Gå til innhold

Jeg jobber som lærer og har et problem med en elev.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns faktisk at du skal etterspørre informasjon og veiledning fra rektor/spesped. her. Ikke fordi DU har gjort noe galt, det syns jeg faktisk ikke, men fordi skolen har tatt inn en multihandikappet elev med nebbete assistenter, og at du derfor spør på "vegne av kollegiet".

Fortell at du har blitt irettesatt av en assistent som gjorde narr av deg (var faktisk det assistenten gjorde) og si som sant er, at du gjerne vil hilse "korrekt" på denne eleven, men uten å bli irettesatt av assistenter etc..

Si som sant er at du er usikker på hva eleven forstår etc, og at det er vanskelig å vite hva han faktisk forstår.

Siden eleven ikke er i din klasse, er det faktisk ikke unormalt å "bare" hilse på de voksne, som da er dine kolleger, og jeg ser ikke at du gjorde noe galt i situasjonen. Men ved hilsing, uansett funksjonsnivå, gjelder det som mange har sagt over, å være "vanlig". Hils likedan som du ville til dine elever i forbifarten.

Så om disse assistentene hadde vært pedagoger eller vernepleiere så hadde det vært greit å blitt irettesatt. Men fordi det bare er assistenter så skal hun ikke ta imot kritikk? Jeg synes assistentene gjorde det riktige her. De gjorde henne obs på at denne eleven har behov for litt annen tilnærming. De kjenner denne eleven helt sikkert veldig godt og vet hva han/hun har behov for.

Hilsen ei som jobbet med spesielle barn i mine yngre dager og desverre møtte mange uten normal folkeskikk

Anonym poster: 368f7ae9bd9b4ee3d8be5359d3d70265

Synes du virkelig at assistenten her gjorde det riktige???

For meg blir det respektløst overfor barnet om assistenten begynner å snakke med barnestemme for å "irrettesette" en annen voksen. Etter min mening ville det riktige her være at hvis assistenten mente læreren (som ikke har eleven i klassen sin en gang!) handlet uriktig tok det opp når barnet ikke var til stede. Det å markere slik denne assistenten gjorde var etter min mening veldig uproffesjonelt, selvhevdende og faktisk bare flaut for alle involverte - ikke minst for barnet som også vil merke at assistenten gjør seg til og later som om hun er barnet. Jeg synes det er respektløst overfor barnet!

Det er mer stigmatiserende for barnet og skaper større avstand til medelevene og omgivelsene når assistentene oppfører seg på den måten HI her beskriver!

Jeg synes ikke HI gjorde noe galt. Dette barnet er ikke en del av HIs klasse, dermed har hun ikke vanlig kontakt med dette barnet. Det er ikke vanlig at alle lærere på en skole skal kunne navnet på og hilse på og snakke med alle elever de går forbi i gangene eller utenfor. Selvfølgelig skal man være normalt høflig og vise respekt, og barn med ekstra behov skal bli sett. Men da er det faktisk skolens ansvar å ta opp med lærerne hvordan de skal forholde seg til barn med så særskilte behov også.

Jeg er enig med henne over her som foreslo å ta det opp med ledelsen.

Hvis man ikke har noen erfaring med så mulithandikappede som man heller ikke vet hvor er mentalt, da er det ikke naturlig for alle å vite hvordan man skal henvende seg til barnet. Og hvorfor skal det være naturlig at HI, som ellers ikke har noen naturlig kontakt med barnet skal gi dette barnet spesiell oppmerksomhet? Ikke misforstå - jeg synes det er flott av de som gjør det på en naturlig måte, og selv ville jeg nok kunne gjort det - fordi jeg etter hvert har hatt en del erfaring med slike barn.

At HI stiller spørsmål her for å få råd viser bare at hun ønsker å gjøre det som er riktig!

Anonym poster: db596849370d529cbeab1d2a061a7c59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan skjønne hvorfor det er så vanskelig å si hei. Du eier tydeligvis ikke mye omsorg i deg. Grunnen til at hun sa det i akkurat den situasjonen var vel fordi hun merker at du aldri hilser og der og da var det nok for hennes del. Hun er ett menneske som fortjener respekt og likeverd som alle andre barn. Skjerp deg hi

Anonym poster: f6424b8bef7085e6a39893b1abaf96cc

Nettopp fordi dette barnet er et menneske som fortjener respekt og likeverd bør det slippe assistenter som stigmatiserer det i uheldige situasjoner. Assistentens oppførsel fratar barnet verdigheten. Om assistenten mente at denne læreren burde begynne å oppføre seg anderledes så bør det tas opp internt - men absolutt under ingen omstendigheter gjøres foran barnet på en måte som er uheldig for barnet og som fremmedgjør barnet enda mer ift skolens klassekamerater.

Den som viste barnet minst respekt i denne situasjonen var assistenten!!! Hadde det vært mitt barn og jeg hadde hørt om dette så hadde jeg krevd at assistenten fikk en ordentlig gjennomgang av sine overordnede ift hvordan man faktisk skal forholde seg. Og om ingen endring og at assistenten viste at h*n hadde forstått så hadde jeg faktisk krevd en ny assistent!!!

Anonym poster: db596849370d529cbeab1d2a061a7c59

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

En annen sak, til dere som snakker om spesialskoler osv....dette finnes slett ikke alle plasser i landet, og det er helt vanlig at man i mindre byer/tettsteder har skoler som har elever med sterk funksjonshemming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...