefte et lite barn huden full (ja, jeg blir også sint og smeller litt av og til) for så å videreføre håndhevelsen dagen etter med reaksjoner som ikke står i sammenheng med det som skjedde dagen før. La dem få lov til å gi slipp på konflikten, ikke ta den med dere inn i neste dag! Og dere som nå står klare til å halshugge meg; jada, jeg forstår at enkelte barn er mer stri og villstyrige enn andre. Men jeg tror ikke på strafferegimet her heller jeg. Anonym poster: 0faa2da82436cbfdcb7dc2b5418bd08c
ms.Pond Skrevet 11. juni 2013 #15 Skrevet 11. juni 2013 (endret) Hva skulle jeg ha gjort da.. Barnet er ekstremt trassig, og blir voldsomt sint.. I dag fordi hun måtte pusse tennene! Som vanlig fikk hun beskjed om at hun bare fikk sitte på badegulvet og hyle til hun var klar til å pusse - dette funker som regel veldig greit! Men ikke i dag.. Hun girer seg opp mer og mer, og til slutt plukker hun opp et speil og kaster det i gulvet (tusen knas osv)! Å nekte henne ipaden i morgen var det eneste jeg kom på midt oppi alt.. Får jo ikke gitt henne en konsekvens som skal skje der og da, siden det er rett før leggetid.. Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7 Her fungerer begrensede valg fint. Han vil ikke pusse tenner om kvelden, men får da et valg: Vil du stå her selv og pusse tenner, eller skal du sitte på fanget? Det er ikke noe spørsmål om tannpussen, bare hvor den skal foregå. Stort sett alltid sier han "stå selv!" Greit nok. Blir det tull da sier jeg "nå må du stå rolig, eller så må mamma løfte deg opp." Roer han seg ikke, løfter jeg og holder fast, trass i sinne og skriking. Jeg blir ikke sint, men holder det jeg sier, så han skal skjønne konsekvensene. Neste gang står han heller rolig. På den måten får han valg, men også små konsekvenser hele veien. Barn i den alderen vil gjerne klare ting selv, og etter min erfaring også føle at de får ta del i bestemmelsene. Ved å la junior bestemme sånne små ting har vi unngått mange sinneanfall her i huset. Det er klart, det funker ikke alltid, noen ganger skal han trumfe gjennom sin egen vilje, men da forbereder jeg han alltid på konsekvensene det vil få, som at jeg holder han når han skal pusse tenner, dersom han ikke slutter. Endret 11. juni 2013 av mama foodie
Elsker livet Skrevet 11. juni 2013 #16 Skrevet 11. juni 2013 Du snakker i grunnen om straff? Syns det er litt rart å kalle det en konsekvens. Konsekvensen er at tennene ikke blir pusset, du blir irritert, speilet knust osv. Men nok om det. Jeg syns det var en dårlig straff i og med at det først gjaldt neste dag, men kunne helt sikkert kommet på det selv i kaoset.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #17 Skrevet 11. juni 2013 Jeg skjønner deg HI, min treåring er også full av trass for tiden, og jeg føler noen ganger at jeg skal eksplodere pga denne oppførselen. Like fullt så har det null effekt å gi en straff så langt frem i tid, særlig når den ikke har noe med oppførselen å gjøre. Anonym poster: 176ff6c160122bce04b5cb6a8fb262a7
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #18 Skrevet 11. juni 2013 Hvordan kan det være en passende konsekvens at tennene ikke blir pusset., da vinner hun jo! Og tro meg vi har prøvd å lokke med fluortabletter, holde henne fast, lete etter karius og baktus, velge om hun skal sitte eller stå å pusse, klistremerker og tusen andre ting!! Er enig i at å fjerne ipaden som gode dagen etter ikke var ideelt, men som sagt det eneste jeg kom på i kampens hete.. Men det skal sies at hun husket godt,og nevnte det selv med en gang vi stod opp i dag at hun ikke fikk ipaden fordi hun var sinna i går.. Så det hadde da en slags virkning! Sm regel er jo at vi holder henne fast og pusser konsekvensen av å ikke ville pusse, går dette er vi konsekvente på.. Men nå eskalerte det til en ny situasjon hvor hun med vilje kaster speilet i gulvet, og da måtte jo det også få en konsekvens, selv om vi ikke rakk å advare om det,, og ipaden var som sagt det første jeg kom på! Holde henne fast når hun blir sint funker absolutt ikke.. Da blir det bare verre! Det eneste som hjelper er å la henne rase fra seg i fred, men skal helt klart sørge for at hun er et sted uten knuselige ting neste gang. Hun er en ekstremt sta og viljesterk frøken, med et vanvittig temperament, og vår erfaring er at å 'bare' snakke om ting, og bli lei seg for at hun knuste speilet, ikke holder.. Og derfor spør jeg her inne hva jeg burde ha gjort i denne situasjonen.. For dette måtte få en konsekvens i segikke bare at tennene ble pusset, men det var rett før leggetid og egentlig ikke mulighet til noe konsekvens der og da.. Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7
Tøffe Tøflus Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Vet ikke hvilke kveldsrutiner dere har, men hos oss ville straffen blitt å legge seg uten å lese bok på sengekanten.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #20 Skrevet 11. juni 2013 Hvordan kan det være en passende konsekvens at tennene ikke blir pusset., da vinner hun jo! Og tro meg vi har prøvd å lokke med fluortabletter, holde henne fast, lete etter karius og baktus, velge om hun skal sitte eller stå å pusse, klistremerker og tusen andre ting!! Er enig i at å fjerne ipaden som gode dagen etter ikke var ideelt, men som sagt det eneste jeg kom på i kampens hete.. Men det skal sies at hun husket godt,og nevnte det selv med en gang vi stod opp i dag at hun ikke fikk ipaden fordi hun var sinna i går.. Så det hadde da en slags virkning! Sm regel er jo at vi holder henne fast og pusser konsekvensen av å ikke ville pusse, går dette er vi konsekvente på.. Men nå eskalerte det til en ny situasjon hvor hun med vilje kaster speilet i gulvet, og da måtte jo det også få en konsekvens, selv om vi ikke rakk å advare om det,, og ipaden var som sagt det første jeg kom på! Holde henne fast når hun blir sint funker absolutt ikke.. Da blir det bare verre! Det eneste som hjelper er å la henne rase fra seg i fred, men skal helt klart sørge for at hun er et sted uten knuselige ting neste gang. Hun er en ekstremt sta og viljesterk frøken, med et vanvittig temperament, og vår erfaring er at å 'bare' snakke om ting, og bli lei seg for at hun knuste speilet, ikke holder.. Og derfor spør jeg her inne hva jeg burde ha gjort i denne situasjonen.. For dette måtte få en konsekvens i segikke bare at tennene ble pusset, men det var rett før leggetid og egentlig ikke mulighet til noe konsekvens der og da.. Anonym poster: fafe3c08e15252b61bc6d655fddafae7 Du blander uttrykkene straff og konsekvens. Konsekvensen er at hun enten legger seg uten å pusse tenner, eller at dere holder henne fast og tvangspusser. Sistnevnte kan også sies å være en form for straff. Om barnet kaster ipaden i gulvet så er konsekvensen (kanskje) at den knuser, straffen at hun ikke får bruke den mer. I dette tilfellet så vil jeg tro at stemningen rundt leggetid er straff nok. Jeg jobber selv med å velge mine kamper. Pusse tennene skal gjøres, vil han ikke, så skal han. Blir han sinna så får han skrike ut, så er vi ferdige. Jeg har også kort lunte noen ganger, og "glemmer" at jeg skal puste med magen og holde hodet kaldt og alt det der, men prøver så godt jeg kan. Skal lett innrømme at jeg noen ganger også kommer med trusler om at vi ikke kan ditt og datt om han ikke oppfører seg... Ikke lurt, funker ikke, og gjør egentlig bare vondt verre. Anonymous poster hash: 176ff...2a7
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #21 Skrevet 11. juni 2013 Skrem ho med at ho får troll i munnen, som hakkar, grev og gjer vondt. Skrem ho med at tennene kan råtne/bli brune. Dette er jo sant! Du treng ikkje gå via Karius og Baktus. Berre smør på om kor vondt det er med tannverk. Har funka på mine to då dei var så gamle som 3 år. Dei gapar villig, for å pusse ut trolla! Er når 3,5 og 5,5 år. Viss dei tullar eller gjer seg vanskelege, får dei beskjed om å legge seg med troll i munnen. Det vil dei ikkje. Funker kvar gong. Anonymous poster hash: dee5e...3ae
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #22 Skrevet 11. juni 2013 Masse gode råd her folkens, og tusen takk! Men mange av dere misforstår problemet litt.. Problemet er ikke tannpussen.. Om hun tuller når vi skal pusse tenner så får hun en noe to advarsler før vi tar henne på fanget og bare pusser i vei! Dette har vi gjort lenge, og det vet hun.. Men problemet er når hun med vilje kastet et speil i gulvet så de knuste.. Hva bør reaksjonen (om dere vil kalle det konsekvenser eller straff spiller ingen rolle) være da.. rett før leggetid! Hun kan jo ikke rydde opp - noe hun hadde måtte gjøre hvis hun tømte ut et glass melk f.eks! Klare seg uten speilet - det er jo ikke hennes speil, hun bryr seg jo ikke om det! Legger seg uten nattasang og bok, så liksom ingenting å ta fra henne der heller.. Vil dessuten ikke at dette kan bli dratt med inn på soverommet og gjennom natta! Se at mamma blir lei seg for speilet hun ødela? Jeg føler ikke at det er nok i en sånn situasjon.. Huff.. At treåringen skal være så vanskelige.. :/ Men hun er stort sett verdens skjønneste da.. Bare litt for sta og viljesterk (akkurat som mamma'n sin..) HI Anonymous poster hash: fafe3...ae7
Gjest yrild Skrevet 11. juni 2013 #23 Skrevet 11. juni 2013 Nei jeg tror ikke en treåring skjønner sammenhengen mellom noe som han gjorde i går med noe han nektes i dag.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #24 Skrevet 11. juni 2013 I barnehagen til sønnen min overhørte vi en samtale mellom et barn på fire nesten fem og moren ang det her. Det var når de ble hentet, barnet snakket om at det gledet seg til å spille når det kom hjem, barnet fikk da beskjed om at det fikk det ikke lov til. Hvorfor ikke? Spirte barnet som da fikk tilsvar at du var slem igår. Barnet skjønte jo ingenting fordi det hadde jo oppført seg pent den morgenen. Ja men da får du spille imorgen var svaret da. Barnet var tydelig helt forvirret og jeg syntes det hørtes helt rart ut. Tenk om barnet ikke oppfører seg pent neste morgen men får allikevel spille fordi det var snill igår? Anonymous poster hash: d8e07...638
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 #25 Skrevet 11. juni 2013 iPad til en treåring!? Seriøst? Anonymous poster hash: b2ed3...79a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå