Elina Skrevet 2. juni 2013 #26 Skrevet 2. juni 2013 Sykehusmaten er så dårlig uansett. De som er alvorlig syke dør sikkert raskere når de må bo på sykehus og spise maten der. Syns vi heller skal fokusere på det å få et sunnere mat tilbud på Norske sykehus.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #27 Skrevet 2. juni 2013 Keg tror inke at det egentlig bare dette med halal kjøkken på sykehuset som er problemet, men alt sammen som en helhet. Mange nordmenn er lei all tilretteleggingen for muslimene, og det er bare dem Norge tilrettelegger for. Alle innvandrere har forskjellige kulturer, men svært få ssl. Får tilrettelagt etter det dem er vant med. Så hvorfor skal det da gjøres for muslimer, dem mest sære? Skjønner at folk irriterer seg. Heldigvis så slipper jeg å ha så mange av dem i mitt nærmiljø, så hvis jeg kommer på sykehus så skal jeg tåle det. Ja, jeg er faktisk glad jeg bor på en plass der de ikke tar over, og de få som er her lever med oss. Anonym poster: 15aeafdc28ea6aaa18248fd137d77244
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #28 Skrevet 2. juni 2013 Ganske ironisk at dette skjer på Ahus da, har ikke dem nok annet å bruke pengene på? Anonym poster: 15aeafdc28ea6aaa18248fd137d77244
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #29 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Jeg kan ikke se hvordan det er unødvendig å bruke penger på det. Som artikkelen sier, vil både ansatte og pasienter dra nytte av dette. Mye av maten som bringes til sykehuset er sterkt krydret og med mye fett. Jeg anser tilbudet å være veldig fornuftig, med tanke på helsen til muslimer på sykehus. Jeg mener IKKE det er greit at Ola Normann skal ha rett til å få næringsrik og sunn mat dersom en annen del av befolkningen ikke har det. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #30 Skrevet 2. juni 2013 Eneste jeg syns er betenkelig i denne saken, er at de tørr akkurat nå. Med tanke på den enorme mediaoppmerksomheten rundt sykehuset pga dårlig økonomi osv, så burde dette kommet etter at de andre utfordringene er tatt tak i. Sånn rent etisk så ser jeg ikke problemet, men mener at da bør selvsagt vegetarianere, allergikere osv også tas hensyn til, noe jeg virkelig ikke kan tro på at de ikke blir. Anonym poster: 9c3738ef58f29dd010c0e616233804fc
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #31 Skrevet 2. juni 2013 Selv om denne vegetarianeren forlangte egne vegetarkniver? Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75 Men kjære vene, for et mas det var om disse knivene da! Det er snakk om ett sett kniver, til ett sykehuskjøkken. Hvor mye tror du det kan koste? De bruker jo knivene om igjen, skjønner du...tviler på at hele årsbudsjettet veltes av noen skarve kniver og skjærfjøler. Anonym poster: 92571630784d5aad4c9ee1f14702f222
Tigerpote Skrevet 2. juni 2013 #32 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #33 Skrevet 2. juni 2013 Åååh, nå ble jeg misunnelig! Håper Norge får en eye-opener her, og begynner med vegetar mat også, og genrelt fokus på det faktum at alle og enhver ikke spiser kjøttboller og poteter lenger. Det er jo så mye dietter, allergier, og intoleranser. 5 norske familer kan ha 5 vidt forskjellige matvaner, 5 norske familier + 1 muslimsk familie har da 6 forskjellige matvaner, har det noe å si? En kinesisk familie ville også hatt sine helt egne mat vaner. En inder kan typisk være 100% veganer... En norsk jente kan ha cøliaki og tåler ikke hvete. Noe som så og si er i alt. Alle disse kan fort være på samme sykehus... I andre land er det så herlig å være vegetariener, det finnes faktisk flere fristende vegetar-alternativer i de fleste kjøkken. I Norge er det nesten umulig, og alt vegetar er bare en rett hvor kjøttet er tatt vekk, og det finnes jo så mye godt! (MEN akkurat halal-slaktingen gjør meg kokende sint, så akkurat det klarer jeg ikke å stå for...Men man kan ikke forandre andres spisevaner) Anonym poster: fa00109b40e0c686d9c1abaca1acb1f7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #34 Skrevet 2. juni 2013 Jeg jobber på en sykehusavdeling (ikke Ahus), og kan si at det ikke er riktig at det ikke taes hensyn til allergikere. Vi kan bestille glutenfri mat, fettredusert, dia-kost, osv. Jeg har riktignok ikke sett at det er bestilt vegetar-(eller vegan) -kost, men jeg kan heller ikke huske at jeg har hatt en pasient som var veganer/vegetarianer heller. Vi kan bestille mat uten svinekjøtt, men ikke halal. Det blir mye fisk, ja... Og noen ganger kan pasienter ligge lenge, ville du spist fisk og grønnsaker i to uker, en mnd, flere mnd??? (Lengste vi har hatt pasienter inneliggende er 9 mnd) Anonym poster: d5a62edf3dee23584d3ccf32d0b334d5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #35 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros. Ikke hvis dyret kjøttkakene ble laget av måtte lide ekstra for det nei, du skjønner ikek at det er en forskjell der? Er jeg i Asia og alt som serveres er taranteller og rotte, så får jeg spise ris, evt med forhåpentligvis litt grønnsaker til. Kan på ingen ,åte kreve å få norsk mat i utlandet, ærlig talt! Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4
Tigerpote Skrevet 2. juni 2013 #36 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros. Ikke hvis dyret kjøttkakene ble laget av måtte lide ekstra for det nei, du skjønner ikek at det er en forskjell der? Er jeg i Asia og alt som serveres er taranteller og rotte, så får jeg spise ris, evt med forhåpentligvis litt grønnsaker til. Kan på ingen ,åte kreve å få norsk mat i utlandet, ærlig talt! Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Neivel? Nordmenn spiser faktisk kjøttkaker så det tyter ut av ørene deres, og lager egne, norske samfunn og stemmer FrP. I utlandet. Men INNVANDRERE nekter de å la andre omtale de som! Artig Angående halalslakting vet jeg ikke nok til å uttale meg om ifht om det er verre enn andre slaktemetoder. Manger muslimer spiser også ikkehalalslaktet kjøtt. Min erfaring er at det viktigste er at kjøttprodukter ikke inneholder gris.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #37 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros. Ikke hvis dyret kjøttkakene ble laget av måtte lide ekstra for det nei, du skjønner ikek at det er en forskjell der? Er jeg i Asia og alt som serveres er taranteller og rotte, så får jeg spise ris, evt med forhåpentligvis litt grønnsaker til. Kan på ingen ,åte kreve å få norsk mat i utlandet, ærlig talt! Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Neivel? Nordmenn spiser faktisk kjøttkaker så det tyter ut av ørene deres, og lager egne, norske samfunn og stemmer FrP. I utlandet. Men INNVANDRERE nekter de å la andre omtale de som! Artig Angående halalslakting vet jeg ikke nok til å uttale meg om ifht om det er verre enn andre slaktemetoder. Manger muslimer spiser også ikkehalalslaktet kjøtt. Min erfaring er at det viktigste er at kjøttprodukter ikke inneholder gris. Gris (og kylling) spiser ikke jeg heller, men det har ingenting med halal å gjøre, kun med etikk. Og hav enkelte trailer trash nordmenn bedriver i Spania bør vel ikke være et eksempel å følge for oss andre? Jeg har i hvert fall ikke tenkt å bli dømt ut i fra hva lavklasse søppel gjør på charterferie og i pensjonisttilværelsen sin i andre land. Du spurte oss om ikke "du ville vært glad for å få kjøttkaker", og nei, det ville eg på ingen måte hverken forvente eller ønske. Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4
Tigerpote Skrevet 2. juni 2013 #38 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros. Ikke hvis dyret kjøttkakene ble laget av måtte lide ekstra for det nei, du skjønner ikek at det er en forskjell der? Er jeg i Asia og alt som serveres er taranteller og rotte, så får jeg spise ris, evt med forhåpentligvis litt grønnsaker til. Kan på ingen ,åte kreve å få norsk mat i utlandet, ærlig talt! Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Neivel? Nordmenn spiser faktisk kjøttkaker så det tyter ut av ørene deres, og lager egne, norske samfunn og stemmer FrP. I utlandet. Men INNVANDRERE nekter de å la andre omtale de som! Artig Angående halalslakting vet jeg ikke nok til å uttale meg om ifht om det er verre enn andre slaktemetoder. Manger muslimer spiser også ikkehalalslaktet kjøtt. Min erfaring er at det viktigste er at kjøttprodukter ikke inneholder gris. Gris (og kylling) spiser ikke jeg heller, men det har ingenting med halal å gjøre, kun med etikk. Og hav enkelte trailer trash nordmenn bedriver i Spania bør vel ikke være et eksempel å følge for oss andre? Jeg har i hvert fall ikke tenkt å bli dømt ut i fra hva lavklasse søppel gjør på charterferie og i pensjonisttilværelsen sin i andre land. Du spurte oss om ikke "du ville vært glad for å få kjøttkaker", og nei, det ville eg på ingen måte hverken forvente eller ønske. Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Jeg deler heldigvis ikke dine behov for å omtale nordmenn som trailer trash nordmenn eller lavklasse søppel ( orddelingen din gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mener her). Dette til tross for at jeg neppe kommer til å flytte til Spania og drikke øl i grilldressen min. Jeg tviler sterkt på at du hadde levd på ris og grønnsaker i lengden, men deg om det. Jeg tror nok at de aller fleste som hadde flyttet til et land der matkulturen var svært annerledes enn her hjemme ville ha hatt et ønske om å beholde sine mattradisjoner. Om det så gjelder tradisjoner, religiøse grunner etc.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #39 Skrevet 2. juni 2013 Ignorance is bliss but knowledge is power. Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn). I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer. Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys. Så hyggelig at du starter debatten ved å kalle meg ignorant og intolerant Det setter virkelig an tonen. Man HAR adekvat tilbud på sykehus. Man er ikke på sykehus for å spise fin mat, og om man *må* spise fisk i en liten periode ser jeg faktisk ikke problemet. Jeg er vegetarianer og forlanger ikke egne redskaper og menyer for å håndtere min diett, det blir ikke noe annerledes for muslimer og jøder. Det eneste man bør ta hensyn til diettmessig er intoleranser og allergier. Den holdningen som gjerne kommer frem er at det bør være greit for ikke-muslimer å spise halal, men umulig for muslimer å spise haram. Forstår du hvor jeg vil hen? Toleranse går ikke bare en vei, og når man fjerner bilder av griser og støtter oppunder dyremishandling så går man feil vei. Hadde jeg blitt servert halal uten at jeg visste det hadde jeg blitt rasende. Jeg vil ikke støtte slikt. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal brukes på noe så håpløst unødvendig som egne halalkniver. Ang. omskjæring så kan man bruke de samme argumentene på kvinnelig omskjæring. Det er et faktum at jenter og kvinner blir ødelagt på denne måten, så hvorfor skal de ha mindre rettssikkerhet enn det gutter har? Lager man et forbud mot BEGGE så gir man lik rett til begge (Slik det er nå er det kjønnsdiskriminerende) Man snakker om å ha sjekk av underlivet på små jentebarn, det samme kan gjøres for gutter. At inngrepet skjer på sykehus er ingen garanti for at det går bra, hundrevis av barn dør hvert år på sykehus. Mange sliter med store senvirkninger. Norge BURDE bryte vei for guttebarns rettigheter, men vi er for opptatt med å sulle rundt med halalkniver og alt annet vi kan gjøre, som et desperat eksempel på hvor tolerante og anti-rasistiske vi er. Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75 Våre verdisyn er nok ikke sammenfallende. Det står da ikke i artikkelen at de som til daglig ikke spiser halal må spise dette framover. Dette er et tilbud på a-hus der en stor del av pasienter og ansatte er muslimer. For meg er det å vise toleranse og medmenneskelighet å tilrettelegge for grupper med særskilte behov. Så vidt jeg kan skjønne respekterer og tolererer muslimene at vi velger å spise svinekjøtt slaktet på vanlig måte, men det betyr ikke at de bør og må spise det. Jeg skjønner ikke problemstillingen (bortsett fra det etiske rundt halalslakt og annen slakt for den saks skyld). Hvorfor er det så problematisk å tilby et stort antall mennesker halalkjøtt, så lenge du slipper å bli påtvunget det? Er det så ille å tilrettelegge for enkelte menneskegrupper så lenge etterspørselen er stor. Jeg kan jo skjønne at strevet vil bli større på mindre og perifere sykehus med liten muslimsk pasient-/ansattgruppe. Jeg synes dette vitner om nettopp intoleranse. Norge er under endring, om du vil eller ikke. Vi får stadig flere impulser og grupperinger som står i kontrast med vår religion og kultur. Dette er ingen trussel. Det har skjedd flere ganger tidligere gjennom historien. Man tilpasser seg, og tar vare på de menneskene som bor her i landet. Ingen skal frata deg din kultur eller identitet, men det betyr ikke at vi ikke kan iareta andres interesser også. Jeg fastholder at jeg ikke er for omskjæring av guttebarn, men at dette ikke kan sammenlignes med omskjæring av jentebarn. Dessuten nekter jeg å tro at omskjæringen beslaglegger så mye ressurser at det går liv tapt i helsekøene som følge av dette. Nå er det nå en gang slik at dette inngrepet er lovlig i hele verden, og så lenge det er tilfellet bør man tilrettelegge slim at guttebarna kommer best mulig ut av det. Uansett så er det DU som fastsetter stemningen med din i overkant krasse overskrift. Du kan ikke forvente at du kan denge løs med slegge og bli møtt med stryk på kinnet. Omskjæring av jentebarn er ikke bare en ting, det er mange ulike grader av det. Det finnes omskjæring som er mye mindre omfattende enn omskjæring av guttebarn - bør dette tillates hos jenter? Jeg forstår ikke at oppegående mennesker i Norge idag kan argumentere for at omskjæring av guttebarn er greit pga av til og med kristne gjør det... Forby omskjæring av barn. Anonym poster: 5bae1d7403f76af16bfa883dd98b324c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #40 Skrevet 2. juni 2013 "Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat." ..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også... Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende. Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige. Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75 jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal... Du høres ikke særlig opplyst ut, så kos deg. Hadde likt å sett om du koste deg med kjøttet om du så hvordan de ble slaktet. Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75 Hvor mange norske slaktehus har du, personlig, tilbrakt tid i? For du er klar over at biffen på grillen din blir, her i landet, slaktet på samme måte, minus det religiøse ritualet? Tviler på om en bønn kan regnes som dyremishandling.... Anonym poster: a13cfb03964ce8b59e661255938a4c54
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #41 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Jeg kan ikke se hvordan det er unødvendig å bruke penger på det. Som artikkelen sier, vil både ansatte og pasienter dra nytte av dette. Mye av maten som bringes til sykehuset er sterkt krydret og med mye fett. Jeg anser tilbudet å være veldig fornuftig, med tanke på helsen til muslimer på sykehus. Jeg mener IKKE det er greit at Ola Normann skal ha rett til å få næringsrik og sunn mat dersom en annen del av befolkningen ikke har det. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Men det er greit andre veien? Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #42 Skrevet 2. juni 2013 Ignorance is bliss but knowledge is power. Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn). I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer. Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys. Så hyggelig at du starter debatten ved å kalle meg ignorant og intolerant Det setter virkelig an tonen. Man HAR adekvat tilbud på sykehus. Man er ikke på sykehus for å spise fin mat, og om man *må* spise fisk i en liten periode ser jeg faktisk ikke problemet. Jeg er vegetarianer og forlanger ikke egne redskaper og menyer for å håndtere min diett, det blir ikke noe annerledes for muslimer og jøder. Det eneste man bør ta hensyn til diettmessig er intoleranser og allergier. Den holdningen som gjerne kommer frem er at det bør være greit for ikke-muslimer å spise halal, men umulig for muslimer å spise haram. Forstår du hvor jeg vil hen? Toleranse går ikke bare en vei, og når man fjerner bilder av griser og støtter oppunder dyremishandling så går man feil vei. Hadde jeg blitt servert halal uten at jeg visste det hadde jeg blitt rasende. Jeg vil ikke støtte slikt. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal brukes på noe så håpløst unødvendig som egne halalkniver. Ang. omskjæring så kan man bruke de samme argumentene på kvinnelig omskjæring. Det er et faktum at jenter og kvinner blir ødelagt på denne måten, så hvorfor skal de ha mindre rettssikkerhet enn det gutter har? Lager man et forbud mot BEGGE så gir man lik rett til begge (Slik det er nå er det kjønnsdiskriminerende) Man snakker om å ha sjekk av underlivet på små jentebarn, det samme kan gjøres for gutter. At inngrepet skjer på sykehus er ingen garanti for at det går bra, hundrevis av barn dør hvert år på sykehus. Mange sliter med store senvirkninger. Norge BURDE bryte vei for guttebarns rettigheter, men vi er for opptatt med å sulle rundt med halalkniver og alt annet vi kan gjøre, som et desperat eksempel på hvor tolerante og anti-rasistiske vi er. Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75 Våre verdisyn er nok ikke sammenfallende. Det står da ikke i artikkelen at de som til daglig ikke spiser halal må spise dette framover. Dette er et tilbud på a-hus der en stor del av pasienter og ansatte er muslimer. For meg er det å vise toleranse og medmenneskelighet å tilrettelegge for grupper med særskilte behov. Så vidt jeg kan skjønne respekterer og tolererer muslimene at vi velger å spise svinekjøtt slaktet på vanlig måte, men det betyr ikke at de bør og må spise det. Jeg skjønner ikke problemstillingen (bortsett fra det etiske rundt halalslakt og annen slakt for den saks skyld). Hvorfor er det så problematisk å tilby et stort antall mennesker halalkjøtt, så lenge du slipper å bli påtvunget det? Er det så ille å tilrettelegge for enkelte menneskegrupper så lenge etterspørselen er stor. Jeg kan jo skjønne at strevet vil bli større på mindre og perifere sykehus med liten muslimsk pasient-/ansattgruppe. Jeg synes dette vitner om nettopp intoleranse. Norge er under endring, om du vil eller ikke. Vi får stadig flere impulser og grupperinger som står i kontrast med vår religion og kultur. Dette er ingen trussel. Det har skjedd flere ganger tidligere gjennom historien. Man tilpasser seg, og tar vare på de menneskene som bor her i landet. Ingen skal frata deg din kultur eller identitet, men det betyr ikke at vi ikke kan iareta andres interesser også. Jeg fastholder at jeg ikke er for omskjæring av guttebarn, men at dette ikke kan sammenlignes med omskjæring av jentebarn. Dessuten nekter jeg å tro at omskjæringen beslaglegger så mye ressurser at det går liv tapt i helsekøene som følge av dette. Nå er det nå en gang slik at dette inngrepet er lovlig i hele verden, og så lenge det er tilfellet bør man tilrettelegge slim at guttebarna kommer best mulig ut av det. Uansett så er det DU som fastsetter stemningen med din i overkant krasse overskrift. Du kan ikke forvente at du kan denge løs med slegge og bli møtt med stryk på kinnet. Omskjæring av jentebarn er ikke bare en ting, det er mange ulike grader av det. Det finnes omskjæring som er mye mindre omfattende enn omskjæring av guttebarn - bør dette tillates hos jenter? Jeg forstår ikke at oppegående mennesker i Norge idag kan argumentere for at omskjæring av guttebarn er greit pga av til og med kristne gjør det... Forby omskjæring av barn. Anonym poster: 5bae1d7403f76af16bfa883dd98b324c AMEN! Flott å se at flere har lest om dette før de uttaler seg Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #43 Skrevet 2. juni 2013 Dere som forherliger norsk eller vestlig slakt, burde virkelig sette dere litt bedre inn i hva dere snakker om. Det er forferdelige forhold, dyrene pines og det hele er ganske forkastelig! Anonym poster: 92571630784d5aad4c9ee1f14702f222
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #44 Skrevet 2. juni 2013 Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal. Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer. Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440 Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til! Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580 Hvem er du til å definerere hva som er nødvendig og ikke? Unødvendig for deg kanskje, men ikke for de det gjelder. Du hadde kanskje vært litt glad du også, om du bodde i et land der pus, apehjerne og sprøstekte tarantellaer var på menyen, og der du kunne fått kjøttkaker istedet? Penger blir som kjent også fordelt mellom ulike budsjett, så det er ikke slik at Ola Nordmann dør i helsekøen fordi Memmet Khan fikk halalslaktet Dagros. Ikke hvis dyret kjøttkakene ble laget av måtte lide ekstra for det nei, du skjønner ikek at det er en forskjell der? Er jeg i Asia og alt som serveres er taranteller og rotte, så får jeg spise ris, evt med forhåpentligvis litt grønnsaker til. Kan på ingen ,åte kreve å få norsk mat i utlandet, ærlig talt! Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Neivel? Nordmenn spiser faktisk kjøttkaker så det tyter ut av ørene deres, og lager egne, norske samfunn og stemmer FrP. I utlandet. Men INNVANDRERE nekter de å la andre omtale de som! Artig Angående halalslakting vet jeg ikke nok til å uttale meg om ifht om det er verre enn andre slaktemetoder. Manger muslimer spiser også ikkehalalslaktet kjøtt. Min erfaring er at det viktigste er at kjøttprodukter ikke inneholder gris. Gris (og kylling) spiser ikke jeg heller, men det har ingenting med halal å gjøre, kun med etikk. Og hav enkelte trailer trash nordmenn bedriver i Spania bør vel ikke være et eksempel å følge for oss andre? Jeg har i hvert fall ikke tenkt å bli dømt ut i fra hva lavklasse søppel gjør på charterferie og i pensjonisttilværelsen sin i andre land. Du spurte oss om ikke "du ville vært glad for å få kjøttkaker", og nei, det ville eg på ingen måte hverken forvente eller ønske. Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4 Jeg deler heldigvis ikke dine behov for å omtale nordmenn som trailer trash nordmenn eller lavklasse søppel ( orddelingen din gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mener her). Dette til tross for at jeg neppe kommer til å flytte til Spania og drikke øl i grilldressen min. Jeg tviler sterkt på at du hadde levd på ris og grønnsaker i lengden, men deg om det. Jeg tror nok at de aller fleste som hadde flyttet til et land der matkulturen var svært annerledes enn her hjemme ville ha hatt et ønske om å beholde sine mattradisjoner. Om det så gjelder tradisjoner, religiøse grunner etc. Jeg har levd på ris og grønnsaker i flere år jeg, som vegetarianer, så der tar du helt feil. Og selv om du ikke brukte samme ord som meg kom det ganske tydelig frem hva du selv mener om FRP-stemmende nordmenn i utlandet, så tror ikke du skal være så cocky. Jeg er helt uenig med deg i at folk som flytter til et annet land ikke er villige til å omfavne den nye matkulturen. De jeg kjenner som bor i utlandet spiser den lokale maten, som stort sett er mye bedre nn kjedelig smakløs husmannskost i Norge. Men det sier vel kanskje litt om din omgangskrets, hvis dere er så "heimalne"(har ikke noe godt bokmålsord for det) at dere ikke takler annen mat enn kjøttkaker, kokt torsk ol. Anonym poster: c84ebfe25b2f85b7fc44367b06b0ced4
Rivjernet Skrevet 2. juni 2013 #45 Skrevet 2. juni 2013 Jeg mener de er flott med mangfold og alt det der, men har ikke sykehusene i dette vakre land viktigere ting å bruke pengene på??? (Har heller ikke registrert at det er en flom av muslimer som krever svine-stopp, nisse-nekt eller sine egne flagg i 17-mai tog.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå