Gå til innhold

Får dine barn nugatti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt nugatti til min 5,5 åring for første gang. Han har fått det introdusert hos andre, så etter mye press har jeg kjøpt en boks og han får en stk brødskive med dette på lørdag - noe han er fornøyd med. Spør ikke etter mer fordi han vet at på lørdag får han en brødskive med dette.

Hva med andre? Er det "fritt frem" eller har dere begrensninger??

Anonym poster: 4576349ffb165cee02d8a92640f6e6b8

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

godteri på brødskiva er ikke hverdags her, nei. Jeg er opptatt av godt kosthold til barna mine!

Men, vi har en boks stående - eldste på 5 får en brødskive innimellom, kanskje 2-3 ganger i mnd, i helgen. Hasn på 3 liker ikke, eller vil ikke smake.

Ville aldri introdusert nugatti e.l til barn uten at de selv ber om det. Her tilhører det unntakstilstand å få dette på brødskiven, men får smake som sagt innimellom.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja,hver eneste dag faktisk

Gjest 5 andre
Skrevet

Vi har det som hyttepålegg. Altså noe de kun får i ferier, men allikevel med begrensninger i sommerferien.

Skrevet

Nei, det har vi aldri i hus.

Anonym poster: 80c26ccb7b6fa29f8f9d8162dc2db945

Skrevet

Nei. Ikke pga hysteri for sukker eller sjokolade, men jeg hater klissete pålegg. Kan ikke fordra det, så har ikke kjøpt det til ungene heller. Ingen savn enda.

Kan jo kjøpe det etter hvert om de spør etter det selv. Da blir det innimellom at de får det.

Anonym poster: a127aaa4de9124a2df7af9e8c9983c63

Skrevet

Synes ikke dette er hverdagskost for barn i vekst. Inneholder bare sukker og mettet fett!

Hva er galt med å gi barna sunn hverdagskost og heller nugatti ved en sjelden anledning?

Skrevet

Ja, det får de.

Så lenge de spiser grovt brød og knekkebrød, stort sett med sunne pålegg som kokt skinke, makrell i tomat, leverpostei o.l. ser jeg overhodet ikke noe galt i at de tar en skive med nugatti når de har lyst på. Eneste begrensningen jeg har satt er at de max får spise en skive med det om dagen, og at man ikke har det til frokost eller niste, da begrenser det seg stort sett selv. Ingen krise om de skulle finne på å ta seg en skive med nugatti etter skolen altså, anser barna mine som sunne med et godt kosthold likevel :)

Anonym poster: 3b22b707b56d0cef94fb3b8af7adf573

Skrevet

Hos oss er nugatti på bordet i helgene. Men ungene er ikke så ville etter det, de velger ofte leverpostei eller ost i stedet.

Jeg har tro på å ikke ha så strenge grenser, innprente KUN lørdag og KUN ei skive, da øker jo bare fokuset.

Denne helga har vi hatt både nugatti og hapå på frokostbordet. Ingen av barna har valgt nugatti. En av den hadde ei skive med hapå, fordi han så at pappaen tok seg ei skive med hapå. Generelt spiser de lite søtt, selv om de har tilgang...

Anonym poster: ab840bdc0543b9a58e53780cebedef4f

Skrevet

Ja, det får de. I helgene skal de spise et halvt rundstykke med noe sunt på først, og så får de nugatti. Hender de får utenom også, men ikke så ofte.

Gjest Julia1984
Skrevet

Hadde en diskusjon med kollega om nugatti og lignende ting en dag her. Hun påstår at for normalvektige mennesker generelt så er ikke sukker, mettet fett, salt osv usunt. BARE for overvektige!!

Stakkars, stakkars menneske...snakk om å ha misforstått totalt.

Usunn mat er usunn også for "tynne" mennesker. Noen er heldige å ikke legge på seg, men skulle gjerne ha sett innvendig på disse normalvektige menneskene som spiser masse mettet fett, sukker, salt......

Skrevet

Ja, for det er ikke ofte han spør om nugatti siden han er altetende og liker å variere på pålegget.

Anonym poster: 4de24cf844b957c0caccf19ecce7d2cc

Skrevet

Utrolig sjelden! Fikk det lørdag, men da er det sikkert 6 mnd. siden sist vi hadde det i hus. Og er kun snakk om frokosten på lørdagen ;)

Anonym poster: a739445ba0334402d013f69dd700de36

Skrevet

Hos oss er nugatti på bordet i helgene. Men ungene er ikke så ville etter det, de velger ofte leverpostei eller ost i stedet.

Jeg har tro på å ikke ha så strenge grenser, innprente KUN lørdag og KUN ei skive, da øker jo bare fokuset.

Denne helga har vi hatt både nugatti og hapå på frokostbordet. Ingen av barna har valgt nugatti. En av den hadde ei skive med hapå, fordi han så at pappaen tok seg ei skive med hapå. Generelt spiser de lite søtt, selv om de har tilgang...

Anonym poster: ab840bdc0543b9a58e53780cebedef4f

uenig med deg...eller dvs. det er sikkert like individuelt som alt annet. Min 18 åring har vokst opp med "strenge" regler rundt nugatti o.l... Han er ikke noe mer interessert i nugatti nå enn tidligere...han har faktisk bare lært og innbrentet at dette er usunt og spiser det ikke idag...

Skrevet

Niks. :)

Skrevet

Nei, mitt barn får ikke nugatti. Vi har det ikke i huset, og jeg synes det er kvalmt. Men klart, dersom ungen f.eks. velger en brødskive med nugatti i stedet for bursdagskake eller lørdagsgodteri, så værsågod. Jeg ser ingen forskjell på de tingene.

Skrevet

Ja en skive på lørdager hvis vi/han husker det. Det er egentlig veldig sjeldent!:-)

Han foretrekker faktisk saltpålegg istedet for nugatti.

Jeg spiser meg gjerne en skive en sjelden gang hvis jeg har ekstremt søtsug.

Skrevet

Nei. En gang eller to i året i ferien kanskje.

Anonym poster: 7f6efcd0fe32ae0ee14464863142b978

Skrevet

Nei. Har fått det borte hos andre, men har aldri bedt om å få det hjemme, så jeg har ikke sett noe poeng i å kjøpe det.

Men skulle den dagen komme at de ber om å få det hjemme så kan det godt hende jeg kjøper det slik at de kan få det av og til. Har til gode å høre å høre om barn som har dødd av å spise litt Nugatti.

Skrevet

Ja, akkurat når de vil. De spiser lite av det.

Skrevet

Ja, det får de. De kan fritt velge det til frokost. Da har vi også syltetøy, honning og peanøttsmør på bordet, sammen med ost skinke mm. De velger ofte en skive med søtt og en skive med annet pålegg. Det hender også at vi har det som turmat, men det skjer ikke så ofte. Til andre måltider er det ikke søtt pålegg.

Anonym poster: 958ce14c7ec665511b18d58f18c8c3fd

Skrevet

Ja, lørdag og søndag. etter det går boksen i søpla, om vi ikke passer på vil 12 åringen spiser nugatti med brødskive (!) til hvert måltid, og mellom måltidene om hun har lyst på no søtt. Det går greit å regulere i forhold til de to minste, men pga den største som ordner seg mat selv vil jeg ikke ha nugatti i skapet på hverdagene.

Anonym poster: 1c8af1d01afddcbca44f36216ad8a293

Skrevet

Min får kun i helgene, men det blir ikke automatisk servert. Han må spørre etter det for å få, ellers smører jeg opp noe annet til han. :)

Skrevet

Ja, fredag til søndag er det nugatti det går i her i huset.

Anonym poster: 4cfd7080cd8bbbdb262f95a551a89ee3

Skrevet

Ja, lørdag og søndag. etter det går boksen i søpla, om vi ikke passer på vil 12 åringen spiser nugatti med brødskive (!) til hvert måltid, og mellom måltidene om hun har lyst på no søtt. Det går greit å regulere i forhold til de to minste, men pga den største som ordner seg mat selv vil jeg ikke ha nugatti i skapet på hverdagene.

Anonym poster: 1c8af1d01afddcbca44f36216ad8a293

Da kan jeg tipse deg om å sette boksen i fryseren i uka. De er den umulig å få forsynt seg av før den har tint og dere slipper å kaste så mye. Et godt alternativ kan jo være å fortelle 12 åringen at han/hun ikke får lov til å ta i nugati uka og heller sørge for at det er annen fristende mat tilgjenglig.

Anonym poster: 958ce14c7ec665511b18d58f18c8c3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...