Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #26 Skrevet 31. mai 2013 Er det rart enkelte barn blir grådige og helt gærn etter godteri når de er hos andre, når de må følge nazi-kostholdsregime når de er hjemme? Anonym poster: 77fda20f0ddc3aa6e25629a61c5e9e8f Signerer denne. Vi hadde naboer der ungene tydligvis hadde veldig strenge foreldre på dette området. De kom stadig vekk og tigget etter godteri hos oss. Jeg husker en fin sommerdag hvor ungene fikk en liten ting å kose seg med ute på terrassen (husker ikke akkurat hva de fikk). En av disse ungene satt i lekteteltet og sa 'ikke si det til mamma og pappa'. Anonym poster: 38176725590789080b8dba7126cc8ed1
Himmel og hav Skrevet 31. mai 2013 #27 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tenker at en av de viktigste oppgavene man har som foreldre er å ruste barna til å fungere i det samfunnet de lever i. Jeg er ikke så sikker på at det å nekte barna spise hos venner, være den eneste i gata som ikke får lov til å ta imot is eller et glass saft og en kjeks er et skritt i den retningen, samme hvor gode intensjonene er. Jeg tenker at man som mor og far må innse at man har begrenset påvirkningskraft. Den er absolutt når barnet er nyfødt, og den minsker dramatisk år for år. Man kan gjøre alt man kan for å lære barna sunne matvaner hjemme, men man kan ikke styre barna via fjernkontroll når de er borte. Da tror jeg at det er stor sjanse for at man istedenfor å få et barn som takker nei til ting foreldrene ikke liker, får et barn som er flink til å lyve når det kommer hjem, og fjerne ale spor av isbarter og pølselukt. Jeg har opplevd ganske grimme eksempler på sunnhetstyranniserende mødre som plukker godteri ut av munnen på barna når de henter dem i barneselskap, barn som gråter fordi de har så lyst på en muffins til i bursdag, men måtte love mamma at de bare skulle ta et stykke kake i selskapet, og barn som har låst seg inne på badet med potetgullbollen midt i bursdagen, for å være sikker på at han kunne få spise alt han ville. Det er bedre å lære barna balanse, enn å tro at man kan innprente dem "ekstreme" matregimer og forvente at det skal sitte. Da blir mat fort et område preget av skyld, skam, kontroll og makt, og det er neppe sunt.
Roheryn Skrevet 31. mai 2013 #28 Skrevet 31. mai 2013 Haha. Stakkars pølser, hva har de gjort for å fortjene en sånn omtale? Neida, det er ikke økologisk fisk med tjukt av vitaminer og omega 3 og alt du ellers måttte behøve, men det er da ikke arsenikk heller
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #29 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tenker bare at jeg synes det er hysterisk å være så regid når barna er på besøk hos andre. Og at jeg nok er redd for at de kan bli som jeg. Hadde en syk mor som slanket seg hele tiden, sjekket konstant vekt på oss osv. Endte med at jeg sparte penger ved å gjøre husarbeid osv kjøpte snop av de for så å gjemme meg i skogen og spiste alt på 15 min. Hadde konstant søthunger og ingen sunt forhold til "fy mat". Har i dag fortsatt ikke ett sunt forhold til mat. Dere som synes det er horribelt med pølse og at foreldre skal ringe for å høre om dere gir tillatelse til ditt og datt burde tenke over hvordan dette kan påvirke deres barn i det lange løp! Anonym poster: edd25db9155b05af399230ce9cd3a565
Gjest Julia1984 Skrevet 31. mai 2013 #30 Skrevet 31. mai 2013 Jeg tenker bare at jeg synes det er hysterisk å være så regid når barna er på besøk hos andre. Og at jeg nok er redd for at de kan bli som jeg. Hadde en syk mor som slanket seg hele tiden, sjekket konstant vekt på oss osv. Endte med at jeg sparte penger ved å gjøre husarbeid osv kjøpte snop av de for så å gjemme meg i skogen og spiste alt på 15 min. Hadde konstant søthunger og ingen sunt forhold til "fy mat". Har i dag fortsatt ikke ett sunt forhold til mat. Dere som synes det er horribelt med pølse og at foreldre skal ringe for å høre om dere gir tillatelse til ditt og datt burde tenke over hvordan dette kan påvirke deres barn i det lange løp! Anonym poster: edd25db9155b05af399230ce9cd3a565 Såå enig!!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #31 Skrevet 1. juni 2013 Huff, en del av denne tråden bekrefter bare mine mistanker, det er mange gærne mødre her inne som dessverre ikke klarer å se sine barna beste Anonym poster: 2d91f02d1c19471ec22cfcf2d49b398c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #32 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er overrasket over at så mange er enig med HI her... Jeg er selv opptatt av sunt kosthold, første barnet vårt smakte ikke kake eller is før han var 2, godteri mye senere. Men det var fordi det var en lett sak da og lite påvirkning fra andre. Etter at han har lært seg hva det er og fått et behov har vi sluppet opp og lar ham få det når det blir servert, og serverer det selv innimellom. Nestemann starter med sånt mye tidligere, fordi hun så storebroren spise det. Er ingen tilhenger av å nekte barn pølser, kaker og is når andre får det. Vi har et sunt kosthold hjemme, med en basis av mat laget fra bunnen, mye grønnsaker og fisk, og barna tar det som en selvfølge å spise sunn mat. Derfor synes jeg det er helt uproblematisk at de får pølser og pizza innimellom. Vi serverer det til og med selv en gang i blant. Hovedsaken er at de spiser sunt i hverdagen og at de dermed lærer hva et sunt kosthold er, ved eksempel. Jeg ville nok ikke ha servert andres barn is uten å høre med foreldrene først, men hadde heller ikke blitt sur om andre hadde servert mitt barn noe sånt uten å spørre. Men pølser ville jeg aldri ha tenkt på å spørre om var greit å servere, selv om jeg nok ville ha vært flau over å serverer det på en hverdag. Det er ikke sunn mat, men heller ikke gift?! Anonym poster: 9a1e61de4db173e4e6c6e3b27bd9ec79
Sint naken biltyv Skrevet 1. juni 2013 #33 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er enig med HI, hadde overhodet ikke syntes det var greit at ungen spiste et annet sted uten å spørre først, og særlig når det viste seg at "maten" var pølse i brød! Pølse er søppel man spiser max et par ganger i året, ikke mat. Anonym poster: 929ae2f3cb0f718d327d1074060592c6 Jeg har ingenting mot at ungene mine spiser borte når det passer dem de er på besøk hos. Om det blir pøser en dag ser ikke jeg det store problemet med det. For meg er det viktigere at barna opplever det å spise sammen med venner og deres familier som viktigere enn at de spiser supersunt hver dag. Jeg synes også det er fin at de får smake mat andre lager. Det smaker ofte litt ulikt det de får hjemme. HI er ikke samme som skrev "pølseinlegget". Anonym poster: 1e176ebbf1e51ed8addac50060867e2c Enig!!
Sint naken biltyv Skrevet 1. juni 2013 #34 Skrevet 1. juni 2013 (endret) Jeg blir faktisk sjokkert.... Mener dere virkelig at dere blir sint for at barnet har spist noen pølser hos en venn? Eller at de ikke skal få litt godis og is? Dette er bare sykt.... Jeg fulgte en strengt kostholdsregime, fikk lite godis og brus å måtte alltid spise opp maten! Så fort jeg ble stor nok til å kjøpe mat selv/flytte ut ble det bare søppelet og godis på meg! Blir fortsatt kvalm og føler det svært ubehagelig å bli mett pga tvangen hjemme. Jeg baker selv alt av brød hjemme, lager sunne middager og vi spiser ikke mye pølser. Barna får selv tjene seg opp penger til lørdagsgodt ved feks å gå ut med søppel. Eldste vil heller kjøpe hesteblad men noen ganger kommer hu hjem med alt mulig blått godteri og det er greit det også!! Borte hos andre er det foreldrene eller de voksne der som bestemmer! Jeg sender ikke barna mine til folk jeg føler er skikket til å ta hånd om kosthold mm. Og ja eldste kommer hjem full av mcdonalds mat og is i ny og ne! Og det er greit så lenge hu har kosa seg og har følt glede ved å spise og glede med selskapet hu spiste i!! Skjerp dere folkens, det eneste dere oppnår med denne holdningen er å skape barn med et problematisk forhold til mat!! Endret 1. juni 2013 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #35 Skrevet 1. juni 2013 Jeg vet om en familie der foreldrene hadde strenge regler når det gjaldt kostholdet, deriblant godteri. I dag er alle de fem(!) barna voksne og overvektige.. Anonym poster: 65b6360ade677be1ff7d0cea51dca031
Gjest vinterbrud Skrevet 1. juni 2013 #36 Skrevet 1. juni 2013 Når vi har pølser,har vi også poteter og ferske grønnsaker.Så pølser kan fint gjøres til en del av et sunt måltid. Min jente er snart 10 år og hun spiser avogtil hos venninnene sine,det gjør meg ingenting. Men jeg gir ikke is/snop eller brødskiver med nugattti til andre unger uten at jeg vet at det er i orden for foreldrene. Som mor kan jeg passe på hva hun spiser hjemme,men ikke kontrollere hva hun spiser ute hos venner når hun er så stor.Heldigvis så har hun venner med fornuftige foreldre som gir barna sunn mat.Hun stikker ikke ut til venner før etter middag uansett.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #37 Skrevet 1. juni 2013 Og er han invitert til middag hos naboen og de serverer pølser så må han værsågod spise det. Tenker det er greit å lære barna at det er best å spise sunt. Men man MÅ ikke spise sunne måltider hver dag. Jeg synes det er helt forkastelig å tvinge barn til å spise noe som er direkte usunt og med null næringsverdi. Tvinger du ham til å spise sjokolade også hvis han ikke vil ha det? Sjokolade inneholder forresten i det minste kakao som er sunt, pølse i brød er kun dritt. Nei, man må ikke spise supersunt hver dag, men det finnes grenser. Å fore opp barn på pølser ser jeg på som ca like bra som å gi dem en skål gele til middag. Anonym poster: 929ae2f3cb0f718d327d1074060592c6 Han har da aldri blitt tvunget til å spise det. Tenk at han synes pølser smaker godt O.o Edit: Det jeg mente med "værsågod" er at det ikke bryr meg om de serverer pølser, fleskepannekake, hamburger, eller noe annet usunt som tydeligvis andre her inne synes er forkastelig mat. Ok, trodde du mente at han vær så god fikk spise det han fikk servert, for å være høflig, enten han likte det eller ei. Det synes jeg er galt, og ekstra illle når man snakker om usunn mat med null næringsverdi, men da var vi visst ikke så uenige på det med tvang i hvert fall Det at ei pølse eller to er krise tydar vel helst på at kvardagskosthaldet ikkje er så sunt som ein likar å påstå.. Hehe, det kan du jo få lov å tro Og grunnen til at det er krise er at at barn ikke skal lære at junk er mat, ikke fordi barnet dør av de to pølsene. Et barn dør ikke av å ta et trekk av en sigarett eller et par slurker vin heller, men jeg tror ikke at foreldre som blir hysteriske pga det reagerer så sterkt fordi ungen får i seg så mye vin og røyk ellers? Men fordi det synes det er forkastelig, skadelig, og ikke noe de ønsker at barnet skal tilvennes. Seriøst? Dere som sier pølser er søppel, klikker dere i vinkel når bhg griller pølser på tur også da eller? Vi griller pølser om sommeren og har det om lettvint middag av og til. Visste ikke at pølser var giftig Anonym poster: daef45b173c112e940b77036adccac2d Ikke alle barnehager griller pølser, men nei, jeg hadde virkelig ikke likt det heller. Det betyr ikke at jeg klikker i vinkel, men hadde nok bedt barnehagen om jeg heller kunne få sende med noe eget i stedet, hvis det var en problemstilling. Pølser er ikke giftig, men jeg setter ca like stor pris på at noen gir det til barnet mitt som om de hadde åpnet en boks kattemat. Synes det er degraderende og nedverdigende og direkte frekt å servere slikt til folk. Anonym poster: 929ae2f3cb0f718d327d1074060592c6 Sånne mødre som deg med så ekstremt synspunkt på en bitteliten ting (pølser!) er bare så utrolig slitsomt å forholde seg til. Hadde det vært jeg som valgte mine barns venner (noe det ikke er, de klarer det fint selv) hadde jeg helt klart valgt vekk barnet med den pøsenevrotiske mora. Hvor ofte spiser ungene dine borte da? Og får de da alltid pølser? Og hvor lenge skal du passe på ungenes kosthold? Til de fyller 18? Skal 15-åringen alltid hjem til fiskemiddag og brokkoli? Har man et fornuftig kosthold hjemme, er det det som legger grunnlaget, ikke de topølsene i måneden hos naboen. Tror du skyter deg selv i foten med å være så hysterisk. Alt med måte er det noe som heter. Du burde prøve det. Anonym poster: 8e3b3253becdb8ade45fb97e1a7bddd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå