Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #26 Skrevet 3. juni 2013 Ja. Hvor som helst hvor det ikke er muslimer. Anonym poster: b70439cf58799cbe7f2b4aa03ef98d32
Katteskinnet Skrevet 3. juni 2013 #27 Skrevet 3. juni 2013 Ja, flyttet ut fra Oslo selv, født der, men det er ikke det samme lenger. Trives ikke og syns byen har blitt mer og mer skitten, utrygg og upersonlig de siste årene.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #28 Skrevet 3. juni 2013 Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!! Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg? Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn. Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der! Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden. Så et litt generelt svar, og min mening om saken: Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen. Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her. Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo". Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det. Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo? For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok? Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Jeg har aldri sagt at jeg BARE vil ha en begrunnelse for hvorfor folk ikke vil bli i Oslo, hvor ser du det. At jeg trakk fram akkurat de setningene når jeg ba om begrunnelser var eksempler. Jeg er like interessert i begrunnelser for hvorfor de ikke vil bo utenfor, eller hvorfor de vil bo der de vil bo for den saks skyld. Da jeg skrev det innlegget der så var det veldig mange innlegg hvor det bare stod hvorvidt man ville eller ikke ville det uten noe mer utdyping av noe slag. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Kom ikke det godt nok frem i innlegget mitt kanskje? Jeg synes da jeg utdypet det ganske godt i første avsnitt under overskriften "generelt svar"... Og så ble jeg veldig opptatt av å beskrive "mitt" Oslo, som den innflytteren jeg er, fordi jeg desverre opplever veldig ofte at folk kritiserer Oslo for å være nettopp bråkete, upersonlig, skitten, stygg, overfylt og hva har du (da snakker jeg om "folk" som i sambygdinger der jeg har vokst opp og barndomsvenner og slikt), men bare et fåtall av de som sier dette har faktisk prøvd å bo i Oslo og bruke den som "en by man bor i" i motsetning til "en by man er turist i". Flere av disse personene har jeg hatt på besøk, og tatt dem med på å gjøre ting de aldri har gjort før i Oslo, sett steder de aldri før har sett og absolutt alle har (motvillig) måttet innrømme at de nok var litt vel negativ likevel. Hehehe... Men jeg har likevel respekt for at noen passer til å bo i bygdestrøk mens andre passer til å bo i større byer (jeg kaller av prinsipp ikke Oslo for en storby da det på ingen måte er noen storby). Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #29 Skrevet 3. juni 2013 Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!! Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg? Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn. Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der! Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden. Så et litt generelt svar, og min mening om saken: Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen. Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her. Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo". Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det. Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo? For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok? Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Jeg har aldri sagt at jeg BARE vil ha en begrunnelse for hvorfor folk ikke vil bli i Oslo, hvor ser du det. At jeg trakk fram akkurat de setningene når jeg ba om begrunnelser var eksempler. Jeg er like interessert i begrunnelser for hvorfor de ikke vil bo utenfor, eller hvorfor de vil bo der de vil bo for den saks skyld. Da jeg skrev det innlegget der så var det veldig mange innlegg hvor det bare stod hvorvidt man ville eller ikke ville det uten noe mer utdyping av noe slag. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Kom ikke det godt nok frem i innlegget mitt kanskje? Jeg synes da jeg utdypet det ganske godt i første avsnitt under overskriften "generelt svar"... Og så ble jeg veldig opptatt av å beskrive "mitt" Oslo, som den innflytteren jeg er, fordi jeg desverre opplever veldig ofte at folk kritiserer Oslo for å være nettopp bråkete, upersonlig, skitten, stygg, overfylt og hva har du (da snakker jeg om "folk" som i sambygdinger der jeg har vokst opp og barndomsvenner og slikt), men bare et fåtall av de som sier dette har faktisk prøvd å bo i Oslo og bruke den som "en by man bor i" i motsetning til "en by man er turist i". Flere av disse personene har jeg hatt på besøk, og tatt dem med på å gjøre ting de aldri har gjort før i Oslo, sett steder de aldri før har sett og absolutt alle har (motvillig) måttet innrømme at de nok var litt vel negativ likevel. Hehehe... Men jeg har likevel respekt for at noen passer til å bo i bygdestrøk mens andre passer til å bo i større byer (jeg kaller av prinsipp ikke Oslo for en storby da det på ingen måte er noen storby). Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Og i tillegg så har jeg jo skrevet svaret på spørsmålet ditt i aller første setning, rett etter at jeg spurte spørsmålet om hvorfor akkurat denne personen ikke ønsket å bo i Oslo, sin hjemby...? Eller? Veldig rart at du ikke gidder å lese hele innlegget mitt før du går til angrep på meg egentlig. Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #30 Skrevet 3. juni 2013 Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!! Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg? Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn. Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der! Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden. Så et litt generelt svar, og min mening om saken: Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen. Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her. Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo". Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det. Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo? For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok? Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Jeg har aldri sagt at jeg BARE vil ha en begrunnelse for hvorfor folk ikke vil bli i Oslo, hvor ser du det. At jeg trakk fram akkurat de setningene når jeg ba om begrunnelser var eksempler. Jeg er like interessert i begrunnelser for hvorfor de ikke vil bo utenfor, eller hvorfor de vil bo der de vil bo for den saks skyld. Da jeg skrev det innlegget der så var det veldig mange innlegg hvor det bare stod hvorvidt man ville eller ikke ville det uten noe mer utdyping av noe slag. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Kom ikke det godt nok frem i innlegget mitt kanskje? Jeg synes da jeg utdypet det ganske godt i første avsnitt under overskriften "generelt svar"... Og så ble jeg veldig opptatt av å beskrive "mitt" Oslo, som den innflytteren jeg er, fordi jeg desverre opplever veldig ofte at folk kritiserer Oslo for å være nettopp bråkete, upersonlig, skitten, stygg, overfylt og hva har du (da snakker jeg om "folk" som i sambygdinger der jeg har vokst opp og barndomsvenner og slikt), men bare et fåtall av de som sier dette har faktisk prøvd å bo i Oslo og bruke den som "en by man bor i" i motsetning til "en by man er turist i". Flere av disse personene har jeg hatt på besøk, og tatt dem med på å gjøre ting de aldri har gjort før i Oslo, sett steder de aldri før har sett og absolutt alle har (motvillig) måttet innrømme at de nok var litt vel negativ likevel. Hehehe... Men jeg har likevel respekt for at noen passer til å bo i bygdestrøk mens andre passer til å bo i større byer (jeg kaller av prinsipp ikke Oslo for en storby da det på ingen måte er noen storby). Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Og i tillegg så har jeg jo skrevet svaret på spørsmålet ditt i aller første setning, rett etter at jeg spurte spørsmålet om hvorfor akkurat denne personen ikke ønsket å bo i Oslo, sin hjemby...? Eller? Veldig rart at du ikke gidder å lese hele innlegget mitt før du går til angrep på meg egentlig. Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Var ikke ment for å kritisere deg. Er bare at jeg opplever at så mangeOslo-folk virket så snurte når folk sier de ikke vil bo der. Påstår at man ikke kan vite det før han har bodd der og sånt. Synes det blir så dumt. Jeg må liksom ikke ha bodd i verken Oslo, Moss, Hardangervidda eller i Nord-Norge for å vite at jeg ikke vil bo der. Og det er mange byfolk som aaaaldri kunne ha tenkt seg å bo på landet som blir positivt overrasket når de kommer hit også Skjønner jo at folk ikke kan ha like inngående kunnskaper om alle steder her i landet, men likevel ha preferanser på hvor de ønsker å bo. Var ikke meningen å la det gå utover deg at jeg har hørt så mye rart fra Oslo-folk her inne før. Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #31 Skrevet 3. juni 2013 Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!! Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg? Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn. Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der! Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden. Så et litt generelt svar, og min mening om saken: Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen. Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her. Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo". Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det. Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo? For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok? Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Jeg har aldri sagt at jeg BARE vil ha en begrunnelse for hvorfor folk ikke vil bli i Oslo, hvor ser du det. At jeg trakk fram akkurat de setningene når jeg ba om begrunnelser var eksempler. Jeg er like interessert i begrunnelser for hvorfor de ikke vil bo utenfor, eller hvorfor de vil bo der de vil bo for den saks skyld. Da jeg skrev det innlegget der så var det veldig mange innlegg hvor det bare stod hvorvidt man ville eller ikke ville det uten noe mer utdyping av noe slag. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Kom ikke det godt nok frem i innlegget mitt kanskje? Jeg synes da jeg utdypet det ganske godt i første avsnitt under overskriften "generelt svar"... Og så ble jeg veldig opptatt av å beskrive "mitt" Oslo, som den innflytteren jeg er, fordi jeg desverre opplever veldig ofte at folk kritiserer Oslo for å være nettopp bråkete, upersonlig, skitten, stygg, overfylt og hva har du (da snakker jeg om "folk" som i sambygdinger der jeg har vokst opp og barndomsvenner og slikt), men bare et fåtall av de som sier dette har faktisk prøvd å bo i Oslo og bruke den som "en by man bor i" i motsetning til "en by man er turist i". Flere av disse personene har jeg hatt på besøk, og tatt dem med på å gjøre ting de aldri har gjort før i Oslo, sett steder de aldri før har sett og absolutt alle har (motvillig) måttet innrømme at de nok var litt vel negativ likevel. Hehehe... Men jeg har likevel respekt for at noen passer til å bo i bygdestrøk mens andre passer til å bo i større byer (jeg kaller av prinsipp ikke Oslo for en storby da det på ingen måte er noen storby). Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Og i tillegg så har jeg jo skrevet svaret på spørsmålet ditt i aller første setning, rett etter at jeg spurte spørsmålet om hvorfor akkurat denne personen ikke ønsket å bo i Oslo, sin hjemby...? Eller? Veldig rart at du ikke gidder å lese hele innlegget mitt før du går til angrep på meg egentlig. Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Var ikke ment for å kritisere deg. Er bare at jeg opplever at så mangeOslo-folk virket så snurte når folk sier de ikke vil bo der. Påstår at man ikke kan vite det før han har bodd der og sånt. Synes det blir så dumt. Jeg må liksom ikke ha bodd i verken Oslo, Moss, Hardangervidda eller i Nord-Norge for å vite at jeg ikke vil bo der. Og det er mange byfolk som aaaaldri kunne ha tenkt seg å bo på landet som blir positivt overrasket når de kommer hit også Skjønner jo at folk ikke kan ha like inngående kunnskaper om alle steder her i landet, men likevel ha preferanser på hvor de ønsker å bo. Var ikke meningen å la det gå utover deg at jeg har hørt så mye rart fra Oslo-folk her inne før. Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Ja, det er fort gjort å la seg rive med. Nå er jo jeg heller ikke Oslo-dame egentlig. Jeg er født og oppvokst på en liten bygd i Nord-Norge, og elsker å være hjemme i Vesterålen om sommeren for eksempel. Men for meg er det helt uaktuelt å bo der. Jeg trenger et sted hvor jeg kan få en mer interessant jobb enn det jeg kan få der jeg kommer fra, og jeg trenger å være et sted hvor jeg selv kan bestemme graden av sosial omgang med folk. Misforstå meg rett, jeg er en VELDIG sosial person og elsker å henge med venner og naboer, men det er likevel noe med det berømte "bygdedyret" som jeg ikke helt klarer å forsone meg med. Akkurat det er riktignok bedre i den byen jeg har bodd mesteparten av livet mitt i, men heller ikke der kan jeg drømme om å få en så bra jobb som jeg har her nede i Oslo. Og så lenge jeg har alle de tingene jeg liker hjemmefra her også (at kassadama hilser på meg, at naboene er hyggelige og slår av en prat når vi møtes, at ungene kan løpe rundt utenfor huset vårt uten problemer osv) så må jeg si at Oslo er stedet for meg. Forskjellen på meg og de vennene jeg har som faktisk har bodd her og også kunne tenke seg å bo her, men likevel har valgt å flytte hjem når de fikk familie, er at jeg har både egne slektninger og hele min manns familie her nede. Så vi har den familiære forankringen som mange ofte føler et savn etter når man etablerer familie. Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #32 Skrevet 3. juni 2013 Jepp Anonym poster: b5aa0f20c31d7d491f859ce45c1985d5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #33 Skrevet 3. juni 2013 Hehe, nei! Men folk får da gjøre som de vil. Mitt barn får vokse opp på Tøyen, selvom det antagelig kvalifiserer til bekymringsmelding til barnevernet for de gale damene her inne. Vi har alt vi trenger i nærheten, masse aktiviteter for barna (jeg mener, det å vokse opp som nabo til geologisk museum er en drøm!), unger som leker i gata, akebakke rett utenfor døra, svømmebasseng rett ved, gangavstand til jobb og barnehage. Eneste jeg savner er et vaskerom! Anonym poster: 0f6fc4cd69be89bbfad78f2ce457cf32 Jepp lever på sinsen elsker Oslo.Dere tenker ikke på at Oslo er bare er en landsby i verdens basis?10 min kjøring ut av byen ser man kyr sauer.Synes det er så artig å høre at det er så farlig å bo her med barn.Kommer fra en lita bygd der drakk man 3 ganger i uka var hasj røyking,fulle voldtekt, pedofile osv.Bare pisspreik at alt skjer i Oslo med barna. Anonym poster: 589827c2e54d1c73e64d054ffa71cd34
DaTuMa Skrevet 3. juni 2013 #34 Skrevet 3. juni 2013 Jeg flyttet ut av oslo da jeg fikk barn. Kunne ikke tenke meg å bo i oslo med barn. Kjempeglad for at vi flyttet
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #35 Skrevet 3. juni 2013 Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!! Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg? Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn. Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der! Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden. Så et litt generelt svar, og min mening om saken: Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen. Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her. Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo". Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825 Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det. Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo? For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok? Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9 Flott da for deg. Anonym poster: 589827c2e54d1c73e64d054ffa71cd34
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #36 Skrevet 3. juni 2013 Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne. Jeg bor i Oslo og bekymrer meg heller ikke for stort annet når barna er ute. Oslo er så mye mer enn det beryktede Karl Johan, Oslo S osv.. Vi bor i et rolig område med stort sett rekkehus og eneboliger, masse grøntområder, kort vei til skolen og aldri noe tull - rett og slett et rolig og koselig sted. Og slike steder er det mange, mange av i Oslo. Er sjelden i Oslo sentrum, barna er der nesten aldri. Anonym poster: 0941bf1b4005867f9a3d4dfcc4e5d46d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #37 Skrevet 3. juni 2013 Ja. Hvor som helst hvor det ikke er muslimer. Anonym poster: b70439cf58799cbe7f2b4aa03ef98d32 Du får flytte til Longyearbyen da Nek! Anonym poster: 0403aaff068729f23bad7b7b5515487a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #38 Skrevet 3. juni 2013 Vi har bodd i Oslo i rundt 10 år, og kommer fra mindre steder i utgangspunktet. Har trivdes veldig godt altså, og har hele nettverket vårt her, men kjenner det begynner å bli nok nå. Byen er ikke den samme som før, fullstendig forfall med prostitusjon, åpenlys narkotikabruk og omsetning, tagging, kriminalitet og ikke minst tigging og fattigdom som ikke blir gjort noe med. Vi flytter før eldstemann begynner på skolen, til en passe stor by ca 1,5 t fra Oslo. Også mye pga vi vil ha hus med hage og har aldri råd til det i den byen her.. Gidder ikke bruke 5 mill på hus nei. Anonym poster: 7ff44966d28ab6bb816d6d3e31fb8432
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #39 Skrevet 3. juni 2013 Vi flyttet ut av Oslo når eldste var liten. Vi ville ha muligheten til å slippe ungene ut alene etterhvert som de ble større. Vi hadde ikke økonomi til å kjøpe rekkehus i utkanten av Oslo i de områdene vi ønsket oss, så derfor ble det til at vi flyttet litt lengre unna. Har ikke angret på det, bor i en kommune hvor skolene er gode, kommunikasjonen til Oslo er god, og vi har fortsatt mulighet til å jobbe i Oslo. 1,5 time blir litt langt for vår del, vi satte grensa ved 30 minutter. Anonym poster: 21ebf783689f667780f465bf404266d6
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #40 Skrevet 3. juni 2013 Jeg slipper heldigvis å noen gang bo i Oslo. Trangt, bråkete, stressende. Aldri ro. Samme om dere sier at dere bor i rolige strøk osv, det er ikke rolig der, det er alltid biler som kjører, busser, tog. Skal man bo i ordentlig rolig strøk i Oslo, så koster det jo titalls millioner, og fremdeles er tomtene små og trange. Heldige meg som slipper å være del av stresset i Oslo. ;-) Anonym poster: 594f2f651b85d4b51840d7bad8ef330e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #41 Skrevet 3. juni 2013 Jeg bor 20 timer unna Oslo, så jeg hadde hatt null problem. Kan leve et godt liv utenfor Oslo vettu (og ja, jeg har bodd i Oslo tidligere) Anonym poster: b1843fa42751bb4306eb5add76c6802a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #42 Skrevet 3. juni 2013 Hadde glatt flyttet ut av Oslo, ja... Jeg bor ca 30 min utenfor Oslo så det er kort vei og greit med kollektivtransport om jeg vil inn til byen. Men bo der? Og med barn? Vel, det prøvde jeg en kort stund. Vi bodde i en leilighet på Bygdøy allé og etter 7 måneder var både jeg og og ungene så møkklei at vi flyttet tilbake til huset vårt litt utenfor Oslo, så fikk mannen heller pendle Ikke gikk det an å slippe barna ut for å leke, ikke kunne de sykle rett utenfor huset, man måtte følge dem over alt...... Men man trenger jo ikke flytte 1,5 time unna Oslo for at barna skal få en trygg oppvekst. Er masse flotte og barnevennlige forstader/tettsteder etc i nærhet av sentrum. Man må ikke bo midt i byen slik vi gjorde, altså Anonym poster: db6d0934056dd24db3e6727765120d02
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #43 Skrevet 3. juni 2013 Ja. Hvor som helst hvor det ikke er muslimer. Anonym poster: b70439cf58799cbe7f2b4aa03ef98d32 Du får flytte til Longyearbyen da Nek! Anonym poster: 0403aaff068729f23bad7b7b5515487a Ja, du er jo sjarmerende selv. Ta deg en bolle og respekter at andre har andre meninger enn deg. Anonym poster: b70439cf58799cbe7f2b4aa03ef98d32
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #44 Skrevet 3. juni 2013 Hadde glatt flyttet ut av Oslo, ja... Jeg bor ca 30 min utenfor Oslo så det er kort vei og greit med kollektivtransport om jeg vil inn til byen. Men bo der? Og med barn? Vel, det prøvde jeg en kort stund. Vi bodde i en leilighet på Bygdøy allé og etter 7 måneder var både jeg og og ungene så møkklei at vi flyttet tilbake til huset vårt litt utenfor Oslo, så fikk mannen heller pendle Ikke gikk det an å slippe barna ut for å leke, ikke kunne de sykle rett utenfor huset, man måtte følge dem over alt...... Men man trenger jo ikke flytte 1,5 time unna Oslo for at barna skal få en trygg oppvekst. Er masse flotte og barnevennlige forstader/tettsteder etc i nærhet av sentrum. Man må ikke bo midt i byen slik vi gjorde, altså Anonym poster: db6d0934056dd24db3e6727765120d02 Jeg kunne ikke tenkt meg å flytte ut av Oslo, og jeg kunne ikke tenkt meg å bo i sentrum. Bor nå 15 minutter med banen fra Jernbanetorget, i ett rekkehusområde og her flyr ungene ute å leker dagen lang Det er trygt og barnevennlig her Anonym poster: dfb9b8fd2a7718959a5b65fa1daae9b0
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #45 Skrevet 4. juni 2013 Ikke hvis det førte til at jeg fikk lang vei til jobben. Anonym poster: 7051ca637b6b284bc7d8a6db57ce3ece
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #46 Skrevet 4. juni 2013 Vi bodde innenfor ring 2 frem til eldste barnet skulle begynne på skolen. Da flyttet vi. Mange grunner til at vi flyttet, blant annet at vi sognet til en skole der ca 50% av elevene ikke kan norsk ved skolestart. Barna kunne ikke være ute alene der vi bodde. Leilighet ble for trangt. Lei av å bo så tett på folk at man ble plaget av festing hver eneste helg til langt på natt. En annen grunn til at vi flyttet ut av Oslo var også at vi ikke var villig til å betale uanstendig mye penger for et lite rekkehus og eneboliger er så svimlende dyrt at det er på grensen til groteskt. Ikke vil jeg at barna mine skal vokse opp i Oslo vest (der 'hverdagsrustningen' koster mer enn jeg tjener i måneden) eller som minoritet i Oslo øst. Etter å ha vært på visning maaaaaange steder i og rundt Oslo bestemte vi oss for at det var dags for å avslutte Oslokapittelet. Vi har flytter til en annen mye mindre by og er i Oslo bare på ferie. Jeg savner vennene våre, favorittrestauranten, den gamle jobben min og grønnsaksbutikken i nabolaget mitt, men har aldri angret på valget. Jeg hadde det fint i Oslo, men humrer i skjegget over Oslofolk som ser ut til å mene at Oslo er Norges (for ikke å si verdens) navle (for ikke å snakke om de Osloborgerne som tror at Oslo sponser resten av landet... de er innmari søte). Anonym poster: 130699ac66b5db7319ed6668b3079c65
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #47 Skrevet 4. juni 2013 Er født og oppvokst i Oslo og ser ingen grunn til å flytte. Det er jo her vi har gode og interessante jobber, her har vi familie og venner, barna har venner. Vi bor i enebolig med stor hage og har kort vei til marka, som vi bruker omtrent hver helg. Her er det trygt og godt, et godt oppvekstmiljø. Oslo er ikke bare indre by. Anonym poster: 16084c2f80185e0dab1a2054ec2ccf90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå