Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. mai 2013 #26 Skrevet 27. mai 2013 Nå er det vel normal forumkultur at man holder seg unna dialekt, til og med på de lokale mirc-kanalene ble man kastet ut ved bruk av dialekt. Vi har to skriftspråk i Norge, og det er vel nok? De fleste land har nok med ett.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. mai 2013 #27 Skrevet 27. mai 2013 Har selv dysleksi, og er storfornøyd med de som retter en i skrivingen her inne! Pga dette forumet, så er min skriving bedret, for jeg er mer bevist på ord ingen andre har påpekt at jeg skriver feil Slik som: Dyseleksi, det var vist uten e'n mellom s og l det :-p Men sliter med dialekt lesing, tar meg vel 5-6 ganger lengre å stavre meg gjennom, enn om noen skriver bokmål/nynorsk Bevisst Hah! Se der ja, stusset over om det ble rett skrevet, men det virket rett med "bevist".. Da har jeg lært det også
Tauriel Skrevet 27. mai 2013 #28 Skrevet 27. mai 2013 Har dysleksi (jeg har pugget det ordet). Men jeg leser dialekter ofte lettere enn bokmål til tider. Men jeg ser ikke mine skrivefeil, jeg har et retteprogram på Google Chrome som viser feilene mine. Orddeling og grammatikk sliter jeg med enda. Og det er delvis takket være en norsklærer som ikke godtok at enkelte hadde dysleksi, og jeg slet med norsk og strøk nesten i engelsk. Ble ikke testet før jeg gikk ut videregående. Og jeg HATER når folk driver og retter bagatell feil... Skriver jeg en søknad går jeg mer nøye gjennom enn det jeg gjør her
valkyrien Skrevet 27. mai 2013 #29 Skrevet 27. mai 2013 Har selv dysleksi, og er storfornøyd med de som retter en i skrivingen her inne! Pga dette forumet, så er min skriving bedret, for jeg er mer bevist på ord ingen andre har påpekt at jeg skriver feil Slik som: Dyseleksi, det var vist uten e'n mellom s og l det :-p Men sliter med dialekt lesing, tar meg vel 5-6 ganger lengre å stavre meg gjennom, enn om noen skriver bokmål/nynorsk Bevisst Hah! Se der ja, stusset over om det ble rett skrevet, men det virket rett med "bevist".. Da har jeg lært det også Bevisst og bevist har forskjellige betydninger, bevist kommer fra å bevise noe
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #30 Skrevet 27. mai 2013 Det har nok de aller fleste hørt om. De vet og at å skrive sitvasjon, intrisert, sakt osv, ikke har noe med dysleksi å gjøre. Det er uvitenhet! Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a Sier du virkelig "sitvasjon"???? Anonym poster: fec0bb5b578b09a09252714b38bb1684 Ja, gjør ikke du også det hvis du snakker vanlig fort? Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #31 Skrevet 27. mai 2013 Det har nok de aller fleste hørt om. De vet og at å skrive sitvasjon, intrisert, sakt osv, ikke har noe med dysleksi å gjøre. Det er uvitenhet! Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a Sier du virkelig "sitvasjon"???? Anonym poster: fec0bb5b578b09a09252714b38bb1684 Ja, gjør ikke du også det hvis du snakker vanlig fort? Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a He he, nei, jeg sier situasjon Anonym poster: fec0bb5b578b09a09252714b38bb1684
Rivjernet Skrevet 27. mai 2013 #32 Skrevet 27. mai 2013 Ka faen bryr d dokkar om andre skrivar feil, skiver på dialekt osv? Dokkar skjønnar vel ka vi skriver fordetom! Ellar e dokkar helt sløkket hele jengen? Jissez Anonym poster: d6e7911ac225496fa9c354fa2d36b91d Mulig du er ironisk nå, det håper jeg!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #33 Skrevet 27. mai 2013 Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol Søknader ja... Når folk spør om andres mening i forhold til søknad de skal sende, og samtidig er HELT blanke på og/å-regelen eller skriver ord som "ifjord", "når jeg var liten" eller "hvordan barnehage går barnet ditt i", da er det vel bare bra at man retter, så slipper den som leser søknaden å le seg ihjel? og så kan du lære deg å bruke "i forhold til" riktig i samme slengen, så blir jeg fornøyd! Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #34 Skrevet 27. mai 2013 Når eg skrive på nette gidde eg ikke bruka tid på å retta alle ord så då komme det dialekt ord innimellom men ska eg skriva søknad, i jobb sammenheng ol. Er eg meir nøyen. Men gidde heller ikke bruka tid på å retta andre å vist det eg skrive, en aen ting her eg bur har nynorsk fått ny betydning for ungdommen fordi di i skulen får skrive dialekt pga at dialekta vårs er så lik nynorsk, sjøl om mange som bur her sverger til bokmål siden det er såååå mye lettere å skrive. Å ja eg har mye slarve feil i forhold til og/å punktum komma luft mellom det eg skriv osv. Anonym poster: ec07e8d3ea0fa16928e8d061394791aa
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #35 Skrevet 27. mai 2013 Oi såg eg hadde slutta mitt i enn setning men huske ikke kæ eg sko skriva vidare Anonym poster: ec07e8d3ea0fa16928e8d061394791aa
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. mai 2013 #36 Skrevet 27. mai 2013 Har selv dysleksi, og er storfornøyd med de som retter en i skrivingen her inne! Pga dette forumet, så er min skriving bedret, for jeg er mer bevist på ord ingen andre har påpekt at jeg skriver feil Slik som: Dyseleksi, det var vist uten e'n mellom s og l det :-p Men sliter med dialekt lesing, tar meg vel 5-6 ganger lengre å stavre meg gjennom, enn om noen skriver bokmål/nynorsk Bevisst Hah! Se der ja, stusset over om det ble rett skrevet, men det virket rett med "bevist".. Da har jeg lært det også Bevisst og bevist har forskjellige betydninger, bevist kommer fra å bevise noe Det samme gjelder vist og visst. Vist er bøyingsform av verbet å vise. Å vise, viser, viste, har vist. Visst er bøyingsform av verbet å vite. Å vite, vet, visste, har visst. :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #37 Skrevet 27. mai 2013 Joda, jeg har hørt om dysleksi. Jeg har aldri rettet på noen her inne, men retter på mannen som har dysleksi når jeg ser at han skriver feil. Han setter pris på at jeg retter på han og bruker å spørre om jeg kan se over det han har skrevet eller hvordan ord staves. Jeg retter ikke på andre fordi jeg ikke vet om de blir fornærmet for det. Jeg vil gjerne vite at de selv ønsker hjelp til å skrive. Anonym poster: c5db6fc477416dc1427a4cda0a1b03cf
Gjest MamsMø Skrevet 27. mai 2013 #38 Skrevet 27. mai 2013 Det har nok de aller fleste hørt om. De vet og at å skrive sitvasjon, intrisert, sakt osv, ikke har noe med dysleksi å gjøre. Det er uvitenhet! Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a Er kanskje et typisk trekk at de heller ikke kan stave "dyslektiker"? Anonym poster: 31d87722581376f3597fdb45898dcdee Det er sånn "hakking" som dette jeg reagerer mest på egentlig. Det er så unødvendig!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 27. mai 2013 #39 Skrevet 27. mai 2013 Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol Søknader ja... Når folk spør om andres mening i forhold til søknad de skal sende, og samtidig er HELT blanke på og/å-regelen eller skriver ord som "ifjord", "når jeg var liten" eller "hvordan barnehage går barnet ditt i", da er det vel bare bra at man retter, så slipper den som leser søknaden å le seg ihjel? og så kan du lære deg å bruke "i forhold til" riktig i samme slengen, så blir jeg fornøyd! Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708 Har aldri sagt at jeg skriver helt perfekt. Men merker at jeg som utlending med 10 år i Norge skriver bedre enn mange som er født her. Når du sier at jeg kan lære meg å bruke uttrykket "i forhold til" riktig, kanskje du kan opplyse meg i hvilke situasjoner det brukes? Setter pris på det.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. mai 2013 #40 Skrevet 27. mai 2013 Anbefaler forøvrig http://norsksidene.n...aspx?lang=nb-NO. Her er det masse bra å finne!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #41 Skrevet 27. mai 2013 wow, det er så mange perfekte mødre og kvinner her... Anonym poster: 84c97ad10baef1036b1f9a658103db37
♥ anonym♥ Skrevet 27. mai 2013 #42 Skrevet 27. mai 2013 Det har vi, og derpå følger diskusjonen om det stemmer at 95 % av brukerne har dysleksi, om det er en diagnose de har satt selv, om det bare er late og samtidig er naver eller om de tror at "demmes" dialekt er skriftspråk ? Man blir da oppfordret til å skrive på sin dialekt. Så lenge man er konsekvent. Ellers er jeg enig i at 95% her antageligvis ikke har dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #43 Skrevet 27. mai 2013 Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol Søknader ja... Når folk spør om andres mening i forhold til søknad de skal sende, og samtidig er HELT blanke på og/å-regelen eller skriver ord som "ifjord", "når jeg var liten" eller "hvordan barnehage går barnet ditt i", da er det vel bare bra at man retter, så slipper den som leser søknaden å le seg ihjel? og så kan du lære deg å bruke "i forhold til" riktig i samme slengen, så blir jeg fornøyd! Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708 Har aldri sagt at jeg skriver helt perfekt. Men merker at jeg som utlending med 10 år i Norge skriver bedre enn mange som er født her. Når du sier at jeg kan lære meg å bruke uttrykket "i forhold til" riktig, kanskje du kan opplyse meg i hvilke situasjoner det brukes? Setter pris på det. I forhold til betyr kun sammenlignet med, ingenting annet. Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. mai 2013 #44 Skrevet 27. mai 2013 Rettskriving er et tema som opptar meg; norsklærer som jeg er. Slenger på et par gode råd til, jeg, nå som jeg har muligheten. Det ene rådet går på ordet forholdsregler. Det heter nettopp forholdsregler, ikke forhåndsregler. Denne er det forøvrig svært mange flere enn de som sliter med reell dysleksi som kan ta til seg. Det andre gjelder motebegrepet når det kommer til. Det er ene og alene dårlig språk, og ene og alene en motesak. Det blir som regel mye bedre språk av å skrive når det gjelder. Det er ellers mangt og mye som kan sies om utviklingen av det norske skriftspråket, men jeg velger å vente med flere råd og henvisninger til en annen høvelig anledning.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #45 Skrevet 27. mai 2013 Rettskriving er et tema som opptar meg; norsklærer som jeg er. Slenger på et par gode råd til, jeg, nå som jeg har muligheten. Det ene rådet går på ordet forholdsregler. Det heter nettopp forholdsregler, ikke forhåndsregler. Denne er det forøvrig svært mange flere enn de som sliter med reell dysleksi som kan ta til seg. Det andre gjelder motebegrepet når det kommer til. Det er ene og alene dårlig språk, og ene og alene en motesak. Det blir som regel mye bedre språk av å skrive når det gjelder. Det er ellers mangt og mye som kan sies om utviklingen av det norske skriftspråket, men jeg velger å vente med flere råd og henvisninger til en annen høvelig anledning. For øvrig (det særskrives). Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. mai 2013 #46 Skrevet 27. mai 2013 Rettskriving er et tema som opptar meg; norsklærer som jeg er. Slenger på et par gode råd til, jeg, nå som jeg har muligheten. Det ene rådet går på ordet forholdsregler. Det heter nettopp forholdsregler, ikke forhåndsregler. Denne er det forøvrig svært mange flere enn de som sliter med reell dysleksi som kan ta til seg. Det andre gjelder motebegrepet når det kommer til. Det er ene og alene dårlig språk, og ene og alene en motesak. Det blir som regel mye bedre språk av å skrive når det gjelder. Det er ellers mangt og mye som kan sies om utviklingen av det norske skriftspråket, men jeg velger å vente med flere råd og henvisninger til en annen høvelig anledning. For øvrig (det særskrives). Anonym poster: 13a805a550b20ad2ac62db61c47b5708 Hehe... Det er det jeg sier: Man lærer så lenge man lever! Og til hverdags - man lærer så lenge man har elever. Takk for påminnelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå