Gå til innhold

kan man virkelig ikke spise salami når man er gravid? Det er jo det eneste jeg kjenner jeg kunne ha klart å spise nå :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uggen I formen og liten matlyst. I dag har jeg spist to nektariner og drukket litt frokostjuice.Lite frister. Men så satt gutten her å spiste ristet brød med salami, og du verden så fantastisk godt det luktet. Fikk skikkelig lyst på. typpisk at det eneste som vekker apetitten min for tiden er ting jeg ikke kan spise. *gråter en skvett og syes synd på meg selv*

 

:-(

 

Anonym poster: 1e04e702d04e6dd3aff3b63864fa23ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg frøys ned salami og annen spekemat først. Tror det bør ligge et par dager, så det hjelper deg lite nå, men du kan jo prøve det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel varmbehandles for at bakterien skal fjernes??

 

Anonym poster: 1e04e702d04e6dd3aff3b63864fa23ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fryse først og så steke den. Da er den fri for listeria og toxoplasmose.

 

Anonym poster: 4ab7997a5db62000df071e14fce33c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt, nei. Du vurderer selvsagt selv om du ønsker å ta risikoen.

 

Anbefaler ellers å ta en kikk på kostholdsrådene for gravide på matportalen.no (under "spesielle grupper").

 

Anonym poster: 6010b754ea5aee364c67df9f8b77e828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt, nei. Du vurderer selvsagt selv om du ønsker å ta risikoen.

 

Anbefaler ellers å ta en kikk på kostholdsrådene for gravide på matportalen.no (under "spesielle grupper").

 

Anonym poster: 6010b754ea5aee364c67df9f8b77e828

 

Har vel vært der x flere og vet at jeg ikke kan spise det. Var bare det eneste som fristet.

 

Anonym poster: 1e04e702d04e6dd3aff3b63864fa23ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mange som ikke vet om man skal varmebehandle eller fryse kjøttet!

Ved frysing så dør toxoplasmosen, men ikke listeria.

Det er både toxoplasmose og listeria i kjøtt.

Ved varmebehandling derimot drepes både listeria og toxoplasmose.

Vil du spise salami så lag deg et ostesmørbrød:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fryse først og så steke den. Da er den fri for listeria og toxoplasmose.

 

Anonym poster: 4ab7997a5db62000df071e14fce33c49

 

stekt salami er ikke min greie, da får jeg overleve uten ;-)

 

Anonym poster: 1e04e702d04e6dd3aff3b63864fa23ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami er trygt så lenge det er nyåpnet pakke. Jeg spiser Salami her dag og både jordmor og lege sier det er greit. Jeg kaster pakka etter 5 dager jbis den ikke er spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nyåpnet salami. Helt greit i følge lege, jordmor og sykehus.

 

Anonym poster: 2d75f260b42cc12ae30203ef19345c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg blir skutt nå, så velger å være anonym. Jeg spiser salami, og er ikke redd. Hvis du ikke får i deg så mye mat, er det bedre å spise litt salami enn ingenting. Mener nå jeg. Sånn, dib-damer, shoot me.

 

http://jordmorsiri.n...l/salami-jatakk

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

 

 

 

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser.

 

"Mener".... at det ikke er noen risiko! Det er ikke godt nok for meg, hvis de ikke kan garantere null risiko så er det risiko nok for meg. Jeg tar ingen sjanser med mitt ufødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager ostesmørbrød jeg smile.png

 

Får du salamien over 60 grader i minst 5 minutter da? Nei... Ikke lurt...

 

Anonym poster: 35fad5ed06c826adba2d055aaec09b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Herregud! Jeg spiste masse salami (spiser faktisk nå) til frokost og visste virkelig ikke at man ikke kunne! :o

Hva er det som kan skje????

 

Anonym poster: 288f337dc749e10a87e71d9d10a1e91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ujevne mellomrom finner de listeria i mat her i Norge, bare google listeria+nyheter så ser dere.

 

Salami er ikke varmebehandlet, så om det er listeria i akkurat din pakke er det det uansett om pakken ble åpnet i dag eller for tre dager siden altså. Skjønner ikke hvorfor noen tar sjansen, og skjønner ihvertfall ikke hvordan noen leger/jordmødre går imot statens kostholdsråd, hva om en av deres pasienter plutselig får literia i seg og barnet i magen blir skadet? Selv om sjansen er liten så må de da leve med at de sa det var greit å spise salami...

 

9 mnd uten salami klarer man altså!

 

Anonym poster: 38b7b203b6d43e50f3ed0a62ae3f4feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en type salami på makedet som er kokt, den er trygg. Men det er bare de største butikkene som har den.. Grillstad som lager den.

 

Anonym poster: 38b7b203b6d43e50f3ed0a62ae3f4feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Herregud! Jeg spiste masse salami (spiser faktisk nå) til frokost og visste virkelig ikke at man ikke kunne! ohmy.png

Hva er det som kan skje????

 

Anonym poster: 288f337dc749e10a87e71d9d10a1e91a

 

Salami er "rått" kjøtt, den har bare hengt til tørk og ha aldri blitt varmebehandlet. Så bakterier som listeria og toxoplasmose som er farlig for fosteret kan finnes i kjøttet. Det er sjelden det skjer i Norge, men det skjer av og til at de finner slikt i kjøttet derfor er det ikke anbefalt å spise av gravide.. Kan bl.a føre til abort.

 

Anonym poster: 38b7b203b6d43e50f3ed0a62ae3f4feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1992, 2005 og 2007 ble det funnet listeria i pålegg i Norge, det skjer altså ikke så ofte, men ofte nok til at gravide frarådes å spise pålegg som ikke er varmebehandlet.

 

Anonym poster: 38b7b203b6d43e50f3ed0a62ae3f4feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt salami fra grillstad er kjempegod! Vanskelig å finne da... Jeg skal hamstre neste gang jeg finner det og hive i fryseren. Superfysen på salami men tar ikke sjansen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er best at jeg tar noe blodprøver for å kjekke at jeg ikke har fått bakterien i meg (siden jeg spiste uten å vite)?

 

Anonym poster: 288f337dc749e10a87e71d9d10a1e91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden listeria ble oppdaget i melk da.

 

Vanskelig å si at noe er trygt.

 

Anonym poster: a796a970349bbcfee68e4c39e375ee65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto jo i den linken at alt kjøtt er fryst først, og at Listeria bakterien ikke klarer å overleve i det høye saltinnholdet og lav pH. Så da tenker jeg at det er greit.

 

HI gå på apoteket og kjøp Nutridrink. Fullverdige måltider du kan drikke i alle mulige smaker. Så får du ihvertfall noe næring i deg :)

 

Anonym poster: da530f6cdc4ddd14e3d50df37764002f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette blir hysteri. Som en annen over her påpekte så ble det oppdaget listeria i melk for noen uker siden. Man kan ikke helgardere seg mot alt. Husk å leve livet selv om du er gravid! Om du har spist en skive med salami, vil det med 99,999% sannsynlighet gå bra med den lille i magen!

 

Anonym poster: aa0640fb030fd137cbce467971dc6a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer egentlig når man får i seg disse to bakteriene når man er gravid? Hvilke skader kan barnet få? ser at noen skriver abort her, gjelder det også på slutten av svangerskapet? Altså at fødselen starter?

 

Anonym poster: 810680f0e239cd874d9a0e69535e548e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...