Gå til innhold

kan man virkelig ikke spise salami når man er gravid? Det er jo det eneste jeg kjenner jeg kunne ha klart å spise nå :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lager ostesmørbrød jeg smile.png

 

Får du salamien over 60 grader i minst 5 minutter da? Nei... Ikke lurt...

 

Anonym poster: 35fad5ed06c826adba2d055aaec09b59

Vet ikke. Steker i ovnen på 225 grader i 7 minutter.. Når det er sagt så visste jeg ikke at salami var fy fy før nå nettopp. Kan hende jeg gumla det som bare juling forrige svangerskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Bullshit! Mener du at det er farligere å passe på å ikke spise salami pga stress enn å bare la være å spise det??

 

Ja og det er verre å ha dårlig samvittighet pga røyk enn å røyke. What a load of bullcrap!

 

 

Bullcrap faktisk...

 

Jeg setter ting litt på spissen her.

 

Poenget er at når man er så bastant som mange er når en (gjerne førstegangs) gravid spør, så kan man jo skremme vettet av dama. Sannheten er at sannsynligheten er forsvinnende liten for å bli smittet når man har spist spekemat en gang eller to i svangerskapet. Man kan bli smittet, og blir man smittet så kan fosteret skades. Man kan krasje på biltur også, og om man krasjer så kan man bli drept...

 

Fint at man holder seg til anbefalinger om man kan, men jeg syns det er så hinsides all fornuft å dra frem tilklippede artikler med "forskning" hver gang noen er redd de har fått i seg noe, med KUN det å skremme for øye.

 

Feie for sin egen dør osv...

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Ja, feie for egen dør ja.

Å anbefale å bare spise for det er så liten sjanse for at det skal være farlig er lurt det?

 

Spis hva du vil for min del, men ikke anbefal andre å gjøre det samme, eller kall de hysterisk fordi de spør om de burde holde seg unna...

 

 

Du må gjerne vise meg hvor jeg anbefaler å spise noe som helst, i så fall har jeg uttrykt meg feil.

Jeg sier at det meste er "farlig" i dag, og at det er unødvendig å skremme de som allerede har spist eller gjort noe som ikke er anbefalt.

 

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettes ikke kalt noen hysterisk her. Det er det voldsomme fokuset enkelte her har på dette med trygg/ utrygg mat jeg mener grenser mot hysteri. Mat i Norge er i de aller fleste tilfeller trygg. Kan vi ikke heller få konsentrere oss om å unga det vi vet er farlig, les alkohol, stoff tobakk og de fleste legemidler?

 

Ja og spekemat som man ikke vet er trygt.

 

 

Man vet ikke om noe er trygt, men i Norge er det såpass gode rutiner for kontroll at det er lite sannsynlig å bli smittet! Siste som var infisert med Listeria i Norge som var på vei ut til forbruker var faktisk melk, og ikke Salami eller annen spekemat!

 

Ser jeg uttrykte meg litt uklart tidligere. Jeg er enig med Hjertefru her, overfokuset tar helt av, og siden vi vet at stress ikke er bra for gravide, så kan jeg se for meg at det er farligere å gå rundt å bekymre seg enn å få i seg en bit salami eller to.

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Bullshit! Mener du at det er farligere å passe på å ikke spise salami pga stress enn å bare la være å spise det??

 

Ja og det er verre å ha dårlig samvittighet pga røyk enn å røyke. What a load of bullcrap!

 

 

Bullcrap faktisk...

 

Jeg setter ting litt på spissen her.

 

Poenget er at når man er så bastant som mange er når en (gjerne førstegangs) gravid spør, så kan man jo skremme vettet av dama. Sannheten er at sannsynligheten er forsvinnende liten for å bli smittet når man har spist spekemat en gang eller to i svangerskapet. Man kan bli smittet, og blir man smittet så kan fosteret skades. Man kan krasje på biltur også, og om man krasjer så kan man bli drept...

 

Fint at man holder seg til anbefalinger om man kan, men jeg syns det er så hinsides all fornuft å dra frem tilklippede artikler med "forskning" hver gang noen er redd de har fått i seg noe, med KUN det å skremme for øye.

 

Feie for sin egen dør osv...

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Ja, feie for egen dør ja.

Å anbefale å bare spise for det er så liten sjanse for at det skal være farlig er lurt det?

 

Spis hva du vil for min del, men ikke anbefal andre å gjøre det samme, eller kall de hysterisk fordi de spør om de burde holde seg unna...

 

 

Du må gjerne vise meg hvor jeg anbefaler å spise noe som helst, i så fall har jeg uttrykt meg feil.

Jeg sier at det meste er "farlig" i dag, og at det er unødvendig å skremme de som allerede har spist eller gjort noe som ikke er anbefalt.

 

 

Anonym poster: 803111cacf52cebe8138223adbc32d22

 

Det er det da ingen som har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen skulle vært vist til de gravide, modige damene i slummen i India, eller på markedet i Gambia, eller på rismarkene i Kina. Bare for å sette ting litt i perspektiv for de HYSTERISKE dib-damer!

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

 

Ja, det er drittmodig å bli smelt på tjukka under dårlige forhold for barna.

 

Anonym poster: 4e730469314f822ce898600b5cb70bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 27.5.2013 den 19.37, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jeg blir skutt nå, så velger å være anonym. Jeg spiser salami, og er ikke redd. Hvis du ikke får i deg så mye mat, er det bedre å spise litt salami enn ingenting. Mener nå jeg. Sånn, dib-damer, shoot me.

 

http://jordmorsiri.no/141/article/item/null/salami-jatakk

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

Har du eller noen du kjenner blitt syk av salami, spekemat eller fårepølse før? Sikkert ikke. Det er VELDIG liten sjanse i Norge for å få de bakteriene i seg. Ergo, det går 98 % sikkert bra å spise d som gravid

Anonymkode: 51e2e...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du eller noen du kjenner blitt syk av salami, spekemat eller fårepølse før? Sikkert ikke. Det er VELDIG liten sjanse i Norge for å få de bakteriene i seg. Ergo, det går 98 % sikkert bra å spise d som gravid

Anonymkode: 51e2e...9c2

Håper ikke hun er gravid enda......

Anonymkode: 7ac16...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...