Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 ? Anonym poster: bae4db5dbbfc841d2fa03647df408437
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Stoff. Anonym poster: 8c18b584d6e05e639b6853021b437fbb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Det de vil, samme som din lønn/trygd Anonym poster: 60c66013fe39fd2c27c35e1caa9f235c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Nei, da gidder jeg ikke å kjøpe bladene! Anonym poster: bae4db5dbbfc841d2fa03647df408437
Gjest LA8PV Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Vel, jeg har jobbet i rusomsorgen, og jeg kjøper aldri bladet. I Norge har man et økonomisk sikkerhetsnett som gjør at alle får nok penger til livsopphold. Å finansiere rusmisbruk vil jeg ikke være med på. Jeg har heller to fadderbarn og gir fast til en humanitær hjelpeorganisasjon. Det syns jeg er mye bedre anvendte penger.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Jeg kjøper av og til megafon her i Bergen. Synest det er mye bedre at du jobber for pengene enn at de stjeler, prostituerer seg for å få pengene. Jeg gir aldri til tiggere. Men disse gjør en jobb. Det er faktisk litt interresant å lesestoff i de og. Og jeg er ikke naiv de går nok til dop alkohol og røyk. Men forhåpentligvis går noe til mat og. Er forresten flere av de som selger som er veldig hyggelig. Har hatt flere samtaler når jeg kjøper, de blir så takknemlig og glad Anonym poster: b325c632055c5b04d8acb50fd7658727
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Er ikke det hele poenget? At de skal ha mulighet til å skaffe penger uten å rane gamle damer, begå innbrudd og drive heleri? Samtidig som de får en oppgave, noe meningsfylt å gjøre, mens de også prøver å gi rusmisbrukerne et ansikt utad? Å få oppleve mestring, som kanskje kan inspirere til å starte et nytt og bedre liv?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Nei, da gidder jeg ikke å kjøpe bladene! Anonym poster: bae4db5dbbfc841d2fa03647df408437 Hehe, hva trodde du da? Anonym poster: 45e77fd673910ebad5eaae57e724ac64
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 ? Anonym poster: bae4db5dbbfc841d2fa03647df408437 De bruker pengene til å sitte på internettkafe på Oslo S og dibbe Anonym poster: 2947b74cb921cffededcc7ca8c337fad
Gjest LA8PV Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Er ikke det hele poenget? At de skal ha mulighet til å skaffe penger uten å rane gamle damer, begå innbrudd og drive heleri? Samtidig som de får en oppgave, noe meningsfylt å gjøre, mens de også prøver å gi rusmisbrukerne et ansikt utad? Å få oppleve mestring, som kanskje kan inspirere til å starte et nytt og bedre liv? JEg syns ikke det å gå på gaten å selg ting folk ikke trenger er meningsfullt. Jeg skulle rett og slett ønske det var mulig å få gå i fred på gaten for å være helt ærlig. Meningsfulle aktiviteter kan være å rydde parkene de forsøpler eller annet forefallende arbeid. I det hel tatt burde man i Norge i større grad åpne for at man burde yte noe til gjengjeld for trygden man mottar.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juni 2013 #14 Skrevet 2. juni 2013 Men det er da ikke opp til deg å vurdere om noen har nytte av å lese det bladet? Jeg kan ramse opp mange butikker som selger ting folk egentlig ikke har bruk for, men de både selger og gjør det bra. Hvorfor? Tydeligvis har de produkter som folk finner en mening med å kjøpe da. Og om du ikke synes det er meningsfylt, så kanskje de gjør det? De kommer seg opp på morgenen, møter til et visst tidspunkt, møter andre kolleger og har regler å forholde seg til. De fleste står på faste plasser, og har sine stamkunder som gjerne slår av en prat. I tillegg har de mulighet til å tjene noen penger på ærlig og redelig vis. Synes det høres ganske så meningsfylt ut jeg.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juni 2013 #15 Skrevet 2. juni 2013 Er du like ivrig på at alle andre trygdede skal rydde parker og yte tilbake til samfunnet? Er det ikke en grunn til at de er trygdede?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #16 Skrevet 2. juni 2013 Mye av inntekten går til å finansiere rusmisbruk. Selv om ikke alle selgere er rusmisbrukere, gjelder det flertallet. Derfor kjøper jeg det aldri. I likhet med hun over her ønsker jeg ikke å bidra til å finansiere narkomani. Ikke synes jeg det er noe spesielt godt argument at selgerne hadde finansiert rusmisbruk med kriminalitet om de ikke solgte magasinet, heller. Det er jo faktisk deres eget ansvar det også. Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed
indianærn Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 om enn pengene går til rus, så har de iallefall fått tak i pengene på ærlig vis. Pengene går også til å kunne kjøpe nye blader de kan selge. Selv om de er rusbrukere så har de like stor verdi som deg og meg, og de trenger også å kunne føle at de gjør noe
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Selv om de er rusbrukere så har de like stor verdi som deg og meg, og de trenger også å kunne føle at de gjør noe Det er vel ingen som har hevdet noe annet? Jeg har bare gitt uttrykk for at jeg ikke kjøper bladet. Det er ikke fordi jeg ikke mener selgerne har menneskeverd, men fordi jeg ikke ønsker å finansiere rusmisbruk. Enkelt og greit. Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 Jeg kjøper ikke fra de pga jeg ikke vil finansiere narkokjøpet deres! Deres valg-deres liv! Så får de bare ta konsekvensene av det. Tviler på at noen stod med pistol mot hodet deres og tvan de til å sette den sprøyten med heroin. Sender heller penger til fattige barn som ikke kan noe for situasjonen de er i. Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juni 2013 #20 Skrevet 2. juni 2013 (endret) Jeg kjøper ikke fra de pga jeg ikke vil finansiere narkokjøpet deres! Deres valg-deres liv! Så får de bare ta konsekvensene av det. Tviler på at noen stod med pistol mot hodet deres og tvan de til å sette den sprøyten med heroin. Sender heller penger til fattige barn som ikke kan noe for situasjonen de er i. Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008 Og jeg tviler på at du finner en eneste heroinist som satte sitt første skudd for å feire hvilket fantastisk godt, trygt og lykkelig liv de hadde. Mange av disse heroinistene som du så kjekt avskriver med "deres valg-deres liv" var en gang små barn som ikke kunne noe for situasjonen de var i. Som ikke kunne noe for at de fikk lete blant muglet mat i kjøleskapet fordi mamma ikke har handlet på to uker og ligger avdrukket på sofaen i sin egen urin. Eller som ble banket så mye av pappa at de ikke kunne sitte normalt på over en uke. De som ble låst inne på rommet sitt mens mamma og pappa hadde fest i stua, som som regel endte med hyl og skrik, slåsskamp og neseblod. Som dukket opp på skolen i pyjamas fordi ingen brydde seg med hva de tok på seg, og som kom hjem til en mamma som hadde prøvd å ta sitt eget liv med flere bokser piller. Jeg kjenner flere av disse små uskyldige barna. De er i dag voksne, og ingen av dem har så veldig kjekke liv. Noen har klart å holde seg unna rus, andre ikke. Felles for dem er at de har himla gode grunner til å ønske seg vekk fra denne verden, og ingen av dem ønsket seg et liv fylt med så mye sorg og smerte. Men det fikk de. Og når de var barn kunne de kanskje være så heldige at noen syntes synd i dem. Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger. Endret 2. juni 2013 av UndrendeUllteppe
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #21 Skrevet 2. juni 2013 Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger. Jeg tror ikke de møter bare det. Da hadde vel ingen startet =Oslo heller. De fleste, om enn ikke alle debattnek her inne, er klar over at man stort sett ikke blir narkoman for moro skyld. Det er et fint tiltak for å gi folk mestringsopplevelser. Det finansierer likevel rusmisbruk. I valget mellom å finansiere skadede voksnes rusmisbruk og å f.eks forebygge at nåtidsbarn blir skadede voksne rusmisbrukere, velger jeg til enhver tid det siste. Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 2. juni 2013 #22 Skrevet 2. juni 2013 Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger. Jeg tror ikke de møter bare det. Da hadde vel ingen startet =Oslo heller. De fleste, om enn ikke alle debattnek her inne, er klar over at man stort sett ikke blir narkoman for moro skyld. Det er et fint tiltak for å gi folk mestringsopplevelser. Det finansierer likevel rusmisbruk. I valget mellom å finansiere skadede voksnes rusmisbruk og å f.eks forebygge at nåtidsbarn blir skadede voksne rusmisbrukere, velger jeg til enhver tid det siste. Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed Det kan jeg for så vidt være enig med deg i! Men nå handler det jo spesifikt om de som selger disse gatemagasinene. Det finnes alltid mange andre grupper mennesker som også ville vært smartere å støtte enn andre, det kommer helt an på hvem du setter opp mot hverandre.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #23 Skrevet 2. juni 2013 Jeg kjøper ikke fra de pga jeg ikke vil finansiere narkokjøpet deres! Deres valg-deres liv! Så får de bare ta konsekvensene av det. Tviler på at noen stod med pistol mot hodet deres og tvan de til å sette den sprøyten med heroin. Sender heller penger til fattige barn som ikke kan noe for situasjonen de er i. Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008 Og jeg tviler på at du finner en eneste heroinist som satte sitt første skudd for å feire hvilket fantastisk godt, trygt og lykkelig liv de hadde. Mange av disse heroinistene som du så kjekt avskriver med "deres valg-deres liv" var en gang små barn som ikke kunne noe for situasjonen de var i. Som ikke kunne noe for at de fikk lete blant muglet mat i kjøleskapet fordi mamma ikke har handlet på to uker og ligger avdrukket på sofaen i sin egen urin. Eller som ble banket så mye av pappa at de ikke kunne sitte normalt på over en uke. De som ble låst inne på rommet sitt mens mamma og pappa hadde fest i stua, som som regel endte med hyl og skrik, slåsskamp og neseblod. Som dukket opp på skolen i pyjamas fordi ingen brydde seg med hva de tok på seg, og som kom hjem til en mamma som hadde prøvd å ta sitt eget liv med flere bokser piller. Jeg kjenner flere av disse små uskyldige barna. De er i dag voksne, og ingen av dem har så veldig kjekke liv. Noen har klart å holde seg unna rus, andre ikke. Felles for dem er at de har himla gode grunner til å ønske seg vekk fra denne verden, og ingen av dem ønsket seg et liv fylt med så mye sorg og smerte. Men det fikk de. Og når de var barn kunne de kanskje være så heldige at noen syntes synd i dem. Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger. Er så lei av uskyldninger som "men de har jo hatt en så forferdelig oppvekst" osv, ja noen har sikkert hatt det, men mange har ikke det. Er mange som har hatt jævlig oppvekst som ikke begynner med dop, er ingen uskyldig. De jeg vet om som er narkomane har vokst opp i gode hjem, som har søstre/brødre som fungere helt fint, mens de selv valgte dette livet. Den ene er venninnen min sin eks. Vokst opp i ett godt hjem, men valgte selv å begynne å dope seg på fest, drite i barna sine og er nå narkoman. Kjenner også en jente som er oppvokst med narkoman mor, som bodde med moren til hun var 12, brødrene 13 og 14 før bv hentet de ut. De har klart seg utmerket selvom de vokste opp med bråk, politet på døren 1 gang i uken osv. Vi tar våre valg her i livet og må ta konsekvensene av det. Røyker man risikerer man å få kreft, spiser du dritt mat risikerer du overvekt, diabetes, blodpropp, hjerneslag -død Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #24 Skrevet 2. juni 2013 Jeg kjøper ikke fra de pga jeg ikke vil finansiere narkokjøpet deres! Deres valg-deres liv! Så får de bare ta konsekvensene av det. Tviler på at noen stod med pistol mot hodet deres og tvan de til å sette den sprøyten med heroin. Sender heller penger til fattige barn som ikke kan noe for situasjonen de er i. Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008 Og jeg tviler på at du finner en eneste heroinist som satte sitt første skudd for å feire hvilket fantastisk godt, trygt og lykkelig liv de hadde. Mange av disse heroinistene som du så kjekt avskriver med "deres valg-deres liv" var en gang små barn som ikke kunne noe for situasjonen de var i. Som ikke kunne noe for at de fikk lete blant muglet mat i kjøleskapet fordi mamma ikke har handlet på to uker og ligger avdrukket på sofaen i sin egen urin. Eller som ble banket så mye av pappa at de ikke kunne sitte normalt på over en uke. De som ble låst inne på rommet sitt mens mamma og pappa hadde fest i stua, som som regel endte med hyl og skrik, slåsskamp og neseblod. Som dukket opp på skolen i pyjamas fordi ingen brydde seg med hva de tok på seg, og som kom hjem til en mamma som hadde prøvd å ta sitt eget liv med flere bokser piller. Jeg kjenner flere av disse små uskyldige barna. De er i dag voksne, og ingen av dem har så veldig kjekke liv. Noen har klart å holde seg unna rus, andre ikke. Felles for dem er at de har himla gode grunner til å ønske seg vekk fra denne verden, og ingen av dem ønsket seg et liv fylt med så mye sorg og smerte. Men det fikk de. Og når de var barn kunne de kanskje være så heldige at noen syntes synd i dem. Mens de som voksne bare møter avsky og "ditt valg-ditt liv"-holdninger. Er så lei av uskyldninger som "men de har jo hatt en så forferdelig oppvekst" osv, ja noen har sikkert hatt det, men mange har ikke det. Er mange som har hatt jævlig oppvekst som ikke begynner med dop, er ingen uskyldig. De jeg vet om som er narkomane har vokst opp i gode hjem, som har søstre/brødre som fungere helt fint, mens de selv valgte dette livet. Den ene er venninnen min sin eks. Vokst opp i ett godt hjem, men valgte selv å begynne å dope seg på fest, drite i barna sine og er nå narkoman. Kjenner også en jente som er oppvokst med narkoman mor, som bodde med moren til hun var 12, brødrene 13 og 14 før bv hentet de ut. De har klart seg utmerket selvom de vokste opp med bråk, politet på døren 1 gang i uken osv. Vi tar våre valg her i livet og må ta konsekvensene av det. Røyker man risikerer man å få kreft, spiser du dritt mat risikerer du overvekt, diabetes, blodpropp, hjerneslag -død Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008 Og når jeg blir spurt om å kjøpe magasinet fra de så sier jeg høflig nei takk og spør om de vil ha noe mat! Nei det vil de ikke. Så da har jeg gjort mitt. Anonym poster: a1262a6c30694626c9383ae3b5adb008
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #25 Skrevet 2. juni 2013 Det kan jeg for så vidt være enig med deg i! Men nå handler det jo spesifikt om de som selger disse gatemagasinene. Det finnes alltid mange andre grupper mennesker som også ville vært smartere å støtte enn andre, det kommer helt an på hvem du setter opp mot hverandre. Ja, det handler spesifikt om disse. Og de gir jeg altså ingen økonomisk støtte til. Fordi det finansierer rusmisbruk, og samme hvor mye jeg kan sympatisere med livene deres ønsker jeg ikke å bruke pengene mine på heroin. Når jeg velger hvem jeg ønsker å bedrive økonomisk bistand overfor, synes jeg det er naturlig å vurdere alle grupper med reelle behov og deretter velge ut noen som jeg gir jevnlig til. Via organisasjoner, ikke enkeltpersoner - siden det er ettertrykkelig dokumentert at å gi penger til gateselgere/tiggere/søte barn på stranda i Afrika ikke gir noe særlig varig endringspotensiale. Anonym poster: 63ef680c00d3d14c50c7cb88708104ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå