Gå til innhold

Helsestasjonen kom med pekefingeren til oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gir pekefingeren til oss hele tiden også... I følge dem er datteren min for stor for alderen og de spør hele tiden om hun spiser variabelt og sunt... Og det gjør hun! Hun får ikke noe utenom måltidene eller sukkerholdige drikker. Godis- Det vil si en is eller kanskje vaffel får hun kun i helgene. Det gikk så langt med den masingen, så jeg sendte gubben på 2 års kontroll, med et bilde av meg på akkurat samme alder. Jeg var 92 cm h og ganske rund selv. Han tok med helsekortet mitt også. Som viste at jeg faktisk veide mer på samme alder. Da holdt de endelig munn gitt, for som de påpekte så har jeg ikke fedmeproblemer av noe slag. Men alle barna i min familie er veldig store for alderen som "toddlers".

Alle barn kan ikke passe det gjennomsnittet... Ellers hadde det ikke vært noe gjennomsnitt. Selvfølgelig skal man være våken og kunne motta råd, men noen ganger så vil de bare ikke tro på deg. Greit nok det, nå sitter jeg bare å nikker hver gang også gjør jeg ting på min måte uten å henge meg for mye opp i det de sier. cool.png

Problemet er at de snart anbefaler lavkarbokosthold til alle barn generelt uavhengig av vekt, utvikling og behov. Og det er ikke bra.

Anonym poster: d02a14a907ee857dcd88357e16a9adba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk.

Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999

Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også...

Akkurat det er vel noe de fleste vet. Men jeg kan sitere så du ikke tror at dette er noe vi finner på:

"

Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer.

Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen.

Matvarer som inneholder mettet fett:

• Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk
  • Smør
  • Fete oster
  • Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig"

http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/fett/mettet-og-umettet-fett

Anonym poster: 6f0040a11504b3993f77c7886c972aab

Da henger du nok litt etter. Dette er faktisk motbevist!

Anonym poster: 4001e551aa02be571aeb48fbd7e80406

Skrevet

De gir pekefingeren til oss hele tiden også... I følge dem er datteren min for stor for alderen og de spør hele tiden om hun spiser variabelt og sunt... Og det gjør hun! Hun får ikke noe utenom måltidene eller sukkerholdige drikker. Godis- Det vil si en is eller kanskje vaffel får hun kun i helgene. Det gikk så langt med den masingen, så jeg sendte gubben på 2 års kontroll, med et bilde av meg på akkurat samme alder. Jeg var 92 cm h og ganske rund selv. Han tok med helsekortet mitt også. Som viste at jeg faktisk veide mer på samme alder. Da holdt de endelig munn gitt, for som de påpekte så har jeg ikke fedmeproblemer av noe slag. Men alle barna i min familie er veldig store for alderen som "toddlers".

Alle barn kan ikke passe det gjennomsnittet... Ellers hadde det ikke vært noe gjennomsnitt. Selvfølgelig skal man være våken og kunne motta råd, men noen ganger så vil de bare ikke tro på deg. Greit nok det, nå sitter jeg bare å nikker hver gang også gjør jeg ting på min måte uten å henge meg for mye opp i det de sier. cool.png

Problemet er at de snart anbefaler lavkarbokosthold til alle barn generelt uavhengig av vekt, utvikling og behov. Og det er ikke bra.

Anonym poster: d02a14a907ee857dcd88357e16a9adba

Ja de ser jo bare gjennomsnittet og ikke hvert enkelt barn. Gubben spurte rett ut om hun mente at vi skulle begynne å slanke barnet vårt, siden de maste så mye om vekten hennes. Helsesøstra ble litt perpleks da kan du si. Svarte at nei man slanket ikke barn.. Da svarte selvfølgelig gubben" Jamen hvorfor mase om vekt på et lite barn, når vi allerede har fortalt på hver eneste kontroll at vi gir henne normal sunn mat til normale tider??" Dere har jo ved alle anledninger " godkjent" kostholdet hennes" Da peilet hun samtalen inn på noe annet... Makan til tull...

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Hahaha! Må bare le, særlig når jeg også tenker på lignende tråder, feks ang juice, frukt og saft etc. Dib- ungene skal ha vann, vann og vann! Melk, juice og frukt er Djevelens verk, og saft og brus!?! Nei det må ikke nevnes en gang!

Jeg kommer garantert til helvete, og ungene vil være tannløse, feite og ha diabetes 2 innen de er ferdige med ungdomsskolen, for de får både h- melk, juice,saft,brus, syltetøy og brunost,prim og alt dette fæle greiene. Det trenger ikke være lørdag en gang :o

Men, hi - det fine er at det er dine unger du er en voksen kvinne og du gjør det du synes selv er ok. :)

Skrevet

OBS brannfakkel! Ungene mine skal ikke få kumelk, det har jeg bestemt meg for for lenge siden. De får nok kalsium gjennom andre melkeprodukter, samme med vitaminer. Det er ingen grunn til å drikke kumelk.

Kumelk for kuer sier jeg.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

OBS brannfakkel! Ungene mine skal ikke få kumelk, det har jeg bestemt meg for for lenge siden. De får nok kalsium gjennom andre melkeprodukter, samme med vitaminer. Det er ingen grunn til å drikke kumelk.

Strengt tatt er det ingen grunn for å drikke annet enn vann, vann og atter vann... Om ungene faktisk synes ku-melk er godt, har ingen betydning når mør har bestemt det er fy-fy. De får sitte der i barnehagen med vannflaskene sine og se på de andre som drikker melk og juice til maten... Jæddah....

Skrevet

H-Melk er sunnest. Den er ikke så bearbeidet, og tåles dermed bedre.

Anonym poster: 59a749dc88b82a05bbb23aff6d98140d

Skrevet

Strengt tatt er det ingen grunn for å drikke annet enn vann, vann og atter vann... Om ungene faktisk synes ku-melk er godt, har ingen betydning når mør har bestemt det er fy-fy. De får sitte der i barnehagen med vannflaskene sine og se på de andre som drikker melk og juice til maten... Jæddah....

De kan gjerne ta et glass juice, eller saft, og de skal nok få et melkeglass i ny og ne. Men jeg har et vennepar som har begynt tilvenningen av sitt barn med kumelk på flaske. Det syns jeg er unødvendig. Det finnes så mange barn der ute som drikker melk hver dag, og mye melk hver dag, og det syns jeg er unødvendig.

Jeg drikker så godt som aldri melk, men mannen min tar et glass av og til. Det er melk i kjøleskapet her, men mine barn kommer ikke til å få dette daglig.

Skrevet

Alle barn jeg kjenner som er vant med å drikke vann foretrekker det, så det er neppe noen stor krise. Trist at de skal presse i ungene melk og juice i barnehagene, stygg uvane å lære seg å ha drikke med smak til måltider. Melk, juice og saft er greit når man har lyst på noe godt, men ikke til mat, og ikke som tørstedrikk.

Anonym poster: 669c8c769ca0db4677062c7a397c14c6

Skrevet

Helt galskap av helsestasjonen. Hvor er dette landet på vei egentlig?

Tenker på min besteforeldregenerasjon, min bestemor som har vokst opp med hardt arbeid fra barneskolealder, melk rett fra kua og fisk fra havet, kjøtt 1-2 ganger i uka og INGEN helsestasjoner, dessuten nesten sveltihel under krigen. Og nå sitter som en frisk og oppegående 90-åring som har vært i arbeid til etter de fylte 70, nesten uten sykemelding hele sin karriere.

Alt er blitt så opp ned, og hysterien kjenner liksom ikke grenser.

Anonym poster: f9115b035159e60232f01b7de1e78dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...