Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Kan man velge å få tvilinger ved kunstig befruktning? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg bare lurer. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Med tanke på alle Hollywood kjendisene som har fått tvillinger i det siste så tenkte jeg at de kanskje har fått litt hjelp? Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Gjest FinogFjong Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Du kan ikke velge å få tvillinger. Noen ganger setter de inn to egg, men det er ingen garanti for et tvillingsvangerskap.. Jeg fikk satt inn 2 egg, bare det ene utviklet seg normalt, så jeg fikk et barn. Frem til uke 10 så det ut som det skulle bli 2, men det ene tørket inn og forsvant. Vanishing twin kalles det. Anonym poster: f1c59a4cf200224127e3653eaf14c998
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Du kan ikke velge å få tvillinger. Noen ganger setter de inn to egg, men det er ingen garanti for et tvillingsvangerskap.. Jeg fikk satt inn 2 egg, bare det ene utviklet seg normalt, så jeg fikk et barn. Frem til uke 10 så det ut som det skulle bli 2, men det ene tørket inn og forsvant. Vanishing twin kalles det. Anonym poster: f1c59a4cf200224127e3653eaf14c998 Ok var forsåvidt det jeg lurte på. Om man var garantert tvillinger om de satte inn to egg. Da røk Hollywood hypotesen min med at kjendisene "bestilte" tvillingsvangerskap. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? Nei mente at man fikk hjelp med å bli gravid, at de plasserte inn to egg som ble til tvillinger. Men har jo nå skjønt at ikke alle egg de setter inn blir til babyer selv om man får hjelp. Kunstig befruktning er da ikke kunstige egg, det var da litt merkelig kommentar. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Gjest sussie77 Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 I Norge er de veldig strenge med hvor mange egg de setter inn. Man skal ha dårlige egg eller hatt noen forsøk før de setter inn to egg. Men Privat så vet jeg at de ofte setter inn to.
Suretær Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Jeg satt inn to egg begge ganger. Første gang ble det en, og andre gang ble det to.
Gjest FinogFjong Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? Nei mente at man fikk hjelp med å bli gravid, at de plasserte inn to egg som ble til tvillinger. Men har jo nå skjønt at ikke alle egg de setter inn blir til babyer selv om man får hjelp. Kunstig befruktning er da ikke kunstige egg, det var da litt merkelig kommentar. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877 Jeg bare lurte på om du visste hva som er kunstig jeg? Ungene er ekte, eggene er ekte, foreldrene er ekte osv... Det heter "assistert befruktning" altså, man får hjelp til befruktningen. Den er ikke kunstig.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 I Usa setter de gjerne inn laaaangt flere egg enn de gjør her. Se bare på Octomom og Jon & Kate. De fikk hhv 8 og 6 unger på en gang. Da er det jo klart at sjansen for flerlinger øker dramatisk. Her i Norge setter man heldigvis barnas beste først og setter ikke inn flere egg enn de anser som forsvarlig. Men jo, med assistert befruktning har andelen tvillinger økt. Anonym poster: e8f932e289fe22d5bdf48c0302c3d36f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Beklager jeg trodde kunstig og assistert befruktning var det samme, mente ikke fornærme noen. Men kunstig befruktning er kanskje litt som å omtale noen som neger uten å mene noe negativt med det? Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #12 Skrevet 29. mai 2013 I Usa setter de gjerne inn laaaangt flere egg enn de gjør her. Se bare på Octomom og Jon & Kate. De fikk hhv 8 og 6 unger på en gang. Da er det jo klart at sjansen for flerlinger øker dramatisk. Her i Norge setter man heldigvis barnas beste først og setter ikke inn flere egg enn de anser som forsvarlig. Men jo, med assistert befruktning har andelen tvillinger økt. Anonym poster: e8f932e289fe22d5bdf48c0302c3d36f Takk. Da er det større sannsynlighet men ingenting man kan bestemme og "kjøpe". Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har hatt ikke mindre enn fem forsøk, og satt inn to egg hver gang. De fire første gangen ble det ingen barn av det, det siste forsøket resulterte i tvillinger. Anonym poster: f719577dd9b001b6249312b19d25eadb
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #15 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? Nei mente at man fikk hjelp med å bli gravid, at de plasserte inn to egg som ble til tvillinger. Men har jo nå skjønt at ikke alle egg de setter inn blir til babyer selv om man får hjelp. Kunstig befruktning er da ikke kunstige egg, det var da litt merkelig kommentar. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877 Jeg bare lurte på om du visste hva som er kunstig jeg? Ungene er ekte, eggene er ekte, foreldrene er ekte osv... Det heter "assistert befruktning" altså, man får hjelp til befruktningen. Den er ikke kunstig. Hva er kunstig befruktning da? Anonym poster: 5c4505dd10a1be2b8ce8abac7d250c91
Gjest FinogFjong Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? Nei mente at man fikk hjelp med å bli gravid, at de plasserte inn to egg som ble til tvillinger. Men har jo nå skjønt at ikke alle egg de setter inn blir til babyer selv om man får hjelp. Kunstig befruktning er da ikke kunstige egg, det var da litt merkelig kommentar. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877 Jeg bare lurte på om du visste hva som er kunstig jeg? Ungene er ekte, eggene er ekte, foreldrene er ekte osv... Det heter "assistert befruktning" altså, man får hjelp til befruktningen. Den er ikke kunstig. Hva er kunstig befruktning da? Anonym poster: 5c4505dd10a1be2b8ce8abac7d250c91 ...det er ikke et utrykk som brukes om mennesker...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #17 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? Nei mente at man fikk hjelp med å bli gravid, at de plasserte inn to egg som ble til tvillinger. Men har jo nå skjønt at ikke alle egg de setter inn blir til babyer selv om man får hjelp. Kunstig befruktning er da ikke kunstige egg, det var da litt merkelig kommentar. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877 Jeg bare lurte på om du visste hva som er kunstig jeg? Ungene er ekte, eggene er ekte, foreldrene er ekte osv... Det heter "assistert befruktning" altså, man får hjelp til befruktningen. Den er ikke kunstig. Hva er kunstig befruktning da? Anonym poster: 5c4505dd10a1be2b8ce8abac7d250c91 ...det er ikke et utrykk som brukes om mennesker... Befruktningen gjennomføres da virkelig ikke på normal måte? Altså er den kunstig. Mulig assistert er et mer politisk korrekt uttrykk, men den foregår uansett ikke på normalt vis Anonym poster: 329065cad6217d08abbff27b7ce08210
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #18 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/20012002/stmeld-nr-14-2001-2002-/3.html?id=195456 mvh. Opplysningskontoret Anonym poster: 6e06169842dae1bdb6c991733ce8e175
Gjest FinogFjong Skrevet 29. mai 2013 #19 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? http://www.regjering....html?id=195456 mvh. Opplysningskontoret Anonym poster: 6e06169842dae1bdb6c991733ce8e175 ...nettop...et utrykk som ble brukt for over 10 år siden. Endret 29. mai 2013 av FinogFjong
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #20 Skrevet 29. mai 2013 I Norge er de veldig strenge med hvor mange egg de setter inn. Man skal ha dårlige egg eller hatt noen forsøk før de setter inn to egg. Men Privat så vet jeg at de ofte setter inn to. Alder er også noe som spiller inn på om man får et eller to egg satt inn. Vi har fått satt inn to egg på de siste to forsøkene våre, og det er pga alderen. Og til HI: Ikke bare er det slik at man ikke er garantert å få tvillinger om man får satt inn egg, man er ikke garantert å bli gravid i det hele tatt. Jeg har gjennomgått 5 hormonkurer og er nå på mitt 3. og siste forsøk (det telles ikke som et forsøk før man har fått satt inn egg, så derfor ulikt antall hormonkurer og forsøk) og har enda ikke blitt gravid som følge av assistert befruktning. Anonym poster: ddc91e0ca839a78b4a7ff3652ece31d4
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #21 Skrevet 29. mai 2013 Hva er det som er kunstig da? Eggene eller? http://www.regjering....html?id=195456 mvh. Opplysningskontoret Anonym poster: 6e06169842dae1bdb6c991733ce8e175 ...nettop...et utrykk som ble brukt for over 10 år siden. Og det er fortsatt like lite naturmetoden som for 10 år siden. Kunstig er det åkke som Anonym poster: 6e06169842dae1bdb6c991733ce8e175
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #22 Skrevet 29. mai 2013 Hatt ivf forsøk, satt inn 2 egg en gang, et barn, et egg en annen gang, 1 barn:) Befruktingen er ikke kunstig. Eggene er legges i en skål og svømmerene får konkurrere om å være førstemann til å bryte inn i egget. Spermen er ekte og eggene er ekte. Befruktes bare utenfor kroppen. Selve befruktingen er ikke kunstig i mitt syn iallefall. Men er nok litt som å si pakkis eller neger ja, hehe. Kunstig befrukting er vel et gammelt uttrykk. Anonym poster: 3547901f4278cfdb7e1b00f8812819b7
Gjest FinogFjong Skrevet 29. mai 2013 #23 Skrevet 29. mai 2013 Hatt ivf forsøk, satt inn 2 egg en gang, et barn, et egg en annen gang, 1 barn:) Befruktingen er ikke kunstig. Eggene er legges i en skål og svømmerene får konkurrere om å være førstemann til å bryte inn i egget. Spermen er ekte og eggene er ekte. Befruktes bare utenfor kroppen. Selve befruktingen er ikke kunstig i mitt syn iallefall. Men er nok litt som å si pakkis eller neger ja, hehe. Kunstig befrukting er vel et gammelt uttrykk. Anonym poster: 3547901f4278cfdb7e1b00f8812819b7 ...nemlig...det er da ingen lengre i dag som sier "pakkis" eller "neger" uten å "mene noe med det" lengre. De som bruker disse utrykkene sitter med noen holdninger (kanskje ikke gjennomtenkte, men dog, de stikker). Det er lov å anstrenge seg littegrann. Akkurat så mye at man viser at man tenker litt selv. Man bruker slike utrykk for å skape distanse fra "oss" og "dem". Men hvem som helst av oss kan bli nødt til å få hjelp til å lage barn. Og da kan jeg love dere, det er ingenting "kunstig" med situasjonen. Hverken medisiner, uttak, bekymringer, redsel, sorg og glede føles "kunstig".
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #24 Skrevet 30. mai 2013 Hi her. Det er virkelig ingen negative holdninger fra meg fordi jeg kalte det kunstig befruktning. Uvitende ja. Men ikke fordomsfull eller negativ. Jeg har bare ikke tenkt så mye over dette før og har ingen kunnskap om dette. Var dette med alle tvilling babyene i Hollywood som jeg begynte å fundere på. Anonym poster: 583a5eeb8dc059839925c7fa080b9877
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #25 Skrevet 30. mai 2013 Hatt ivf forsøk, satt inn 2 egg en gang, et barn, et egg en annen gang, 1 barn:) Befruktingen er ikke kunstig. Eggene er legges i en skål og svømmerene får konkurrere om å være førstemann til å bryte inn i egget. Spermen er ekte og eggene er ekte. Befruktes bare utenfor kroppen. Selve befruktingen er ikke kunstig i mitt syn iallefall. Men er nok litt som å si pakkis eller neger ja, hehe. Kunstig befrukting er vel et gammelt uttrykk. Anonym poster: 3547901f4278cfdb7e1b00f8812819b7 ...nemlig...det er da ingen lengre i dag som sier "pakkis" eller "neger" uten å "mene noe med det" lengre. De som bruker disse utrykkene sitter med noen holdninger (kanskje ikke gjennomtenkte, men dog, de stikker). Det er lov å anstrenge seg littegrann. Akkurat så mye at man viser at man tenker litt selv. Man bruker slike utrykk for å skape distanse fra "oss" og "dem". Men hvem som helst av oss kan bli nødt til å få hjelp til å lage barn. Og da kan jeg love dere, det er ingenting "kunstig" med situasjonen. Hverken medisiner, uttak, bekymringer, redsel, sorg og glede føles "kunstig". Bitter FinogFjong? Syns du drar denne litt vel langt. Kan ikke se ett eneste ord i innlegget til HI som antyder at hun mener dette negativt. Ro dæ ned! Anonym poster: f64ec5e1910cc1e26e8d2286a2363856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå