Havet2013 Skrevet 2. juni 2013 #26 Del Skrevet 2. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 3. juni 2013 Forfatter #27 Del Skrevet 3. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Tusen takk for det! her er det også mye hikking og nysing. Jeg ammer ikke, men vi ga NAN HA (hypoallergen variant) til han var nesten 3 mnd. Symptomene startet før vi byttet over til vanlig NAN. Kanskje vi også kan få Losec uten utredning da, iom at Gaviscon virker så bra. Hvordan gir man Losec? Gaviscon er i hvertfall en himla kamp her... Mye som ska inn med vond smak... Og jeg gir det kun om kvelden, men trenger en løsning som virker på dagtid også. Spørsmål til deg eller andre som vet/har erfaring: Nattmåltid(er); gjør det vondt værre? Kan man gi vann uten at det gjør noe? Mini burde klare seg uten melk, spiser to grøtmåltider nå, men han våkner nok av gammel vane, på samme klokkeslett hver natt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 3. juni 2013 #28 Del Skrevet 3. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Tusen takk for det! her er det også mye hikking og nysing. Jeg ammer ikke, men vi ga NAN HA (hypoallergen variant) til han var nesten 3 mnd. Symptomene startet før vi byttet over til vanlig NAN. Kanskje vi også kan få Losec uten utredning da, iom at Gaviscon virker så bra. Hvordan gir man Losec? Gaviscon er i hvertfall en himla kamp her... Mye som ska inn med vond smak... Og jeg gir det kun om kvelden, men trenger en løsning som virker på dagtid også. Spørsmål til deg eller andre som vet/har erfaring: Nattmåltid(er); gjør det vondt værre? Kan man gi vann uten at det gjør noe? Mini burde klare seg uten melk, spiser to grøtmåltider nå, men han våkner nok av gammel vane, på samme klokkeslett hver natt Hei, Dersom hun har stille reflux vil hun ha det om du amer eller gir MME. Det har ikke noe betydning. Noen opplever at enkelte typer MME er bedre enn andre, men jeg forsto at det varierer fra barn til barn. Iflg spesialister i utlandet er Losec den medisinen som virker best for stille reflux. Vi har ikke hatt behov for å bruke noe annet enn Losec. Hvor mye babyen skal ha er avhengig av vekten til babyen og hvor mye de sliter med refluxen. Vår jente begynte med 10 mg (om kvelden), og bruker nå 5 mg på morningen og 10 mg om kvelden. Losec er en tablett. Du tar den opp i en sprøyte med 5 ml kaldt vann. Det er viktig du ikke knuser tabletten siden medisinen er i små kuler inn i tabletten. Tabletten løses opp i vannet i løpet av 1-2 min med lett risting. Kulene ser du godt i sprøyten. Kulene løser seg opp når de kommer til magen. Medisinen sprutes i munnen. Jenten vår er knappe 4 mnd, så hun har måtte ha Losec på denne måten. Når hun begynner med måltider kan tabletten blandes ut med litt vann (noen dråper) og feks eple pure eller noe annet som er litt syrlig. Losec bør ikke gis med melk/morsmelk/MME. Dette fordi det kan hindre virkningen av den med inntil 30%. Losec bør gis på tom mage, dvs. ca. minst 1-2 timer etter en måltid, og ca. 30 min før en måltid. Lurt å gi mat/melk ca 30 min etter medisinen. Da virker medisinen best. Alt dette har vi fått vite via spesialister i utlandet. Lite kunnskap om dette i Norge synes jeg. Nattmåltider har ikke hatt noe å si etter hun begynte på Losec. Men hun begynte å sove fra ca kl. 20-06/07 hver natt for ca en måned siden.Hun sov aldri godt før Losec. Håper det hjelper :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 3. juni 2013 Forfatter #29 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Havet2013: takk, igjen, for svar Mye nyttig ang losec! Og kjempebra at man kan blande i f.eks frukt! Og at det er kun 1-2 ganger dg! Gaviscon virker jo kun fram til neste måltid. Regner med vi også får Losec, dersom barnelegen på gastro mener dette ER refluks. Vil tro at den veldig gode effekten Gaviscon har gitt, er ganske sterke "bevis". Her sover ungen som han aldri har gjort før. Og det startet samme kvelden vi startet med Gaviscon. La han kl 19 og han har sovet på ryggen uten smokk siden. Før var det kun å ligge på siden og et stadig smokkemas. Han våknet 1-5 ganger i timen og skjønte vel ikke hvorfor selv, men roet seg med smokken. En stund. Ord kan ikke beskrive hvor deilig det her er både for meg -og ikke minst han! Ang nattmåltid så tenkte jeg på om det var slik at nytt måltid = ny magesyre og mer refluks. Eller om litt melk kan roe ned magesyra. Babyer synes jo at mat er smertelindrende når de har refluks (har jeg lest). Jeg gir mme. Og funderer også litt på om det er noe fast føde jeg bør holde han unna på dagtid. Gir f.eks ikke eplemos lenger. Endret 3. juni 2013 av Tromsøprinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malin*lykkelig* Skrevet 4. juni 2013 #30 Del Skrevet 4. juni 2013 Som å lese om min frøken (snart 1 år). Hun oppfører seg helt likt, og jeg ser betydelig forverring på søvnkvaliteten de nettene hun har spist kveldsmat kontra de hun legger seg på relativt tom mage. I går opiater hun grøt til.kveld, og natten har det vært skriking hver time! Jeg gikk til legen før henvisning og han var ikke enig med meg. Jeg gikk ikke ut av det kontoret før henvisningen var sendt. Nå har vi ventet snart 4mnd på time, så håper den kommer snart! Da skal jeg gå til legen og gnisse meg i hendene og si: hva var det jeg sa!!!?. Er så sikker på at frøkna har stille reflux og gleder meg til vi kan få diagnosen bekreftet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 4. juni 2013 Forfatter #31 Del Skrevet 4. juni 2013 Som å lese om min frøken (snart 1 år). Hun oppfører seg helt likt, og jeg ser betydelig forverring på søvnkvaliteten de nettene hun har spist kveldsmat kontra de hun legger seg på relativt tom mage. I går opiater hun grøt til.kveld, og natten har det vært skriking hver time! Jeg gikk til legen før henvisning og han var ikke enig med meg. Jeg gikk ikke ut av det kontoret før henvisningen var sendt. Nå har vi ventet snart 4mnd på time, så håper den kommer snart! Da skal jeg gå til legen og gnisse meg i hendene og si: hva var det jeg sa!!!?. Er så sikker på at frøkna har stille reflux og gleder meg til vi kan få diagnosen bekreftet! For en lege! Min sa at dette var ikke opp til han å vurdere, så han sendte henvisning med det samme! Så det kan jo være at vi kommer til sykehuset og lege der ikke mener dette er refluks, og dermed ingen undersøkelse... Men NOE er det, så mener de det ikke er refluks får de komme opp med noen differensialdiagnoser!! Har du ikke fått brev om at henvisningen er mottatt, engang? Der retten til fritt sykehusvalg også opplyses om? Jeg ville prøvd Gaviscon mens jeg ventet, om jeg var deg. Vi har hatt kjempeeffekt. Men ikke alle har det. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 4. juni 2013 #32 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Kan gi dere symptomer som var hos lillegutt: - Gulping/oppkast dag og natt. ( kanskje litt mer i det siste) - Skriking ved legging. - Våkner ofte med smertehyl (kolikklignende smerte), bøyd rygg, kasting av hode. - Tar seg ofte til ørene. - Smatter mye. Disse symptomene har min sønn på snart 6 mnd også. I tillegg å våkne utallige ganger i natten. Skal på 6 mnds kontroll neste mnd. Da kommer det til å være barnelege. Skal ta en prat med de. Han er stor og rund, så føler dermed ingen tar det seriøst.. Endret 4. juni 2013 av Happypregnant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 4. juni 2013 #33 Del Skrevet 4. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Her mener legen at han har melkeallergi. Jeg har også kuttet ut alt med melk i :-/ men sover likevell dårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malin*lykkelig* Skrevet 4. juni 2013 #34 Del Skrevet 4. juni 2013 Som å lese om min frøken (snart 1 år). Hun oppfører seg helt likt, og jeg ser betydelig forverring på søvnkvaliteten de nettene hun har spist kveldsmat kontra de hun legger seg på relativt tom mage. I går opiater hun grøt til.kveld, og natten har det vært skriking hver time! Jeg gikk til legen før henvisning og han var ikke enig med meg. Jeg gikk ikke ut av det kontoret før henvisningen var sendt. Nå har vi ventet snart 4mnd på time, så håper den kommer snart! Da skal jeg gå til legen og gnisse meg i hendene og si: hva var det jeg sa!!!?. Er så sikker på at frøkna har stille reflux og gleder meg til vi kan få diagnosen bekreftet! For en lege! Min sa at dette var ikke opp til han å vurdere, så han sendte henvisning med det samme! Så det kan jo være at vi kommer til sykehuset og lege der ikke mener dette er refluks, og dermed ingen undersøkelse... Men NOE er det, så mener de det ikke er refluks får de komme opp med noen differensialdiagnoser!! Har du ikke fått brev om at henvisningen er mottatt, engang? Der retten til fritt sykehusvalg også opplyses om? Jeg ville prøvd Gaviscon mens jeg ventet, om jeg var deg. Vi har hatt kjempeeffekt. Men ikke alle har det. Lykke til! Jo, fikk brev med at de har mottatt henvisning og at vi skal få time. Fikk time, men bare noen dager før vi skulle inn ringte de og sa at apparatet hadde blitt ødelagt :/ og det er usikkert når de får nytt apparat . Skal ringe til legen og høre om han kan sende henvisning til et annet sykehus, evt ta en tlf hva er dosering på Gaviscon? Har ikk turt å gi, da hun tar andre medisiner på kvelden pga allergi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 4. juni 2013 Forfatter #35 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg har fulgt denne http://www.unn.no/getfile.php/UNN-Internett/Enhet/BUK/Dokumenter/Metodebok%20-Revidert150507Versjon2.pdf På side 268 står det 0,5-1 ml/kg. Min gutt er 10 kg, og jeg har har gitt minste dose (5 ml), kun om kvelden. Fastlegen vi var hos, som sendte henvisning, visste ikke noe om gaviscon til babyer, så vi tok grep selv her. Ser en del lekfolk på nett sier 1 ml/kg, men her har det altså holdt med halvparten. Anser kilden jeg la til her som rimelig sikker!! Jeg avventer å gi ved hvert måltid til han er utredet da jeg synes det er dumt å gi medisiner dersom det ikke er nødvendig/riktig. Men vi har som nevnt hatt stor effekt. Det smaker dessuten høgg og 5 ml er mer enn nok å gi rent volummessig... Det er en kamp! Når han bare blir utredet kan han jo få en annen medisin (Losec) som virker hele døgnet og er lettere å gi. Gaviscon virker jo kun fram til neste måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 4. juni 2013 #36 Del Skrevet 4. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Her mener legen at han har melkeallergi. Jeg har også kuttet ut alt med melk i :-/ men sover likevell dårlig... Som jeg nevnte, er ca 60% av de med stille reflux følsomme og/eller allergiske ovenfor melkeprodukter. Mange leger "avfeier" stille reflux symptomer som kolikk eller allergi, ol. Det skyldes veldig ofte uvitenhet hos legene. Det med sprut oppgulp /reflux er mye mer kjent her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linus82 Skrevet 4. juni 2013 #37 Del Skrevet 4. juni 2013 I dag har min sønn på 7 uker fått diagnosen refluks. Jeg har mistenkt helt siden han var 3 uker at det har vært noe som ikke var rett.. Han har hatt alle symtomene som dere never i tråden her. Det første jeg trodde det var var at han hadde låsninger i ryggen og nakken, sidennhan så ut som en banan i kroppen. så vi dro til manuell terapeut. Vært der tre ganger, det har hjulpet litt, men ikke nok. Jeg fortalte henne hvordan han var og det var manuell terapeuten som mente at han kunne ha refluks. Hun anbefalte at vi fikk henvisning til barnelege. Jeg bestilte time hos fastlegen for å få henvisning og vi var hos han i dag. Han avfeide meg og sa at det ikke var refluks. Og han gutten ikke hadde vondt selvom han skrek av full hals. Man ser jo når sitt barn har vondt!!!! Det hele endte med at han sendte en henvisning til ahus om ultralyd og vurdering av operasjon. Hva som skal vurderes operert skjønte jeg ikke!!! Når vi kom ut fra fastlegen var jeg så sinna os skuffa så jeg ringte rett til volvat og fikk time hos en barnelege der i dag. Vi dro dit, forklarte hvordan guttungen var uner mating, gråting, skriking alt. Han undersøkte han og mente dette var refluks. Behandlingsplan ble satt i gang. Vi skulle bytte mat, han får flaske og vi har gitt han HA1 hyperallergen mme som fåes kjøpt på apoteket, men den skulle vi kutte ut. Vi har fått nestle alternativ mme på resept. Den er helt uten kumelk. I tillegg har vi fått medisin som skal løses opp i vann og gis med sprøyte. Jeg husker ikke navnet på den nå, men det var ikke losec. Jeg er veldig spent på hvordan dette hjelper og hvor fort!! Noen som har begynt på behandling og merket fort bedring? Vi begynte på å gi maten nå i kveld, men han kastet fortsatt på hodet og gråt under mating. Men ting tar sikkert litt tid før det hjelper. Nå er jeg ganske sliten av å se babyen min ha der så vondt og ikke har kunne hjelpe på noen måte.. Ikke bare bare å være mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 5. juni 2013 #38 Del Skrevet 5. juni 2013 Så bra at dere sto på! Skjønner ikke at legene må være så vanskelige. Losec skal visst virker etter ca 2 uker, men vi merket en forbedring allerede samme kveld. Hvis ikke medisinen du bruker virker bra etter noen uker, så anbefaler jeg at dere prøver Losec. Jeg vet om flere babyer der andre medisiner har virket veldig bra uten at de har måtte prøve/bytte til andre medisiner, mens hos andre har det virket bra en stund før de måtte bytte til Losec, mens andre har kun brukt Losec. Ta kontakt med legen igjen dersom dere ikke merker en stor bedring etter noen uker. Det som dere og skal se etter dersom dere bruker andre medisiner for stille reflux er om babyen får veldig treg mage (ikke alle får det). Som oftest får de ikke dette fra Losec. Da kan babyen vært urolig grunnet det. Lykke til! Håper dere merker en bedring ganske snart :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 5. juni 2013 #39 Del Skrevet 5. juni 2013 uff....mini har veldig mange av symptomene på REFLUX... Han har fått to klumper på innsiden av gommen, så håper at det kanskje er tenner som gjør det og ikke reflux. Skal på kontroll neste uke og da er barnelegen der. Skal ta det opp med de,men føler de aldri tar meg seriøst... :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 5. juni 2013 #40 Del Skrevet 5. juni 2013 Riktig lykke til! Hørtes veldig kjent ut. Jenten vår skrek ikke mye, men var veldig urolig, lagde MASSE lyder når hun lå på rygg/sov på rygg. Hikket VELDIG mye (som og er et symptom), og nyste mye (som og er en symptom). Leste på alle symptomene på utenlandske sider, og nesten alt stemte. Vi fikk medisinen Losec før hun var til sykehuset for utredning. Det hjalp med en gang, så videre utredning var ikke nødvendig. Leste og at 60% av de med stille reflux reagerer når moren spiser melkeprodukter (dersom du ammer). Så jeg har kuttet ut melkeprodukter (nesten alt) og. Igjen, lykke til med timen :-) Her mener legen at han har melkeallergi. Jeg har også kuttet ut alt med melk i :-/ men sover likevell dårlig... Som jeg nevnte, er ca 60% av de med stille reflux følsomme og/eller allergiske ovenfor melkeprodukter. Mange leger "avfeier" stille reflux symptomer som kolikk eller allergi, ol. Det skyldes veldig ofte uvitenhet hos legene. Det med sprut oppgulp /reflux er mye mer kjent her i Norge. Så spiser en melkeprodukter vil ungen reagerer på det, med f.eks diare, vond mage & blod i avføring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 5. juni 2013 #41 Del Skrevet 5. juni 2013 Dersom du ammer og spiser melkeprodukter og babyen er overfølsom for melkeprodukter, så vil den kunne reagere ja. Men om det er vanlig med blod i avføringen vet jeg ikke. Fikk iallefall beskjed om at dersom en har et barn med stille reflux at den kan reagere på melkproduker (ca 60% gjør det). Min datter får litt magevondt når jeg spiser melkeprodukter. Derfor har jeg kuttet ut melkeprodukter. Etter dette er det sjeldent hun får mageknip eller har problemer med magen i det hele tatt.. Her er noen utenlandske sider der det står en del info om stille reflux: http://www.justmommies.com/babies/silent-reflux-in-infants-laryngopharyngeal-reflux http://www.silentinfantreflux.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 6. juni 2013 #42 Del Skrevet 6. juni 2013 Dersom du ammer og spiser melkeprodukter og babyen er overfølsom for melkeprodukter, så vil den kunne reagere ja. Men om det er vanlig med blod i avføringen vet jeg ikke. Fikk iallefall beskjed om at dersom en har et barn med stille reflux at den kan reagere på melkproduker (ca 60% gjør det). Min datter får litt magevondt når jeg spiser melkeprodukter. Derfor har jeg kuttet ut melkeprodukter. Etter dette er det sjeldent hun får mageknip eller har problemer med magen i det hele tatt.. Her er noen utenlandske sider der det står en del info om stille reflux: http://www.justmommi...aryngeal-reflux http://www.silentinfantreflux.com/ Takk skal du ha:) Jeg skal på kontroll neste uke. Tar da med meg en lapp hvor jeg noterer ned alle symptomene mini har. Får se om de er noe til hjelp. Synes de er så vanskelige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 6. juni 2013 #43 Del Skrevet 6. juni 2013 Dersom du ammer og spiser melkeprodukter og babyen er overfølsom for melkeprodukter, så vil den kunne reagere ja. Men om det er vanlig med blod i avføringen vet jeg ikke. Fikk iallefall beskjed om at dersom en har et barn med stille reflux at den kan reagere på melkproduker (ca 60% gjør det). Min datter får litt magevondt når jeg spiser melkeprodukter. Derfor har jeg kuttet ut melkeprodukter. Etter dette er det sjeldent hun får mageknip eller har problemer med magen i det hele tatt.. Her er noen utenlandske sider der det står en del info om stille reflux: http://www.justmommi...aryngeal-reflux http://www.silentinfantreflux.com/ Takk skal du ha:) Jeg skal på kontroll neste uke. Tar da med meg en lapp hvor jeg noterer ned alle symptomene mini har. Får se om de er noe til hjelp. Synes de er så vanskelige... Du må bare stå på! Ta gjerne opptak av problemene (på mobilen) når babyen sover/prøver å sove. Da kan du vise legen/spesialisten den. Og dersom legen ikke er interessert, må du gå til en annen lege :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 16. juni 2013 #44 Del Skrevet 16. juni 2013 Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene? Min er blid som ei sol hele dagen (gulper ofte), men ved legging og natt kommer skriketokter, bøyd rygg/magesmerter og han kaster med hode... Så her kommer det det meste på natta. Var på 6 mnds kontroll på fredag. Tok dette opp med legen, men siden han er en blid gutt om dagen og legger fint på seg virker det ikke som hun brydde seg... :-/ Han har vært bedre man-fre, men natt til i dag har vært et rent mareritt! våknet ca. hver time og hylgråt! spiste litt kaker og snop i går kveld. Hvis mor spiser fettende mat, kan det påvirker barnet mtp reflux? har dere merket noe forskjell på når dere spiser lite fett mat og fett mat...? legene er jo så ubrukelige...blir helt oppgitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 16. juni 2013 #45 Del Skrevet 16. juni 2013 Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene? Min er blid som ei sol hele dagen (gulper ofte), men ved legging og natt kommer skriketokter, bøyd rygg/magesmerter og han kaster med hode... Så her kommer det det meste på natta. Var på 6 mnds kontroll på fredag. Tok dette opp med legen, men siden han er en blid gutt om dagen og legger fint på seg virker det ikke som hun brydde seg... :-/ Han har vært bedre man-fre, men natt til i dag har vært et rent mareritt! våknet ca. hver time og hylgråt! spiste litt kaker og snop i går kveld. Hvis mor spiser fettende mat, kan det påvirker barnet mtp reflux? har dere merket noe forskjell på når dere spiser lite fett mat og fett mat...? legene er jo så ubrukelige...blir helt oppgitt Hei. Jeg har ikke merket så mye på fettende mat eller ei. Merker det mest på melkeprodukter (spesielt ost). Vet og at hun reagerer på koffein (pepsimax...men det gjør mange barn, ikke bare stille reflux barn) og sjokolade (...men det gjør mange barn, ikke bare barn med stillereflux). Ikke gi deg hvis du tror det er noe i veien, som sagt..det er mange lger som ikke kjenner til problemet. Veldig ofte får babyen vondt/problemer når de skal sove/ligge...både om dagen og om natten, hvis du skal gå tur og de skal ligge i vognen, ol. Det er liggingen som er verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 16. juni 2013 #46 Del Skrevet 16. juni 2013 Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene? Min er blid som ei sol hele dagen (gulper ofte), men ved legging og natt kommer skriketokter, bøyd rygg/magesmerter og han kaster med hode... Så her kommer det det meste på natta. Var på 6 mnds kontroll på fredag. Tok dette opp med legen, men siden han er en blid gutt om dagen og legger fint på seg virker det ikke som hun brydde seg... :-/ Han har vært bedre man-fre, men natt til i dag har vært et rent mareritt! våknet ca. hver time og hylgråt! spiste litt kaker og snop i går kveld. Hvis mor spiser fettende mat, kan det påvirker barnet mtp reflux? har dere merket noe forskjell på når dere spiser lite fett mat og fett mat...? legene er jo så ubrukelige...blir helt oppgitt Hei. Jeg har ikke merket så mye på fettende mat eller ei. Merker det mest på melkeprodukter (spesielt ost). Vet og at hun reagerer på koffein (pepsimax...men det gjør mange barn, ikke bare stille reflux barn) og sjokolade (...men det gjør mange barn, ikke bare barn med stillereflux). Ikke gi deg hvis du tror det er noe i veien, som sagt..det er mange lger som ikke kjenner til problemet. Veldig ofte får babyen vondt/problemer når de skal sove/ligge...både om dagen og om natten, hvis du skal gå tur og de skal ligge i vognen, ol. Det er liggingen som er verst. Har vært usikker på om det er tannutbrudd eller reflux, for han har mye v symptomene på begge deler. han har sprukket i gommen. hvis han er like gale etter tannutrbrudd kommer jeg å gå til legen igjen. hvis dem ikke gjør noe, tar jeg det i utlandet! Der blir en i hvert fall lyttet til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 16. juni 2013 #47 Del Skrevet 16. juni 2013 Hei igjen Jeg har lest mye på nettet (utenlandske sider) om stille reflux siden hun fikk diagnosen 34 uker gammel (er nå snart 5 mnd). Der sto det at refluxen blir ofte verre ved tannutbrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelupp1988 Skrevet 18. juni 2013 #48 Del Skrevet 18. juni 2013 Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene? Min er blid som ei sol hele dagen (gulper ofte), men ved legging og natt kommer skriketokter, bøyd rygg/magesmerter og han kaster med hode... Så her kommer det det meste på natta. Var på 6 mnds kontroll på fredag. Tok dette opp med legen, men siden han er en blid gutt om dagen og legger fint på seg virker det ikke som hun brydde seg... :-/ Han har vært bedre man-fre, men natt til i dag har vært et rent mareritt! våknet ca. hver time og hylgråt! spiste litt kaker og snop i går kveld. Hvis mor spiser fettende mat, kan det påvirker barnet mtp reflux? har dere merket noe forskjell på når dere spiser lite fett mat og fett mat...? legene er jo så ubrukelige...blir helt oppgitt Hei. Jeg har ikke merket så mye på fettende mat eller ei. Merker det mest på melkeprodukter (spesielt ost). Vet og at hun reagerer på koffein (pepsimax...men det gjør mange barn, ikke bare stille reflux barn) og sjokolade (...men det gjør mange barn, ikke bare barn med stillereflux). Ikke gi deg hvis du tror det er noe i veien, som sagt..det er mange lger som ikke kjenner til problemet. Veldig ofte får babyen vondt/problemer når de skal sove/ligge...både om dagen og om natten, hvis du skal gå tur og de skal ligge i vognen, ol. Det er liggingen som er verst. Har vært usikker på om det er tannutbrudd eller reflux, for han har mye v symptomene på begge deler. han har sprukket i gommen. hvis han er like gale etter tannutrbrudd kommer jeg å gå til legen igjen. hvis dem ikke gjør noe, tar jeg det i utlandet! Der blir en i hvert fall lyttet til! Min ble 10 ganger verre for vær gang det kom ei tann. Når tanna har kommet ut så ble han litt bedre igjen, men fortsatt tegn på reflux. Legen kan ikke nekte deg henvisning så stå på ditt eller ta det privat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #49 Del Skrevet 19. juni 2013 Hei, HI her, med oppdateringer..... Jeg har nå vært på sykehuset med gutten vår. De ville hverken gi oss pH måling eller medisiner. Nå skal det sies at han er en del bedre om dagene. Men så har tenna han slet med kommen, vi har stoppet og la han smake annen mat enn grøt, hodeenden av senga er hevet, og han har gått på gaviscon fram til før helga som var (totalt ca 3 uker). JEG tenker at gavisconen har helet et irritert spiserør, så han er bedre pga det. Kommer symptomene sterker tilbake etterhvert og gaviscon igjen gir effekt, så kommer ikke jeg til å gi meg! Og adferden hans skal filmes FØR gaviscon gis! Vi var innlagt et døgn på sykehuset for observasjon, og det satt da en person sammen med oss under noen måltider. Videre skulle jeg registrere antall oppvåkninger på natta. Vel, han var kjempenyskjerrig på det fremmede mennesket mens han spiste, og tullet ikke så mye da. Og han sovnet ikke før 3 timer etter leggetid, og sov da ganske så bra -i seng med hevet hodeende. Så det eneste problemet de kunne se var vekten hans... Gjorde et kjempenummer ut av det. Jeg prøvde å si at rask vektoppgang jo kunne være et symptom, men de spurte bare hvor ofte han gulpet osv. Det å svelge gulpen brydde de seg ikke om. Utenlandsk lege som nesten ikke forsto meg (nordnorsk dialekt), og som gjentok at jeg måtte lytte til fagfolk... Spurte rett ut hvilken indikasjon de hadde på at han IKKE har stille refluks, og da var svaret at han var så blid og stor, og at de ikke hadde observert noe unormalt under oppholdet. Dama som var på vakt og hadde mest med oss å gjøre, holdt et langt foredrag om skrikekur til meg, -så hennes subjektive vurdering var jo gull verdt i avgjørelsen om hvor vidt vi skulle få pH måling... Jeg begynte å gråte, så følte ikke jeg fikk sagt alt jeg ville si heller. Men mitt ord på hvordan han er hjemme, var ikke mye verdt. Hadde med meg et skriv der jeg beskrev symptomene (det en leser fester seg bedre) og et bilde med hvordan han sover. Neste gang blir det som sagt film!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 21. juni 2013 #50 Del Skrevet 21. juni 2013 Nå skal jeg virkelig stå på mitt. Så mye likt med tulla på 8 uker. Blir så sliten. Hun har aldri villet sove på rygg, kun på siden..men nå roer hun seg ikke der heller. Behandlet rygg og nakke hos Kiropraktor. Da alt var fint, sa hun stille reflux siden tulla ikke ble bra..:/ skal stå på mitt når jeg ringer lege mandag. Lege på helsestasjon sa alle babyer har det og ba meg heve hodet. ( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå