Gå til innhold

Hva må vi ha i hus til Nurket kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har handlet inn en del ting og tang nå, men er sikker på at jeg har glemt noe :P

Hvor mange bodyer er det lurt å ha? Sokker? Luer? Strømpebukser? Truser? Gensere? Lange ermer? Korte ermer? Ull? Bomull?

Hjelp, o drevne DiB-damer, vær så snill? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støttestrømper med blondekant

Truser med fransk åpning til mors fiffinett

Nye trekk til trillevognen (for variasjonens del)

Skrevet

Haha :D hvordan går det med deg og Lille? Håper at dere nyter dagene :)
Skrevet

Når skal ha dette nurket da? :)

han kommer om en måneds tid :)
Skrevet

Hehehehehehe, FIFFINETTEN faktisk! :) dagens latter :D

Anonym poster: fa5a0283bfb978f7cb435f2bca0def6c

Skrevet

Vet du om det er baby med tut eller fifinett forresten? ;)

Anonym poster: 3e54c5d0d9d49647367bb1b785964914

Skrevet (endret)

Måtte bare :P

Det går veldig fint heldigvis :) Han spiser bra, har lagt godt på seg, og endelig tatt igjen fødselsvekten sin :)

Helt utrolig hvor tregt tiden går før fødsel og hvor ekstremt fort den går etter, han er jo allerede straks fire uker :o

Endret av Monajenten
Skrevet

Ville vel ha hatt både kortermet og langermet body. Fikk min i mars -12 og hadde vel mere enn nok av body og kunne ikke få nok, siden jeg måtte skite opptil flere ganger om dagen pgs lekasje fra bleien.

Skrevet

Jeg er stor fan av ull uansett sesong :)

Sommerbarn: 4-5 bodyer(korte som lang arm) stømpebukser, solhatt, nattdrakt, lette sommerdrakter

Vinterbarn: 4-5 bodyer langarm, strømpebukser, kjøredrakt/bamsedrakt, ulldrakt, sokker, nattdrakt, sokker, ulllue, evt bukser og gensere(brukte nesten ikke noe slik på mitt vinterbarn) :) Man trenger ikke så masse egentlig :) Brukte hovedsaklig ullbodyer og strømpebukse inne og en bamsedrakt eller kjøredrakt i vogna :)

Skrevet

Det kommer veldig an på babyen egentlig..... Har du en gulpebaby så kan du risikere å måtte skifte iallefall body 2-3 ganger daglig, mulig også fler.

Babyen min er nå 2 uker og har til nå gulpet en gang så klær bytter jeg for hver dag kun for at de er gått med.. Ser ikke at de er brukt i det hele tatt når de legges til vask....

Jeg tenker at 4-5 bodyer, 3-4 strømpebukser, 2-3 joggedresser ol, 2-3 pysjamaser, 2-3 luer burde være ok å ha tilmå begynne med og så ser du bare an hvor mye mer du evt trenger.

Bomull er veldig ok, eller sommer ull som er helt tynn ull. Truser og kortarmet har jeg ikke handlet noe av.

Skrevet

Måtte bare :P

Det går veldig fint heldigvis :) Han spiser bra, har lagt godt på seg, og endelig tatt igjen fødselsvekten sin :)

Helt utrolig hvor tregt tiden går før fødsel og hvor ekstremt fort den går etter, han er jo allerede straks fire uker :o

Så godt å høre at dere har det bra :)
Skrevet

Du trenger veldig lite.

Bleier, noen myke kluter og håndklær, noen sett med klær.

Nå på denne årstiden holder det lenge med bomull, ull kan du vente med til høsten. Strømpebukser har ikke mine barn likt, særlig på sommeren blir det for tett og stramt rundt huden. Myke luftige bomullspysjer og sparkebukser har vært det beste, gjerne med seler så du slipper en strikk rundt magen. Noen barn blir oppblåst og uggen i magen når de skal vennes til å drikke melk og da er det ikke godt med strikk rundt magen.

Sånne som dette er supre første tiden, behagelig å ha på og lett og kle av og på:

http://lekmer.no/barneklar/bodyer-o-sparkebukser/sparkebukser/pippi-ermel%C3%B8s-sparkedrakt-med-body-lam-lysebl%C3%A5-gr%C3%A5#.UacTqEC-2So

http://lekmer.no/barneklar/bodyer-o-sparkebukser/sparkebukser/name-it-sparkedrakt-ernest-stripete-skydiver#.UacT30C-2So

Anonym poster: d402593c07be05dc5798712716967da8

Skrevet

Venter nr 4 nå og har gjort en del bomkjøp. Spesielt med førstemann ;)

Bodyer (langermet) og strømpebukse/sparkebukse er et must. Omslagsbodyer er veldig greit på nyfødte. Babyer har ofte lekkasjer (rikelig med gul bæsj). Da er det greit å slippe å dra bodyen over hodet ;)

Det kan være lurt å ha rikelig med bodyer. Spesielt hvis du får en baby som gulper 24/7. Da blir det gjerne til at du må skifte body x-antall ganger i løpet av en dag.

Genser og bukse har vi brukt ekstremt lite i nyfødtperioden. Som oftest ligger mine i body og sparkebukse, innpakket i et teppe. Det er bortkastet å kjøpe store mengder av dette.

Sokker har en tendens til å falle av.

Oppsummert : Rikelig med bodyer og sparkebukser (gjerne en som går fra livet og ned). Lite bukser og gensere.

Helsetepper har vi brukt mye av. Lett å komme gulp på disse også, så kan være greit å ha et par.

Skrevet

Tuuuusen takk for svar, damer :)

Skrevet

Hvor mye klær man må ha spørs helt på hvor mye babyen gulper! :P

Her har jeg hatt ti bodyer, fem kortermet bodyer, noen bukser, strømpebukser ala 3/4 stk, sokker ala 3 par, pysj ala 7.

JeG har arvet mye klær så hadde sikkert mer enn dette, men er basisen.

Gulpekluter er ganske så greit å ha. Gull verdt i dette huset!

Badehåndkle, noen kluter til å vaske med, babyolje, zinksalve.

smokker (kjøp ikke bare en type! Kjøp gjerne noen natursutter også.. )

Utstyr;

Stellebord, vogn, bilstol, lammeskinn (fint for babyen å ligge oppå i sofaen), vippestol med liggefunksjon ( greit for meg iom storebror krever sitt og :).

SÅnn etterhvert;

Babygym, ipad, ipod, smartphones, dippedutter, flatscreens ;) ;) Hehe!

Anonym poster: 4a37f0cfbd33523d2c9d993f15826c96

Skrevet (endret)

Fikk nr. to for en drøy uke siden, og en ting jeg hadde glemt, er hvor forbaska vått alt blir når melka kommer og ammingen tar seg opp. Det renner og lekker i alle bauger og kanter. En annen ting er hvor viktig det er å ha ting tilgjengelig når du trenger det.

Så mine anbefalinger for de første ukene er følgende: Ha nok kluter tilgjengelig til enhver tid. Ha dem tilgjengelig alle stedene du ammer, gjerne i store bunker. Dette gjelder også Purelan-salve til såre brystvorter, ammeinnlegg, bodyer til babyen og amme-bh-er. Husk en flaske vann, mobilen og fjernkontrollen. Dette må legges på riktig side av deg selv, dvs. den siden du har en ledig hånd. Enkel logistikk er key! Det er vanskeligere enn du tror å lene seg over en baby som nettopp har fått et akseptabelt tak på den supersåre brystvorta. Aldri kødd med et godt tak den første tida. Og slapp av i skuldrene mens du ammer.

Jo flere bodyer du har, jo mindre trenger du stresse med klesvask. Vil tro en seks-sju stykker kan holde, avhengig av om det blir mye gulping. To-tre-fire par tynne bukser, noen par med sokker, en tynn jakke og en tynn lue nå i varmen. Et par tepper. Mange, mange kluter... Og enda noen kluter. Og nok brød i fryseren. Du blir veldig sulten av å amme.

Lykke til! De første ukene er en konstant svett affære, men du finner ut av det. :-)

Endret av uhhuhher
Skrevet

Kjøp heller bukser/sparkebukser enn strømpebukser. Mye mer behageig for baby, hvertfall nå på sommerstid. Omslagsbodyer er gull verd. Vi har ALDRI brukt tepper, men noen pakker jo ungene inn i det uansett temperatur. For vår baby ble det altfor varmt med klær OG teppe. Vær obs på det! De tåler ikke varme så godt.

Også luer, ute, alltid i begynnelsen.

Anonym poster: 196416bcb422876a2fede39ba86b2fec

Skrevet

Bodyer, korte og langermet. Strømpebukser. Min første ble født i juni og lå stort sett i bare body hele sommeren. Hadde en hel drøss, men kunne fint klart oss med 4-5 i de minste størrelsene. Men så gulpet han heller aldri noe særlig.

2-3 helsetepper, gulpekluter, siklesmekker synes jeg har vært gull verdt å ha.

Ellers bleier, inotyol til såre rumper, klorheksidin til rens av navlestrengen.

En liten tynn lue er lurt. Jeg har brukt ull/silkeluene til Nøstebarn på mine. Går helt fint på sommeren også uten at det blir for varmt.

Slapp av og nyt ventetiden, butikkene er åpne når han er født også :)

Skrevet

Så mange fine tips :)

Jeg ser at en del er på plass, men kommer til å kjøpe flere gulpekluter og bodyer. Aner jo ikke hvor stor han er heller - utrolig teit å bli sittende med masse tøy som er for lite ;)

Mens jeg er i gang: kommer til å amme, men vi vil gjerne at PappantilNurket også skal få mate - vi synes det er viktig mtp tilknytning og fint for å avlaste meg. Trenger derfor flasker, en sånn steriliserings-dings og pumpe. Noen tips om dette? Vet at ikke alle babyer vil ta flaske, men vil gjerne prøve.

Skrevet

Jeg har ammet frem til nå, men nå går det rett vest :/

Har gått til innkjøpt av de nye flaskene til avent. Har hatt flaskebarn i et par dager nå og det ser ut til at disse fungerer veldig fint. Er slike ventiler på dem også for å minske faren for luftplager.

Jeg har en manuell brystpumpe fra avent fra førstemann. Den er helt ok dersom man skal pumpe av og til, men elektrisk er nok best dersom du skal pumpe mye og ofte.

Vi koker bare flaskene i kjele vi. Går egentlig like raskt og enkelt som sterilisator. Ellers vet jeg avent har en som kan puttes i mikroen. Plass til 6 flasker. Koster rundt 300kr :)

Skrevet

Jeg har ammet frem til nå, men nå går det rett vest :/

Har gått til innkjøpt av de nye flaskene til avent. Har hatt flaskebarn i et par dager nå og det ser ut til at disse fungerer veldig fint. Er slike ventiler på dem også for å minske faren for luftplager.

Jeg har en manuell brystpumpe fra avent fra førstemann. Den er helt ok dersom man skal pumpe av og til, men elektrisk er nok best dersom du skal pumpe mye og ofte.

Vi koker bare flaskene i kjele vi. Går egentlig like raskt og enkelt som sterilisator. Ellers vet jeg avent har en som kan puttes i mikroen. Plass til 6 flasker. Koster rundt 300kr :)

Takker og neier :)
Skrevet

Jeg kjøpte mikrosterilisator fordi jeg foreløpig ikke ammer, men har endt opp med å bare koke flaskene likevel, syns det er veldig enkelt og greit. Så det var waste of money :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Dette var en bra tråd! Fikk gutten min i september for snart tre år siden, og har allerede glemt bort hva jeg trenger og ikke :o føler meg helt på scratch...

Jeg har termin 30/6, når er det estimert at Nurket kommer da? Høres ut som vi er ganske likt i løypa :)

Her blir det en jente, med mange blå bukser :P har jo mange hvite bodyer fra før, og kjøpt inn noe litt mer jentete, så folk slipper å lure. Men jeg satser på at hun blir så feminin fra naturens side (ikke min), at ingen trenger å spørre engang :P

Det jeg erfarte sist, var at lillegutt var veldig kald når han hadde på seg bomullsstrømpebukser, så vi gikk over til ull etter to dager. Brukte bare body og strømpebukse de første månedene, hjemme i hvertfall. Pyntet oss jo mer når vi gikk ut. Men dette var som sagt fra september, i Nordland...så jeg aner ikke hvordan det blir her i Østfold nå.

Nå skal jeg straks kjøpe et par flasker, ammeinnlegg, og en pakke bleier.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Trykte for tidlig...

Brystvortesalve og bleiesalve, så er jeg i boks tenker jeg...

Forresten, Purelan sin brystvortesalve...jeg syntes den var kjempegod, man får også kjøpt ren lanolin i andre merker på apotek, det blir det samme. Men uansett, sjekk dette regnestykket:

7g Purelan for 79 kroner og 37 g for 119 kroner!! Haha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...