Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Litt overdreven overskrift. Ingen eier navn. Alle kan ta det DE føler for. Men synes dere grensen går en vei? De som føder først? De som hadde det på listen sin først? De som allerede har det i familien og vil oppkalle? Eller synes dere alle kan bruke akkurat det de vil, uten å spørre andre, fordi det er DET man vil ha til tross for alt annet? Her er det snakk om venner og familie, ikke lenger "uti" enn det. Anonym poster: cbbc2f76992e3fd8b2ffa12842e6888d
Gjest meg&mini Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 En venninne delte sitt absolutte favoritt guttennavn til sin svigersøster. Dette var det navnet hun skulle kalle sønnen sin en dag uansett da hun.. Da svigersøsteren fødte en sønn "tok" hun dette navnet. Jeg synes det er ganske frekt og spesielt når det er så nært. Da kan man i hvertfall høre om det er greit...
Gjest Antarctica Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Men om hun selv aldri fikk en sønn, da? Eksmannen min og jeg hadde valgt et navn som fins i familien hans da vi ventet barn for ca 8 år siden, men da gutten ble født fikk han kalde føtter. Det var nemlig en gammel avdød slektning vi ville kalle opp, min manns grandonkel. Men han angret fordi denne avdøde grandonkelen tross alt har 2 barnebarn som KUNNE KOMME TIL å få lyst til å bruke navnet. Siden det var deres private bestefar som het det... Nå har ingen av dem barn, da. Fortsatt ikke. Den ene har en samboer, men om de vil etablere familie vet ingen. Den andre er singel. Om de fremover kommer til å ønske barn, har de ingen garanti for å få gutter, og om de får gutter kan det godt hende de vil kalle opp noen helt andre enn morfaren sin. Så den der logikken syns jeg er bare å stikke opp i ræva. Pardon my French. Om det nå blir sånn at grandonkelens barnebarn vil kalle ungene det navnet, ville de uansett bli nesten 10 år yngre enn den andre med samme navn. Ingen sjans for forvekslinger. Og de sees ikke i familieselskaper eller noe, det er en familie med lite kontakt uansett.
Odine! Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 En venninne delte sitt absolutte favoritt guttennavn til sin svigersøster. Dette var det navnet hun skulle kalle sønnen sin en dag uansett da hun.. Da svigersøsteren fødte en sønn "tok" hun dette navnet. Jeg synes det er ganske frekt og spesielt når det er så nært. Da kan man i hvertfall høre om det er greit... Akkurat den er kjedelig. Jeg synes venninnen din kan bruke navnet uten at svigerinnen har "rett" til å bli sur. Venninnen har tross alt sagt at dette navnet skal hun ha. Jeg har for øvrig ei venninne som heter nøyaktig det samme som kusina si: for- OG etternavn.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 En venninne delte sitt absolutte favoritt guttennavn til sin svigersøster. Dette var det navnet hun skulle kalle sønnen sin en dag uansett da hun.. Da svigersøsteren fødte en sønn "tok" hun dette navnet. Jeg synes det er ganske frekt og spesielt når det er så nært. Da kan man i hvertfall høre om det er greit... En dag ja... enn hvis hun aldri får barn, eller bare får jenter da? Synes hele opplegget er fjortis. Litt forskjell på det og situasjonen der man har navnet klart, og barnet av et bestemt kjønn allerede ligger i magen. Anonym poster: 2b57f1cc2f1901c3972bc9912d9e3db1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Bare litt sår her jeg sitter. Jeg har et veldig spesielt navn på gutten min. Venninna mi fødte nå, et år etter, og skal ha samme navn på han. Uten å ha spurt meg hva jeg føler, hun snakker over hodet mitt når gjengen er samlet. Ser henne ca annenhver uke, så det er jo ikke ei venninne jeg henger med hver dag. Men likevel. Føler meg tråkket på. Noe jeg sa meningen min høyt om til en annen i gjengen mens hun satt på siden, følte ikke jeg kunne ta d direkte siden hun aldri har spurt meg. Men likevel... Valgte navnet fordi jeg aldri har hørt d på noen før. Men hun hadde hatt det på listen sin da hun ventet første for 3 år siden (hun nevnte det aldri for meg, jeg har funnet det selv), men da fikk hun jente. Så nå har vi samme navn, på to så tette. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 Bare litt sår her jeg sitter. Jeg har et veldig spesielt navn på gutten min. Venninna mi fødte nå, et år etter, og skal ha samme navn på han. Uten å ha spurt meg hva jeg føler, hun snakker over hodet mitt når gjengen er samlet. Ser henne ca annenhver uke, så det er jo ikke ei venninne jeg henger med hver dag. Men likevel. Føler meg tråkket på. Noe jeg sa meningen min høyt om til en annen i gjengen mens hun satt på siden, følte ikke jeg kunne ta d direkte siden hun aldri har spurt meg. Men likevel... Valgte navnet fordi jeg aldri har hørt d på noen før. Men hun hadde hatt det på listen sin da hun ventet første for 3 år siden (hun nevnte det aldri for meg, jeg har funnet det selv), men da fikk hun jente. Så nå har vi samme navn, på to så tette. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a Du er barnslig. Du blir såret fordi noen synes din gutt sitt navn er fint og vil også bruke det? Og at hun måtte spørre deg først? Hvor gamle er dere, 12? Anonym poster: 2b57f1cc2f1901c3972bc9912d9e3db1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Det er et veldig særegent navn, så jeg ville kanskje foretrukket at hun spurte hva jeg følte om d først ihvertfall ja. For å være litt ydmyk, de kommer nok til å leke masse da jeg får enda en og vi skal dele permisjon og være mye sammen. Men jeg er gravid og kanskje mer nærtaken enn jeg pleier, jeg vet ihvertfall at jeg selv ville luftet det for min egen venninne i samme situasjon, 110% sikkert. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Bare litt sår her jeg sitter. Jeg har et veldig spesielt navn på gutten min. Venninna mi fødte nå, et år etter, og skal ha samme navn på han. Uten å ha spurt meg hva jeg føler, hun snakker over hodet mitt når gjengen er samlet. Ser henne ca annenhver uke, så det er jo ikke ei venninne jeg henger med hver dag. Men likevel. Føler meg tråkket på. Noe jeg sa meningen min høyt om til en annen i gjengen mens hun satt på siden, følte ikke jeg kunne ta d direkte siden hun aldri har spurt meg. Men likevel... Valgte navnet fordi jeg aldri har hørt d på noen før. Men hun hadde hatt det på listen sin da hun ventet første for 3 år siden (hun nevnte det aldri for meg, jeg har funnet det selv), men da fikk hun jente. Så nå har vi samme navn, på to så tette. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a Du er barnslig. Du blir såret fordi noen synes din gutt sitt navn er fint og vil også bruke det? Og at hun måtte spørre deg først? Hvor gamle er dere, 12? Anonym poster: 2b57f1cc2f1901c3972bc9912d9e3db1 Nei, hun er ikke barnslig i det hele tatt! Det er venninna som er barnslig! Tenk å knabbe et navn på den måten, det er barnslig, det! Anonym poster: e7030831c5be849d9bff4dc9a0165fec
soleia Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Bare litt sår her jeg sitter. Jeg har et veldig spesielt navn på gutten min. Venninna mi fødte nå, et år etter, og skal ha samme navn på han. Uten å ha spurt meg hva jeg føler, hun snakker over hodet mitt når gjengen er samlet. Ser henne ca annenhver uke, så det er jo ikke ei venninne jeg henger med hver dag. Men likevel. Føler meg tråkket på. Noe jeg sa meningen min høyt om til en annen i gjengen mens hun satt på siden, følte ikke jeg kunne ta d direkte siden hun aldri har spurt meg. Men likevel... Valgte navnet fordi jeg aldri har hørt d på noen før. Men hun hadde hatt det på listen sin da hun ventet første for 3 år siden (hun nevnte det aldri for meg, jeg har funnet det selv), men da fikk hun jente. Så nå har vi samme navn, på to så tette. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a Litt rart at ho ikkje lufta det for deg, men du har ikkje monopol på namn, og om ho likar namnet kan eg ikkje sjå kvifor ho ikkje skal kunne kalle guten sin det same som din heiter. Det vert sikkert artig for dei to å heite det same, så det er nok berre du som har eit problem her. Om ho hadde det på lista si for 3 år sidan, og din gut er 1 år, så kanskje ho trur det er du som hermar?
håperpåvinterbarn Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ser ikke på navnevalg som noe noen andre enn foreldrene har noe med. For min del kunne bror, søster, venninne, fettere osv kalt ungen det samme som min unge heter. Det har jeg ikke noe med i grunnen. I min slekt er det to søskenbarn med samme navn, de er mært i alder også. de blir kalt store...... og lille....... Tror ikke min far brydde seg når hans søster valgte samme navn for sin sønn.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Jeg synes det er veldig rart å ikke lufte det med deg først. Vi vurderer å bruke et navn som ei venninne har på sin datter. Dette er ei ny venninne og vi har tenkt på dette navnet før vi ble kjent (før jeg ble gravid). Jeg har selvfølgelig tatt det opp med henne for å høre hva hun synes om saken. Hun synes det er greit, men vi er allikevel usikre. Det er jo ikke så lett å si nei, heller... Synes venninna di høres egoistisk ut som snakker om det bak ryggen din og holder deg utenfor hele saken. Anonym poster: 02f45da6850be1f5c0cafe36fd6b217a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Har en tante som mente vi ikke "fikk lov til" å bruke navnet hennes sønn har. Vi har ingen kontakt med ham, og han er 20 år eldre enn vårt barn. Det synes jeg blir for sært... Men så har jeg en venninne som i alle år har snakket om et navn hun vil ha til sønnen sin, brukte det på dukker da hun var liten osv. Så blir hun og søsteren gravide omtrent samtidig, begge med gutter, søsteren føder tre uker før og tar det navnet... Jada, det er fullt lovlig, men jeg synes det er fryktelig dårlig gjort. Hun hadde aldri snakket om det navnet før, og visste at søsteren ville bruke det. Anonym poster: 24d0e3f166f5b5b0399712ba5cafcc67
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #14 Skrevet 2. juni 2013 Nei nei, hun vet at jeg ikke "tok" det fra henne, hun luftet det ikke for oss før vi hadde født. Og da sa hun at d stod på en liste med 30 navn-alternativer den gangen. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #15 Skrevet 2. juni 2013 Jeg synes det må være opp til enhver å kalle ungene sine det de vil. Det er jo ofte kun en kort periode i barneårene man har kontakt med barna til sin mors venninner, mesteparten av livet er dette helt uinteressant. Ingen "tar" vel et navn for å være kjip el.l. Jeg har et jentebarn på min liste, min avdøde mors mellomnavn. En i venninne har en datter som heter dette, men det ville jeg ikke brydd meg om dersom jeg hadde fått en datter. Nå fikk jeg aldri noen datter, så det ble ikke noe problem, men jeg ville ha følt at det var like mye "mitt" navn som min venninnes. Anonym poster: ac1ae7c9e192e9fa04df1169ee49dd17
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #16 Skrevet 2. juni 2013 Nå har ikke jeg lest alle svarene, men ingen eier et navn. Jeg kjenner mange som har samme navn som venninner på barna sine. Jeg ser ikke problemet. Dere liker samme navn, og har lyst at barna skal ha dette navnet. Min jente heter Milla, broren min sin jente heter Mille. Jeg har også en kusine som heter det samme som meg. Vi er i veldig forskjellig alder, men vi heter fortsatt det samme. Jeg er fadderen hennes, og nei, hun er ikke oppkalt etter meg. Kan du forklare hva som er problemet? Anonym poster: 2e8a18d060814e8c6d27bb5e81040325
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 Forstår irritasjonen din Hi, jeg ville nå sagt at det var normalt å lufte det for deg først så lenge dette er en veninne som ikke har noe annet forhold til navnet enn at hun syns det er pent. Jeg har et veldig spesielt navn på jenta mi. Det er oppkalling. En veninne likte veldig godt navnet, og hun kom til meg og sa at hun likte navnet sååååå godt, og lurte på hva jeg tenkte om at de brukte det på deres kommende datter. Selvsagt helt i orden! Det ble ikke til at de brukte det da mannen satte seg på bakbeina :-) Dette navnet er navnet til min bestemor, og veldig få som har det og har hørt det. Mitt søskenbarn ga også datteren dette navnet. Da var det flere som kom til meg og spurte om jeg ikke syns det var frekt. Det syns ikke jeg. Det var like mye deres bestemor, og de hadde nok et akkurat lik nært og godt forhold til henne som jeg. Såklart kan de bruke navnet! Anonym poster: 9ce94feb11987c7005df4035ed0faa2e
C.L.H85 Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Jeg hadde ikke " tatt" et navn som for eksempel en venninne alltid har sagt at hun vill kalle barnet sitt. Hvis vi begge hadde sagt at vi liker samme navn, hadde det vært førstemann til mølla. Hvis en venninne hadde elsket navnet Ola og gjennom flere år sagt at hun vil ha det hvis hun får en gutt, så hadde ikke jeg tatt det. Hadde liksom ikke følt at det var jeg som kom på navnet, hvertfall hvis jeg ikke har likt det før jeg selv fikk en sønn.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 Jeg har en venninne som valgte det samme navnet som min jente har. Vi snakket om navn i forkant, og hun sa hele tiden at vi har ikke bestemt oss. Så kom barnet, og det ble altså samme navn som vi har brukt. Et øyeblikk der var jeg litt såret. Vet ikke hvorfor, det tok 2 uker, så roet det seg ned, men akkurat da jeg hørte det, plaget det meg litt. Så har jeg en annen venninne som gjerne ville bruke det navnet som min andre datter heter. Hun spurte på forhånd om det var greit for meg, og det var det, selvfølgelig! Jeg tror det var hensynet som ble tatt i forkant som utgjorde forskjellen på de to følelsene:) Anonym poster: ed20bc87a7cee684da72807569946e51
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #20 Skrevet 2. juni 2013 Jeg kunne aldri tatt ett navn som alleredere barn i familien har, eller venninner sine barn har. Men folk må få gjøre som de vil Anonym poster: 705e7fe380d24b3d76a954795f119437
Miamimom Skrevet 2. juni 2013 #21 Skrevet 2. juni 2013 To Even i samme krets ville jeg ikke hevet et øyenbryn av, men to Liam Chrisander eller Bottolf er jo mer spesielt.. Jeg har selv navn på barna som jeg hadde blitt overrasket om noen i nær krets brukte. Jeg hadde hverken blitt dødelig fornærmet eller mistet nattesøvnen, men tenkt at det var litt rart at de bruker såpass sjeldne kombinasjoner når vi har gjort det pga oppkalling..
Gjest meg&mini Skrevet 2. juni 2013 #22 Skrevet 2. juni 2013 En venninne delte sitt absolutte favoritt guttennavn til sin svigersøster. Dette var det navnet hun skulle kalle sønnen sin en dag uansett da hun.. Da svigersøsteren fødte en sønn "tok" hun dette navnet. Jeg synes det er ganske frekt og spesielt når det er så nært. Da kan man i hvertfall høre om det er greit... En dag ja... enn hvis hun aldri får barn, eller bare får jenter da? Synes hele opplegget er fjortis. Litt forskjell på det og situasjonen der man har navnet klart, og barnet av et bestemt kjønn allerede ligger i magen. Anonym poster: 2b57f1cc2f1901c3972bc9912d9e3db1 Ja jeg er enig jeg.. Man vet aldri om man noen sinne får brukt navnet man ønsker og om den tid først kommer er det ikke sikkert at man liker navnet like godt lenger.. MEN.... Jeg synes at hun kunne spurt i det minste:) Eller i hvertfall sagt i fra at hun velger å kalle sønnen sin for "Per" Dette er et spesielt navn, veldig få som heter det. De bor på et lite sted og hun ser nevøen sin like ofte som moren nesten.. Så det blir i såfall som å kalle opp sønnen sin etter nevøen. De kommer til å se hverandre nesten daglig. Jeg synes det blir for nært.. Jeg kommer ikke til å kalle babyen min for det samme som min søsters unge, eller min svigersøsters barn. Uansett hvor fine navn de har, synes jeg er litt mer kreativ en det...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #23 Skrevet 2. juni 2013 Vi har valgt veldig sjeldne navn på våre barn, fordi vi synes det er viktig at de slipper å få kallenavn eller tilnavn, type lille.... store.... e.l. Jeg hadde helt klart blitt skuffet hvis noen i nærmeste krets hadde brukt de samme navnene, innen en viss tid. (Hvis det hadde vært 15 år mellom ungene, hadde det ikke plaget meg, da de uansett ikke ville ha hatt samme omgangskrets.) Sært? Ja, kanskje. Men jeg hadde heller ikke "hermet etter" et veldig spesielt navn fra et annet barn. Anonym poster: e6f14ea1726fbb36b84a4c7d2ca1c6bb
Gjest Antarctica Skrevet 2. juni 2013 #24 Skrevet 2. juni 2013 Men hva skal man liksom gjøre da, hvis noen "lufter" ideen om et navn for den som hadde ideen "først"? Hvis den ene svarer at det navnet kan du ikke bruke, skal man liksom la seg styre av det, da? INGEN hadde ideen om et navn først, alle har hørt det hos noen andre, med mindre de har konstruert det helt fra grunnen av, bokstav for bokstav. Og i så fall har ungen større problemer i framtida enn at han kjenner en med samme navn.
beibilykke Skrevet 2. juni 2013 #25 Skrevet 2. juni 2013 Det er et veldig særegent navn, så jeg ville kanskje foretrukket at hun spurte hva jeg følte om d først ihvertfall ja. For å være litt ydmyk, de kommer nok til å leke masse da jeg får enda en og vi skal dele permisjon og være mye sammen. Men jeg er gravid og kanskje mer nærtaken enn jeg pleier, jeg vet ihvertfall at jeg selv ville luftet det for min egen venninne i samme situasjon, 110% sikkert. HI Anonym poster: e4567ebc5bfc5b7faf91da45fa8d0f9a Syns dette var kjipt gjort av venninnen din, og syns virkelig det sier litt o hennes sosiale antenner. Ja, hun kan få velge navnet, men det er da faktisk veldig normalt å ta seg en liten prat om det i forkant å fortelle om det osv. Hin virker som en kjedelig og lite oppfinnsom person som ikke kan finne sitt eget navn men må ta venninna si. Kunne ikke falt meg inn en gang. Det finst tusenvs av fine navn. Hev deg over det kanskje kan du gi hennes gutt et kjipt "kallenavn" istedet for å si navnet. Hihi.. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå