Gå til innhold

stemor kler ungen min som en dass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sine egne og, men det er ikke mitt problem

Ikke blir hår børstet og tenner pusset, fordi de "ikke har tid"... Hver gang hun kommer derifra ser hun ut som et takras, og da har hun vært på skolen først.

Er så redd dette skal bli oppfattet av andre. Hun er ikke helt som alle andre, og trenger ikke mer å ertes for synes jeg...

Nei, jeg kan ikke ta det opp med de, men hva kan jeg gjøre? Kreve at hun kommer hjem før skolen?

Anonym poster: 6a98f08ac4f10234b2abfe56b5c69926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta det opp med de. ?

er jo slikt bv ser etter når de møter barn.

helsestasjon ser etter slikt.

allså håret og om de er møkkete.

Anonym poster: ee8cfe9ed2e506d28c3f2f9c6a4decef

Skrevet

Du kan snakke med far. Det er jo hans barn. Han kan vel klare å gre håret hennes?

Angående klær skal det være ganske ille før du kan gjøre noe. Barna har ofte egne meninger om hva som er fint som ikke er helt sammenfallende med hva vi voksne mener. Mine ser ganske ille ut noen ganger de også og det er oftest de de selv føler seg finest ;)

Anonym poster: d4ae3bd04fc6e0a299d55a464edef9af

Skrevet

Jada, hun børster og pusser selv hjemme. Men hos far slipper hun pga tiden, og hun selv bryr seg ikke noe videre....Derfor er det viktig at de voksne gir beskjed om hva som skal gjøres.

Hun vasker seg heller ikke på morgningen der, det må hun og ha beskjed om hver gang...

HI

Skrevet

Du må nesten ta det opp med de hvertfall far, du har egentlig ikke noe valg. Du kan jo ikke bryte deg inn hos stemor og far, stjele din datters stygge klær og legge igjen fine klær til henne i skuffen. Har de ikke penger til ordentlige klær? Kan du kjøpe klær som hun kan bruke hos far og stemor?

Når verken hår eller tenner blir stelt syntes jeg at du må ta dette opp, at dette ikke er akseptabelt. Ta det opp på en så "fin" måte som mulig.

Anonym poster: 8dbb6c092dfe4060d2fd61e2101b5785

Skrevet

Du kan snakke med far. Det er jo hans barn. Han kan vel klare å gre håret hennes?

Angående klær skal det være ganske ille før du kan gjøre noe. Barna har ofte egne meninger om hva som er fint som ikke er helt sammenfallende med hva vi voksne mener. Mine ser ganske ille ut noen ganger de også og det er oftest de de selv føler seg finest ;)

Anonym poster: d4ae3bd04fc6e0a299d55a464edef9af

Nei, jeg kan ikke det. Han vil ikke snakke med meg...

Hjemme velger hun og klær selv, men klarer å matche. Hos far er klær bare en hel haug med for store plagg, som overhodet ikke er pene. Hun ser ut som en gardin, fra 70tallet...

Rosa, rødt, lilla, brunt, gult og sennepsgult har aldri vært pent...

Skrevet

Hvorfor har ikke far noen plass i dette innlegget?

Anonym poster: 66e30f657c8db57ce1d00e827a9d8097

Skrevet

Du må nesten ta det opp med de hvertfall far, du har egentlig ikke noe valg. Du kan jo ikke bryte deg inn hos stemor og far, stjele din datters stygge klær og legge igjen fine klær til henne i skuffen. Har de ikke penger til ordentlige klær? Kan du kjøpe klær som hun kan bruke hos far og stemor?

Når verken hår eller tenner blir stelt syntes jeg at du må ta dette opp, at dette ikke er akseptabelt. Ta det opp på en så "fin" måte som mulig.

Anonym poster: 8dbb6c092dfe4060d2fd61e2101b5785

Sist jeg forsøkte å ta opp noe på en hyggelig måte skrek han "ha vekk det stygge fittetrynet ditt og ikke bland deg", så nei. ..Kan ikke ta det opp.

De har råd, men velger bevisst å ikke prioritere klær fordi jeg har vært så innmari slem å flyttet fra han.

Skrevet

Fordi det er stemor som ordner alt?

Skrevet

Du må jo være glad stemor sørger for at barnet ditt har klær på seg siden far er så evneveik han ikke klarer følge opp ungen sin.

Anonym poster: 781c74e7e37b75669df8dfc6c5d9b5cb

Skrevet

Men det er da uansett far som har skylda her. Det er hans barn og hans ansvar.

Skrevet

Joda,men han tar jo ikke ansvar. Han følger ikke opp noe. Så derfor sier jeg stemor, all den tid det faktisk er stemor som ordner dette

Skrevet

Du må jo være glad stemor sørger for at barnet ditt har klær på seg siden far er så evneveik han ikke klarer følge opp ungen sin.

Anonym poster: 781c74e7e37b75669df8dfc6c5d9b5cb

Nei. For jeg har ikke barn med stemor, jeg har barn med han. Og klarer han ikke oppgaven (les, gidder ikke) så kan han la være å ha ungen

Skrevet

Joda,men han tar jo ikke ansvar. Han følger ikke opp noe. Så derfor sier jeg stemor, all den tid det faktisk er stemor som ordner dette

Skjønner den, men det er allikevel far som har ansvaret. Det er han du må gå på. Om du ikke får noe som helst gehør, så er det ikke mye du kan gjøre. Hans barn, hans ansvar.

Skrevet

Skjønner den, men det er allikevel far som har ansvaret. Det er han du må gå på. Om du ikke får noe som helst gehør, så er det ikke mye du kan gjøre. Hans barn, hans ansvar.

Var jo derfor jeg lurte på hva jeg skulle gjøre. Jo mer jeg forsøker å snakke med han, jo mindre villig er han

forklart ganske enkelt; dersom jeg ønsker noe, så skjer det ikke.

Skrevet

Vil tro at det er lettere å lykkes med å instruere barnet enn de voksne hjemme hos pappa, selv om hun måtte ha generelle lærevansker eller en annen diagnose. Lag et ark som du bruker både hjemme og hos pappa, med enkle piktogramtegninger av hva som skjer på morgenen. Vaske seg, kle på seg, gre håret, spise frokost, børste tenner osv. Laminer to stk av arket, øv hjemme og sørg for å følge rutinene til punkt og prikke hjemme, send det andre arket med til pappa. Si til barnet at det blir stjerner eller tilsvarende når du ser at hun har gjort det hun skal og at hun får en belønning når hun har et gitt antall stjerner. Dette er jo også god ADL-trening som hun trenger på sikt.

Fedre som driter i hvilke farger som passer sammen, er det lite man kan få gjort med. Det du beskriver er ikke alvorlig nok til å holde igjen samvær.

Skrevet

Du må jo bare kontakte Familievernkontoret, slik at dere kan samarbeide bedre. Ikke minst bør far få beskjed om at barn skal pusse tenner.

Dere har barn sammen, og burde faktisk klare å kommunisere. (Jeg sier ikke at det er din skyld at dere ikke gjør det for far høres ut som en komplett idiot, men bare for å understreke at dere burde gå til Familievernkontoret).

Anonym poster: 5aaf3a8b7503b6d62689ef65a57384d5

Skrevet

Vil tro at det er lettere å lykkes med å instruere barnet enn de voksne hjemme hos pappa, selv om hun måtte ha generelle lærevansker eller en annen diagnose. Lag et ark som du bruker både hjemme og hos pappa, med enkle piktogramtegninger av hva som skjer på morgenen. Vaske seg, kle på seg, gre håret, spise frokost, børste tenner osv. Laminer to stk av arket, øv hjemme og sørg for å følge rutinene til punkt og prikke hjemme, send det andre arket med til pappa. Si til barnet at det blir stjerner eller tilsvarende når du ser at hun har gjort det hun skal og at hun får en belønning når hun har et gitt antall stjerner. Dette er jo også god ADL-trening som hun trenger på sikt.

Fedre som driter i hvilke farger som passer sammen, er det lite man kan få gjort med. Det du beskriver er ikke alvorlig nok til å holde igjen samvær.

Har forsøkt, far nekter. Han ønsker ikke å ta imot råd fra meg, ene og alene for å straffe meg

får lære jenta til å si imot far når han nekter henne å opprettholde personlig hygiene. Tror det er enklere

Skrevet

Du må jo bare kontakte Familievernkontoret, slik at dere kan samarbeide bedre. Ikke minst bør far få beskjed om at barn skal pusse tenner.

Dere har barn sammen, og burde faktisk klare å kommunisere. (Jeg sier ikke at det er din skyld at dere ikke gjør det for far høres ut som en komplett idiot, men bare for å understreke at dere burde gå til Familievernkontoret).

Anonym poster: 5aaf3a8b7503b6d62689ef65a57384d5

Har vært der mange ganger. Sist sa han at han aldri kommer til å samarbeide med meg, og da er det jo fint lite jeg får gjort?

Skrevet

Nekter han henne å opprettholde personlig hygiene? Sier at hun ikke får pusse tennene? Det høres veldig rart ut. Enten så fungerer han så dårlig at en samtale på familievernkontoret er på sin plass eller så sier jenta di det hun trenger å si for at han skal få all skylden for at håret er bustete igjen.

Skrevet

Hvor ofte er hun hos far? Med tanke på at han ikke er noe god far og heller ikke vil samarbeide ville jeg krevd mindre samvær hos far

Anonym poster: 22b1ca8159ce4a7d1c93c6f561dab02c

Skrevet

Dette kan du ikke ta stemor for....

Det er fars ansvar når han har jenta. Ellers bør du lære jenta di å ta ansvar selv, og ssiden hun er skolebarn, så bør du faktisk legge en del av skylden på henne... Forstår at du ikke liker akkurat den, men det er bare fakta.

Jeg har en far til mine, som driter langt og loddrett i ungene. Medisiner? Nei, da kan ikke ungene til far, for han gidder ikke. Klær driter jeg i, for det får bli som det blir til ungene selv lærer seg å ordne slikt.

Snakk med jenta om det du tenker om påkledning, hår og alt det der til skoledagen. Ikke akkurat i situasjonen, men når ting er rolige ellers. Lær henne ansvar.

Herlighet.... jeg kan faktisk ikke huske å ha fått hjelp til slike ting etter at jeg begynte på skolen i sin tid(for ca 35 år siden). Ikke finn klagepunkter hele tiden, og hvertfall ikke legg dette ansvaret på stemor!

Skrevet

Dette kan du ikke ta stemor for....

Det er fars ansvar når han har jenta. Ellers bør du lære jenta di å ta ansvar selv, og ssiden hun er skolebarn, så bør du faktisk legge en del av skylden på henne... Forstår at du ikke liker akkurat den, men det er bare fakta.

Jeg har en far til mine, som driter langt og loddrett i ungene. Medisiner? Nei, da kan ikke ungene til far, for han gidder ikke. Klær driter jeg i, for det får bli som det blir til ungene selv lærer seg å ordne slikt.

Snakk med jenta om det du tenker om påkledning, hår og alt det der til skoledagen. Ikke akkurat i situasjonen, men når ting er rolige ellers. Lær henne ansvar.

Herlighet.... jeg kan faktisk ikke huske å ha fått hjelp til slike ting etter at jeg begynte på skolen i sin tid(for ca 35 år siden). Ikke finn klagepunkter hele tiden, og hvertfall ikke legg dette ansvaret på stemor!

Det er ikke snakk om å ta stemor. Jeg sa det fordi det er hun som ordner alt

Når jeg sier til jenta at hun selv må passe på å pusse og børste sier hun alltid at "pappa sier jeg ikke rekker"

Kognitivt er ikke ungen så stor som det står på fødselsattesten, derfor trenger hun mer og tydeligere instrukser enn sine mindre søsken, som kan alt dette før skolealder.

Jada, hun ser ikke ut i tøyet, og i utgangspunktet hadde ikke jeg brydd meg om det hadde det ikke vært for at hun sliter med å tilpasses sosialt fra før. Hadde jeg visst at hun ikke gadd av ren latskap hadde jeg heller ikke hengt meg opp i at stemor og far ikke følger med. Jeg er bare redd hun skal bli enda mer mobbet for dette på skolen.

Skrevet

Hvor ofte er hun hos far? Med tanke på at han ikke er noe god far og heller ikke vil samarbeide ville jeg krevd mindre samvær hos far

Anonym poster: 22b1ca8159ce4a7d1c93c6f561dab02c

10 overnattinger i mnd. Har forsøkt, men han nekter. Han sier han ikke har tid til henne (derav stemor) men siden jeg ønsker at han skal ha mindre samvær så går han ikke med på det. Hadde jeg derimot ikke sagt noe kan det hende han hadde foreslått det selv

Skrevet

Nekter han henne å opprettholde personlig hygiene? Sier at hun ikke får pusse tennene? Det høres veldig rart ut. Enten så fungerer han så dårlig at en samtale på familievernkontoret er på sin plass eller så sier jenta di det hun trenger å si for at han skal få all skylden for at håret er bustete igjen.

Han sier til henne at de ikke har tid. De spiser frokost i bilen på vei til skolen, fordi de ikke har tid hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...