Gå til innhold

Hva bruker gateselgerne (Oslo magasinet) pengene på?

Anbefalte innlegg

Gjest LA8PV
Skrevet

Er du like ivrig på at alle andre trygdede skal rydde parker og yte tilbake til samfunnet? Er det ikke en grunn til at de er trygdede?

Kan man selge blad på gaten kan man også klare å rydde bort egen dritt fra parkene. Jeg mener på generelt grunnlag at svært mange trygdede ville kunne klare å bidra til samfunnet på ulikt vis.

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Jeg kjøper ikke fra de pga jeg ikke vil finansiere narkokjøpet deres!

Deres valg-deres liv! Så får de bare ta konsekvensene av det. Tviler på at noen stod med pistol mot hodet deres og tvan de til å sette den sprøyten med heroin.

Sender heller penger til fattige barn som ikke kan noe for situasjonen de er i.

Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008

Og jeg tviler på at du finner en eneste heroinist som satte sitt første skudd for å feire hvilket fantastisk godt, trygt og lykkelig liv de hadde.

Mange av disse heroinistene som du så kjekt avskriver med "deres valg-deres liv" var en gang små barn som ikke kunne noe for situasjonen de var i.

Som ikke kunne noe for at de fikk lete blant muglet mat i kjøleskapet fordi mamma ikke har handlet på to uker og ligger avdrukket på sofaen i sin egen urin. Eller som ble banket så mye av pappa at de ikke kunne sitte normalt på over en uke. De som ble låst inne på rommet sitt mens mamma og pappa hadde fest i stua, som som regel endte med hyl og skrik, slåsskamp og neseblod. Som dukket opp på skolen i pyjamas fordi ingen brydde seg med hva de tok på seg, og som kom hjem til en mamma som hadde prøvd å ta sitt eget liv med flere bokser piller.

Jeg kjenner flere av disse små uskyldige barna. De er i dag voksne, og ingen av dem har så veldig kjekke liv. Noen har klart å holde seg unna rus, andre ikke. Felles for dem er at de har himla gode grunner til å ønske seg vekk fra denne verden, og ingen av dem ønsket seg et liv fylt med så mye sorg og smerte. Men det fikk de. Og når de var barn kunne de kanskje være så heldige at noen syntes synd i dem. Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger.

Er så lei av uskyldninger som "men de har jo hatt en så forferdelig oppvekst" osv, ja noen har sikkert hatt det, men mange har ikke det. Er mange som har hatt jævlig oppvekst som ikke begynner med dop, er ingen uskyldig.

De jeg vet om som er narkomane har vokst opp i gode hjem, som har søstre/brødre som fungere helt fint, mens de selv valgte dette livet.

Den ene er venninnen min sin eks. Vokst opp i ett godt hjem, men valgte selv å begynne å dope seg på fest, drite i barna sine og er nå narkoman.

Kjenner også en jente som er oppvokst med narkoman mor, som bodde med moren til hun var 12, brødrene 13 og 14 før bv hentet de ut. De har klart seg utmerket selvom de vokste opp med bråk, politet på døren 1 gang i uken osv.

Vi tar våre valg her i livet og må ta konsekvensene av det. Røyker man risikerer man å få kreft, spiser du dritt mat risikerer du overvekt, diabetes, blodpropp, hjerneslag -død

Og når jeg blir spurt om å kjøpe magasinet fra de så sier jeg høflig nei takk og spør om de vil ha noe mat! Nei det vil de ikke. Så da har jeg gjort mitt.

Men det er da ingen her som prøver å overtale deg til å kjøpe magasinet? Det hender jeg kjøper det, men det kan også gå måneder mellom hver gang, det kommer helt an på hvordan jeg prioriterer pengene mine.

Og at du kjenner noen som ikke hadde noen som helst grunn til å begynne å ruse seg, og andre som nesten burde gjort det, men som klarte å holde seg unna, gjør jo ikke at mine eksempler blir mindre reelle. Så flott at du kjenner folk som kom seg unna, og oppover i livet! Og så tragisk at noen, helt uten grunn, plutselig en dag bare finner det for godt å begynne å ruse seg. Det finnes alltid ytterpunkter, men det forandrer likevel ikke på det faktum at for de aller fleste heroinister, så ligger det meget ofte noe forferdelig bak, enten i barndommen eller i voksen alder. Det er ikke en unnskyldning, men en del av en forklaring.

Så kan en jo velge hvordan man ønsker å se på sine medmennesker.

Endret av UndrendeUllteppe
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Er du like ivrig på at alle andre trygdede skal rydde parker og yte tilbake til samfunnet? Er det ikke en grunn til at de er trygdede?

Kan man selge blad på gaten kan man også klare å rydde bort egen dritt fra parkene. Jeg mener på generelt grunnlag at svært mange trygdede ville kunne klare å bidra til samfunnet på ulikt vis.

Ja men da kjøper jeg poenget ditt. Problemet er å gjennomføre det.

Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Mye av årsaken til at bladsalget fungerer for mange som ellers ikke har sjans til å delta i arbeidslivet, er den fullstendige fleksibiliteten. Du kan "gå på jobb" på en bra dag, droppe det på en dårlig. Du kan jobbe en halvtime eller full arbeidsdag.

Slik fleksibilitet finner man sjelden. Selv en "plukk søppel for trygdeytelser"-ordning (som forøvrig finnes, det også, men for kanskje hakket mer velfungerende ytere) ville slite med å være så fleksibel. Se for deg at Arvid er i stand til å jobbe en time på tirsdag kveld, det vet han om cirka akkurat da. Han kan selvsagt ha søppelsekk og noen hansker liggende, men det vil være vanskelig å administrere et system hvor noen kontrollerer om Arvid faktisk gjør noe akkurat da eller hvor noen sitter klare til å gi ham en oppgave i nærmeste park osv.

Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...