Gå til innhold

Får dine barn nugatti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hadde han bare ville spist annet en brødmat så hadde jeg også kuttet tvert med brødmaten altså.

Anonym poster: 9273911912239b34807f2ddb3ad9d081

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innimellom i helgene på rundstykker setter jeg frem nugatti. Litt må bare få lov å kose seg med og..

Men de ble fort lei og velger helst omelett eller kalkun pølse :)

Så tror bare det er positivt å la de få sånt innimellom. Ellers hadde de vel brukt hele boksen når de først hadde sjangs hos andre.. :)

Skrevet

Nei. Vi har ikke sjokoladepålegg eller andre søte påleggsvarianter i hus.

Ungene får godteri i helgene og innimellom om det skulle være noe spesielt i ukene, men ønsker ikke at maten skal være søt.

Anonym poster: 8998f46baa9c9bc3d7fbfa73e05fdef4

Skrevet

Oj, litt av en super-sunn gjeng her !!!! Wow! Hva med syltetøy, yoghurt eller frokostblanding? Maaaaaaasse sukker i dette også :P

Skrevet

En god morgen yoghurt inneholder 16 sukkerbiter :)

Skrevet

Oj, litt av en super-sunn gjeng her !!!! Wow! Hva med syltetøy, yoghurt eller frokostblanding? Maaaaaaasse sukker i dette også :P

V spiser ikke syltetøy, men bare friske bær. Bær er da søtt nok i seg selv! Men klart om man er vant å drukne all mat i ukker føler det sikkert for surt med rips og bringebær. Yoghurt trenger ikke å være sukker i, finnes både naturell som man kan tilsette frukt selv, eller med aspartam. Ja, jeg vet aspartam er veldig omdiskutert, men ingen seriøs forskning kan vise til at det er skadelig i normale mengder, de testene som viser forgiftninger handler om å store mengder at man hadde måttet drikke 40 liter lightbrus i timen... Synes uansett ikek yoghurt er en del av et daglig kosthold, men heller en sukkerfri skyr en gang i uka enn brød med nugatti...

Og frokostblanding trenger da ikke inneholde sukker? Firkorn f.eks. er ikke tilsatt noe som helst. Men den er det hveteflak i, så bruker det ytterst lite. Lager frokostblanding selv av nøtter, frø og glutenfrie havregryn i stedet :) Smaker tusen ganger bedre også.

Skrevet

Min på 4 år spiste det for første gang for to uker siden da vi var i syden, på den lokale nærbutikken der, hadde de ikke så mye utvalg, så da ble det nugatti - eller nutella het det der :-) Han var ikke så veldig begeistret egentlig, vi var på en annen butikk en annen dag med mer utvalg, og han valgte da noe annet.

Vi har aldri nugatti hjemme, syns ikke noe om å ha gotteri på brødskiven, ikke til meg selv eller ungene.

Anonym poster: b9cfc7afc5bfe23a86de175e53be22e9

Skrevet

Det er ikke farlig å gi nugatti innimellom folkens.

Det er forsket på at barn som får mindre søtt hjemme, gjerne spiser mere når de først er borte eller blir gammel nok å bestemme og kjøpe selv :)

Venninna mi fikk aldri noe sukker pålegg hjemme, og gjett hvem som ble tykk da hun ble 14??

Anonym poster: fe9a0a6082db796bd10c8a3bdb4ce941

Skrevet

ja. her har vi det.

barna er flinke og spiser det meste.

Men betyr ikke at de får det hver dag.

Skrevet

Det er forsket på at barn som får mindre søtt hjemme, gjerne spiser mere når de først er borte eller blir gammel nok å bestemme og kjøpe selv smile.png

Venninna mi fikk aldri noe sukker pålegg hjemme, og gjett hvem som ble tykk da hun ble 14??

Vi er ikke særlig strenge på søtt, men gir av prinsipp ikke sjokolade ol som mat.

Det hender at barna får et stykke sjokoladekake eller en is etter middag, og de får lørdagsgodter i helgene, men da må de spise normal mat først.

Skrevet

Kun lørdag og søndag. Det er jo noe av helgas høydepunkt :)

Skrevet

Det er forsket på at barn som får mindre søtt hjemme, gjerne spiser mere når de først er borte eller blir gammel nok å bestemme og kjøpe selv smile.png

Vi er ikke særlig strenge på søtt, men gir av prinsipp ikke sjokolade ol som mat.

Det hender at barna får et stykke sjokoladekake eller en is etter middag, og de får lørdagsgodter i helgene, men da må de spise normal mat først.

Akkurat det jeg mener. De som ikke gir nugatti gir gjerne noe annet ;)

Vi gir nugatti 4-6 skiver i mnd om de vil, men pleier ikke ha dessert. Isåfall smoothie. Så er ikke noe verre enn deg da.

Skrevet

Merkelig at noen tror at dersom man ikke gir ungene nugatti, så får de aldri noe søtt hjemme og kommer til å gå bananas når de er borte hos folk....

Skrevet

Nei, det har vi ikke. Barna spør ikke etter det heller. :)

Skrevet

Du må fortelle meg hvor det finnes seriøs forskning på dette!

Jeg fikk aldri nugatti, sjokade, hapå, syltetøy eller noe sånt på brød. Savnet det aldri heller, og gjett hvem som aldri har veid over 55 kilo i sitt liv... Det er INGEN automatikk i at barn som ikke får sukker og junk hjemme spiser mer av det ellers. Tvert i mot viser det seg at man liker det man får servert som barn. Barn som spiser mye sukker, blir glade i sukker. Barn som spiser mye frukt og grønt blir mer glade i det.

Den eneste jeg kjenner som ikke fikk sukker som barn og ble feit da hun kunne bestemme selv, hadde en gal mor som ga henne sjokolagekalender og tvang henne til å spare alle bitene til lørdagen. I mitt barndomshjem var det ikek fokus på godteri i det hele tatt, så det var aldri noe jeg tenkte over at jeg ville ha.

Og til deg over, ja de som ikke gir nugatti gir gjerne noe annet. Som avocado, ost, kokt skinke eller lignende på brød. Eller kanskje heller en smoothies, omelett eller havregrøt i stedet for den evinnelig brødmaten.

Skrevet

Akkurat det jeg mener. De som ikke gir nugatti gir gjerne noe annet wink.png

Vi gir nugatti 4-6 skiver i mnd om de vil, men pleier ikke ha dessert. Isåfall smoothie. Så er ikke noe verre enn deg da.

Har vel aldri sagt at du er noe verre heller. Vi gjør det på denne måten av prinsipp, godteri er ikke mat i våre øyne, og ungene har heller aldri spurt etter verken nugatti eller andre sjokoladepålegg.

Skrevet

Vi har det som "turpålegg". altså om vi skal på tur i skog og mark (hele familien), så har vi nugatti på matpakka eller rett før/etter.

Anonym poster: 97caf0778a9125171d36c80cb5b539be

Gjest Thunder Road
Skrevet

Jepp, av og til :) Og vi har til og med sjokade, syltetøy, brunost og prim på brødskiva også! :o

Skrevet

Vi har økologisk sjokoladepålegg i hus, og han kan få en skive hvis han ber om det. Om han spurte hver dag ville jeg nok begrenset inntaket, men foreløpig blir det ikke mer enn 1-2 ganger i måned.

Vi bor i utlandet og kjører helt andre matvaner enn de norske, allikevel har guttungen blitt tynnere etter at vi flyttet. Han spiser mye mer variert (inkl. mer sukkerholdig siden det ikke er like stor fokus på å unngå det her), men mye mindre brød og kjøtt og mye mer grønnsaker enn før.

Anonym poster: 501e90111e6a8f91958da934a0897291

Skrevet

Her i huset får 7 åringen ikke Nugatti. Og han maser heller ikke om det, han er inneforstått med at vi ikke har slikt i dette huset. Han er veldig kresen i matveien, så hadde han fått dette, hadde han aldri spist noe annet. Tror nesten han hadde ventet med å spise til lørdagen kom, hvis dette var regelen.

Anonym poster: 01f6f0046eff3baaff11a2ee0d8ebc84

Skrevet

Vi har det i hus fordi jeg liker det, og jenta vår får det om hun spør etter det. Jeg nevner ikke nugatti som et pålegg når jeg spør hva hun vil ha på, og det er sjeldent hun spør om å få det..selv ikke når jeg spiser det.

Hadde hun vært opptatt av det hadde jeg nok begrenset det, men ikke til det ekstreme.

Tenker at om barna ellers spiser sunnere og mer variert pålegg, så gjør det ikke noe om de får en skive med nugatti iblandt.

Skrevet

Jepp, her har vi Nugatti og de får hvis de har lyst på.

Skrevet

Merkelig at noen tror at dersom man ikke gir ungene nugatti, så får de aldri noe søtt hjemme og kommer til å gå bananas når de er borte hos folk....

Som jeg nevnte tidligere i ett innlegg, mange av de som kom på besøk til oss gikk helt bananas over nugattien våres når vi var små :lol: Men jeg er likevel enig med deg, selvfølgelig får de gode ting hjemme de også! Jeg gikk bananas hos andre som hadde appelsinjuice, for det hadde aldri vi.

Anonym poster: 44d80fa4fc5c307d3ee48445b541460b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...