Gå til innhold

Melde trygdesvindel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har meldt noen som man har mistanke om driver med trygdesvindel?

Bor sammen men later som de er separert og har bare forskjellige adresser?

Dette er bare noe jeg har mistanke om men ikke vet. Hvordan kan jeg gjøre dette?

Anonym poster: fa722d0e68fbf6c85db09b6ef1285677

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe/maile/skrive brev til det lokale NAV-kontoret og be om at informasjonen videreformidles til relevant instans.

Anonym poster: fa8d060744b3479239f221c03a16b46c

Skrevet

Men f.eks kan jeg finne ut hvilken adresse som står i folkeregisteret?

Kan jeg være anonym? Er litt avhengig av at de bare sjekker dette og ikke sier til vedkommende at noen har meldt de ifra. Dette er noen som er i nær familie til meg og kjedelig hvis det ikke stemmer og alle skjønner at det er meg. Men jeg er ganske sikker i min sak egentlig.

Skrevet

Man kan vel ikke late som en er separert? Enten har de tatt ut seperasjon eller ikke!

Skrevet

Ja, du kan være anonym. Anonym telefon, anonymt brev eller e-post fra anonym avsenderadresse.

Anonym poster: fa8d060744b3479239f221c03a16b46c

Skrevet

Man kan vel ikke late som en er separert? Enten har de tatt ut seperasjon eller ikke!

Jeg later som vi er separert... Har ikke tatt ut seprasjon enda fordi jeg håper vi klarer å redde oss, men pga livsituasjonen har vi ikke muligheten til å jobbe på forholdet med terapi osv. Derimot har jeg har sagt til mannen at vi er separert og til de som spør direkte, det er det ingen som finner ut av og selvfølgelig har jeg ikke søkt om stønader mm for jeg er jo ikke offisielt separert...

Anonym poster: 61e37a79c48922317224f9382934345c

Skrevet

Altså de er separert på papiret. Han har en annen adresse(hos sønnen), men bor ikke der. De bor sammen(har barn sammen) og da får jo mora penger som enslig forsørger. Dette er ikke noe jeg vet 100 men jeg er 80% sikker. Har stusset på at sønnen kommer med post til faren og de brått ikke sliter økonomisk.

Skrevet

Jeg later som vi er separert... Har ikke tatt ut seprasjon enda fordi jeg håper vi klarer å redde oss, men pga livsituasjonen har vi ikke muligheten til å jobbe på forholdet med terapi osv. Derimot har jeg har sagt til mannen at vi er separert og til de som spør direkte, det er det ingen som finner ut av og selvfølgelig har jeg ikke søkt om stønader mm for jeg er jo ikke offisielt separert...

Da stiller det seg annerledes siden du ikke mottar noen ytelser fra NAV :)
Skrevet

Hvis det er nær familie eller nære venner. Hvorfor ikke ta det opp med de?

Skrevet

Det er ikke så lett. Snakker ikke samme språk.

Skrevet

Og de vil jo selvfølgelig nekte for det. Hvis jeg begynner å spørre og senere melder skjønner jo alle hvem det er.

Skrevet

Da stiller det seg annerledes siden du ikke mottar noen ytelser fra NAV smile.png

Vet jo det, men alt er mulig... Grunnen er rett å slett at mannen ikke hadde forstått at det var et problem hvis jeg bare truet med å gå ifra han, mens når det eksisterer en fiktiv seprasjon er det alvor så forhåpentligvis redder det ekteskapet mitt... Gruer meg til den dagen vi går i terapi og han finner ut at det aldri har vært en ordentlig seprasjon, da tar jeg vel Norgesmesterskap i helhjertet roing... :huh:

Skrevet

Fy så stygt!

Dette ble gjort mot meg og jeg var igjennom ett helvete! Var ikke sammen med bf, men han hadde samvær med barnet hjemme hos meg pga han bodde i bofellesskap hvor de andre røykte inne, fedter hver helg osv. 1 helg i måneden sov han her, da sov jeg hos venner/familie.

En eller annen patetisk idiot sladret til NAV og sa vi bodde sammen. Vel, NAV undersøkte saken og fant det veldig mistenkelig at bf handlet i samme bydel som meg. Han bodde 15 min kjøring fra meg, men de syntes det var rart at han handlet 10 % i den bydelen hvor jeg bodde at de anmeldte det til politiet.

Vel politiet kom mannsterke på døren hos meg en mandag morgen kl 06.00! De var 7 stk! 7 svære mannfolk som hamret på døren og skrek ut " det er politiet, åpne døren!!!"

Jeg skjønte ingenting og åpnet døren, de stormet inn som om jeg skulle ha vært en morder. De løp fra rom til rom for å prøve å finne eksen. De skrek ut" hvor er xxx?" Jeg fortalte at han bodde ikke her, samtidig hadde de razzia hjemme hos bf.

Vi ble begge tatt inn til avhør, barnevernsvakten ble kalt inn siden barnet ikke kunne være alene.

Jeg satt i avhør i 7 timer! 7 jævla timer hvor de avhørte meg, spurte meg om alt mulig. Hvorfor bf handlet i butikken som lå 5 min fra meg? Hvorfor hadde han fylt bensin på bensinstasjonen nærmest meg? Hvorfor han hadde samvær hjemme hos meg, hvorfor han hadde lånt meg 5000kr en gang.

Jeg forklarte så godt jeg kunne, ga de nr til mine venner, til bhg, til min familie, til helsestasjonen, ja til alle som kunne gå god for at jeg var alenemor.

Mannen som avhørte meg gikk ut for å ringe rundt, kom tilbake etter 1 time og sa jeg kunne gå.

Kom hjem til en leilighet som så bombet ut! De hadde gått igjennom alt, tilogmed dagboken, klærene mine, alt var sett igjennom!

Saken ble henlagt, fikk ikke engang en unskyldning for måten de gjorde det på, måten de behandlet meg under avhøret. De sa til meg flere ganger " vi vet du lyger" "vi har bevis" osv osv.

Så jeg kommer aldri i mitt liv til å sladre på noen uansett om jeg vet 110% at de snylter! Aldri!!

Så du bør holde kjeften din synes jeg. Du aner ikke hvor jævlig det er. Politiet kan behandle folk som dritt og kommer ustraffet fra det!

Anonym poster: e9dc698a6bc4b353e3db0a416c180007

Skrevet

Men du snyltet jo ikke så det er jo annerledes. De som snylter gjør jo noe ulovlig da så de fortjener ikke pengene sine. Jeg unner de penger men ikke på den måten.

Skrevet

Det er ikke så lett. Snakker ikke samme språk.

Dere snakker ike samme språk?? Hvordan vet du om de er separert da? Må vel kunne engelsk?

Men ville spurt selv. Kanskje de faktisk ikle gjør noe ulovlig.

Anonym poster: 13c4ca1597b045b26f7fb5aad4cfcbc3

Skrevet

Når du er 100% sikker kan du melde ifra.

Anonym poster: 772bb1ed5563e18b9c5861538609e44b

Skrevet

Kan ikke engelsk nei. Jeg vet det jo fordi de snakker med min mann som snakker samme språk. Men han heller vet ikke 100 prosent. Men faren ville endre adresse hit fordi at de reelt skulle skille seg. Jeg sa det var greit hvis min mann hjalp han med å finne leilighet med engang. Men så ble det så mye surr og de gikk tilbake til hverandre med engang og han byttet tilbake igjen(trodde jeg). Nå har sønnen kommet med post dit flere ganger og jeg ser at faren har adresse dit. Pluss at de har bra råd. Så tipper vel at de aldri ordnet adresse tilbake og at de ikke stoppet seperasjonen.

Men jeg vil ikke melde ifra om mine "bevis" er små:

Skrevet

Jeg får prøve å finne ut litt mer før jeg melder.

Skrevet

Hvorfor skal vi godta slik snylting? Det er dine og mine skattekroner de får, hvorfor skal det være greit å misbruke velferdsystemet slik? MELD I FRA!

Anonym poster: 7634649b6ba9247bb9f6cbf4354c5da9

Skrevet

Hvorfor skal vi godta slik snylting? Det er dine og mine skattekroner de får, hvorfor skal det være greit å misbruke velferdsystemet slik? MELD I FRA!

Anonym poster: 7634649b6ba9247bb9f6cbf4354c5da9

Takk :)

Skrevet

Jeg får prøve å finne ut litt mer før jeg melder.

Du sier sønnen kommer med posten til de, hvor gammel er yngste barnet deres da?

Og vær så snill å gi de en sjangse, hvis du finner ut at de svindler så heller si ifra til dem at hvis de ikke stopper stønadene og han melder adresse tilbake igjen så melder du til NAV. Gi de en sjangse..

Skrevet

Dette er ganske innvikla. Så det kan jeg nok ikke blande meg inn i på den måten. Skjønner at dere sikkert syntes dette høres rart ut men jeg må melde fra uten at de vet det. Jeg sa klart i fra at de ikke kan holde på å lyve for NAV når han først skulle melde adresse hit. Og derfor jeg presset igjennom at han måtte melde tilbake, da har han tydeligvis byttet til den andre sønnen(er min svlgerfamilie). Den yngste dattera går i 3 klasse.

Skrevet

Jeg håper inderlig at jeg tar feil.

Skrevet

Fy så stygt!

Dette ble gjort mot meg og jeg var igjennom ett helvete! Var ikke sammen med bf, men han hadde samvær med barnet hjemme hos meg pga han bodde i bofellesskap hvor de andre røykte inne, fedter hver helg osv. 1 helg i måneden sov han her, da sov jeg hos venner/familie.

En eller annen patetisk idiot sladret til NAV og sa vi bodde sammen. Vel, NAV undersøkte saken og fant det veldig mistenkelig at bf handlet i samme bydel som meg. Han bodde 15 min kjøring fra meg, men de syntes det var rart at han handlet 10 % i den bydelen hvor jeg bodde at de anmeldte det til politiet.

Vel politiet kom mannsterke på døren hos meg en mandag morgen kl 06.00! De var 7 stk! 7 svære mannfolk som hamret på døren og skrek ut " det er politiet, åpne døren!!!"

Jeg skjønte ingenting og åpnet døren, de stormet inn som om jeg skulle ha vært en morder. De løp fra rom til rom for å prøve å finne eksen. De skrek ut" hvor er xxx?" Jeg fortalte at han bodde ikke her, samtidig hadde de razzia hjemme hos bf.

Vi ble begge tatt inn til avhør, barnevernsvakten ble kalt inn siden barnet ikke kunne være alene.

Jeg satt i avhør i 7 timer! 7 jævla timer hvor de avhørte meg, spurte meg om alt mulig. Hvorfor bf handlet i butikken som lå 5 min fra meg? Hvorfor hadde han fylt bensin på bensinstasjonen nærmest meg? Hvorfor han hadde samvær hjemme hos meg, hvorfor han hadde lånt meg 5000kr en gang.

Jeg forklarte så godt jeg kunne, ga de nr til mine venner, til bhg, til min familie, til helsestasjonen, ja til alle som kunne gå god for at jeg var alenemor.

Mannen som avhørte meg gikk ut for å ringe rundt, kom tilbake etter 1 time og sa jeg kunne gå.

Kom hjem til en leilighet som så bombet ut! De hadde gått igjennom alt, tilogmed dagboken, klærene mine, alt var sett igjennom!

Saken ble henlagt, fikk ikke engang en unskyldning for måten de gjorde det på, måten de behandlet meg under avhøret. De sa til meg flere ganger " vi vet du lyger" "vi har bevis" osv osv.

Så jeg kommer aldri i mitt liv til å sladre på noen uansett om jeg vet 110% at de snylter! Aldri!!

Så du bør holde kjeften din synes jeg. Du aner ikke hvor jævlig det er. Politiet kan behandle folk som dritt og kommer ustraffet fra det!

Dette høres pussig ut .. Faktisk så kan bf sove 1 helg i mnd hos mor, selv om hun mottar stønader fra nav..

Dette vet jeg fordi jeg hadde en bf som hadde samvær med tilsyn og som pga avstander, var nødt til ¨å overnatte hos meg, de to dagene i måndede han hadde samvær i. Jeg meldte fra til nav om dettevar i møte hos nav og fikk en skriftlig bekreftelse på at det var greit at far overnattet..

Anonym poster: 1655bf623f976ac0a6d5c05e8bb27970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...