Gå til innhold

Jeg blir så forbannet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muslimer får spesialbehandling. Dette er Norge og Norden. Her har vi lange helsekøer (260 000 personer som koster 4600 kroner pr. person pr. dag) og så skal vi lage egne kjøkken for 3% av landets befolkning?

Hva er dette for en forskjellsbehandling? Dette er ikke en muslimsk stat og at mine skattekroner går til islamsk råd og halaslakt (som er dyreplageri selv med bedøvelse) er skremmende.

 

Anonym poster: b4bd76a88210c2d93c1e7e459bef93db

Skrevet

 

Muslimer får spesialbehandling. Dette er Norge og Norden. Her har vi lange helsekøer (260 000 personer som koster 4600 kroner pr. person pr. dag) og så skal vi lage egne kjøkken for 3% av landets befolkning?

Hva er dette for en forskjellsbehandling? Dette er ikke en muslimsk stat og at mine skattekroner går til islamsk råd og halaslakt (som er dyreplageri selv med bedøvelse) er skremmende.

 

Anonym poster: b4bd76a88210c2d93c1e7e459bef93db

 

De snakker jo om at staten skal dekke vold mot barn (omskjæring av gutter) på norske sykehus for våre penger. Pytt sann at nordmenn dør i helsekøer og at sykehusene forfaller med dårlig utstyr, litt barnemishandling DET skal vi bruke millioner på!

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest 5 andre
Skrevet

Ignorance is bliss but knowledge is power.

 

Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn).

 

I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer.

 

 

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

Skrevet

 

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

 

Tenker du det samme om jentebarn?

 

Anonym poster: b4bd76a88210c2d93c1e7e459bef93db

Gjest 5 andre
Skrevet (endret)

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

 

Tenker du det samme om jentebarn?

 

Anonym poster: b4bd76a88210c2d93c1e7e459bef93db

 

 

Jeg sier jo at jeg absolutt har etiske betenkeligheter med omskjæring av guttebarn. Det bør da allikevel være rom for å stille spørsmål. Jeg synes ikke omskjæring av jenter og gutter er helt sammenlignbart. Omskjæring av gutter er en langt mer anvendt rituell handling enn omskjæring av jenter. Det er jødisk skikk så vel som muslimsk, og er også utbredt blant kristne bl.a. i USA. Selvfølgelig er det en del komplikasjoner, men disse er langt mindre og skaper ikke så store problemer som hos omskjærte jenter. Omskjæring av jenter lemlester kjønnsorganene på en helt annen måte, som i de fleste tilfeller skaper mye smerter og problemer. Dette er tross alt ikke tilfellet hos majoriteten av guttebarna.

 

Selvfølgelig skal og bør det være forbudt å omskjære jenter. Dette er kulturelt vanlig hos minoriteten av muslimene i Norge, og man risikerer dessverre at enkelte allikevel får utført dette i hjemlandet. Det er tragisk. Selv om jeg personlig ikke er for omskjæring av guttebarn, klarer jeg ikke helt å sammenligne det med omskjæring av jenter. Disse guttebarna vil uansett bli omskjært, gjerne uten bedøvelse, i høyere alder, og det er langt mer traumatisk og gir mer komplikasjoner enn å bli omskjært under bedøvelse som nyfødt. Om det norske helsevesenet skal bidra til dette er verdt å diskutere, men om jeg ser hensikten med at dette blir gjort på norske sykehus, betyr ikke det at jeg synes lemlestelse av jenter på noen måte er greit.

Endret av 5 andre
Skrevet

Kva er problemet? Vegatarianarar får og spesiallaga mat på sjukehuset, og diverse andre diettar. Ein prøver å gjere slik at alle skal få noko dei ynskjer å ete, for mat er ein viktig medisin. Og med mange muslimske pasientar og tilsette er det nesten rart det ikkje har skjedd for lenge sidan.

Det finnes mykje anna det er meir verd å hisse seg opp over enn dette!

Skrevet

Kva er problemet? Vegatarianarar får og spesiallaga mat på sjukehuset, og diverse andre diettar. Ein prøver å gjere slik at alle skal få noko dei ynskjer å ete, for mat er ein viktig medisin. Og med mange muslimske pasientar og tilsette er det nesten rart det ikkje har skjedd for lenge sidan.

Det finnes mykje anna det er meir verd å hisse seg opp over enn dette!

 

Må bare si en ting :) Jeg er vaganer og jeg får IKKE spesiallaga mat på sykehuset. Jeg fikk det jeg kunne spise av det de andre spiste. Om de spiste innbakt fisk med poteter og smør og litt grønt. så fikk jeg bittelitt grønt og potet. JEPP! ikke det at jeg er imot at muslimer får hallal da, for det bryr ikke meg.

 

Men ville bare poengtere at om du ikke spiser A4 så må du mest sannsynligvis kjøpe maten selv, slik som jeg måtte ;)

 

Og en ting til: Sykehusmat er jo tragisk, ikke mye næring eller sunt ved den maten. Ikke har de frukt og grønt engang. Maten de gir pasientene dekker ikke kroppens næringsbehov engang. Og der ligger det kreftpasienter og andre kronisk syke pasienter som kunne trengt litt skikkelig næringsrik kost innabords!

Skrevet

Ignorance is bliss but knowledge is power.

 

Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn).

 

I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer.

 

 

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

 

Så hyggelig at du starter debatten ved å kalle meg ignorant og intolerant :) Det setter virkelig an tonen.

 

Man HAR adekvat tilbud på sykehus. Man er ikke på sykehus for å spise fin mat, og om man *må* spise fisk i en liten periode ser jeg faktisk ikke problemet. Jeg er vegetarianer og forlanger ikke egne redskaper og menyer for å håndtere min diett, det blir ikke noe annerledes for muslimer og jøder.

Det eneste man bør ta hensyn til diettmessig er intoleranser og allergier.

 

Den holdningen som gjerne kommer frem er at det bør være greit for ikke-muslimer å spise halal, men umulig for muslimer å spise haram. Forstår du hvor jeg vil hen?

Toleranse går ikke bare en vei, og når man fjerner bilder av griser og støtter oppunder dyremishandling så går man feil vei.

Hadde jeg blitt servert halal uten at jeg visste det hadde jeg blitt rasende. Jeg vil ikke støtte slikt. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal brukes på noe så håpløst unødvendig som egne halalkniver.

 

Ang. omskjæring så kan man bruke de samme argumentene på kvinnelig omskjæring. Det er et faktum at jenter og kvinner blir ødelagt på denne måten, så hvorfor skal de ha mindre rettssikkerhet enn det gutter har? Lager man et forbud mot BEGGE så gir man lik rett til begge (Slik det er nå er det kjønnsdiskriminerende) Man snakker om å ha sjekk av underlivet på små jentebarn, det samme kan gjøres for gutter.

At inngrepet skjer på sykehus er ingen garanti for at det går bra, hundrevis av barn dør hvert år på sykehus. Mange sliter med store senvirkninger. Norge BURDE bryte vei for guttebarns rettigheter, men vi er for opptatt med å sulle rundt med halalkniver og alt annet vi kan gjøre, som et desperat eksempel på hvor tolerante og anti-rasistiske vi er.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest FinogFjong
Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest 5 andre
Skrevet

Ignorance is bliss but knowledge is power.

 

Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn).

 

I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer.

 

 

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

 

Så hyggelig at du starter debatten ved å kalle meg ignorant og intolerant :) Det setter virkelig an tonen.

 

Man HAR adekvat tilbud på sykehus. Man er ikke på sykehus for å spise fin mat, og om man *må* spise fisk i en liten periode ser jeg faktisk ikke problemet. Jeg er vegetarianer og forlanger ikke egne redskaper og menyer for å håndtere min diett, det blir ikke noe annerledes for muslimer og jøder.

Det eneste man bør ta hensyn til diettmessig er intoleranser og allergier.

 

Den holdningen som gjerne kommer frem er at det bør være greit for ikke-muslimer å spise halal, men umulig for muslimer å spise haram. Forstår du hvor jeg vil hen?

Toleranse går ikke bare en vei, og når man fjerner bilder av griser og støtter oppunder dyremishandling så går man feil vei.

Hadde jeg blitt servert halal uten at jeg visste det hadde jeg blitt rasende. Jeg vil ikke støtte slikt. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal brukes på noe så håpløst unødvendig som egne halalkniver.

 

Ang. omskjæring så kan man bruke de samme argumentene på kvinnelig omskjæring. Det er et faktum at jenter og kvinner blir ødelagt på denne måten, så hvorfor skal de ha mindre rettssikkerhet enn det gutter har? Lager man et forbud mot BEGGE så gir man lik rett til begge (Slik det er nå er det kjønnsdiskriminerende) Man snakker om å ha sjekk av underlivet på små jentebarn, det samme kan gjøres for gutter.

At inngrepet skjer på sykehus er ingen garanti for at det går bra, hundrevis av barn dør hvert år på sykehus. Mange sliter med store senvirkninger. Norge BURDE bryte vei for guttebarns rettigheter, men vi er for opptatt med å sulle rundt med halalkniver og alt annet vi kan gjøre, som et desperat eksempel på hvor tolerante og anti-rasistiske vi er.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

Våre verdisyn er nok ikke sammenfallende. Det står da ikke i artikkelen at de som til daglig ikke spiser halal må spise dette framover. Dette er et tilbud på a-hus der en stor del av pasienter og ansatte er muslimer. For meg er det å vise toleranse og medmenneskelighet å tilrettelegge for grupper med særskilte behov.

 

Så vidt jeg kan skjønne respekterer og tolererer muslimene at vi velger å spise svinekjøtt slaktet på vanlig måte, men det betyr ikke at de bør og må spise det. Jeg skjønner ikke problemstillingen (bortsett fra det etiske rundt halalslakt og annen slakt for den saks skyld). Hvorfor er det så problematisk å tilby et stort antall mennesker halalkjøtt, så lenge du slipper å bli påtvunget det? Er det så ille å tilrettelegge for enkelte menneskegrupper så lenge etterspørselen er stor. Jeg kan jo skjønne at strevet vil bli større på mindre og perifere sykehus med liten muslimsk pasient-/ansattgruppe.

 

Jeg synes dette vitner om nettopp intoleranse. Norge er under endring, om du vil eller ikke. Vi får stadig flere impulser og grupperinger som står i kontrast med vår religion og kultur. Dette er ingen trussel. Det har skjedd flere ganger tidligere gjennom historien. Man tilpasser seg, og tar vare på de menneskene som bor her i landet. Ingen skal frata deg din kultur eller identitet, men det betyr ikke at vi ikke kan iareta andres interesser også.

 

Jeg fastholder at jeg ikke er for omskjæring av guttebarn, men at dette ikke kan sammenlignes med omskjæring av jentebarn. Dessuten nekter jeg å tro at omskjæringen beslaglegger så mye ressurser at det går liv tapt i helsekøene som følge av dette. Nå er det nå en gang slik at dette inngrepet er lovlig i hele verden, og så lenge det er tilfellet bør man tilrettelegge slim at guttebarna kommer best mulig ut av det.

 

Uansett så er det DU som fastsetter stemningen med din i overkant krasse overskrift. Du kan ikke forvente at du kan denge løs med slegge og bli møtt med stryk på kinnet.

Skrevet

Ignorance is bliss but knowledge is power.

 

Det er selvfølgelig håpløst å argumentere mot ignorante og intolerante holdninger. I Oslo bor det ca. 630.000 innbyggere. Av disse er det ca. 30% innvandrere, nærmere 190.000 personer. Mange av disse har muslimsk bakgrunn. Over 40.000 tilhører et muslimsk trossamfunn bare i Oslo, så tar man med hele Stor-Oslo er antallet langt høyere (+ de som ikke er registrert i trossamfunn).

 

I et område med et så stort mangfold skulle det bare mangle at en stor befolkningsgruppe får et adekvat tilbud. Det er snakk på at man kan tilby en nokså stor gruppe mennesker halalkjøtt. På hvilken måte er det hårreisende, bortsett fra etiske spørsmål rundt slaktemetoden? Så lenge du kan få servert den maten du pleier å spise, er det ikke ille at vi behandler andre med respekt og toleranse? Jeg blir skremt over holdningen som tyter fram, som er tuftet på fordommer. Dett er ikke et riksdekkende tilbud, og der hvor tilbudet er, er ikke bare et fåtall av pasientene muslimer.

 

 

Hvorvidt omskjæring burde være lov eller ikke, og om det bør dekkes av staten er en viktig og aktuell debatt. Hvis dette tilbudet ikke finnes, vil handlingen dessverre bli gjort allikevel. Da må man vurdere hvorvidt det skal kunne tilbys nyfødte på barselavdelingen under bedøvelse (da er det heller ikke så ressurskrevende at det går på bekostning av annen behandling), eller om barna skal betale konsekvensen av et evt. forbud. Som etnisk norsk ser jeg absolutt den etiske betenkeligheten med omskjæring av guttebarn, men problemstillingen er sammensatt og vanskelig. Dessverre tror jeg heller ikke at færre vil dø i sykehuskø om dette inngrepet forbys.

 

Så hyggelig at du starter debatten ved å kalle meg ignorant og intolerant :) Det setter virkelig an tonen.

 

Man HAR adekvat tilbud på sykehus. Man er ikke på sykehus for å spise fin mat, og om man *må* spise fisk i en liten periode ser jeg faktisk ikke problemet. Jeg er vegetarianer og forlanger ikke egne redskaper og menyer for å håndtere min diett, det blir ikke noe annerledes for muslimer og jøder.

Det eneste man bør ta hensyn til diettmessig er intoleranser og allergier.

 

Den holdningen som gjerne kommer frem er at det bør være greit for ikke-muslimer å spise halal, men umulig for muslimer å spise haram. Forstår du hvor jeg vil hen?

Toleranse går ikke bare en vei, og når man fjerner bilder av griser og støtter oppunder dyremishandling så går man feil vei.

Hadde jeg blitt servert halal uten at jeg visste det hadde jeg blitt rasende. Jeg vil ikke støtte slikt. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal brukes på noe så håpløst unødvendig som egne halalkniver.

 

Ang. omskjæring så kan man bruke de samme argumentene på kvinnelig omskjæring. Det er et faktum at jenter og kvinner blir ødelagt på denne måten, så hvorfor skal de ha mindre rettssikkerhet enn det gutter har? Lager man et forbud mot BEGGE så gir man lik rett til begge (Slik det er nå er det kjønnsdiskriminerende) Man snakker om å ha sjekk av underlivet på små jentebarn, det samme kan gjøres for gutter.

At inngrepet skjer på sykehus er ingen garanti for at det går bra, hundrevis av barn dør hvert år på sykehus. Mange sliter med store senvirkninger. Norge BURDE bryte vei for guttebarns rettigheter, men vi er for opptatt med å sulle rundt med halalkniver og alt annet vi kan gjøre, som et desperat eksempel på hvor tolerante og anti-rasistiske vi er.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

Våre verdisyn er nok ikke sammenfallende. Det står da ikke i artikkelen at de som til daglig ikke spiser halal må spise dette framover. Dette er et tilbud på a-hus der en stor del av pasienter og ansatte er muslimer. For meg er det å vise toleranse og medmenneskelighet å tilrettelegge for grupper med særskilte behov.

 

Så vidt jeg kan skjønne respekterer og tolererer muslimene at vi velger å spise svinekjøtt slaktet på vanlig måte, men det betyr ikke at de bør og må spise det. Jeg skjønner ikke problemstillingen (bortsett fra det etiske rundt halalslakt og annen slakt for den saks skyld). Hvorfor er det så problematisk å tilby et stort antall mennesker halalkjøtt, så lenge du slipper å bli påtvunget det? Er det så ille å tilrettelegge for enkelte menneskegrupper så lenge etterspørselen er stor. Jeg kan jo skjønne at strevet vil bli større på mindre og perifere sykehus med liten muslimsk pasient-/ansattgruppe.

 

Jeg synes dette vitner om nettopp intoleranse. Norge er under endring, om du vil eller ikke. Vi får stadig flere impulser og grupperinger som står i kontrast med vår religion og kultur. Dette er ingen trussel. Det har skjedd flere ganger tidligere gjennom historien. Man tilpasser seg, og tar vare på de menneskene som bor her i landet. Ingen skal frata deg din kultur eller identitet, men det betyr ikke at vi ikke kan iareta andres interesser også.

 

Jeg fastholder at jeg ikke er for omskjæring av guttebarn, men at dette ikke kan sammenlignes med omskjæring av jentebarn. Dessuten nekter jeg å tro at omskjæringen beslaglegger så mye ressurser at det går liv tapt i helsekøene som følge av dette. Nå er det nå en gang slik at dette inngrepet er lovlig i hele verden, og så lenge det er tilfellet bør man tilrettelegge slim at guttebarna kommer best mulig ut av det.

 

Uansett så er det DU som fastsetter stemningen med din i overkant krasse overskrift. Du kan ikke forvente at du kan denge løs med slegge og bli møtt med stryk på kinnet.

 

Angående overskriften. Jeg skriver at JEG blir forbannet. JEG! Jeg sier ikke et ORD om hva jeg syns om dine meninger, selv ikke nå. Du viser utrolig mangel på både respekt og normal høflighet.

 

Jeg sier det igjen:

Både omskjæring av guttebarn og halalkjøkken på norske sykehus er et problem fordi man allerede har for lite ressurser. Hvorfor skal barnemishandling gå over behandling av alvorlig syke? De har allerede sagt at omskjæring vil koste norge og skattebetalere TRETTEN millioner i året. Det er 13 millioner for mye.

Mennesker med matallergier, altså noe de ikke kan noe for, får ikke tilrettelagt, så hvorfor skal man bruke tid og penger på noe som til syvende og sist er religiøst vanvidd, og noe man velger helt selv? En vegetarianer får ikke egne menyer, og da blir det også helt feil at religiøse får det.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest FinogFjong
Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal...

Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal...

 

Du høres ikke særlig opplyst ut, så kos deg. Hadde likt å sett om du koste deg med kjøttet om du så hvordan de ble slaktet.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest FinogFjong
Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal...

 

Du høres ikke særlig opplyst ut, så kos deg. Hadde likt å sett om du koste deg med kjøttet om du så hvordan de ble slaktet.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

-du kan tenke hva du vil om meg du, jeg finner argumentene dine like platte som et middels frp-innlegg i lokalavisa.

Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal...

 

Du høres ikke særlig opplyst ut, så kos deg. Hadde likt å sett om du koste deg med kjøttet om du så hvordan de ble slaktet.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

-du kan tenke hva du vil om meg du, jeg finner argumentene dine like platte som et middels frp-innlegg i lokalavisa.

 

Om du ikke forstår hvorfor det er problematisk at allergier ikke blir respektert og håndtert bedre enn noen med religiøse diettrestriksjoner så sier det faktisk mer om deg.

Stemmer heller ikke FrP, så den herseteknikken kan du legge av deg :) Tydelig at du ikke gidder å lese hva jeg sier, så ønsker deg heller en god natt. Dette blir litt som å diskutere med katten.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Gjest FinogFjong
Skrevet

"Med denne avtalen bli maten fra nå av produsert på Ahus' kjøkken, av kvalifiserte personer som lager næringsrik mat."

..ser ingen ulemper her jeg, den smørja de vanligvis serverer på sykehus består da hovedsaklig av de livsviktige ingrediensene, hvetemel, melk, ost og eggepulver i utallige kombinasjoner. Skulle de få halal på "mitt" sykehus, skal jeg sannelig forlange det jeg også...

 

Jeg har derimot mange etiske betenkeligheter ved å både gi "bedre" mat til en gruppe mennesker, benytte seg av halalslaktet mat, og servere halal til ikke-troende.

Søsteren min fikk ikke spesialsydd diett da hun var på sykehus, og hun har allergier. Om man skal ta hensyn til diettrestriksjoner får man ta de mest nødvendige.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

jaja, du om det. Du får spise dett du får du da vet du, så skal jeg kose meg med halal...

 

Du høres ikke særlig opplyst ut, så kos deg. Hadde likt å sett om du koste deg med kjøttet om du så hvordan de ble slaktet.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

-du kan tenke hva du vil om meg du, jeg finner argumentene dine like platte som et middels frp-innlegg i lokalavisa.

 

Om du ikke forstår hvorfor det er problematisk at allergier ikke blir respektert og håndtert bedre enn noen med religiøse diettrestriksjoner så sier det faktisk mer om deg.

Stemmer heller ikke FrP, så den herseteknikken kan du legge av deg :) Tydelig at du ikke gidder å lese hva jeg sier, så ønsker deg heller en god natt. Dette blir litt som å diskutere med katten.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

 

...jeg skrev vel ikke jeg trodde du stemte det?...jeg antydet bare at argumentene dine var på et slikt nivå at jeg ikke gidder å henge med på retorikken din.

Jeg finner det umodent å sette opp ulike grupper pasienter opp mot hverandre. At søstra di engang ikke fikk tilrettelagte måltider, derfor blir du "forbanna" når en hel folkegruppe får tilrettelagt for sine behov? Nei, den som virker uopplyst i denne diskusjonen er du. Du har fått mange reflekterte svar i tråden nemlig, men jeg er litt usikker på om du evner å ta inn svarene. Derfor mine "dumme" svar til deg... :)

Skrevet

Bare for å informere, muslimer betaler skatt også, bare i år betaler jeg 400 000 kr, hvis jeg en dag blir alvorlig syk, håper jeg noen av mine skattekroner faller tilbake på meg med halalkjøtt. Kjøttet kommer fra norske slakterier, foregår det dyremishandling der? Kun etniske nordmenn fortjener at det brukes skattepenger på dem?

 

Hvorfor må det ene ekskludere det andre, "jeg fikk ikke, ergo får heller ikke du" og spesielt hvis du er muslim. Jeg unner veganere og alle andre den maten de ønsker, og jeg blir IKKE forbannet hvis de får det!

 

Anonym poster: 02fdea0d6bdf5fc1c1025f64e980c01a

Skrevet

Bare for å informere, muslimer betaler skatt også, bare i år betaler jeg 400 000 kr, hvis jeg en dag blir alvorlig syk, håper jeg noen av mine skattekroner faller tilbake på meg med halalkjøtt. Kjøttet kommer fra norske slakterier, foregår det dyremishandling der? Kun etniske nordmenn fortjener at det brukes skattepenger på dem?

 

Hvorfor må det ene ekskludere det andre, "jeg fikk ikke, ergo får heller ikke du" og spesielt hvis du er muslim. Jeg unner veganere og alle andre den maten de ønsker, og jeg blir IKKE forbannet hvis de får det!

 

Anonym poster: 02fdea0d6bdf5fc1c1025f64e980c01a

 

Ja, muslimer betaler skatt, men det gjør da også nordmenn!

Jeg synes det er unødvendig bruk av ressurser og penger, å servere halalkjøtt på sykehus. Det er mye annet som er viktigere å bruke penger på!

 

Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580

Skrevet

Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal.

 

Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer.

 

Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440

Skrevet

MÅ alle i Norge være KRISTENE og spise SVINEKJØTT ?? Jg skjønner ikke hva som skal til for å gjøre enkelte folk ikke FORBANNA. De tåler jo faen meg ingenting. Hallooo vi lever i år 2013. Vi MÅ kunne tåle at det finnes folk som IKKE er nordmenn selvom det er Norge. Hvis en vegeteraner ønsker sin veg mat på sykehuset... So what??? Hvorfor skal jeg bli så forbannet på det????

 

Anonym poster: bbd74dccb823db928aba517c17606eb6

Skrevet

Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal.

 

Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer.

 

Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440

 

Jeg har ikke noe i mot at det serveres halal-mat på sykehus. jeg er i mot at de bruker så mye penger på noe som ikke er nødvendig når det er så mye annet pengene heller burde vært brukt til!

 

Anonym poster: 0bc0bdfce020371f1d122828d21e9580

Skrevet

Hvorfor skal ikke dine medmennesker, la så være muslimer, jøder, vegetarianere eller buddhister få lov til å spise det de vil? Muslimer spiser ikke gris, og de vil ikke spise det selv om de ikke fikk et kjøkken med halal.

 

Mener du at DU er mer verdig enn muslimer? Siden du er verdig mat på sykehus, men ikke muslimer.

 

Anonym poster: 49e9ff120d05c6971ec241d839a83440

 

Jeg sier at det som er viktig å bruke penger på er behanding, ikke særbehandling på kjøkkenet.

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Skrevet

MÅ alle i Norge være KRISTENE og spise SVINEKJØTT ?? Jg skjønner ikke hva som skal til for å gjøre enkelte folk ikke FORBANNA. De tåler jo faen meg ingenting. Hallooo vi lever i år 2013. Vi MÅ kunne tåle at det finnes folk som IKKE er nordmenn selvom det er Norge. Hvis en vegeteraner ønsker sin veg mat på sykehuset... So what??? Hvorfor skal jeg bli så forbannet på det????

 

Anonym poster: bbd74dccb823db928aba517c17606eb6

 

Selv om denne vegetarianeren forlangte egne vegetarkniver?

 

Anonym poster: e364f2663e91033cb1c403ca961edd75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...