Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Fordi vi gir ettåringen vår h-melk. Det måtte vi slutte med umiddelbart! Men barnet har alltid vært lite, på aller nederste delen av kurven. Det har dem mast om siden fødselen. Jeg blir sprø av det stedet der! De blir aldri fornøyd. Anonym poster: 4502e72b1554cd4614a0d3d01c523f2a
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Dessverre så er det hysteri i Norge i forbindelse med slanking av hele befolkningen, at alle kun skal drikke den utvannede varianten av melka. Før drakk ungene melk rett fra kua, og de var ikke overvektige. Det er stor forskjell på voksne kontorrotter og aktive ettåringer. Drit i helsestasjonen og bare si at jada, vi gir ekstra lett vi, så fortsetter dere å gi h-melk.
Elsker livet Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Enig, gjør det du mener er riktig, men ikke lag noen sak av det på helsestasjonen.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Gi barnet h melk med god samvittighet Anonym poster: e1a5a5b54b8b6575cbd0aa62ce49f5d0
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Vi har blitt anbefalt å gi H-melk fordi vår ettåring er relativt tynn og småspist. Bare fortsett å gi det dere! Anonym poster: 4c7826f391cd6f4d5c1f5ef39df6abd6
soleia Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 (endret) Eg og gjev heilmjølk til ungane, men seier ikkje noko om det på helsestasjonen http://www.tv2.no/gm...er-3647065.html Endret 2. juni 2013 av soleia
Tigerpote Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 Vår helsesøster anbefaler å gi så små barn H-melk fordi de trenger fettet selv om det er mettet fett. Våre barn er ikke små og tynne.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Jeg har en liten og småspist 2,5 åring som jeg skulle ønske jeg kunne gi h-melk, men han tåler ikke melk Gi barna dine det du syns er riktig Anonym poster: 4a34b93c817095b723ebf0642ab19539
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Akkurat det er vel noe de fleste vet. Men jeg kan sitere så du ikke tror at dette er noe vi finner på: " Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer. Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen. Matvarer som inneholder mettet fett: Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk Smør Fete oster Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig" http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/fett/mettet-og-umettet-fett Anonym poster: 6f0040a11504b3993f77c7886c972aab
nagini Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Jeg anser heller ikke melk som sunn mat (drikke). Ikke pga kaloriene, men det er slimdannende, og til tross for all melkedrikkingen er vi på verdenstoppen i osteoporose, så det er jo tydelig at kroppen ikke nyttegjør seg kalsium fra melk. Vi bruker melkeprodukter i matlaging etc da, fordi det smaker godt, men ikke fordi det liksom er sunt. Og å drikke melk er greit om man liker smaker, men ikke noe jeg synes er bra å gjøre hver dag.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Hvor gammelt er barnet ditt hi? Anonym poster: 30c9117be64d2ac37d77808090bd8c04
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #14 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Akkurat det er vel noe de fleste vet. Men jeg kan sitere så du ikke tror at dette er noe vi finner på: " Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer. Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen. Matvarer som inneholder mettet fett: Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk Smør Fete oster Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig" http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/fett/mettet-og-umettet-fett Anonym poster: 6f0040a11504b3993f77c7886c972aab der står det jo alle voksne! Vi snakker her om tynne, småspiste barn, står jo ingen plass at man bare trenger umettet fett når man er tynn. Anonym poster: 4a34b93c817095b723ebf0642ab19539
Tigerpote Skrevet 2. juni 2013 #15 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Akkurat det er vel noe de fleste vet. Men jeg kan sitere så du ikke tror at dette er noe vi finner på: " Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer. Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen. Matvarer som inneholder mettet fett: Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk Smør Fete oster Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig" http://www.matprat.n...og-umettet-fett Anonym poster: 6f0040a11504b3993f77c7886c972aab Ja dette er riktig, men vår hs sier uansett at så små barn har godt av fettet, selv om det er mettet Man skal uansett ikke overdrive melkebruken.
Elina Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 Jeg gir ikke melk i det hele tatt Hehe, helsestasjonen sier ingenting til det
Honningmelon Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Mine to minste får helmelk pga at de er småspiste. 2 åringen er tynn nok, så hun trenger helmelk. Helsestasjonen kunne jo prøvd å bry seg med det.
Espoir Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Akkurat det er vel noe de fleste vet. Men jeg kan sitere så du ikke tror at dette er noe vi finner på: " Mettet fett er betegnelsen på fettsyrer som ikke inneholder noen dobbeltbindinger mellom karbonatomene, såkalte mettede fettsyrer. Høyt inntak av mettet fett fra for eksempel smør, ost og andre fete meieriprodukter og fete kjøttvarer, øker kroppens produksjon av det kolesterolet som er assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Alle voksne burde derfor kontrollere sitt eget kolesterolnivå, dette måles enkelt med en blodprøve hos legen. Matvarer som inneholder mettet fett: Helmelk, fløte, rømme, kefir og yoghurt laget av helmelk Smør Fete oster Kjøttvarer med mye fett, som for eksempel pølser, farser og andre bearbeidede varer. I disse matvarene er fettet såkalt "usynlig". Det vil si at det ikke er mulig å skjære vekk fettet da det ikke er synlig" http://www.matprat.n...og-umettet-fett Anonym poster: 6f0040a11504b3993f77c7886c972aab Ja dette er riktig, men vår hs sier uansett at så små barn har godt av fettet, selv om det er mettet Man skal uansett ikke overdrive melkebruken. Gi barna helmelk! http://tidsskriftet.no/article/1638883
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #20 Skrevet 2. juni 2013 Hvis barnet deres er tynt er det strengt tatt umettet fett det trenger mer av, ikke mettet fett som finnes i melk. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999 Og det finner du hvor hen? Dumt å uttale deg om noe du ikke kan noe om. Melk er usunt? Nå har jeg hørt det også... Du lever opp til nicket ditt i hvert fall! Jeg skriver ikke at melk er usunt, det har du diktet opp selv. Hvorfor prøver du å late som jeg har diktet opp dette? Hva vet du om mine kunnskaper? Det er allment kjent at det norske kostholdet generelt inneholder nok mettet fett og for lite umettet fett. Anonym poster: bb572a63622fee90ffe6d86f63247999
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #21 Skrevet 2. juni 2013 Enig med helsestasjonen!! Hvorfor det? Fint hvis du utdyper litt, jeg er interessert i å vite om flere synspunkt her. Anonym poster: c2516db0166d698b14173ab41e9a7fd5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #22 Skrevet 2. juni 2013 Vi kommer til å fortsette å gi h-melk, og vi kommer til å fortsette og svare hvis helsestasjonen spør. Jeg spurte dem hva vi skulle gjøre fordi de aldri blir fornøyd, men da svarte ikke helsesøster. Hi Anonym poster: 4502e72b1554cd4614a0d3d01c523f2a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #23 Skrevet 2. juni 2013 Vi har alltid gitt begge barna melk rett fra kua Bare innom melketanken for kjøling først da. Kan ikke komme på at vi har snakket om det på helsestasjonen, men kanskje har det vært nevnt at man kan starte med magre melkeprodukter. Men vi begynner nok ikke å kjøpe lettmelk. Imidlertid går jeg ofte fra helsestasjonen med en følelse av at de forsøker å lete etter feil. Skjønner at de må prøve å avdekke dårlige forhold for barn, men de har tydeligvis ikke helt evnen til å skille ut de som gjør ting helt greit. Anonym poster: 20904c1b57ab10d3ed4743696bd6c995
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #24 Skrevet 2. juni 2013 Vi har alltid gitt begge barna melk rett fra kua Bare innom melketanken for kjøling først da. Kan ikke komme på at vi har snakket om det på helsestasjonen, men kanskje har det vært nevnt at man kan starte med magre melkeprodukter. Men vi begynner nok ikke å kjøpe lettmelk. Imidlertid går jeg ofte fra helsestasjonen med en følelse av at de forsøker å lete etter feil. Skjønner at de må prøve å avdekke dårlige forhold for barn, men de har tydeligvis ikke helt evnen til å skille ut de som gjør ting helt greit. Anonym poster: 20904c1b57ab10d3ed4743696bd6c995 På min gamle helsestasjon fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg var så tynn så kort tid etter fødselen (var 169 høy og veide sikkert 56-57 kilo, så ingen fotballfruefasong akkurat), det måtte sikkert være noe galt med meg, sykdom eller noe? Usaklig og hormonell som jeg var, svarte jeg til den overvektige helsesøstra at man ikke trenger å være firkantet dundre for å være sunn. Gjett hvem som ble sur da, hun nevnte ikke vekta mi igjen. En annen gang begynte hun å mase om at den økologiske grøten vi får tilsendt fra utlandet til babyen sikkert er farlig for barnet. Hun har aldri sett innholdsfortegnelsen på grøtpakkene eller spurt hva de inneholder, hun bare antok at alt som er utenlandsk er dritt. Inkludert meg Anonym poster: d02a14a907ee857dcd88357e16a9adba
C.L.H85 Skrevet 2. juni 2013 #25 Skrevet 2. juni 2013 De gir pekefingeren til oss hele tiden også... I følge dem er datteren min for stor for alderen og de spør hele tiden om hun spiser variabelt og sunt... Og det gjør hun! Hun får ikke noe utenom måltidene eller sukkerholdige drikker. Godis- Det vil si en is eller kanskje vaffel får hun kun i helgene. Det gikk så langt med den masingen, så jeg sendte gubben på 2 års kontroll, med et bilde av meg på akkurat samme alder. Jeg var 92 cm h og ganske rund selv. Han tok med helsekortet mitt også. Som viste at jeg faktisk veide mer på samme alder. Da holdt de endelig munn gitt, for som de påpekte så har jeg ikke fedmeproblemer av noe slag. Men alle barna i min familie er veldig store for alderen som "toddlers". Alle barn kan ikke passe det gjennomsnittet... Ellers hadde det ikke vært noe gjennomsnitt. Selvfølgelig skal man være våken og kunne motta råd, men noen ganger så vil de bare ikke tro på deg. Greit nok det, nå sitter jeg bare å nikker hver gang også gjør jeg ting på min måte uten å henge meg for mye opp i det de sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå