Gå til innhold

hvor ofte får du dusjet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dusje så ofte eg vil.

Då ho var baby venta eg ofte til mannen kom heim, men då for at han skulle få vere aleine med lisja. Men det var fullt mogleg å dusje medan ho sov eller medan ho låg på badegolvet, seinare i vippestolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dusjer og sminker meg hver dag med baby og 2 åringen hjemme. Baby er med på badet enten i vippestol ellerpå gulvet om den ikke sover. 2 åringen ser på barnetv. Jeg har døra til badet på gløtt så jeg kan følge med på eldste selv om hn alltid sitter stille den første tiden foran tven. Vi spiser frokost sammen alle tre. Eldste spiser selv og jeg mater baby mens jeg selv spiser og smører matpakke. Så kjører eller går vi til barnehagen, kommer an på hvor mye klokka er og hva slags vær det er ute. Jeg gjør alt av husarbeidet hjemme mens mannen er på jobb.

Men tror du ikke at du kunne vært mer effektiv? Eller har dere veldig stort hus? Jeg gjør absolutt alt hjemme (fordi jeg liker å gjøre ting på min måte) og jeg kan likevel reise på kafé, åpen bhg, babysang og shopping. Er ute av huset hver dag, men vi har rene klær, rene tallerkener og glass og mat i skapene fordet.

Anonym poster: 6890eec1aad19402d56d5cf4674fd6dc

Skrevet

Hver dag.

Da gutten min var baby var det stort sett mannen som hadde ham mens jeg dusjet, for jeg liker å være i fred i dusjen. Men dersom jeg ville dusje uten at mannen min var hjemme, tok jeg babyen med på badet, han lå på stellematta på gulvet.

Skrevet

Oj, det var voldsomt! Jeg har alltid fått dusjet hver dag, selvom jeg har hatt hissige små barn. Alt går. Hvorfor tar du ikke babyen med deg i dusjen da? Vår har dusjet med oss siden han var en uke. Bade ballje er oppskrytt

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Skjønner nå at jeg må prioritere meg selv litt.

men allikevell må husarbeidet tas hver dag, ellers ser det jo ikke ut tilslutt.

pappan jobber fra 6 til 16. og når han kommer hjem er han sliten.

i helgene ser han på Bonanza maraton på tv, og vasker bilen i 4 timer. ellers så sitter han på nettbrettet.

vil jeg ha hjelp av han til noe husarbeid.... ja, da må jeg si ifra 3 uker i forveien. og da har jeg jo gjort det selv ca 28 ganger.

jeg ga han noen ting han skulle få gjort til babyn kom, da jeg ble gravid. og det er enda ikke gjort. så 9+6 mnd.

snill mann med ekstremt bra arbeidsmoral, bare ikke på hjemmebane.

jeg får lage meg en liten ukeplan med klokkeslett. så kanskje jeg rekker både husarbeid, dusj og en brødskive.

HI

Anonym poster: 0287eae8d2811036f3e0be0146163f2e

Vet ikke mannen din at han har blitt pappa?

Skrevet

Herregud,synes synd på deg med en sånn mann...

Anonym poster: 6c09f05023211a4d236f0038450371d0

Skrevet

Kunne ikke brukt stellematte med min 6 mndr gammel sønn fordi han var mobil, men dusjet mens han sov (kunne finne på å stå opp grytidlig for å rekke det) eller mens han pludret for seg selv i lekegrinden. Ble ikke lang dusj, men ren ble jeg; uten en dusj og en kopp kaffe er jeg uansett helt amøbe på morgenkvisten.

Husarbeid var redusert til et minimum og far måtte hjelpe til om helgene, han kunne velge mellom å ta en langtur med poden eller husvasken, han valgte som regel turen. Passet meg fint med litt egentid.

Dere må nesten finne en balanse, for babyer er i grunn veldig lite krevende sammenlignet med 1-2 åringer. Å dusje mens faren ukependlet og jeg var alene med en aktiv 2-åring midt i trassalderen var MYE mer utfordrende enn når han var baby!

Anonym poster: 1a1d4323856f3e6ddb0ee7afdaa3599d

Skrevet

Jeg fikk da dusjet selv om førstemann hadde kolikk og skrek konstant og selv om nr.2 også var krevende som baby. Så lenge babyen vet du er i nærheten, så tåler den også å gråte litt. Men når det er sagt så skjønner jeg ikke helt hva som gjør at din baby ikke tåler at du tar deg en dusj??? En på 6 mnd skal da klare å sitte i vippestol med smokk og leker i 10-15 min.???

Anonym poster: 3c0b1c1e85a77c3e8ad8ad58ca6c20d2

Skrevet

Nå har jeg laget meg en ukeplan.

jeg har vært sammen med pappan i snart 6 år, så på husarbeid forandrer han seg nok ikke.

når han først gjør noe (3uker etter jeg spurte første gang. og det er ikke overdrivelse) så er han veldig grundig. bruker ca 1time på å støvsuge soverommet. 1 time på å vaske badet. osv

jeg har prøvd å prate med han om at jeg må gjøre alt, men da sier han at jeg behandler han som en unge. noe jeg ikke har lyst til at han skal føle...

jeg får bare late som jeg er en alenemamma, som får middagsbesøk hver dag og låner bort tv og en del av senga, og belage meg på å gjøre alt selv.

for å si det sånn så er vi på leiting etter et hus å kjøpe sammen, men felles økonomi nekter han å ha.

takk for alle svar.

jeg må skjerpe meg og prioritere litt andeledes.

HI

Skrevet

grunnen til at jeg ikke har rukket egenpleie er at jeg har prioritert det sist.

1 babyn

2 husarbeid

3mer husarbeid

4 middag til mannen

5 egenpleie

6 inntak av mat

men nå får jeg gjøre om litt på det

HI

Skrevet

jeg har vært sammen med pappan i snart 6 år, så på husarbeid forandrer han seg nok ikke.

når han først gjør noe (3uker etter jeg spurte første gang. og det er ikke overdrivelse) så er han veldig grundig. bruker ca 1time på å støvsuge soverommet. 1 time på å vaske badet. osv

jeg har prøvd å prate med han om at jeg må gjøre alt, men da sier han at jeg behandler han som en unge. noe jeg ikke har lyst til at han skal føle...

jeg får bare late som jeg er en alenemamma, som får middagsbesøk hver dag og låner bort tv og en del av senga, og belage meg på å gjøre alt selv.

for å si det sånn så er vi på leiting etter et hus å kjøpe sammen, men felles økonomi nekter han å ha.

takk for alle svar.

HI

Slik du skisserar forutsetningane i forholdet spørs det om ikkje mannen bør vere ein del av vekkprioriteringane.

Dette høyrest svært einsidig ut..

Skrevet

1 babyn

2 husarbeid

3mer husarbeid

4 middag til mannen

5 egenpleie

6 inntak av mat

men nå får jeg gjøre om litt på detg

HI

takk for alle svar.

HI

Hvor mye husarbeid har du egentlig? Bor du i en enorm villa? Du har en baby på 6 mnd, du sier ikke noe om hvor krevende den er, men den roter i alle fall ikke (som en 2-åring og 4-åring gjør), og har vel ikke skitne uteklær hver dag som må vaskes? Du skal ikke hente eldre barn i bhg, middagen kan vel utsettes litt eller man kan ta noe lettvint, huset må ikke vaskes hver dag.

Da jeg hadde kun ett barn og han var baby var det en rolig tid med mye tid til egen aktivitet, vi var ikke avhengig av tidsfrister og jeg tok ham med på shopping når jeg hadde behov, kom hjem når det passet oss, hoppet over middagen hvis jeg hadde det travelt, lot mannen ordne seg selv. Klesvasken var jo i moderat størrelse og husvasken kunne tas et par ganger i måneden. Med nr 2 økte husarbeidsmengden, pluss at jeg nå måtte hente i bhg, ikke bare kunne slippe middag, måtte underholde en 2-åring samtidig med amming og stell av baby. Og mannen jobbet kl 6-18. Men likevel fikk jeg faktisk dusjet :) og spist, OG sløst bort masse tid på nettforum og blogger... Det er der prioriteringen min er feil, må snart gi bort iPaden så det blir gjort noe husarbeid her i huset. Men dusje gjør jeg mens barna leker eller ser på TV. Men jeg får jo ikke være alene bestandig da.

Anonym poster: 31a6118409757eab706ebd9ea26c0aca

Skrevet

Du tuller faktisk ikke :o

Hvorfor kan ikke babyen være på gulvet på badet mens du dusjer? Kan ikke forstå at det skal være noe problem??

Om det ikke er mulig å ha han på gulvet får du kjøpe ei billig lekegrind evt reiseseng å putte han oppi.

Tar liksom 5 min å dusje ;)

Anonym poster: 4fea73336d1d70aa44f25afe94ad2829

Skrevet

Jeg dusjer hver dag. Siden jeg fikk mitt første barn for syv år siden har jeg hatt som 'regel' for meg selv å dusje/stelle meg og kle meg med en gang jeg står opp, slik at d ikke blir til at jeg aldri får gjort det. Noen ganger gjør jeg det før barna våkner, ellers er barna oppe alene eller i seng/lekegrind/vippestol eller med meg på badet, alt etter alder. De må bare vente :) i blant må jeg selvsagt amme eller skifte bleier før jeg dusjer da.

Jeg har også en baby på et halvt år. Pluss to andre barn, og rekker det je vil, stort sett. Senk skuldrene og ta d med ro. Babyen kan vel leke alene litt, også sover den vel endel?

Klem

Anonym poster: 20baabb51d18bb25cc8df309f13f76ae

Skrevet

1 babyn

2 husarbeid

3mer husarbeid

4 middag til mannen

5 egenpleie

6 inntak av mat

HI

Nei, nei, nei... Listen bør være sånn:

1 babyen

2 dusj

3 husarbeid

4 mat til deg selv

5 egenpleie

6 be mannen lage sin egen mat!

Skrevet

Pell dere til familievernkontoret...

Anonym poster: cc7ed78937cc3ca12912639502c30229

Skrevet

Dette må jo være tull. Om ikke sliter du med noe mer og da bør du be om hjelp og støtte en plass. Hva gjør du når ungen blir 1 år og krever enda mer. Nei dette har jeg vanskelig for å tro. Og om du i tillegg godtar en sånn mann!! Snakk med hs eller noen !!

Anonym poster: deff275699a1a75aefd1904c4b687463

Skrevet

Ny prioriteringsliste:

1) baby

2) mat

3) dusj

4) husarbeid

5) egenpleie

6) middag til mannen, evt. finne ny mann

Å flytte til større bolig med en slik latsabb er vel ikke så lurt? Du ser jo ikke for deg at dette skal bli bedre, og hvordan tror du det blir når han skal ha permisjon? Skal du fortsette å gjøre alt? Så treg som han er så kommer han ikke til å rekke noe av det forefalende arbeidet på hjemmebane. Dere burde virkelig snakke om dette nå. Venter dere for lenge kan det være forsent for forholdet deres. Med evt. større bolig og flere barn så blir det faktisk ikke mindre plikter og ansvar. Fvk kan hjelpe dere om dere står fast med kommunikasjonen. Og hvis dere skal kjøpe bolig sammen, men ikke ha felles økonomi så bør dere tjene ganske likt. Går utifra at han tjener bedre enn deg grunnet de lange arbeidsdagene. Det vil ikke gange deg ved mindre dere skal betale prosentvis av inntekt, men da kan vel økonomien likevel være felles.

Anonym poster: 6890eec1aad19402d56d5cf4674fd6dc

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Har du vippestol? Da kan du jo prøve å ha ungen i vippestol på badet sammen med deg. Hvis ikke går det an å ta seg en kjapp dusj på kvelden etter at ungen er i seng, med babycallen med deg på badet.

Skrevet

1 babyn

2 husarbeid

3mer husarbeid

4 middag til mannen

5 egenpleie

6 inntak av mat

HI

Nei, nei, nei... Listen bør være sånn:

1 babyen

2 dusj

3 husarbeid

4 mat til deg selv

5 egenpleie

6 be mannen lage sin egen mat!

mat over husarbeid ville jeg sagt :P

Skrevet

Få med deg mannen til familievernkontoret. Kanskje han innser hvor urettferdig han er når noen andre snakker fornuft til ham. Og vær så snill, ikke kjøp større hus sammen med ham så lenge han krever at du tar alt husarbeidet, og ikke vil ha felles økonomi...

Skrevet

legger denne på anonym, tilfelle noen er redd for å svare.

jeg har en baby på snart 6 mnd.

jeg får dusjet kanskje en gang i uka.... om jeg lar barnefaren få beskjed om at jeg TRENGER en dusj, lenge i forveien.

det er så mye å gjøre av husarbeid og med babyn. rekker ikke engang å spise jeg.

hvordan får dere tid til å dusje?

Lurte på det samme når jeg hadde baby. Var alenemor fra dag 1, og fra da ble dusjing et prosjekt. Jeg tipper jeg dusjet 1-2 ganger i uka. Når babyen ble rundt 6-8 mnd ble det enda vanskeligere siden hun var mer mobil. Kunne dusjet etter at hun sovnet, men hun var av typen som våknet ved den minste lyd. Etter at hun fylte år ble det heldigvis enklere. Hun kunne sitte på gulvet og pusle med sine (mine) morosaker. Samt at vi flyttet til et hus med mindee farer og mye mer praktisk bad.

Nå er jenta heldigvis så stor at jeg til og med kan lukke badedøra når jeg dusjer. Jenta åpner døra selv og løper inn og ut.

Anonym poster: 3d55b167160160aa5c53809c0f0239a2

Skrevet

legger denne på anonym, tilfelle noen er redd for å svare.

jeg har en baby på snart 6 mnd.

jeg får dusjet kanskje en gang i uka.... om jeg lar barnefaren få beskjed om at jeg TRENGER en dusj, lenge i forveien.

det er så mye å gjøre av husarbeid og med babyn. rekker ikke engang å spise jeg.

hvordan får dere tid til å dusje?

Dusjer når jeg vil. Selv med alle 5 hjemme går da det fint. Da de minste var babyer la jeg de gjerne nakne eller i bleie på gulvet mens jeg dusjet. Oppå noen handklær og med leker.

Husarbeidet kan fint vente de 5-10 minuttene jeg bruker i dusjen ;)

Skrevet

Det var ein periode eg stod opp og dusja før ungane vakna, og det gjorde den eldste i 06 tida. Då gadd eg ikkje dusje kvar dag. Eldste var voldsom til å rote rundt og kaste ting i doen ein periode.

Mannen din kan vel sjå etter ungen i 5 - 10 min samstundes som han ser på Bonanza eller surfar så du får dusja, men du må stille størree krav til fyren. Hadde ikkje oppvarta med mat eller vaska klede til ein slik dust.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...