Gå til innhold

Ville dere ha flyttet fra Oslo til

Anbefalte innlegg

Skrevet

en liten bygd ca 1,5 time fra Oslo for å gi barns deres et tryggere miljø?

Anonym poster: e16f2d8813dc39c543d88652b742e319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Trygt nok her.

Anonym poster: af16ef0094a12d607eb1278186282dbf

Skrevet

Absolutt. Ville aldri bodd i Oslo med barn (ikke uten heller for den saks skyld)

Anonym poster: fda8ca497b90107c0941a3691fc3f08a

Skrevet

ikke akkurat nå, men kanskje om et par år! Vi trives veldig godt i Oslo og vil bo her en stund til :) Både samboer og jeg kommer fra småe bygder på hver vår kant av landet og vi vil ikke flytte tilbake eller ut fra byen enda :) Men ting vil kanskje forandre seg når jenta vår skal begynne på skole om 5 år :)

Anonym poster: ab7277cf033294b59aaa5d06898beb8c

Skrevet

Nei. Kan overhodet ikke se hvorfor det er tryggere i en liten bygd utenfor Oslo enn i Oslo. Kommer nok aldri til å flytte fra Oslo.

Anonym poster: dfb9b8fd2a7718959a5b65fa1daae9b0

Skrevet

Absolutt. Ville aldri bodd i Oslo med barn (ikke uten heller for den saks skyld)

Anonym poster: fda8ca497b90107c0941a3691fc3f08a

Fordi?

Anonym poster: dfb9b8fd2a7718959a5b65fa1daae9b0

Skrevet

Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!!

Anonym poster: c73feb913fa594daeea6b92764fe12ef

Skrevet

vi flyttet ca 50 min fra oslo og angrer ikke :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja. Vi flyttet fra Oslo når jeg ble gravid.

Skrevet

Nei! Jeg er vokst opp i ei lita bygd ca 1,5 time fra Oslo, og makan til drittsted skal du lete lenge etter.. Ingenting å finne på, noe som i mine øyne gjør sjansen større for at ungdommer skal finne på å prøve røyking, drikking, narkotika osv.. Absolutt ikke rom for å være littegranne annerledes, ha lyst til å komme seg opp og frem her i verden osv

Vi blir i Oslo!!

Anonym poster: 3f55a7a8debf5a42cecf5b28020fbb72

Skrevet

Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne.

Skrevet

Jeg har vokst opp i en liten bygd 1 time utenfor Oslo, men flyttet hit i voksen alder. Fordeler og ulemper med begge.

Er ofte en del baksnakking og sladder på bygda. Mobbing på skolen. Kan bli litt lite miljø. Men herlig med skog og mark!

I Oslo har det mye å si hvor du bor. Vi har råd til et område som er relativt trygt og med gode skoler. Så jeg velger å la barna mine vokse opp her. Har bestemt meg for å ikke flytte hjem!

Anonym poster: 73325526cdae5257b90089a97afdbf53

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der!

Skrevet

Ja. Bedre miljø unna Oslo. Jeg hadde pakket bagene med engang å dratt.

Jeg bor i Eidsberg kommune og jeg stor trives her. Barna er små enda men føler at barna har det trygt her.

Anonym poster: 37c546eccd75578426e49d5fcd37d9a2

Skrevet

Jeg er byjente selv, og synes det er flott i Oslo, men ville ikke bodd i sentrum.

Liker meg på Nordstrand, Ullern, øvre delen av Skøyen, Røa osv, steder med eneboliger og hager og plass til å la barne lake uke, sykle i gata osv.

Bor selv ikke i Oslo, valgte å flytte når jeg fikk barn til byen både jeg og mannen kommer fra. Bor her også i bydel med eneboliger og trygge gater for små mennesker som skal lære seg å sykle, gå på blades, tegne med kritt osv, og har ikke angret et sekund på det.

Mannen er også bygutt og oppvokst i bydel akkurat som meg. Vi liker begge Oslo, men ville bodd som vi gjør nå også der.

Så svaret er ja, jeg ville helt klart flyttet ut av Oslo, men hvor langt er jeg litt usikker på, vi liker nærheten til byen og kombinasjonen av å bo litt på landet og litt i byen, akkurat slik vi har det nå. Like langt til sentrum som til nærmeste bondegård :)

Skrevet

Nei, ville ikke flyttet til en bygd, men til en mindre by enn Oslo. Evt. i utkanten av Oslo.

Anonym poster: 56ff0a3857efca42b786ea4ad0cd071f

Skrevet

Oslo er siste plassen jeg ville latt mine barn vokse opp i. Kunne aldri tenke meg å bo der uten barn heller. Upersonlig møkkaby hvor man aldri kan føle seg trygg!!

Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg?

Jeg flyttet fra Oslo til en liten bygd noen år før junior kom, men dersom jeg fortsatt hadde bodd i Oslo da jeg ble gravid ville jeg ikke nølt med å flytte. Mye bedre å dra på besøk til en by og etterpå kunne dra hjem til et rolig, koselig sted hvor barna kan leke ute uten at man trenger å bekymre seg for annet enn grønske på klærne.

Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn.

Ja, det hadde jeg gjort uten å nøle! Og jeg har faktisk gjort det også. Er selv vokst opp i Oslo, og barna mine skal IKKE vokse opp der!

Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden.

Så et litt generelt svar, og min mening om saken:

Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen.

Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her.

Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo".

Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825

Skrevet

Nei, vi bor i Oslo, og har ingen planer om å flytte. Hvis vi skulle flyttet, måtte det heller blitt til en mindre by, ikke et tettsted rett utenfor Oslo.

Skrevet

Ikke pokker.

Det er mye tryggere og sunnere oppvekstmiljø der vi bor i Oslo enn i den lille søplebygda jeg selv vokste opp i.

Anonym poster: 906c5a5a40ce6b8428d43287447ddcf7

Skrevet

Hehe, nei! Men folk får da gjøre som de vil. Mitt barn får vokse opp på Tøyen, selvom det antagelig kvalifiserer til bekymringsmelding til barnevernet for de gale damene her inne. Vi har alt vi trenger i nærheten, masse aktiviteter for barna (jeg mener, det å vokse opp som nabo til geologisk museum er en drøm!), unger som leker i gata, akebakke rett utenfor døra, svømmebasseng rett ved, gangavstand til jobb og barnehage. Eneste jeg savner er et vaskerom!

Anonym poster: 0f6fc4cd69be89bbfad78f2ce457cf32

Gjest Siklerotte
Skrevet

Nei, tror i grunnen Oslo er det eneste stedet i Norge jeg kunne ha bodd, i hvert fall over lang tid.

Skrevet

Har full forståelse for at noen er mer bymennesker enn andre, og at de oppdrar barn i byen. Det er klart det er veldig aktuelt, ellers ville det ikke vært så mange mennesker i byene, så mange barnehager og skoler, og så mange barn. Flere vennepar av meg bor i Oslo, og de har kjempesøte, veltilpasse unger.

Mine grunner sitter kun i mitt hode. Jeg blir utslitt av å bo i by over lengre tid. Jeg ville ikke vært trygg på at barna mine var trygge når de var ute og lekte, og beveget seg mer enn to meter fra meg, etter egne erfaringer i min tid som byjente. Jeg stortrives på landet, og har kommet godt inn i miljøet i nærområdet, så jeg føler ikke vi mangler noen ting. Barna har store, bilfrie uteområder, skog og mark rett utenfor døra og vann, fjell, trær og jord som sin lekeplass.

Misforstå meg rett, jeg synes det er kjempekoselig med turer til byen, overnatting, helgeturer og ferier, men det er utrolig godt å komme hjem til en rolig landsbygd etterpå.

Skrevet

Kommer aldri til å flytte vekk fra Oslo! Vi har det trygt og godt der vi bor! Super barnehage, bilfritt nabolag og 25 min med banen til sentrum.

Skrevet

Elsker Oslo jeg :D

Anonym poster: 589827c2e54d1c73e64d054ffa71cd34

Skrevet

Har du vært mye i Oslo du? Annet enn på Karl Johan, Jernbanetorget og indre bydeler mener jeg?

Vi er på flyttefot innenfor Oslo by nå, og dit vi skal flytte kan evt fremtidige barn absolutt leke uten uten flere bekymringer enn litt grønske på klærne for å si det sånn.

Hvorfor ikke? Synes det er interessant å høre hva folk som selv har vokst opp i byen tenker om byen sånn litt i dybden.

Så et litt generelt svar, og min mening om saken:

Jeg har ikke noe imot at folk føler for å flytte hjem/ut av bykjernen og slikt når de får barn. Alle er forskjellige, trives med forskjellige ting og har forskjellige referansepunkter til grunn for sine ståsted. Selv har jeg vokst opp i en by, men en mindre by og har sånn sett trivdes med det. Men jeg elsker Oslo og alt det mangfoldet denne byen har å by på. I tillegg er jeg nå gift med en "ekte" Oslogutt og vi har ingen planer om å flytte ut av byen dersom vi får barn. Jeg er overhodet ikke redd for at våre barn skal bli verken kriminell, narkoman eller på annet vis stigmatisert av å bo i Oslo (slik mange av mine barndomsvenner i hjembyen min faktisk helt på ordentlig mener kan skje), og jeg vet litt om disse miljøene her i byen da jeg jobber i rusomsorgen.

Jeg ønsker å bo her med familien min fordi jeg synes Oslo er en flott by med mange gode kontraster, og et vidt spekter av muligheter ift fritidsaktiviteter for barn og voksne. Jeg liker det faktum at man kan sette seg på T-banen i 20 minutter og så er du "midt ute i skogen" med skiløyper og slalombakke om vinteren, turløyper med bademuligheter og masse fine sopp- og bærområder i vår-, sommer- og høst-sesongene. Samtidig er det like kort vei ned til strender og feks Bunnefjorden hvor man kan nyte et fantastisk båt- og badeliv. Alt er nært og lett tilgjengelig, og likevel har det alle de stedene jeg har bodd så langt (5 forskjellige bydeler så langt i løpet av ca 12 år) føltes som gode og trygge nærmiljøer å bo i, hvor jeg så godt som uten unntak har vært "på hils" med de som sitter i kassa på nærbutikken. Så jeg trives og tror barna mine vil få en trygg og god oppvekst her.

Jeg skulle ønske at alle som svarer kunne begrunne svarene sine litt mer enn "nei, det kommer aldri til å skje at mine barn skal vokse opp i Oslo".

Anonym poster: 2eda2d57103e8723776eafaf6d897825

Hvorfor er det så viktig for deg at folk begrunner hvorfor de ikke vil la barna sine vokse opp i Oslo? Holder det ikke å si at man ikke trives der/at man ikke forestiller seg at man kan like seg der? Folk foretrekker jo bare ulike ting, er vel ikke verre enn det.

Er du like opptatt av at folk skal begrunne hvorfor de ikke vil bo utenfor Oslo?

For meg er Oslo for mye folk, for mye trafikk og for upersonlig. Og jada, jeg vet at det finnes mange ulike plasser i Oslo, men jeg foretrekker altså å bo på landet med mindre folk og mer luft rundt meg. Er det svar godt nok?

Anonym poster: 7f4320be550ba77fe2f92a8be81f1ff9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...