Gå til innhold

100% sykmelding helt til termin = bedre permisjonsgrunnlag! MEN...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder det kun hvis legen skriver i sykmeldinga at NN er 100% sykmeldt f.o.m. dagens dato t.o.m. termindato?? Eller er det nok at sykmeldinga stadig oppdateres og forlenges som 100% helt til termin? Altså at man gjør en fortløpende vurdering hver gang? Noen i vanlige yrker og uten livstruende plager som har opplevd å bli sykmeldt hele perioden med en gang?

Håper dere skjønner hva jeg mener! Jeg går kraftig ned i stillingsprosent fra høsten av og vil dermed få en veldig dårlig grunnlag for permisjonspenger dersom jeg ikke blir 100% sykmeldt før den tid. Nå er uansett sannsynligheten stor for at sykmeldinga varer hele perioden frem til termin p.g.a. økende bekkentrøbbel og stadig svimmelhet.

Anonym poster: 41e87f8e5953e10fae9c1f0eb06ccee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt greit å få ny sykemelding en gang i måneden, det påvirker ikke grunnlaget ditt. Hva du får i sykepenger avgjøres av hva du tjente før du ble syk og grunnlaget holder seg helt til du blir friskmeldt igjen..

Anonym poster: 5d82942090b90aae2866db709d360a86

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men man kan noen ganger få svangerskapspenger ved bekkenproblemer(om arbeidsplassen din ikke kan tilrettelegge). Hva man kan søke svangerskapspenger for, er litt flytende, i hovedsak skal man få det om arbeidsplassen eller jobben i seg selv utgjør en trussel for barnet. Men jeg vet allikevel om tilfeller hvor svangerskapspenger har blitt innvilget på slikt grunnlag. Svangerskapspenger søkes det om ut svangerskapet.

Egentlig må du innom legen din jevnlig for å få sykemelding, gjerne en gang pr måned.

Anonym poster: 5c085206c144fba4bd0c8dc78ebd570e

Skrevet

Når er terminen din? Og når går du ned i stilling?

Viss det ikke er så lenge så skal det vel gå bra.

Jeg tror ikke leger sykemelder for mer en 1 mnd om gangen. Dette er bare noe jeg tror pga erfaring.

Jeg ble sykemeldt 3 dager etter eggløsning. Ble akutt syk av svangerskapet (krystallsyken), Fikk kraftig BL fra 7-8 uker. Det var aldri tvil om at jeg skulle være sykemeldt hele svangerskapet, men jeg fikk en ny sykemelding hver mnd.

Anonym poster: e7342adcc861837ef3691619c06a8be5

Skrevet

Jobber i barnehage og har for tiden jobben i gangavstand, men nå er arbeidsgiver blitt nødt til å omplassere folk også og da "ryker" jeg først p.g.a. lavest ansiennitet, så blir sannsynligvis flyttet til en bhg. som ligger for langt unna til at jeg kommer meg dit uten en ekstra bil her hjemme... Dette igjen gjør at jeg på toppen av det hele holder på å bli deprimert og helst bare vil vite at jeg er sykmeldt nå frem til termin... Termin er ikke før på senhøsten! Går ned i stilling fra august. Er nylig blitt sykmeldt 100% nå i 3 uker, så jeg må vel regne med å innom legen og be om forlengelse hver mnd i hvert fall. Arb.giver/leder sa imidlertid til meg at jeg må tenke meg nøye gjennom før jeg kommer tilbake på jobb og at det kanskje er best å fortsette med sykmelding ut svangerskapet, så har jo på en måte fått "godkjenning" av han da. Og ingen kan jo overprøve hvordan jeg føler meg, så får vel bare sette mine behov foran alt annet nå frem til fødsel :)

Skrevet

Jeg hadde som nevnt over heller søkt om svangerskspspenger. Da er du det automatisk ut hele svangerskapet..

Skrevet

Jeg hadde som nevnt over heller søkt om svangerskspspenger. Da er du det automatisk ut hele svangerskapet..

Men har jeg grunnlag nok for det da? Jobben min er jo ikke direkte skadelig for barnet, men heller slitsom for meg selv... Og hvordan går jeg frem når jeg søker? Må lege og arb.giver trekkes inn?

Skrevet

Dytter denne jeg!

Skrevet

jeg jobber i bhg. vikariatet mitt er ferdig 1 august. jeg er nå sykemeldt 100% bga bekkenløsning og vil fortsette med det frem til termin. Jeg fornyer sykemelding hver mnd om det fortsetter slik. får 100% sykepenger og foreldrepenger ut fra det. :-D svigerinnen min måtte også det.

Anonym poster: e8cc978be4af86c45dd163f106daab97

Skrevet

jeg jobber i bhg. vikariatet mitt er ferdig 1 august. jeg er nå sykemeldt 100% bga bekkenløsning og vil fortsette med det frem til termin. Jeg fornyer sykemelding hver mnd om det fortsetter slik. får 100% sykepenger og foreldrepenger ut fra det. :-D svigerinnen min måtte også det.

Men hva sier legen og arb.giver om tilstanden din da? Har du dokumentert bekkenløsning med gangvansker? Jeg har en låsning som ved fysisk arbeid/aktivitet blir ille, men ikke generelle gangvansker... Hvor mye utgjør de sykepengene? Og er foreldrepenger det samme som fødselspenger? Jeg er helt grønn på dette jeg...

Skrevet

Men har jeg grunnlag nok for det da? Jobben min er jo ikke direkte skadelig for barnet, men heller slitsom for meg selv... Og hvordan går jeg frem når jeg søker? Må lege og arb.giver trekkes inn?

Hvis du er frisk og jobben er direkte skadelig for fosteret så kan du søke svangerskapspenger.

Er problemet det at du blir mer sliten e.l. som følge av svangerskapet, da er sykepenger riktig stønad for deg.

Anonym poster: 9d3a7de58fa5a8351b34ce0ad39c2d2c

Skrevet

Jeg hadde det motsatt. Var 100% sykmeldt fra november.. Da hadde jeg 80 % redusert stillig fordi jeg hadde et år jeg hadde en dag i uka hjemme med jentungen på 2. Jeg steig etter avtalen tilbake til 100 % i januar selv om jeg var sykemeldt. Men når jeg gikk ut i permisjon i mars så fikk jeg lønnen jeg hadde i november (på sykmeldingstidspunktet). Ble også fornyet hver mnd :) så det stemmer nok som du sier Hi ;)

Skrevet

Du kan ikke søke svangerskapspenger, det er ikke riktige stønaden for deg. Da må det fylles ut skjemaer av lege og arbeidsgiver, og arbeidsgiver må skrive under på at det er umulig for bedriften å tilrettelegge eller omplassere deg så du kan jobbe uten fare for deg selv eller fosteret.

Har en venninne med svangerskapspenger siste halvdelen av svangerskapet og hun jobber i et eller annet kraftverk, kjører firehjuling i skogen, klatrer opp i sterkstrøm-master o.l. og arbeidsgiver hadde ikke mulighet til å forandre stillingen hennes til en kontorjobb. Da fikk hun svangerskapspenger, men det var en runde med lege og arbeidsgiver først.

Anonym poster: 5d82942090b90aae2866db709d360a86

Skrevet

Jeg har motsatt problem. Jeg har vært sykmeldt hele svangerskapet og har måttet fornye hver mnd. I mai gikk jeg opp i lønn, men den lønnsøkningen får jeg ikke før jeg er ferdig med permisjonen. Nettopp fordi permisjonsgrunnlaget blir basert på sykepengene. Utrolig kjipt å miste en oppgang på ca 50.000 i halvannet år :(

Skrevet

Jobber i barnehage og har for tiden jobben i gangavstand, men nå er arbeidsgiver blitt nødt til å omplassere folk også og da "ryker" jeg først p.g.a. lavest ansiennitet, så blir sannsynligvis flyttet til en bhg. som ligger for langt unna til at jeg kommer meg dit uten en ekstra bil her hjemme... Dette igjen gjør at jeg på toppen av det hele holder på å bli deprimert og helst bare vil vite at jeg er sykmeldt nå frem til termin... Termin er ikke før på senhøsten! Går ned i stilling fra august. Er nylig blitt sykmeldt 100% nå i 3 uker, så jeg må vel regne med å innom legen og be om forlengelse hver mnd i hvert fall. Arb.giver/leder sa imidlertid til meg at jeg må tenke meg nøye gjennom før jeg kommer tilbake på jobb og at det kanskje er best å fortsette med sykmelding ut svangerskapet, så har jo på en måte fått "godkjenning" av han da. Og ingen kan jo overprøve hvordan jeg føler meg, så får vel bare sette mine behov foran alt annet nå frem til fødsel :)

Dette er overhodet ingen grunn til svangerskapspenger, ikke egentlig sykepenger en gang. Men hvis du har en lege som er villig til å lyve og å gi deg full sykemelding resten av svangerskapet, bør du være takknemlig for det.

Inne tenk tanken på svangerskapspenger en gang.

Hilsen saksbehandler foreldre- og svangerskapspenger.

Skrevet

Jobber i barnehage og har for tiden jobben i gangavstand, men nå er arbeidsgiver blitt nødt til å omplassere folk også og da "ryker" jeg først p.g.a. lavest ansiennitet, så blir sannsynligvis flyttet til en bhg. som ligger for langt unna til at jeg kommer meg dit uten en ekstra bil her hjemme... Dette igjen gjør at jeg på toppen av det hele holder på å bli deprimert og helst bare vil vite at jeg er sykmeldt nå frem til termin... Termin er ikke før på senhøsten! Går ned i stilling fra august. Er nylig blitt sykmeldt 100% nå i 3 uker, så jeg må vel regne med å innom legen og be om forlengelse hver mnd i hvert fall. Arb.giver/leder sa imidlertid til meg at jeg må tenke meg nøye gjennom før jeg kommer tilbake på jobb og at det kanskje er best å fortsette med sykmelding ut svangerskapet, så har jo på en måte fått "godkjenning" av han da. Og ingen kan jo overprøve hvordan jeg føler meg, så får vel bare sette mine behov foran alt annet nå frem til fødsel smile.png

Dette er overhodet ingen grunn til svangerskapspenger, ikke egentlig sykepenger en gang. Men hvis du har en lege som er villig til å lyve og å gi deg full sykemelding resten av svangerskapet, bør du være takknemlig for det.

Fy fader så frekk du er! Mener du virkelig legen min og jeg lyver når jeg er sykmeldt p.g.a. bekkenvondt og utmattelse??? Er det mulig... Skal tross alt ha bittelitt energi igjen til de barna jeg allerede har også vet du...

Skrevet

Jobber i barnehage og har for tiden jobben i gangavstand, men nå er arbeidsgiver blitt nødt til å omplassere folk også og da "ryker" jeg først p.g.a. lavest ansiennitet, så blir sannsynligvis flyttet til en bhg. som ligger for langt unna til at jeg kommer meg dit uten en ekstra bil her hjemme... Dette igjen gjør at jeg på toppen av det hele holder på å bli deprimert og helst bare vil vite at jeg er sykmeldt nå frem til termin... Termin er ikke før på senhøsten! Går ned i stilling fra august. Er nylig blitt sykmeldt 100% nå i 3 uker, så jeg må vel regne med å innom legen og be om forlengelse hver mnd i hvert fall. Arb.giver/leder sa imidlertid til meg at jeg må tenke meg nøye gjennom før jeg kommer tilbake på jobb og at det kanskje er best å fortsette med sykmelding ut svangerskapet, så har jo på en måte fått "godkjenning" av han da. Og ingen kan jo overprøve hvordan jeg føler meg, så får vel bare sette mine behov foran alt annet nå frem til fødsel smile.png

Kjøreveien kan løses ved at du fåtr inivlget reisetilskudd fra NAV som kan dekke transport.

Legen har i utg.pkt ikke lov til å sykmelde deg for mer enn to uker av gangen, men flere praktiserer opptil 4 ukers sykmelding. Lengre sykmelding skal ikke være aktuelt med mindre du har en livstruende tilstand.

Anonym poster: cb1d62fc37dfd41874c607f6f67c0d28

Skrevet

har bare vanlig sykemelding og det står at diagnosen er bekkenløsning. har fått henvisning til fysioterapi hvor det står at jeg har gangvansker. dette er svangerskap nr 4 og bekkenløsningen blir bare verre for hver gang.

Men hva sier legen og arb.giver om tilstanden din da? Har du dokumentert bekkenløsning med gangvansker? Jeg har en låsning som ved fysisk arbeid/aktivitet blir ille, men ikke generelle gangvansker... Hvor mye utgjør de sykepengene? Og er foreldrepenger det samme som fødselspenger? Jeg er helt grønn på dette jeg...

Skrevet

Fy fader så frekk du er! Mener du virkelig legen min og jeg lyver når jeg er sykmeldt p.g.a. bekkenvondt og utmattelse??? Er det mulig... Skal tross alt ha bittelitt energi igjen til de barna jeg allerede har også vet du...

Det sto ingenting i det innlegget om bekkenplager, bare at du muligens måtte flytte til en annen bhg pga av omorganisering i bhg.

Hvis du har bekkenplager så har du selvfølgelig rett på sykepenger, men jeg leste bare dette innlegget og kunne derfor ikke vite at du også hadde bekkenplager.

Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke forsto det ut fra innlegget ditt.

Skrevet

Det sto ingenting i det innlegget om bekkenplager, bare at du muligens måtte flytte til en annen bhg pga av omorganisering i bhg.

Hvis du har bekkenplager så har du selvfølgelig rett på sykepenger, men jeg leste bare dette innlegget og kunne derfor ikke vite at du også hadde bekkenplager.

Ok, det står i hovedinnlegget mitt :)

Skrevet

På grunnlag av det du skrev, så er det ingen vits å søke svangerskapspenger, siden dette ikke går utover barnet i magen. Det er derfor lures å bare sykmelde seg med det første hvor legen presiserer i sykmeldingen hva det gjelder. Hvis NAV mener at det faller naturlig under svangerskapspenger, så tar de automatisk kontakt med deg.

Når det gjelder sykmelding, så kan man få det i lenger periode enn bare 1 måned. Jeg sliter også med gangvansker ( både bekkenløsning og bekkenlåsing), svimmelheten og intens kvalme. I begynnelse nektet jeg å bli sykmeldt, og ble da gradert 40%, jobbet da annen hver dag. Men så ble tilstanden min bare verre og verre etter flere behandlingstimer hos kiropraktor. Han mente at hvis jeg ikke ta signalet alvorlig nå, kan jeg få varig mened av dette i etter tid, og sykmeldte meg så 2 uker, og ba meg så ta kontakt med fastlegen min i ettertid og be vedkommende sykmelde meg til jeg skulle ta mammaperm. Om legen min ikke ville gjøre det, så skulle jeg bare henvises til kiropraktoren min. Som sagt så gjort, jeg er nå sykmeldt frem til permisjonen. Og det er snakk om 3,5 måneder frem i tid. Er nå i uke 32 :)

Du får ta kroppens signal alvorlig, og dra til behandling så fort som mulig!!! Lykke til :)

Anonym poster: c05d6b5616c2d90ba769b26e8ff9f30b

Skrevet

Hvis du er for syk til å jobbe resten av svangerskapet så vil legen din bare fortsette å sykemelde deg. Men jeg må innrømme at jeg reagere på at du har så stort fokus på at du går ned i lønn og dertil får dårligere grunnlag. DET burde overhodet ikke være med i vurderingen om sykemelding eller lignende, det gjør iallefall at jeg begynner å tenke mitt.

Moralen her er vel at hvis du er for syk/plaget til å jobbe så er sykemelding korrekt, men hvis reisevei og nedgang i stillingsprosent er den egentlige grunnen så er det forkastelig.

Anonym poster: e173190a8b8dd98937d024b9ac92efa7

Skrevet

Ok, det står i hovedinnlegget mitt :)

Jeg Leste ikke alt over bra nok og studerte ikke disse kodene godt nok, så fikk ikke med meg hvem som var hvem.

Venner igjen? :-)

Skrevet

Jada, klart det :)

Og til deg over her #22, så tror jeg du også skjønner hva jeg lurer på i dette innlegget/denne tråden her, så du trenger ikke spekulere.

Skrevet

Jada, klart det :)

Og til deg over her #22, så tror jeg du også skjønner hva jeg lurer på i dette innlegget/denne tråden her, så du trenger ikke spekulere.

Vel utfra hva du skriver så ble jeg usikker på om det var du som spekulerte i dette, MEN jeg mente overhodet ikke å være slem. Som jeg skrev over så er det uproblematisk å være sykemeldt resten av svangerskapet ved sykdom. Det skal også sies at jeg har hatt ansatte som spekulerer i sykemeldinger mm så jeg er nok over gjennomsnittet mistenksom, men igjen jeg mente ikke å være slem :-)

Anonym poster: e173190a8b8dd98937d024b9ac92efa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...