Gå til innhold

Dere har hørt om dysleksi eller?!!?

Anbefalte innlegg

Gjest MamsMø
Skrevet

Syns noen her inne er så nazi på skrivefeil... Får helt mark!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vi, og derpå følger diskusjonen om det stemmer at 95 % av brukerne har dysleksi, om det er en diagnose de har satt selv, om det bare er late og samtidig er naver eller om de tror at "demmes" dialekt er skriftspråk ;)

Skrevet

Jeg har hørt om det og har det. Det er nok grunnen til at jeg setter ekstra pris på dem som tar seg tid til å rette på ting jeg og andre skriver. Det er en fin måte å bli kvitt skrivefeil.

Anonym poster: fdd72fd8346e763886254c27d4a8501a

Skrevet

det står vel ikke noe i forumreglene om at man MÅ skrive på nynorsk eller bokmål?

at visse mennesker ikke forstår litt dialekt, eller klarer å se utenom skrivefeil, er vel deres problem?

Anonym poster: b186368561b6d860f1b7740737d876f4

Skrevet (endret)

det står vel ikke noe i forumreglene om at man MÅ skrive på nynorsk eller bokmål?

at visse mennesker ikke forstår litt dialekt, eller klarer å se utenom skrivefeil, er vel deres problem?

Det er vel helst dialektikeren sitt problem siden folk ikke orker å lese ferdig. Men jeg har ingen problemer med at noen skriver på dialekt eller merkbart har dysleksi. Men jeg må si at jeg i mitt stille gremmes over latskapfeilene (ikke tastefeil) jeg mener de uten dysleksi bør lære seg. Det heter f.eks ikke egene, men egne. Eller nyerlig, det heter nylig. Haha, nå skal jeg lage middag :)

Endret av Elsker livet
Skrevet (endret)

Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol ;)

Endret av Dataverket
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hvilken dialekt eller dyslektisk feil er AHVERTIL egentlig? Og lignende ord, man sier ikke en gang slik når man snakker... Det er forskjell på dysleksi og latskap. På samme måte som man ikke kan skjule seg bak ADHD for at man går rundt og banker opp folk.

Skrevet

Det har nok de aller fleste hørt om. De vet og at å skrive sitvasjon, intrisert, sakt osv, ikke har noe med dysleksi å gjøre. Det er uvitenhet!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol wink.png

Søknader ja... Når folk spør om andres mening i forhold til søknad de skal sende, og samtidig er HELT blanke på og/å-regelen eller skriver ord som "ifjord", "når jeg var liten" eller "hvordan barnehage går barnet ditt i", da er det vel bare bra at man retter, så slipper den som leser søknaden å le seg ihjel?

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det har nok de aller fleste hørt om. De vet og at å skrive sitvasjon, intrisert, sakt osv, ikke har noe med dysleksi å gjøre. Det er uvitenhet!

Og Prevanksjon :D Da begynner man å lure på om personen egentlig er gammel nok til å bruke prevank... host... prevensjon :D

Skrevet

Jepp, og som lærer som jobber spesielt med dette kan jeg derfor også ganske lett luke ut hvem som har dysleksi og hvem som bare var lat i norsktimene på skolen ;) Det er bare ca 5-7% som har lese- og skrivevansker, og det er vesentlig mange flere som skriver feil her inne. Å glemme stor bokstav etter punktum, rote med og/å, dele opp ord som ikke skal deles, skrive dialekt ol har overhode ikke noe med dysleksi å gjøre.

Anonym poster: ba61cb69faccada207b062d3c5dc56f7

Skrevet

Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende ;)

Skrevet

Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende ;)

Er kanskje et typisk trekk at de heller ikke kan stave "dyslektiker"?

Anonym poster: 31d87722581376f3597fdb45898dcdee

Skrevet

Joda, og som oftest driter jeg i skrivefeilene. Men når noen presterer å komme med feil som "hvem ananas ringer er best", så hender det jeg kommenterer det. Det er egentlig mest for deres egen skyld, slik at de slipper å drite seg ut senere i søknader, brev ol ;)

Det heter ikke best men godest.

Skrevet

Jeg er dyslektikker, har i hvertfall fått den diagnosen av diverse forståsegpåere etter lange tester og de eksemplene du kommer med kunne jeg komme til å skrive. Å bytte om "g" og "k" er for ekseplel typisk for en dyslektikker. Det samme er å forsøke å skrive ordet akkurat som det høres ut. Da ender man fort på "sitvasjon". Når det er sagt (?) er det selvfølgelig ingen automatikk i at en dyslektikker ikke også kan være uvitende wink.png

Er kanskje et typisk trekk at de heller ikke kan stave "dyslektiker"?

Anonym poster: 31d87722581376f3597fdb45898dcdee

Det ser jeg ikke bort fra. Det er faktisk et ganske vansklig ord ;). Å være dårlig til å stave er ganske gjennomgående et typisk trekk for mennesker med diagnosen.

Skrevet

Ka faen bryr d dokkar om andre skrivar feil, skiver på dialekt osv? Dokkar skjønnar vel ka vi skriver fordetom! Ellar e dokkar helt sløkket hele jengen? Jissez

Anonym poster: d6e7911ac225496fa9c354fa2d36b91d

Skrevet

Ka faen bryr d dokkar om andre skrivar feil, skiver på dialekt osv? Dokkar skjønnar vel ka vi skriver fordetom! Ellar e dokkar helt sløkket hele jengen? Jissez

Anonym poster: d6e7911ac225496fa9c354fa2d36b91d

Å lese dialekt er faktisk kjempevanskelig for dyslektikere. Jeg synes det er normalt høflighet å uttrykke seg på en måte som gjør at mottakeren forstår hva man mener. Så godt man klarer så klart.

Problemet her inne er uansett ikke dyslektikere, men alle de som ikke vil/gidder å lære seg skrivereglene.

Anonym poster: ba61cb69faccada207b062d3c5dc56f7

Skrevet

Det er vel helst dialektikeren sitt problem siden folk ikke orker å lese ferdig. Men jeg har ingen problemer med at noen skriver på dialekt eller merkbart har dysleksi. Men jeg må si at jeg i mitt stille gremmes over latskapfeilene (ikke tastefeil) jeg mener de uten dysleksi bør lære seg. Det heter f.eks ikke egene, men egne. Eller nyerlig, det heter nylig. Haha, nå skal jeg lage middag smile.png

Det heter ikke "Demmes" heller, men "deres" ;)

Anonym poster: 9f68b9545ded898239a347de958f98ab

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

En gjenganger er "vi voksene". Nope, det er dere ikke :P

Skrevet

Det er vel helst dialektikeren sitt problem siden folk ikke orker å lese ferdig. Men jeg har ingen problemer med at noen skriver på dialekt eller merkbart har dysleksi. Men jeg må si at jeg i mitt stille gremmes over latskapfeilene (ikke tastefeil) jeg mener de uten dysleksi bør lære seg. Det heter f.eks ikke egene, men egne. Eller nyerlig, det heter nylig. Haha, nå skal jeg lage middag smile.png

Det heter ikke "Demmes" heller, men "deres" ;)

Det er da ingen av de to du har sitert som har skrevet det...? Eller var det bare et eksempel? Jeg er så vant til at folk bruker all sin tid på å "ta" alle, så jeg nok leser enhver slik kommentar i den konteksten.

Anonym poster: 39b03af37e458f12f4189624b0845269

Skrevet

Det er vel helst dialektikeren sitt problem siden folk ikke orker å lese ferdig. Men jeg har ingen problemer med at noen skriver på dialekt eller merkbart har dysleksi. Men jeg må si at jeg i mitt stille gremmes over latskapfeilene (ikke tastefeil) jeg mener de uten dysleksi bør lære seg. Det heter f.eks ikke egene, men egne. Eller nyerlig, det heter nylig. Haha, nå skal jeg lage middag :)

Det heter ikke "Demmes" heller, men "deres" wink.png

Akkurat! Det var derfor jeg hadde gåseøyne på ordet.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har selv dysleksi, og er storfornøyd med de som retter en i skrivingen her inne! Pga dette forumet, så er min skriving bedret, for jeg er mer bevist på ord ingen andre har påpekt at jeg skriver feil ;) Slik som: Dyseleksi, det var vist uten e'n mellom s og l det :-p

Men sliter med dialekt lesing, tar meg vel 5-6 ganger lengre å stavre meg gjennom, enn om noen skriver bokmål/nynorsk

Skrevet

Har selv dysleksi, og er storfornøyd med de som retter en i skrivingen her inne! Pga dette forumet, så er min skriving bedret, for jeg er mer bevist på ord ingen andre har påpekt at jeg skriver feil ;) Slik som: Dyseleksi, det var vist uten e'n mellom s og l det :-p

Men sliter med dialekt lesing, tar meg vel 5-6 ganger lengre å stavre meg gjennom, enn om noen skriver bokmål/nynorsk

Bevisst ;)

Skrevet

Sier du virkelig "sitvasjon"????

Anonym poster: fec0bb5b578b09a09252714b38bb1684

Gjest Anybody
Skrevet

Jeg slet lenge med dysleksi, men siden jeg er både lærevillig og bevisst skriver jeg ganske rent. Jeg kommenterer aldri skrivefeil hos andre, det kan oppfattes sårt for noen. Men jeg ser selv godt forskjell på skrivefeil og dårlige norskkunnskaper.

Orddeling er vel ikke en typisk dysleksifeil. Det er iallefal det jeg lærte da jeg gikk på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...