Gå til innhold

Stille reflux?


Tromsøprinsen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om man kan lese på barna sine sykdom, men etter å ha lest mye om stille reflux, i søken på hvorfor mini sover så dårlig og styrer så fælt under flaskemating, begynner jeg å lure...

 

Dette er de tegn/symptomer jeg tenker på:

-Han var umulig å få til å sove som nyfødt-2 mnd alder. Måtte bæres og sov så kun korte dupper. Tror ikke det var sult da han har fått mme hele tiden og la på seg i et rasende tempo!

-Det virker som han hadde litt kolikktendenser, men han var på ingen måte utrøstelig dersom vi holdt han/bærte han. Fått minifom med god effekt siden han var 2-3 uker gammel, og går på det ennå.

-Nå kan man legge han uten å bære, men han kaver fælt ca 1/2 time og på dagtid sover han max 30-40 min av gangen. Om natta våkner han mye og ofte med et skrik. Det er snakk om så og si hver time. Gråter litt i søvne.

-I det siste har han kun ville ligge på siden, og da høyre siden. Sovner ikke før det blir heeelt riktig. Om natta sovner han raskt dersom vi legger han på siden. Har tenkt at dette er fordi han nå får til å legge seg på siden og rulle, at det er utviklingen rent motorisk som gjør det.

-Han har i ca 3 mnd styra fælt under flaskemating. Skal liksom strekke på seg og stønner/klager samtidig. Dette begynner han med etter ca 60-100 ml.

-Han spiser lite om gangen. Har spist samme mengde siden han var 1,5 mnd, ca 100-120 ml. Han er nå snart 5 mnd. Vi kan få i han mere, opp i nesten 200 ml, dersom det er velling.

-Før lå han gjerne lenge på rygg og lekte, men nå skal han bare ligge på siden eller på magen. Igjen, tenker at dette er pga motorisk utvikling.

-Han har aldri gulpet spesielt mye, dog selvsagt noe, men har i det siste gulpet mer. Det er langt oftere at han svelger gulpen. Noen ganger får han melk i nesa når han spiser!

-Han må rape utrolig mye!

 

Hva tror dere?

Kan reflux bli værre med alderen? Tenker siden vi ser mer symptomer nå enn før?

Går det an å prøve gaviscon forsøksvis?

Regner med at det kan være vanskelig å få henvist en 5 mnd gammel baby på snart 10 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei HI.

 

Jeg la inn akkurat likt innlegg for noen uker siden, men fikk ikke noen svar. Min er åtte måneder med stille reflux. Din høres akkurat som min.

 

Han har ikke vært på sykehuset for ph måling ennå, men vi bruker gaviscon til hvert måltid og før legging. Brukt det i to uker ca. Nå våkner han sjeldent med skirk om natten, men viser fortsatt tydelige smerter. Han kan rape av seg selv, begynt å prompe mye og gulpingen er ikke så ille. Han sover sin femte dag i seng si på rad og det har han ikke gjort på fem måneder :)

 

Det sies det at fra fire måneders alder kan det blir verre pga tenner og fast føde som vil trigge magesyra.

 

Har dere prøvd å bygge opp senga/madrassen så babyen din ligger med hodet litt høyere? Du må prøve mange stillinger før du finner den riktige høyden og det hjelper mye på sovinga :)

 

Ring legen din og forklar symptomene så burde dere få henvisning til sykehus. Gaviscon kan brukes uten fare og er da 1 ml per kg (sånn apotekersprøyte). Vi tar det før hvert måltid og før vær legging.

 

Nå venter vi bare på time på sykehuset og på sterkere medisiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Og doseringa av gaviscon :) helsesøster eller jordmor som har anbefalt deg dette?

 

Ikke forsøkt å heve senga, men burde kanskje prøve. Problemet er at han aker seg langt nok ned i senga som det er ;)

 

Ja, leste noe om at magesyra er sterkere nå enn før, så kanskje derfor mer symptomer nå!

 

En annen ting jeg kom til å tenke på; vi brukte Nan HA de 2,5 første mnd, -litt for å helgardere.. Det samme gjelder Dr.Brown flaskene ;) ville så sterkt amme og da det ikke gikk var jeg livredd for å gi baby magevondt pga mme.

Så det jeg lurer på er; kan det være melkeallergi? Lest flere steder at man skal utelukke dette først. Men har også lest at disse barna gjerne har symptomer fra hud, samt diare. Ikke noe sånt her...

Og han rakk å begynne med denne spenninga/strekkinga/kavinga under mating, før vi begynte på vanlig Nan.

 

Har du forsøkt å utelukke melkeallergi...? Frister lite iom at vi akkurat er begynt med mat her...

 

Masse lykke til med videre utredning av gutten din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

 

Det er fastlegen vår som ga oss infomasjonen, men ring legen deres får får du det bekreftet. Best å være på den sikkre siden :)

 

Det du også kan gjøre hvis du har hodepute du kan flate litt ut og legge han på den så kroppen hans er hevet. Min ligger på siden på min hodepute for det er den eneste måten han klarer å sove best på. Men brukte et halvt år på å finne riktig stilling. Så er ikke bare bare med de små.

 

Vi testet fort for melkeallergi, prøvde den "melken" de har på apoteket. Det hadde ingen virkning.

 

Da han var nesten åtte måneder kom jeg over reflux og ringte ned til legen som ordnet med henvisning og medisin med en gang :)

 

Jo mer fast føde han får, jo verre vil det bli. Det som gjorde at jeg ikke kunne slå meg til ro med at det bare var tenner. Tenner gjorde ikke saken bedre, men da vi fikk gaviscon merket vi forskjell fra dag en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Da er hodeenden av senga hevet. Kjøpte sånne sengeklosser. Har satt på to av tre klosser, noen som har erfaringer med om dette burde holde?

 

Også lurer jeg på om det er mat man burde la være å gi? F.eks mat med syre? Tenkte å ikke gi fruktmoser av eple og pære. Enn svisker, det er vel også surt...?

 

I morgen skal jeg ringe legen. I kveld spydde han opp hele kveldsen (grøt) og melka fra måltidet før der. Både jeg og han måtte kle av oss i dusjen, og vippestolen var dekt.

Han har hatt store gulper før, men ikke spydd sånn som dette. Det er mer at han svelger gulpen og måten han oppfører seg under mating og soving, jeg har reagert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 5 1/2 mnd og stusser nå på om han har stille reflux...

 

Mye av det dere ha beskrevet om barna deres ligner min sønn. I en måneds tid nå har han våknet mye på natten. Han kan holde på i 1-2 timers tid før han sover videre.Han er blitt vanskelig å legge, kan ligge å gråte i 10-15 min tid (øynene er igjen) før han klarer å finne roen og SKAL alltid ligge på siden.

 

I natt var han helt umulig, våknet hver 2. time og gråt. Øynene er igjen men virker som han ikke har ro i kroppen. Har en stund tenkt på at det kan være tenner, men da jeg har lest en del om reflux i det siste, lurer jeg på om det kan være det.

 

Han får ca. en halv porsjon grøt om kvelden, noen ganger spiser han det andre ganger vil han ikke ha. I går fikk han sviskemos rundt 14.00.. Like etter på kastet han opp alt igjen. Fikk sviskemos i grøten også, og igjen gulpet han masse..

 

Kaver veldig under amming, slår med armene og sparker med beina..

 

 

Legen mener han har melkeallergi ( vil ikke teste han og fastlegen min gir ikke meg henvisnig, men MME på blå resept gir hun meg derimot :-/ ) jeg holder meg unna alt som har melk i seg. Han legger godt på seg..Han er blid på dagen stortsett..

 

Synes både HS og fastlegen min er så lite hjelpsom.

Endret av Happypregnant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn. Da er hodeenden av senga hevet. Kjøpte sånne sengeklosser. Har satt på to av tre klosser, noen som har erfaringer med om dette burde holde?

 

Også lurer jeg på om det er mat man burde la være å gi? F.eks mat med syre? Tenkte å ikke gi fruktmoser av eple og pære. Enn svisker, det er vel også surt...?

 

I morgen skal jeg ringe legen. I kveld spydde han opp hele kveldsen (grøt) og melka fra måltidet før der. Både jeg og han måtte kle av oss i dusjen, og vippestolen var dekt.

Han har hatt store gulper før, men ikke spydd sånn som dette. Det er mer at han svelger gulpen og måten han oppfører seg under mating og soving, jeg har reagert på.

 

Når det kommer til å heve stillingen kan det hende at du må prøve deg frem. Se hvilken høyde ungen liker å ha... En enkel hodepute kan også hjelpe. Jeg brukte lang tid før jeg fant den perfekye stillingen til mini, men da sov han så mye bedre (sikkert prøvd 20 ulike stllinger).

 

Her er noe om mat:

 

Praktiske tips


  1. 1. Spise mindre porsjoner. En full mage skvalper lettere over.

  2. 2. Spiser mer enn 2-3 timer før man legger seg. En tom mage gir mindre reflux.

  3. 3. Sovne på venstre side dersom det er mulig. Dette gjør at mageinnholdet er lengre unna spiserørsåpningen.

  4. 4. Heve hodeenden av sengen 10-15 cm. Er med på å forhindre at mageinnhold går oppover.

 

Mat og drikke man bør unngå.


  1. 1.Sjokolade - løsner spiserørets nedre «lukkemuskel»

  2. 2.Brus og alt som er tilsatt kullsyre - Dette er syre og fyller magen med gass og gir dermed større tendens til reflux.

  3. 3.Alkohol - løsner spiserørets nedre «lukkemuskel»

  4. 4.Frityrstekt mat - inneholder mye fett og er tungt fordøyelig. Forsinker tømning av magesekken og øker faren for reflux.

  5. 5.Bacon, pølser og spare ribs - Fettrike og tungt fordøyelig. Forsinker tømning av magesekk.

  6. 6.Fete sauser og sterkt krydrede sauser, Bearnaise saus, Pizzasaus, tacosaus.

  7. 7.Kjøttretter med høyt fettinnhold, Eks fettrike hamburgere - treg

  8. 8.Iste og jus - høyt syreinnhold.

  9. 9.Mint - Løsner spiserørets nedre «lukkemuskel»

  10. 10.Citrusfukter og syrlige epler. La evt røde epler ligge en stund. Dette gjør dem mindre sure.

 

Matvarer som ofte gir reflux

Tomater, løk, hvitløk, nøtter, epler, agurk, grønn paprika, krydrede retter og enkelte urteteer. Kamillete er den beste teen for personer med reflux.

 

Råvarer som setter smak på maten

Unngå bruk av pepper. Salt er greit i forhold til syrefri kost. På generelt grunnlag bør man være forsiktig med salt. Noen har fått råd av egen lege om å redusere saltinntaket.


  1. 1.Kapers

  2. 2.Ansjos

  3. 3.Fransk dressing - vinaigrette

  4. 4.Dijon mustard sennep

  5. 5.Ristede sesamfrø

  6. 6.Miso paste, hvit eller rød.

  7. 7.Soyasaus

  8. 8.Salt

  9. 9.Brunt sukker

  10. 10.Sitron eller appelsinskall.

  11. 11. Lønnesirup

  12. 12.Ost, Parmesanost, cheddar. Roquefort

  13. 13.Urter; Basilikum, persille, oregano, rosmarin, sitrongress, koriander, kardemomme, estragon.

  14. 14.Smør

  15. 15.Oliven olje.

  16. 16. Hele egg

Genrelt retta mot reflux hos voksne/barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 5 1/2 mnd og stusser nå på om han har stille reflux...

 

Mye av det dere ha beskrevet om barna deres ligner min sønn. I en måneds tid nå har han våknet mye på natten. Han kan holde på i 1-2 timers tid før han sover videre.Han er blitt vanskelig å legge, kan ligge å gråte i 10-15 min tid (øynene er igjen) før han klarer å finne roen og SKAL alltid ligge på siden.

 

I natt var han helt umulig, våknet hver 2. time og gråt. Øynene er igjen men virker som han ikke har ro i kroppen. Har en stund tenkt på at det kan være tenner, men da jeg har lest en del om reflux i det siste, lurer jeg på om det kan være det.

 

Han får ca. en halv porsjon grøt om kvelden, noen ganger spiser han det andre ganger vil han ikke ha. I går fikk han sviskemos rundt 14.00.. Like etter på kastet han opp alt igjen. Fikk sviskemos i grøten også, og igjen gulpet han masse..

 

Kaver veldig under amming, slår med armene og sparker med beina..

 

 

Legen mener han har melkeallergi ( vil ikke teste han og fastlegen min gir ikke meg henvisnig, men MME på blå resept gir hun meg derimot :-/ ) jeg holder meg unna alt som har melk i seg. Han legger godt på seg..Han er blid på dagen stortsett..

 

Synes både HS og fastlegen min er så lite hjelpsom.

 

Hei :)

 

I mine ører hører det ut som reflux. Har du testet ungen for låsninger? For har du utelukket det og melkefrikost ikke har noen virkning. Ville jeg satt meg ned og skrivi ned alle symptomer han har og sammenlign med reflux.

 

Husker ikke hva siden heter, men kan google stille reflux hos barn så skal du finne symptomlister og andre med erfaring. Ville så tatt med denne listen til legen og krevd henvisning. For legen kan ikke nekte deg henvisning.

 

Hvis legen er så vrang ville jeg ringt rett til sykehuset å forklart situasjonen. De er som regel med behjelpelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos legen. Måtte dra til fastlegen, men ville egentlig til en lege som pleier å være på helsestasjonen. Men fastlegen var grei han! Han mente at han ikke var den rette til å si ja eller nei til denne problemstillingen, så han sendte henvisning til gastro poliklinikk og barnelege der :)

han hadde ikke hørt om gaviscon til så små, så kunne ikke svare på det. Men mente heving av senga og å fortsette med små, hyppige måltider var bra. Iflg han måtte vi nok ikke vente lenge på utredning.

Kjøpte gaviscon likevel, og tenker jeg prøver 5 ml ved legging om kvelden i første omgang. (?)

"mini" veier jo snart 10 kg men syns 10 ml høres mye ut iom at voksne skal ta 10-20 ml. Tenker dessuten på saltbelastning for nyrene.

 

Har også satt på den siste klossen på senga, merket ingen effekt av bare to, på to netter. Så nå er senga hevet 10 cm og han har fått pute. Han finner stillinga bedre på siden da, når han får noe i nakken.

Endret av Midnattsol&mygg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk losec til jenta vår anbefalte også legen gaviscon. Han ordinerte 1 ml før hvert måltid. Hun får losec morgen og kveld, da en tablett ikke hjalp. Gaviscon har vi kuttet da losec tablettene gjør jobben sin :)

 

Min fastlege mente også det var melkeallergi, men barnelegen var uenig. I tillegg har jeg i to omganger kuttet ut ALT med melk og ALT som kan trigge refluxs (den lista med mat som ble nevnt ovenfor) i og med at jeg ammer uten at de ga noen som helst effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk losec til jenta vår anbefalte også legen gaviscon. Han ordinerte 1 ml før hvert måltid. Hun får losec morgen og kveld, da en tablett ikke hjalp. Gaviscon har vi kuttet da losec tablettene gjør jobben sin :)

 

Min fastlege mente også det var melkeallergi, men barnelegen var uenig. I tillegg har jeg i to omganger kuttet ut ALT med melk og ALT som kan trigge refluxs (den lista med mat som ble nevnt ovenfor) i og med at jeg ammer uten at de ga noen som helst effekt.

 

Aha, 1 ml bare? Hjalp det? Eller har du kun gitt det i kombinasjon med losec? Hva veide jenta di når hun fikk forskrevet 1 ml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 5 1/2 mnd og stusser nå på om han har stille reflux...

 

Mye av det dere ha beskrevet om barna deres ligner min sønn. I en måneds tid nå har han våknet mye på natten. Han kan holde på i 1-2 timers tid før han sover videre.Han er blitt vanskelig å legge, kan ligge å gråte i 10-15 min tid (øynene er igjen) før han klarer å finne roen og SKAL alltid ligge på siden.

 

I natt var han helt umulig, våknet hver 2. time og gråt. Øynene er igjen men virker som han ikke har ro i kroppen. Har en stund tenkt på at det kan være tenner, men da jeg har lest en del om reflux i det siste, lurer jeg på om det kan være det.

 

Han får ca. en halv porsjon grøt om kvelden, noen ganger spiser han det andre ganger vil han ikke ha. I går fikk han sviskemos rundt 14.00.. Like etter på kastet han opp alt igjen. Fikk sviskemos i grøten også, og igjen gulpet han masse..

 

Kaver veldig under amming, slår med armene og sparker med beina..

 

 

Legen mener han har melkeallergi ( vil ikke teste han og fastlegen min gir ikke meg henvisnig, men MME på blå resept gir hun meg derimot :-/ ) jeg holder meg unna alt som har melk i seg. Han legger godt på seg..Han er blid på dagen stortsett..

 

Synes både HS og fastlegen min er så lite hjelpsom.

 

Hei :)

 

I mine ører hører det ut som reflux. Har du testet ungen for låsninger? For har du utelukket det og melkefrikost ikke har noen virkning. Ville jeg satt meg ned og skrivi ned alle symptomer han har og sammenlign med reflux.

 

Husker ikke hva siden heter, men kan google stille reflux hos barn så skal du finne symptomlister og andre med erfaring. Ville så tatt med denne listen til legen og krevd henvisning. For legen kan ikke nekte deg henvisning.

 

Hvis legen er så vrang ville jeg ringt rett til sykehuset å forklart situasjonen. De er som regel med behjelpelig :)

 

Takk for svar! :) Vi var til osteopat med han da han var ca. 8 uker. Han hadde veldig stiv nakke, noe som påvirker nervene i tarmsystemet. Dette gjorde at han hadde mye luft. Etter en behandling ble han frisk og jeg fikk en ny baby... :)

 

I natt skjedde det igjen. La han kl.19.00. Gråt hver 1-2. time :-/ Skal på 6 mndskontroll om 2 uker. Da skal det være barnelege der. Skal se nå hvordan det går disse to ukene og notere ned, slik som du nevner.

 

Han klør ekstremt også. Angriper alt han får ta i og biter og suger...

Endret av Happypregnant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk losec til jenta vår anbefalte også legen gaviscon. Han ordinerte 1 ml før hvert måltid. Hun får losec morgen og kveld, da en tablett ikke hjalp. Gaviscon har vi kuttet da losec tablettene gjør jobben sin :)

 

Min fastlege mente også det var melkeallergi, men barnelegen var uenig. I tillegg har jeg i to omganger kuttet ut ALT med melk og ALT som kan trigge refluxs (den lista med mat som ble nevnt ovenfor) i og med at jeg ammer uten at de ga noen som helst effekt.

 

Aha, 1 ml bare? Hjalp det? Eller har du kun gitt det i kombinasjon med losec? Hva veide jenta di når hun fikk forskrevet 1 ml?

 

Nei, ikke når hun fikk bare en losec tablett. Opplevde vel egentlig ikke noe virkning av Gaviscon i det hele tatt. Hun var ca 9 kg da vi fikk medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi fikk losec til jenta vår anbefalte også legen gaviscon. Han ordinerte 1 ml før hvert måltid. Hun får losec morgen og kveld, da en tablett ikke hjalp. Gaviscon har vi kuttet da losec tablettene gjør jobben sin :)

 

Min fastlege mente også det var melkeallergi, men barnelegen var uenig. I tillegg har jeg i to omganger kuttet ut ALT med melk og ALT som kan trigge refluxs (den lista med mat som ble nevnt ovenfor) i og med at jeg ammer uten at de ga noen som helst effekt.

 

Aha, 1 ml bare? Hjalp det? Eller har du kun gitt det i kombinasjon med losec? Hva veide jenta di når hun fikk forskrevet 1 ml?

 

Nei, ikke når hun fikk bare en losec tablett. Opplevde vel egentlig ikke noe virkning av Gaviscon i det hele tatt. Hun var ca 9 kg da vi fikk medisiner.

 

Hmm.. Ga han 5 ml i kveld, han veier nesten 10 kg. Fant nemlig denne, fra UNN: http://www.unn.no/getfile.php/UNN-Internett/Enhet/BUK/Dokumenter/Metodebok%20-Revidert150507Versjon2.pdf

På side 268 står det oppgitt 0,5-1 ml per kg 3-8 ganger daglig.

VELDIG spent, men ser at store forhåpninger burde jeg ikke ha. Ga dessuten siste måltid 1 time før legging, så får det heller bli flere nattmåltider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så glad jeg ble når jeg kom over denne tråden!

 

Mistenker sterkt at babyen på 10 mnd har dette, men har ikke satt det i sammenheng før nå.

Storebror var akkurat likedan da han var baby og jeg har tenkt at dette går seg til.

Jeg kom over noe forskning om sa at refluxbarna var mer utsatt for astma og storebror har astmasymotomer(natthoste). Dette er det eneste symptomer på astma og jeg må jo si at jeg begynnere lure..

 

Slik er min babys hverdag :

Våkner med et skrik etter 30 min

Må bli bært for å roe seg

Kaster hodet bakover når han våkner og gråter

Vil ha ofte pupp, også på natta

Hører han svelger flere ganger om dagen og spesielt om natta

Har alltid ligget med hevet hodeende og pute

Vil ha mindre og mindre fast føde(får pupp i tillegg)

Sliter med raping, da får han hosteanfall

 

Storebror var klin lik, så har tenkt at dette er naturlig(magevondt, tenner o.l)

 

Tror jeg bestiller time på helsestasjon for en prat før jeg evt tar ham med til legen..

Hva ville dere gjort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har vært slik ang søvn og gråt ved oppvåkning siden han ble født ja.. Alltid hatt disse tegnene, men det er først de siste månedene at jeg har merket drastisk nedgang i matmengde og mer "svelging"..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har vært slik ang søvn og gråt ved oppvåkning siden han ble født ja.. Alltid hatt disse tegnene, men det er først de siste månedene at jeg har merket drastisk nedgang i matmengde og mer "svelging"..

Mitt barn har vært slik ang søvn og gråt ved oppvåkning siden han ble født ja.. Alltid hatt disse tegnene, men det er først de siste månedene at jeg har merket drastisk nedgang i matmengde og mer "svelging"..

 

Har vektøkningen stoppet opp? Siste to ukene han har begynt med gråting om natten.. Han er rund og god, ikke noe særlig gulping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene?

 

Ja, nå er det slik hver dag og natt. Men det er ikke før nå den siste måneden at jeg har begynt å reagere, delvis fordi jeg ikke har kjent til tilstanden tidligere, og delvis fordi man får høre at ting med spesielt endret mat -og søvnmønster, går seg til. Men når jeg ser tilbake har symptomene vært der hele tiden.

Gutten min har aldri sovet godt. Han skrek mye i "kolikkperioden", men viste ikke tegn på magesmerter ved å trekke bena opp mot buken, gråte utrøstelig etc. Det han derimot gjorde var å slutte og gråte dersom vi tok han opp, og når han lå, så strakk han mye på seg og stønnet. Han var illsint hver gang han våknet og flaska kunne ikke komme fort nok!

For ca 2,5 mnd siden begynte han å tulle ved flaskemating. Kaver fælt, spenner kroppen og vrir hodet til siden. Klager/stønner mye. Helsesøster ga råd om stillhet ved mating etc, men ingenting hjelper. Nå er det gått så lang tid at jeg syns vi har sett an denne " fasen" lenge nok!

Han legger fint på seg, men det er jo takket være de hyppige måltidene vi må gi han. Kavinga starter etter at han har drukket 50-100 ml. Da hoster han mye, høres ut som han svelger vrangt, det kan surkle bak i nesa og han får avogtil melk ut av nesa.

Han skal iflg NAN pakka drikke 180-250 ml 4-5 ganger dg nå (han er akkurat blitt 5 mnd). Og det skulle ikke være noe problem, stor som han er (nesten 10 kg). Vi er heldige om vi får i han 120 ml av gangen. Så her er det 6-7 måltider for dag. Og 5-6 små lurer. For sove skikkelig på dagan har han aldri gjort.

Nattesøvnen derimot begynte å bli bra for inntil en mnd siden, men er nå verre en noen gang... Våken flere ganger i timen, vrir seg og klager. Skal bare ligge på siden. Gråter i søvne.

Så jeg er sliten, og jeg tenker mye på om jeg nå får en unge med søvnproblemer som vi må slite med i flere år. Det bekymrer meg også at det er blitt verre etter han begynte å få fast føde, for en så stor gutt trenger mat! Han er i godt hold, men ingen gla gutt lenger når han egentlig er sulten! Og ikke minst trøtt! Og væskebalansemessig får jeg jo også i han for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna deres slike hver dag/natt? Eller er det kun innimellom dere opplever reflux symptomene?

 

Min er blid som ei sol hele dagen (gulper ofte), men ved legging og natt kommer skriketokter, bøyd rygg/magesmerter og han kaster med hode...

 

Så her kommer det det meste på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så glad jeg ble når jeg kom over denne tråden!

 

Mistenker sterkt at babyen på 10 mnd har dette, men har ikke satt det i sammenheng før nå.

Storebror var akkurat likedan da han var baby og jeg har tenkt at dette går seg til.

Jeg kom over noe forskning om sa at refluxbarna var mer utsatt for astma og storebror har astmasymotomer(natthoste). Dette er det eneste symptomer på astma og jeg må jo si at jeg begynnere lure..

 

Slik er min babys hverdag :

Våkner med et skrik etter 30 min

Må bli bært for å roe seg

Kaster hodet bakover når han våkner og gråter

Vil ha ofte pupp, også på natta

Hører han svelger flere ganger om dagen og spesielt om natta

Har alltid ligget med hevet hodeende og pute

Vil ha mindre og mindre fast føde(får pupp i tillegg)

Sliter med raping, da får han hosteanfall

 

Storebror var klin lik, så har tenkt at dette er naturlig(magevondt, tenner o.l)

 

Tror jeg bestiller time på helsestasjon for en prat før jeg evt tar ham med til legen..

Hva ville dere gjort?

 

Tenker at det skader ikke å ta en tur til fastlegen :) Høres mye ut som reflux. Min spiste også ofte på natta.

Har lest at de bruker mat/kos som lindring for smertene, men melk/produkter kan gjøre det verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi dere symptomer som var/er hos lillegutt:

 

- Gulping/oppkast dag og natt.

- Skriking ved legging.

- Våkner ofte med smertehyl (kolikklignende smerte), bøyd rygg, kasting av hode. Opptil 20 ganger om natta.

- Tar seg ofte til ørene.

- Ved fire månders alder (tenner/fast føde) da ble alt verre. Mye verre.

- Smatter mye.

- La mindre på seg.

- Spiste mindre fastføde.

- Sover best med hevet hode eller sittende.

 

 

Har fått med det meste. Så håper at det kan hjelpe flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, med en oppdatering!

Mini sover nå ganske så bra på 3. natta!! Våkner kanskje en gang hver andre time, men sovner raskt igjen dersom han får smokken eller får hjelp til å legge seg på siden! Tidligere våknet han flere ganger i timen og måtte ofte tas opp for trøst. Og han sover til 6-7 tia, ikke 4-5-6 tia som før!

 

Det vi har gjort:

Gir 0,5 ml/kg Gaviscon rett før legging (og minst 1/2 time etter mat), og har hevet hodeenden av senga 10 cm.

 

Gir foreløbig ikke noe på dagtid, men har byttet til sportsvogn der hodeenden er lett hevet selv i liggeposisjon.

 

Nå venter vi bare på time for utredning. Jeg tror veldig at det ER stille reflux, placeboeffekten kan bare ikke være så sterk at den gjør meg uthvilt ;) men det KAN jo være tilfeldig, så vil ha det bekreftet. Og vil ha en medisin som virker hele døgnet, og som ikke er så vond for mini å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny her, men datteren vår lider av stille reflux. Ville dele noen opplysninger om vår situasjon.

 

Vi oppdaget at noe var "galt" da hun var ca 10 dager gammel. Det hørtes ut som om hun ble kvelt da hun lå på ryggen, lagde masse "lyder" når hun sov, vekket seg selv grunnet svelging/lyder, ville ha melk hele tiden, ville helst sitte hele tiden, skrek og var urolig da hun lå, blåste "boble" i spyttet sitt, hikket mye, nyste mye (alt dette er symptomer av stille reflux), og da hun var 3 uker gammel våknet hun ca hver 15 min og ville ha mat (melken dempet halsbrannen som er stille reflux).

 

Vi googlet alle symptomene, og fann nesten ingenting på norske sider, men på utenlandske sider fann vi MASSE info.

 

Ringte og snakket med helsesøsteren om hva vi trodde var problemet, og fikk til svar "det har jeg aldri hørt om"....dermed eksisterte det ikke! Snakket med fastlegen, og fikk resept på Losec. Brukte 10 mg den kvelden, og det var som natt og dag. Da sov hun 4 timer sammenhengende!!! Etter det har det bare vært velstand! Måtte øke doseringen til 5mg om morningen og 10 mg om kvelden da hun var 3 1/2 mnd grunnet vektøkning. Nå sover hun fra ca kl. 20 - kl. 06/07!!!

 

Fikk vite fra spsialister i utlandet at Losec var den medisinen de anbefalte på alle de store sykehusene i utlandet. Bl.a. fordi den ikke forstyrrer tarmflora, og det er lite bivirkninger med den.

 

Vi kan ikke anbefale Losec sterk nok. Stille reflux er en veldig underdiagnostisert sykdom i Norge. Mange forveksler det med kolikk. Stille reflux er også veldig lite kjent blant helsesøstere (vår helsesøster sa bla. at det ikke kunne være reflux siden hun la på seg så mye!!!! Men det gjør de ofte siden de drikker mye for å dempe smertene). Det er forferdelig synd at ikke flere får hjelp, bl.a. resept på Losec.

 

Håper vår erfaringer kan hjelpe noen andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny her, men datteren vår lider av stille reflux. Ville dele noen opplysninger om vår situasjon.

 

Vi oppdaget at noe var "galt" da hun var ca 10 dager gammel. Det hørtes ut som om hun ble kvelt da hun lå på ryggen, lagde masse "lyder" når hun sov, vekket seg selv grunnet svelging/lyder, ville ha melk hele tiden, ville helst sitte hele tiden, skrek og var urolig da hun lå, blåste "boble" i spyttet sitt, hikket mye, nyste mye (alt dette er symptomer av stille reflux), og da hun var 3 uker gammel våknet hun ca hver 15 min og ville ha mat (melken dempet halsbrannen som er stille reflux).

 

Vi googlet alle symptomene, og fann nesten ingenting på norske sider, men på utenlandske sider fann vi MASSE info.

 

Ringte og snakket med helsesøsteren om hva vi trodde var problemet, og fikk til svar "det har jeg aldri hørt om"....dermed eksisterte det ikke! Snakket med fastlegen, og fikk resept på Losec. Brukte 10 mg den kvelden, og det var som natt og dag. Da sov hun 4 timer sammenhengende!!! Etter det har det bare vært velstand! Måtte øke doseringen til 5mg om morningen og 10 mg om kvelden da hun var 3 1/2 mnd grunnet vektøkning. Nå sover hun fra ca kl. 20 - kl. 06/07!!!

 

Fikk vite fra spsialister i utlandet at Losec var den medisinen de anbefalte på alle de store sykehusene i utlandet. Bl.a. fordi den ikke forstyrrer tarmflora, og det er lite bivirkninger med den.

 

Vi kan ikke anbefale Losec sterk nok. Stille reflux er en veldig underdiagnostisert sykdom i Norge. Mange forveksler det med kolikk. Stille reflux er også veldig lite kjent blant helsesøstere (vår helsesøster sa bla. at det ikke kunne være reflux siden hun la på seg så mye!!!! Men det gjør de ofte siden de drikker mye for å dempe smertene). Det er forferdelig synd at ikke flere får hjelp, bl.a. resept på Losec.

 

Håper vår erfaringer kan hjelpe noen andre :-)

 

Hei! HI her. Takk for at du deler :)

Det er sant som du sier, det med at så lenge de legger på seg og ikke gulper mye, så tror mange at det ikke kan være refluks.

Leste (på en utenlandsk nettside), at det faktisk kan være et symptom at baby legger raskt/mye på seg.

Da mini her var nyfødt vrælte han fra han våknet til flaska var i munnen! Og sov kun (mange) små lurer. Så det ble 10-11 måltider for dag! Ikke rart han ble en plugg... Husker også at han surklet mye i nese/hals etter å ha spist. Vi trodde det var normalt. Og hostet under måltider. Fordi han var glupsk iflg helsesøster. Ser så mye som stemmer med stille refluks da han var nyfødt også, nå som jeg har lest meg opp.

 

Har foresten fått time på sykehuset nå, 17 dager etter at henvisningen ble sendt, har vi time :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...