Gå til innhold

Mat når barna blir større

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge barna er helt små er det uproblematisk å styre matvanene deres slik vi ønsker, sukkerfritt, økologosk eller noe annet. Når de blir eldre blir det øitt værre. Vi kan selvfølgelig fortsatt bestemme mye i forhold til hverdagsmaten hjemme, men de vil jo snare begynne å spise andre steder, hos venner og familie, i barnehagen, på skolen, de får egne penger som de kan handle for osv. Da må vi jo også begynne å ta hensyn til at barna skal være en del av et felleskap der mat og måltidet er en viktig sossial arena og noe som binder mennesker sammen. I hvor stor grad skal vi da fortsette å kreve at barna spiser slik vi mener er best?

Skal man for eksempel kreve at barna kommer hjem for å spise til alle måltider for å sikkre at de får sunn mat, eller skal man slippe opp for at de får spise hos venner når de har lyst til det, selv om maten ikke er slik jeg foretrekker.? Skal ungene innprentes at de ikke får lov til å ta imot saft, kaker, kjeks, is eller annet når de er borte, eller er det noe man ikke blander seg i, selv om ungen kan komme hjem å fortelle at de har fått 3 is den dagen?

Hvordan gjør dere det?

Anonym poster: 1e176ebbf1e51ed8addac50060867e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun ett eksempel da. Gutten min på 7 ble med en kompis hjem etter skolen uten å gi oss beskjed, men han ringte og sa ifra med kameratens mobil. Han kan klokka og vet at vi spiser middag halv 6 hver dag, så jeg tenkte at "han kommer vel hjem når han blir sulten, eller i hvert fall til halv 6". Han ringte imidlertid klokka 5 for å spørre om han kunne bli litt lenger, men jeg sa jeg hadde middagen snart klar, så han måtte komme hjem. Da fortalte han at han hadde spist middag allerede. "Åja", sa jeg, "hva spiste dere da?" Da hadde han spist to pølser med brød, mens middagen hjemme endelig bestod av fisk. Jeg sa til han at pølser ikke er middag, så da fikk han uansett komme hjem og prøve å spise litt middag hjemme også.

Nå har jeg fra før ikke noe godt inntrykk av denne familien her da, da den sønnen er ganske hyperaktiv og virker som han får bestemme veldig mye! Kan godt se for meg at han er så sær i matveien at de spiser pølser ukentlig/daglig, så jeg ga sønnen min klar beskjed om å IKKE spise middag hos andre ute å avtale først med oss.

Anonym poster: 9cec10cc2dc3b02162c4d0a1b089815c

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gode vaner hjemme skaper gode vaner borte. Jeg er vokst opp med brød til stort sett alle måltider, aldri tilgang på frukt og grønt, og det eneste jeg fikk å drikke var brus og vann

Lager selvfølgelig et bedre grunnlag for mine egne barn, og tenker at så lenge hverdagsmaten er sunn og god, så er det meg revnende likegyldig hva de får hos naboen en sjelden gang.

Skrevet

Ungene skal ikke bare bli vartet opp og bestemt over fram til de flytter ut for da å bestemme alt selv, så de må lære ting underveis. Mat er et godt sted å begynne og jeg tror det er viktig at de skjønner hvorfor sunn mat er viktig, at usunn mat innimellom ikke gjør noen ting, men at usunn mat hele tiden er farlig. Da håper jeg de selv velger å stort sett spise sundt og jeg kan "slippe dem løs". Jeg hadde selv gode verdier i bunn og ble sluppet løs i min ungdom, og selv om jeg ikke var flink med en gang ble jeg ganske fort flink og klarer meg nå bra. De gangene jeg var på besøk hos andre i min barndom og tok egne valg i min ungdom var ganske liten del av livet. (Men jeg er en sånn en som velger økologisk pga miljø og ikke synes 10 pølsemiddager i året gjør noen ting bare man ellers spiser variert med det meste inkludert.)

Jeg vil ikke gi egne penger de kan bruke på hva de vil uten at de kan en del om økonomi, så det er neste store ting som er viktig at de blir inkludert i.

Anonym poster: 691251a286f671677fe4b06829591323

Skrevet

Tuller du? Med mindre ungen er svært allergisk eller ikke tåler annen mat, så lar du han/hun selvsagt spise hos andre osv. Som med alt annet, du kan påvirke, lærebort og gi holdninger og verdier, men du må da ikke putte ungen i glasshus!

Anonym poster: 064baccc5d6cbc94fbe9a60eb30ef75e

Skrevet

Jeg er enig med HI, hadde overhodet ikke syntes det var greit at ungen spiste et annet sted uten å spørre først, og særlig når det viste seg at "maten" var pølse i brød! Pølse er søppel man spiser max et par ganger i året, ikke mat.

Anonym poster: 929ae2f3cb0f718d327d1074060592c6

Skrevet

Jeg er enig med HI, hadde overhodet ikke syntes det var greit at ungen spiste et annet sted uten å spørre først, og særlig når det viste seg at "maten" var pølse i brød! Pølse er søppel man spiser max et par ganger i året, ikke mat.

Jeg har ingenting mot at ungene mine spiser borte når det passer dem de er på besøk hos. Om det blir pøser en dag ser ikke jeg det store problemet med det. For meg er det viktigere at barna opplever det å spise sammen med venner og deres familier som viktigere enn at de spiser supersunt hver dag. Jeg synes også det er fin at de får smake mat andre lager. Det smaker ofte litt ulikt det de får hjemme.

HI er ikke samme som skrev "pølseinlegget".

Anonym poster: 1e176ebbf1e51ed8addac50060867e2c

Skrevet

Og er han invitert til middag hos naboen og de serverer pølser så må han værsågod spise det.

Tenker det er greit å lære barna at det er best å spise sunt. Men man MÅ ikke spise sunne måltider hver dag.

Jeg synes det er helt forkastelig å tvinge barn til å spise noe som er direkte usunt og med null næringsverdi. Tvinger du ham til å spise sjokolade også hvis han ikke vil ha det? Sjokolade inneholder forresten i det minste kakao som er sunt, pølse i brød er kun dritt.

Nei, man må ikke spise supersunt hver dag, men det finnes grenser. Å fore opp barn på pølser ser jeg på som ca like bra som å gi dem en skål gele til middag.

Skrevet

Så lenge hovuddelen av måltida er sunne tenker eg det er greit med junk i ny og ne.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og er han invitert til middag hos naboen og de serverer pølser så må han værsågod spise det.

Tenker det er greit å lære barna at det er best å spise sunt. Men man MÅ ikke spise sunne måltider hver dag.

Jeg synes det er helt forkastelig å tvinge barn til å spise noe som er direkte usunt og med null næringsverdi. Tvinger du ham til å spise sjokolade også hvis han ikke vil ha det? Sjokolade inneholder forresten i det minste kakao som er sunt, pølse i brød er kun dritt.

Nei, man må ikke spise supersunt hver dag, men det finnes grenser. Å fore opp barn på pølser ser jeg på som ca like bra som å gi dem en skål gele til middag.

Vi serverer pølser i bursdag, og jeg har til gode å måtte tvinge noen til å spise det

Skrevet

Vi serverer pølser i bursdag, og jeg har til gode å måtte tvinge noen til å spise det

Bursdag er noe annet enn en middag midt i uka ungen på 7 år ikke engang har spurt om lov til. Og at alle som har vært i selskap hos dere liker pølser betyr vel ikek at alle liker det? Jeg har hatet pølse siden jeg var barn, ble heldigvis aldri tvunget til å spise i alle barnebursdagene. Laget ikke noe poeng ut av det selvsagt, sa bare nei takk, og ble heldigvis respektert for det. Men Twirly Banana sa at hadde sønnen fått det servert hos andre "må han vær så god spise det". Høres ut som tvang for meg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bursdag er noe annet enn en middag midt i uka ungen på 7 år ikke engang har spurt om lov til. Og at alle som har vært i selskap hos dere liker pølser betyr vel ikek at alle liker det? Jeg har hatet pølse siden jeg var barn, ble heldigvis aldri tvunget til å spise i alle barnebursdagene. Laget ikke noe poeng ut av det selvsagt, sa bare nei takk, og ble heldigvis respektert for det. Men Twirly Banana sa at hadde sønnen fått det servert hos andre "må han vær så god spise det". Høres ut som tvang for meg.

Joda, men da mener hun nok og at sønnen får være høflig å spise det han får servert. Jeg forsto det ikke som at det kun var pølser som måtte spises

Skrevet

Det at ei pølse eller to er krise tydar vel helst på at kvardagskosthaldet ikkje er så sunt som ein likar å påstå..

Skrevet

Herregud....tenk at det går an å ta så på vei fordi ungen har spist pølse til middag. Det var dagens for meg!! Kunne ikke brydd meg mindre, og vi har da et helt normalt, gjennomsnitlig sunt kosthold i hverdagen. Vi har til og med pølser til middag selv av og til...shoot me!!

Anonym poster: 1c3043ffa0e3e56e29dd48d927ad55d8

Skrevet

Seriøst? Dere som sier pølser er søppel, klikker dere i vinkel når bhg griller pølser på tur også da eller? Vi griller pølser om sommeren og har det om lettvint middag av og til. Visste ikke at pølser var giftig :o

Anonym poster: daef45b173c112e940b77036adccac2d

Skrevet

Det med is er et litt irriterende moment, og her er jeg litt streng på denne tiden av året;-) De aller fleste dager de drar bort til en av naboene, gir jeg beskjed om at de ikke får lov til å ta i mot is. Det aksepterer de, for de er vant til at det som regel er is og snop kun i helgene, med unntak selvfølgelig. Det er ikke greit med is annen hver dag selv om det er sommer.

Bare i går ble de tilbudt is to ganger, og de kom også hjem med is i hånden etter å ha vært borte hos en nabo for å si hei...:-O

I dag var eldste hos en venninne etter skolen, og de hadde - selvsagt- fått is;-)

Ellers får barna lov til å spise det de blir tilbudt av middag/mat når de er på besøk, det er utenfor vår kontroll og ikke noe jeg tenker på. De spiser jo tross alt de aller fleste måltider hjemme:-)

Skrevet

Han har da aldri blitt tvunget til å spise det. Tenk at han synes pølser smaker godt O.o

Edit: Det jeg mente med "værsågod" er at det ikke bryr meg om de serverer pølser, fleskepannekake, hamburger, eller noe annet usunt som tydeligvis andre her inne synes er forkastelig mat.

Ok, trodde du mente at han vær så god fikk spise det han fikk servert, for å være høflig, enten han likte det eller ei. Det synes jeg er galt, og ekstra illle når man snakker om usunn mat med null næringsverdi, men da var vi visst ikke så uenige på det med tvang i hvert fall :)

Det at ei pølse eller to er krise tydar vel helst på at kvardagskosthaldet ikkje er så sunt som ein likar å påstå..

Hehe, det kan du jo få lov å tro ;) Og grunnen til at det er krise er at at barn ikke skal lære at junk er mat, ikke fordi barnet dør av de to pølsene. Et barn dør ikke av å ta et trekk av en sigarett eller et par slurker vin heller, men jeg tror ikke at foreldre som blir hysteriske pga det reagerer så sterkt fordi ungen får i seg så mye vin og røyk ellers? Men fordi det synes det er forkastelig, skadelig, og ikke noe de ønsker at barnet skal tilvennes.

Seriøst? Dere som sier pølser er søppel, klikker dere i vinkel når bhg griller pølser på tur også da eller? Vi griller pølser om sommeren og har det om lettvint middag av og til. Visste ikke at pølser var giftig ohmy.png

Ikke alle barnehager griller pølser, men nei, jeg hadde virkelig ikke likt det heller. Det betyr ikke at jeg klikker i vinkel, men hadde nok bedt barnehagen om jeg heller kunne få sende med noe eget i stedet, hvis det var en problemstilling.

Pølser er ikke giftig, men jeg setter ca like stor pris på at noen gir det til barnet mitt som om de hadde åpnet en boks kattemat. Synes det er degraderende og nedverdigende og direkte frekt å servere slikt til folk.

Skrevet

Han har da aldri blitt tvunget til å spise det. Tenk at han synes pølser smaker godt O.o

Edit: Det jeg mente med "værsågod" er at det ikke bryr meg om de serverer pølser, fleskepannekake, hamburger, eller noe annet usunt som tydeligvis andre her inne synes er forkastelig mat.

Ok, trodde du mente at han vær så god fikk spise det han fikk servert, for å være høflig, enten han likte det eller ei. Det synes jeg er galt, og ekstra illle når man snakker om usunn mat med null næringsverdi, men da var vi visst ikke så uenige på det med tvang i hvert fall :)

Hehe, det kan du jo få lov å tro ;) Og grunnen til at det er krise er at at barn ikke skal lære at junk er mat, ikke fordi barnet dør av de to pølsene. Et barn dør ikke av å ta et trekk av en sigarett eller et par slurker vin heller, men jeg tror ikke at foreldre som blir hysteriske pga det reagerer så sterkt fordi ungen får i seg så mye vin og røyk ellers? Men fordi det synes det er forkastelig, skadelig, og ikke noe de ønsker at barnet skal tilvennes.

Seriøst? Dere som sier pølser er søppel, klikker dere i vinkel når bhg griller pølser på tur også da eller? Vi griller pølser om sommeren og har det om lettvint middag av og til. Visste ikke at pølser var giftig ohmy.png

Ikke alle barnehager griller pølser, men nei, jeg hadde virkelig ikke likt det heller. Det betyr ikke at jeg klikker i vinkel, men hadde nok bedt barnehagen om jeg heller kunne få sende med noe eget i stedet, hvis det var en problemstilling.

Pølser er ikke giftig, men jeg setter ca like stor pris på at noen gir det til barnet mitt som om de hadde åpnet en boks kattemat. Synes det er degraderende og nedverdigende og direkte frekt å servere slikt til folk.

Nå tuller du!!?!!

Sammenligner du pølser med sigaretter og vin??

Skrevet

Tenker det samme som deg, HI. Jeg vil nok, når barnet mitt blir gammel nok til å farte rundt på egenhånd, si at hun ikke får spise middag borte uten å ha spurt hjemme først. Og jeg vil fortelle henne at om hun ikke får tilbud om å spise der må hun uansett gå hjem når de skal spise, eller når vi har middagstid her hjemme.

Det er litt verre med is og godteri. Synes det er en uting at foreldre til andre barn til byr mitt masse uten at jeg har godkjent det, men synes ikke jeg kan kreve at hun kun får ta i mot en is når verten spiser tre is, feks.

Anonym poster: c79596e4748f4e1467caa6a509fbcbfd

Skrevet

Jeg har kun ett eksempel da. Gutten min på 7 ble med en kompis hjem etter skolen uten å gi oss beskjed, men han ringte og sa ifra med kameratens mobil. Han kan klokka og vet at vi spiser middag halv 6 hver dag, så jeg tenkte at "han kommer vel hjem når han blir sulten, eller i hvert fall til halv 6". Han ringte imidlertid klokka 5 for å spørre om han kunne bli litt lenger, men jeg sa jeg hadde middagen snart klar, så han måtte komme hjem. Da fortalte han at han hadde spist middag allerede. "Åja", sa jeg, "hva spiste dere da?" Da hadde han spist to pølser med brød, mens middagen hjemme endelig bestod av fisk. Jeg sa til han at pølser ikke er middag, så da fikk han uansett komme hjem og prøve å spise litt middag hjemme også.

Nå har jeg fra før ikke noe godt inntrykk av denne familien her da, da den sønnen er ganske hyperaktiv og virker som han får bestemme veldig mye! Kan godt se for meg at han er så sær i matveien at de spiser pølser ukentlig/daglig, så jeg ga sønnen min klar beskjed om å IKKE spise middag hos andre ute å avtale først med oss.

Anonym poster: 9cec10cc2dc3b02162c4d0a1b089815c

Ungen din kommer til å bli en skikkelig særing!

Dersom vi har unger på besøk etter skoletid så serverer vi gjerne pølser, nudler e.l. Dersom foreldrene ikke ønsker det, så kan de jo la vær og sende ungene sine bort til oss etter skolen.

Anonym poster: 2d91f02d1c19471ec22cfcf2d49b398c

Skrevet

Tenker det samme som deg, HI. Jeg vil nok, når barnet mitt blir gammel nok til å farte rundt på egenhånd, si at hun ikke får spise middag borte uten å ha spurt hjemme først. Og jeg vil fortelle henne at om hun ikke får tilbud om å spise der må hun uansett gå hjem når de skal spise, eller når vi har middagstid her hjemme.

Det er litt verre med is og godteri. Synes det er en uting at foreldre til andre barn til byr mitt masse uten at jeg har godkjent det, men synes ikke jeg kan kreve at hun kun får ta i mot en is når verten spiser tre is, feks.

Så hvis barnet ditt er på besøk hos noen så mener du virkelig at forldrene burde ringe å spørre før de gir en is? Latterlig!

Skrevet

Er det rart enkelte barn blir grådige og helt gærn etter godteri når de er hos andre, når de må følge nazi-kostholdsregime når de er hjemme? :o

Anonym poster: 77fda20f0ddc3aa6e25629a61c5e9e8f

Skrevet

Er det rart enkelte barn blir grådige og helt gærn etter godteri når de er hos andre, når de må følge nazi-kostholdsregime når de er hjemme? :o

Tydeligvis ikke bare når de er hjemme, alltid ellers også visstnok!

Skrevet

Høna eller egget... må ikke glemme at det kan være en årsak til nazi-kosthold som du sier selv... om noen tolker noen som gærne etter godteri fordi de ikke får noe hjemme så synes jeg det er korttenkt, når man like godt kan tenke seg at det må være strenge kostholdsregler FORDI ungen er gæærn etter godteri.

Skrevet

Herregud.. Leser denne tråden, og tror ikke den er sann... Unga mine liker pølser og jeg kan fint servere pølser et par ganger i mnd. De liker pannekaker og vafler også, og får det til og med av og til. Synes det er godt jeg også. Jeg må jammen være en dårlig mor altså.. ;)

Anonym poster: 1eba24222cde93e657033e9659aefd69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...